Lekkage, maar waar vandaan...

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gebruikersavatar
Stephan1971
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 29 mar 2021 19:55

Re: Lekkage, maar waar vandaan...

Bericht door Stephan1971 » di 6 apr 2021 14:43

Even een update van mijn kant... afgelopen weekend weer op de camping en dus maar op zoek gegaan naar de lekkage.

Als eerste via de disselbak in de wangen omhoog gekeken (na het verwijderen van de afdekplaatjes). Aan beide zijden echter geen spoor van water kunnen vinden waardoor ik ook niet het idee had dat de lekkage van boven zou komen. Hierna maar eens een blik geworpen op de strip waarin de disselklep scharniert, aangezien dit volgens de dealer een goede kanshebber zou zijn bij dit model caravan. Deze blijkt vast te zitten op exact dezelfde hoogte als de 'vensterbank' aan de binnenzijde (waar de lekkage zit).

De disselklep uit de strip geschoven, de schroeven uit de strip gedraaid en hierna voorzichtig de strip losgemaakt van de caravan. Deze zat uiteraard gekit maar na het losmaken van de strip bleek aan de binnenzijde ook een soort foam-tape te zitten. Wat opviel was dat het foam-tape aan de binnenzijde van de strip erg nat was en aangezien de schroeven hier doorheen gingen, leek het mij niet onmogelijk dat het vocht dus via het foam-tape en de schroeven aan de binnenzijde van de caravan terrecht kwam.

Resten foam-tape verwijderd van zowel de strip als de caravan, kit resten verwijderd en alles goed schoon gemaakt. Nieuwe foam-tape op de strip geplakt en ruim butyl kit aangebracht op de strip. De strip op de caravan geplakt, goed aangedrukt, schroeven er weer in en de overtollige kit zoveel mogelijk verwijderd. Disselklep weer op zijn plaats geschoven en klaar...

Eerste indruk na watertest met tuinslang is positief alhowel het niet duidelijk is hoe snel het water naar binnen lekte en hoe snel je dus iets zou moeten zien. Ik had de natte plek aan de binnenzijde echter goed schoon en droog gemaakt en zag geen vocht na de test met de tuinslang. Ik denk dat ik volgende week iets meer weet aangezien we aan natte week tegemoet gaan, maar ik hoop dat komend weekend alles nog droog is.

Wel voor de zekerheid op een later tijdstip het raam nog even nalopen, dat heb ik nog niet gedaan.
Hobby Excellent 560Cfe 2011

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Lekkage, maar waar vandaan...

Bericht door VIP » di 6 apr 2021 14:49

[re.gif]


Goed bezig thumbup.gif

Als het kan de caravan bij de volgende duurtest voorop wat lager zetten.

Dan stroomt al het (meeste) water er via de voorkant er af en weet je zeker of het goed is opgelost.

Succes!
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Stephan1971
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 29 mar 2021 19:55

Re: Lekkage, maar waar vandaan...

Bericht door Stephan1971 » di 6 apr 2021 16:30

[re.gif]

Gaat wat lastig omdat de hele boel al opgezet en afgespannen staat. Heb nu water vanaf de zijkant (staand op een trap) over het dak naar de voorkant gespoten. Misschien wel een optie als er toch meer aan de hand blijkt te zijn... eerst maar eens kijken of de boel nu droog blijft.

In ieder geval bedankt voor de tip... thumbup.gif
Laatst gewijzigd door Trina op di 6 apr 2021 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd.
Hobby Excellent 560Cfe 2011

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lekkage, maar waar vandaan...

Bericht door Chris » di 6 apr 2021 17:01

[re.gif]
Zou echt fijn zijn als je het nu onder controle hebt.
Blijkt dat de vensterbank binnen op disselklep-profiel hoogte zit.... die wist ik niet... dacht de klep lager.
Maar ja... nu testen...

Je hebt dus in de wangen gekeken.... wat een berg verloren ruimte he...
Ik was verbaast hoe groot dat blijkt te zijn...
Alleen de beugels van de rangeerhandgrepen... anders prima voor hengels , bezemsteel...etc etc.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Stephan1971
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 29 mar 2021 19:55

Re: Lekkage, maar waar vandaan...

