Rubbers van as slijten, maar niet gelijkmatig?
Rubbers van as slijten, maar niet gelijkmatig?
Ik heb vandaag de caravan weer opgehaald van een beurt, en nu heb ik het volgende. De dealer gaf aan dat bij eigenlijk iedere caravan die wat ouder wordt, de rubbers in de as wat slijten waardoor de as langzaam maar zeker een beetje inzakt. Op zich is dat niet zo’n probleem en meestal is de levensduur van de as langer dan die van de caravan (info dealer).
Maar nu ga hij bij mij wel de opmerking dat de as bij onze caravan ongelijkmatig slijt, zodat de caravan in feite scheef komt te staan. Dat effect is nu overigens minimaal hoor, het is eigenlijk niet te zien maar wel te meten schijnbaar. Het hoogteverschil links en rechts is iets meer dan een cm. Ook bij het rijden merk je er niks van.
Volgens de dealer; niks aan doen, mooi zo laten, kan vooralsnog geen enkele kwaad. Kan gerust nog jaaaren mee.
Toch zit het me ergens niet lekker; wat denken jullie?
Maar nu ga hij bij mij wel de opmerking dat de as bij onze caravan ongelijkmatig slijt, zodat de caravan in feite scheef komt te staan. Dat effect is nu overigens minimaal hoor, het is eigenlijk niet te zien maar wel te meten schijnbaar. Het hoogteverschil links en rechts is iets meer dan een cm. Ook bij het rijden merk je er niks van.
Volgens de dealer; niks aan doen, mooi zo laten, kan vooralsnog geen enkele kwaad. Kan gerust nog jaaaren mee.
Toch zit het me ergens niet lekker; wat denken jullie?
Laatst gewijzigd door Gemineye op di 16 mar 2021 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Rubbers van as slijten, maar niet gelijkmatig?
Ik ben het volledig eens met de dealer.
Zolang je geen overmatige bandenslijtage hebt is er niks aan de hand.
Zolang je geen overmatige bandenslijtage hebt is er niks aan de hand.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Rubbers van as slijten, maar niet gelijkmatig?
Bij de techneuten in de werkplaats van mijn dealer ook eens over gesproken.
Die gaf een handige tip..
Nu staat de wieldraagarm naar achter en beneden gericht bij de caravan. Dat is goed.
Als ie doorzakt komt die arm meer horizontaal... dan moet je op gaan letten.
Als ie voorbij horizontaal komt moet je zeker nieuwe rubbers...
Uiteraard met de caravan gewoon op z'n wielen.
Ergens heb ik die hoek van de goeie draagarm wel eens gezien.... ik dacht... ( hou me ten goede) dat dit 20 graden was t.o.v. horizontaal..niet helemaal zeker van hoor..
Dus zou de hoek tussen 20 en 0 graden nog kunnen..
Zelf zou ik niet tot 0 graden willen gaan maar eerder ingrijpen.... maar da's weer wat anders.
Hij kon het ook mooi laten zien bij een goeie en een doorgezakte as..
En zo kan je zelf al snel een 1e indruk krijgen.
Maakte trouwens niet uit of het voor een rechte of een Delta as is/was
Dit was van toepassing op een Alko as.... of Knott en anderen ook zo zijn weet ik niet.
Die gaf een handige tip..
Nu staat de wieldraagarm naar achter en beneden gericht bij de caravan. Dat is goed.
Als ie doorzakt komt die arm meer horizontaal... dan moet je op gaan letten.
Als ie voorbij horizontaal komt moet je zeker nieuwe rubbers...
Uiteraard met de caravan gewoon op z'n wielen.
Ergens heb ik die hoek van de goeie draagarm wel eens gezien.... ik dacht... ( hou me ten goede) dat dit 20 graden was t.o.v. horizontaal..niet helemaal zeker van hoor..
Dus zou de hoek tussen 20 en 0 graden nog kunnen..
Zelf zou ik niet tot 0 graden willen gaan maar eerder ingrijpen.... maar da's weer wat anders.
Hij kon het ook mooi laten zien bij een goeie en een doorgezakte as..
En zo kan je zelf al snel een 1e indruk krijgen.
Maakte trouwens niet uit of het voor een rechte of een Delta as is/was
Dit was van toepassing op een Alko as.... of Knott en anderen ook zo zijn weet ik niet.
Laatst gewijzigd door Chris op di 16 mar 2021 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Rubbers van as slijten, maar niet gelijkmatig?
Wellicht dat de rubbers rechts iets zwaarder belast worden omdat de weg vaak wat afloopt naar de berm/stoep?
Ik zou mij er verder niet al te veel,zorgen over maken.
Ik zou mij er verder niet al te veel,zorgen over maken.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Rubbers van as slijten, maar niet gelijkmatig?
De stand van de draagarm kan verschillen.
De ene as is de andere niet.
Over het algemeen kan je stellen..een belaste rubber geveerde as veert praktisch niks.
Ik merk dat bij mijn aanhangers.
Als er 2000 kg op ligt, en ik gooi er nog eens 1500 bij, zakt de vering hoegenaamd niks. Wel eens gemeten bij de spatborden.
