Dissel of as verhogen
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: za 20 mar 2021 09:49
Dissel of as verhogen
Ik heb een rapido club 32 die achterover hangt als deze achter mijn auto zit.
De auto-trekhaakhoogte is 50 cm terwijl de koppeling van de caravan 43 cm meet.
Nu zit er in de caravan-maat al een verhoging van 3 cm tussen het chassis en de koppeling.
Ik kan niets kan en klaar vinden maar vraag me ook af of er niet wat (simpel) met de as gedaan kan worden.
Bij dit model loopt de as door het chassis dus kan deze niet simpel met een tussenplaat hoger geplaatst worden.
En dan moeten de schokbrekers ook omlaag of vervangen worden voor een langer model.
Nu kan ik zo’n verhoging bij de koppeling wel zelf maken en de huidige vervangen voor één van 10 centimeter.
Maar hoor graag of er alternatieven zijn.
Groet,
Rob
De auto-trekhaakhoogte is 50 cm terwijl de koppeling van de caravan 43 cm meet.
Nu zit er in de caravan-maat al een verhoging van 3 cm tussen het chassis en de koppeling.
Ik kan niets kan en klaar vinden maar vraag me ook af of er niet wat (simpel) met de as gedaan kan worden.
Bij dit model loopt de as door het chassis dus kan deze niet simpel met een tussenplaat hoger geplaatst worden.
En dan moeten de schokbrekers ook omlaag of vervangen worden voor een langer model.
Nu kan ik zo’n verhoging bij de koppeling wel zelf maken en de huidige vervangen voor één van 10 centimeter.
Maar hoor graag of er alternatieven zijn.
Groet,
Rob
Re: Dissel of as verhogen
Hallo....en welkom....
Heb je een foto van de "kop" met dissel?? dat maakt het misschien duidelijker..
En eigenlijk... wat zit jou kogel hoog !!
Indien het trekkende voertuig leeg, en dus onbeladen, is moet het hart van de trekhaakkogel tussen de 38 en 45 centimeter vanaf de grond zitten.
Indien het voertuig beladen is moet het hart van de trekhaakkogel tussen de 35 en 42 centimeter vanaf de grond zitten.
Heb je een foto van de "kop" met dissel?? dat maakt het misschien duidelijker..
En eigenlijk... wat zit jou kogel hoog !!
Indien het trekkende voertuig leeg, en dus onbeladen, is moet het hart van de trekhaakkogel tussen de 38 en 45 centimeter vanaf de grond zitten.
Indien het voertuig beladen is moet het hart van de trekhaakkogel tussen de 35 en 42 centimeter vanaf de grond zitten.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Dissel of as verhogen
Ik sprak tijdens onze laatste vakantie met een Duitser die had hetzelfde probleem met zijn combi, een Fendt 540 en een VW Tiguan. Die heeft het probleem opgelost door tussen de disselbomen en de plaat waar de koppeling aan zit busjes te plaatsen. Alles was TUV goedgekeurd.
Re: Dissel of as verhogen
De makkelijkste oplossing zijn 2 kokers er tussen plaatsen (deden we al in de 80er jaren).
Kokers op dezelfde breedte als de chassisbalken nemen. (Ongeveer 50mmx50mm)
Gaten in de kokers identiek als de huidige maten, dan kun je ze naderhand bij verkoop altijd weer eenvoudig verwijderen.
In de kokers bussen schuiven waar de bouten dan doorheen schuiven, dat voorkomt het inbuigen van de kokers.
Kokers op dezelfde breedte als de chassisbalken nemen. (Ongeveer 50mmx50mm)
Gaten in de kokers identiek als de huidige maten, dan kun je ze naderhand bij verkoop altijd weer eenvoudig verwijderen.
In de kokers bussen schuiven waar de bouten dan doorheen schuiven, dat voorkomt het inbuigen van de kokers.
Laatst gewijzigd door VIP op za 20 mar 2021 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert
Re: Dissel of as verhogen
Duidelijker kun je het niet maken
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent
Hobby 455uf Excellent
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: za 20 mar 2021 09:49
Re: Dissel of as verhogen
Juist VIPVIP schreef: ↑za 20 mar 2021 13:38De makkelijkste oplossing zijn 2 kokers er tussen plaatsen (deden we al in de 80er jaren).
Kokers op dezelfde breedte als de chassisbalken nemen. (Ongeveer 50mmx50mm)
Gaten in de kokers identiek als de huidige maten, dan kun je ze naderhand bij verkoop altijd weer eenvoudig verwijderen.
In de kokers bussen schuiven waar de bouten dan doorheen schuiven, dat voorkomt het inbuigen van de kokers.
Zo zit het al met een 30mm kokerprofiel met bussen erin.
Zou de caravan horizontaal liggen moeten de kokers circa 100 mm hoog zijn, maar ik weet niet of ze er “kant en klaar” zijn.
Nu kan ik naar de plaatselijke ijzerhandel en kijken voor een dunwandig kokerprofiel, de bussen erin lassen is ook niet zo moeilijk. Alleen dan moet het geverfd worden terwijl origineel het gegalvaniseerd is wat wel zo netjes is.
Zouden grotere banden een optie zijn en zou het passen?
p.s.
De trekhaak is origineel en zit nu eenmaal zo hoog, het betreft een heule oude 4x4 van net geen 2 meter hoog.
Wel zo lekker bij de tolpoorten in Frankrijk , de caravan is maar 195 cm hoog dus valt het onder de “auto met aanhanger” klasse
Kan je toch weer lekker van uit eten als je aankomt.
-
- Berichten: 2412
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Dissel of as verhogen
Heb je niet de mogelijkheid om de kogel lager te zetten op oude 4x4 voertuigen zie ik wel eens meerdere montage punten bij de haak zitten
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: za 20 mar 2021 09:49
Re: Dissel of as verhogen
Deze Land Rover is nog ouder dan de modellen die dat hebben, maar ook die op een Defender zitten (met verstelbare trekhaak) zitten voor de oudere caravans nog erg hoog.Paul Vingerhoets schreef: ↑za 20 mar 2021 15:35Heb je niet de mogelijkheid om de kogel lager te zetten op oude 4x4 voertuigen zie ik wel eens meerdere montage punten bij de haak zitten
Maar dank voor het meedenken.
Re: Dissel of as verhogen
,k zou gewoon een echte 4x4 caravan kopen.
of stoeprandjes achter in je 109
of stoeprandjes achter in je 109
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: za 20 mar 2021 09:49
Re: Dissel of as verhogen
Misschien staan er banden onder de 4 x 4 met te hoge wangen. Onze Merc. G, jaren geleden, had aan de trekhaak een plaat waar de bol wel 12 cm op en neer kon gemonteerd worden.
Philmar
Philmar
Re: Dissel of as verhogen
Kwam dit gisteren tegen op een Kip Kompakt op Marktplaats, maar dat ziet er ook uit als een hobby project in plaats van iets dat kant en klaar gekocht is.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS
Re: Dissel of as verhogen
Precies zoals mijn schets hierboven (hoogte obv wensen eigenaar).
Porsche + Tabbert
Re: Dissel of as verhogen
Ik vind het er niet uitzien eigenlijk..
Ik zou kiezen om de trekhaak te verlagen.
Dat kan wel mogelijk veel meer werk zijn.
Ik zou kiezen om de trekhaak te verlagen.
Dat kan wel mogelijk veel meer werk zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- Witte yeti
- Berichten: 521
- Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
- Locatie: Amsterdam
Re: Dissel of as verhogen
Rechthoekige RVS buis 100 x 50 mm is misschien de oplossing voor je, bv bij metaalwinkel.nl. Daar kan je de precies de lengte bestellen die je nodig hebt en het verzinken is niet nodig.
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743
Re: Dissel of as verhogen
Als je gaat verhogen met een vulstuk....
Hou rekening met de remstang... die moet wel vrij blijven van de caravan bodem..
Misschien is dat wel de max maat die je omhoog kan.
Hou rekening met de remstang... die moet wel vrij blijven van de caravan bodem..
Misschien is dat wel de max maat die je omhoog kan.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Dissel of as verhogen
Bij mijn Kip ziet het er altijd al zo uit, dus met een verhoging. Misschien bij een Kip normaal.
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: za 20 mar 2021 09:49
Re: Dissel of as verhogen
Bedankt voor alle hulp, ik ga op zoek naar een koker van 80 mm hoog waar ik bussen in las, als ik hoger ga loopt de stang van de oplooprem tegen de onderkant van de disselbak aan.
Zoals je op de foto kan zien is het zoals jullie ook al aangeven, de huidige verhoging is 30 mm.
Groet Rob
Zoals je op de foto kan zien is het zoals jullie ook al aangeven, de huidige verhoging is 30 mm.
Groet Rob
- Bijlagen
-
- EDE3B4AE-892A-4F5E-AB42-734F89C20646.jpeg (111.65 KiB) 1401 keer bekeken
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Dissel of as verhogen
Rapidewood schreef: ↑za 20 mar 2021 14:30
p.s.
De trekhaak is origineel en zit nu eenmaal zo hoog, het betreft een heule oude 4x4 van net geen 2 meter hoog.
Wel zo lekker bij de tolpoorten in Frankrijk , de caravan is maar 195 cm hoog dus valt het onder de “auto met aanhanger” klasse
Kan je toch weer lekker van uit eten als je aankomt.
Je kunt die steen van je hart laten vallen en lekker een keer uit eten gaan;
Wat je ook doet,aan de hoogte van je auto verander je niks door de koppeling aan te passen,of je moet er grotere wielen onder zetten,maar daar vererger je je probleem alleen maar mee.
Aan passingen aan de dissel vind ik allemaal knoeiwerk;door dat de kogen significant naar beneden gebracht moet worden zulje dit met allerlei "doe het zelf"oplossingen moeten doen,en ook de oplooprem nog eens aan moeten passen.
Gewoon de kogel op de auto ( laten ) aanpassen is het veiligste.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Dissel of as verhogen
Knoeiwerk mag je het noemen, KIP doet het af fabriek en sommige aanhangwagenbouwers deden/doen hetzelfde.
Oplooprem hoeft niet aangepast te worden, alleen de remstang onder de oplooprem moet even los, enkele slagen draaien dan wordt ie ietsjes langer, weer vastzetten, even testen en klaar is kees.
En die opvulkokers bestaan al sinds de 80er jaren zoals ik al eerder aangaf,
Oplooprem hoeft niet aangepast te worden, alleen de remstang onder de oplooprem moet even los, enkele slagen draaien dan wordt ie ietsjes langer, weer vastzetten, even testen en klaar is kees.
En die opvulkokers bestaan al sinds de 80er jaren zoals ik al eerder aangaf,
Porsche + Tabbert