Bericht door Stephan1971 » di 6 apr 2021 17:21

Chris schreef:
di 6 apr 2021 17:01

Je hebt dus in de wangen gekeken.... wat een berg verloren ruimte he...
Ik was verbaast hoe groot dat blijkt te zijn...
Alleen de beugels van de rangeerhandgrepen... anders prima voor hengels , bezemsteel...etc etc.
Inderdaad echt veel loze ruimte, dat had ik ook niet verwacht... aangezien die afdekplaatjes niet heel veel nut hebben volgens mij, misschien maar een kijken of we die ruimte kunnen benutten ergens voor...

Voor wat betreft de lekkage, ik hoop inderdaad dat het onder controle is... ik laat later nog wel even weten hoe het gaat en of het inderdaad de oplossing was.

In ieder geval iedereen bedankt zover voor de tips!! thumbup.gif
Hobby Excellent 560Cfe 2011

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Lekkage, maar waar vandaan...

Bericht door VIP » di 6 apr 2021 18:18

Stephan1971 schreef:
di 6 apr 2021 16:30
[re.gif]

Gaat wat lastig omdat de hele boel al opgezet en afgespannen staat. Heb nu water vanaf de zijkant (staand op een trap) over het dak naar de voorkant gespoten. Misschien wel een optie als er toch meer aan de hand blijkt te zijn... eerst maar eens kijken of de boel nu droog blijft.

In ieder geval bedankt voor de tip... thumbup.gif


Duidelijk, succes thumbup.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Stephan1971
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 29 mar 2021 19:55

Re: Lekkage, maar waar vandaan...

Bericht door Stephan1971 » do 22 apr 2021 10:08

Nieuwe update van mijn kant... nu bijna drie weken verder met (voornamelijk in de eerste week) veel regen. Afgelopen weekend, dus na twee weken, voor het eerst kunnen controleren en ik kan niet anders concluderen dat tot zover alles nog steeds droog is van binnen.

Het ziet er dus naar uit dat de reparatie aan de aluminium strip waarin de disselklep scharniert de oplossing is in mijn geval. Uiteraard nog even in de gaten blijven houden op de langere termijn, maar... so far so good!

Iedereen nogmaals bedankt voor alle info en tips thumbup.gif
Hobby Excellent 560Cfe 2011

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lekkage, maar waar vandaan...

Bericht door Chris » do 22 apr 2021 12:15

Fijn dat het opgelost is... (lijkt)..
Blijf monitoren de komende tijd..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
svanweelden
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 4 jan 2015 21:39

Re: Lekkage, maar waar vandaan...

Bericht door svanweelden » do 22 apr 2021 21:44

Een foto zegt meer dan 1000 woorden.
Bij mij was de vensterbank helemaal doorgerot. Het is opgelost door de onderkant weg te frezen en het hout te vervangen. Zo kon het originele vensterbank je met bijbehorende motief behouden blijven. Maar wat een werk
Bijlagen
20190503_122351.jpg
Met je telefoon een foto maken vanuit de disselbak, zo zag het bij mij eruit
20190601_212956.jpg
Het rubber van het voorraam moet je ook checken op voldoende kit
IMG_20210422_213916.jpg
Deze naad heb ik dichtgekit, ziet er mooier uit en nooit meer water erdoor.

Gebruikersavatar
Stephan1971
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 29 mar 2021 19:55

Re: Lekkage, maar waar vandaan...

Bericht door Stephan1971 » vr 23 apr 2021 13:21

[re.gif]

Oef... dat zag er iets erger uit als bij ons. Ik hoop dat het bij jullie nu allemaal dicht is. Bij ons was het nog niet zover dat er hout verrot was dus wij waren er denk ik op tijd bij.

Het raam heb ik ook gecontroleerd maar ziet er nog goed uit en lijkt ook niet te lekken. Voor zover leek het alleen bij de aluminium strip waarin de disselklep scharniert weg te komen. Na reparatie (verwijderen, schoonmaken, opnieuw kitten en monteren) tot op heden geen klachten meer. Maar ik blijf het uiteraard in de gaten houden voorlopig.
Hobby Excellent 560Cfe 2011

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”