De banden wel. Die hebben er meer hekel aan.
De bovenkant van de band zit maar iets van 8 mm van het spatbord bij 1 aanhanger.
Toch raakt de band het spatbord nooit.
De ene as is de andere niet.
Over het algemeen kan je stellen..een belaste rubber geveerde as veert praktisch niks.
Ik merk dat bij mijn aanhangers.
Als er 2000 kg op ligt, en ik gooi er nog eens 1500 bij, zakt de vering hoegenaamd niks. Wel eens gemeten bij de spatborden.
De banden wel. Die hebben er meer hekel aan.
De bovenkant van de band zit maar iets van 8 mm van het spatbord bij 1 aanhanger.
Toch raakt de band het spatbord nooit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Rubbers van as slijten, maar niet gelijkmatig?
IK denk dat dat bij de moderne Europese wegen maar minimaal is.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Rubbers van as slijten, maar niet gelijkmatig?
Oké nou aan jullie reacties te zien hoef ik me dus niet gelijk zorgen te maken. Ik ben even onder de caravan gedoken zojuist en volgens mij staan de draagarmen nog prima in een veilige stand.
Het “scheef” staan van de caravan klinkt wat eng, maar het is natuurlijk maar minimaal en de vraag is of je er in de praktijk echt last van hebt..
Is dit evenwel een bekend probleem? Ik had er echt nog nooit van gehoord dat een caravan scheef kan komen te staan...
Ik heb er bij de dealer niet echt naar gevraagd, want dat schoot me later pas te binnen. Stel nou dat het wel erger wordt; wat voor kosten moet ik dan aan denken? Is deze caravan dat überhaupt waard?
Het “scheef” staan van de caravan klinkt wat eng, maar het is natuurlijk maar minimaal en de vraag is of je er in de praktijk echt last van hebt..
Is dit evenwel een bekend probleem? Ik had er echt nog nooit van gehoord dat een caravan scheef kan komen te staan...
Ik heb er bij de dealer niet echt naar gevraagd, want dat schoot me later pas te binnen. Stel nou dat het wel erger wordt; wat voor kosten moet ik dan aan denken? Is deze caravan dat überhaupt waard?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Rubbers van as slijten, maar niet gelijkmatig?
Wellicht net genoegeurotrotter schreef: ↑di 16 mar 2021 22:04IK denk dat dat bij de moderne Europese wegen maar minimaal is.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
- dieseltijger
- Berichten: 11141
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Rubbers van as slijten, maar niet gelijkmatig?
Gemineye,
Het is geen "probleem". Het gewicht in een caravan kan links en rechts ongelijk verdeeld zijn. Bij mij is het verschil links-rechts 30 kilo, en ik kan mij heel goed voostellen dat het verschil groter of kleiner is bij andere caravans.
Zelf hang ik de methode van Chris aan (want: objectief). Dat deed ik de eerste keer eenvoudiger: ik heb vlak voor de vervanging de afstand tussen de bovenkant van de afdekdop van het wiel naar een vast punt op de zijwand gemeten. Inmiddels doe ik het op basis van een (inmiddels) vast onderhoudsschema: eens in de negen jaar dan wordt het gummi preventief vervangen. Ik ga niet eens meer meten. Want bij 7 jaar zei de caravanboer dat de rubbers vervangen moesten worden en gaf Triorep aan dat ik nog wel er mee kon doorrijden, na negen jaar gaven zowel Triorep en (uiteraard)ook de caravanboer) aan dat de rubbertjes vervangen moesten worden.
Het is geen "probleem". Het gewicht in een caravan kan links en rechts ongelijk verdeeld zijn. Bij mij is het verschil links-rechts 30 kilo, en ik kan mij heel goed voostellen dat het verschil groter of kleiner is bij andere caravans.
Zelf hang ik de methode van Chris aan (want: objectief). Dat deed ik de eerste keer eenvoudiger: ik heb vlak voor de vervanging de afstand tussen de bovenkant van de afdekdop van het wiel naar een vast punt op de zijwand gemeten. Inmiddels doe ik het op basis van een (inmiddels) vast onderhoudsschema: eens in de negen jaar dan wordt het gummi preventief vervangen. Ik ga niet eens meer meten. Want bij 7 jaar zei de caravanboer dat de rubbers vervangen moesten worden en gaf Triorep aan dat ik nog wel er mee kon doorrijden, na negen jaar gaven zowel Triorep en (uiteraard)ook de caravanboer) aan dat de rubbertjes vervangen moesten worden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Rubbers van as slijten, maar niet gelijkmatig?
Meet eens na een rit. Kan dan goed zijn dat de andere kant wat lager staat, of alles weer gelijk.
Frans
Frans
- dieseltijger
- Berichten: 11141
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Rubbers van as slijten, maar niet gelijkmatig?
Ik ken jouw caravan niet (en ook niet het as-type) Maar bij een 18 jaar oude Delta-as met een draagvermogen van 1300 kg waren de kosten begin 2020 570,- bij Triorep. Per jaar dus zo'n 6 tientjes. En als ik zo vrij mag zijn...meestal is er niets aan de hand.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje