Laten glimmen van het kunststoffen front van een Kip Shuttle

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Laten glimmen van het kunststoffen front van een Kip Shuttle

Bericht door dieseltijger » ma 15 mar 2021 16:20

De voorkant van de Kip Shuttle begint een beetje mat te worden. Een beetje mattig-glanzend, maar de glans is steeds moeilijker te ontdekken zeg maar. Niet dat het aan het verkrijten is, of (nog erger) craquelé laat zien - maar toch. Ik wil er met een acceptabele inspanning (1..2 dagen) en kosten (200,- max) weer voor zorgen dat het voorkantje gaat glimmen als een hondekeutel in de maneschijn. Een eerste poging met het aanbrengen van Riwax vloeibare botenwas heeft geen optische verbetering gebracht.

Allereerst: hoe kan ik het verschil herkennen tussen polyester met een gelcoat of een ABS voorzijde, en maakt het wat uit qua behandeling? Ik zal zowiezo een mailtje naar Kip toe sturen om dit te achterhalen.

Tsja en dan de praktische zaken. Leuk hoor zo'n "gestroomlijnde" voorkant, maar je komt er aan de bovenkant niet bij, ook niet met zo'n knikladder die je kan transformeren in een steiger. Wie heeft hier ervaring mee? Ik vrees dat ik iets van Bo-rent moet huren maar dan nog: de diagonale buizen zullen in de weg zitten (ik ben zo vrij geweest om een marktplaats afbeelding te misbruiken. Hele mooie caravan hoor)
kip.jpg
Dan: Ik ben een luie hond. Ik zie wat de "detailers" onder ons weten te bereiken, het resultaat is verbijsterend - de inspanning....neuh. Ik zat te denken aan de aanschaf van een excentrische polijstmachine bij HBM:
Knipsel.PNG
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... TLEALw_wcB

Ik wil conservatief behandelen, dus geen grof schuurmiddel gebruiken waar je binnen no-time aan de andere kant van de caravan uit komt.
Ik denk dus te beginnen met een goede wasbeurt met een ontvettende soda oplossing. Lekker zepig, basisch, spoelt lekker af en sopt alles los.
Vervolgens met een fijne cleaner te werken Riwax RS04 of RS 06 in combinatie met veel water en een laag toerental (600-900 omw/min)
Tenslotte de boel af te maken met botenwas

Tsja....zijn dit de goede keuzes? En: Welke pads moet ik in godesnaam gebruiken? https://www.hbm-machines.com/producten/ ... m14-opname
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Laten glimmen van het kunststoffen front van een Kip Shuttle

Bericht door Jaap van Duijn » ma 15 mar 2021 18:00

@Dieseltijger,

Bezint eer ge begint.
Dat stukje materiaal en laag is dun, nu met machines erop??? ik vrees.
Bij de kip van onze dochter van 1995 heb ik het met de hand gedaan met dat spul van 1-2-3 van de caravan dealer.
Daarbij behoefde ik geen echte kracht te zetten.
Glimmen dat beestje en ja is geen nieuwe zal het ook nooit weer worden.
Wel moest ik uitkijken bij de zij kanten die bubbels is lastig.

Succes Jaap

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Laten glimmen van het kunststoffen front van een Kip Shuttle

Bericht door dieseltijger » ma 15 mar 2021 18:08

Thx, Ik wou mij beperken tot de voorzijde. Ik overweeg het toepassen van een transparante DD lak die ik ga na-polijsten.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Laten glimmen van het kunststoffen front van een Kip Shuttle

Bericht door EricS » ma 15 mar 2021 18:14

Dieseltijger

Ik ben zeer benieuwd of het je lukt eea te verbeteren of mooier maken....

Onze vorige caravan, Shuttle 44TK, kreeg ook door de jaren heen een andere glans op de voorzijde. Vooral het deel boven het raam maar ook de zijpanelen naast de disselkleppen (deze verkleurden ook..) aan voorzijde. Het leek wel of de pigment deels veranderde, de glans ging er deels vanaf, sommige delen leken meer wit, andere deels grijs of zelfs gelig... scratch.gif . Oppervlakkig voelde je geen verschil.

Ik heb ook van alles geprobeerd ( niet zo intensief als jij van plan bent...), maar ook dealers gaven aan dat het eigenlijk niet te doen was, alsof 'het weer' er in zat...heb dus geen resultaat geboekt

Het gekke was dat zich dit niet of nauwelijks aan de achterzijde voordeed...bij jou ook zo?

Succes thumbup.gif
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Laten glimmen van het kunststoffen front van een Kip Shuttle

Bericht door dieseltijger » ma 15 mar 2021 18:42

Klopt helemaal!. De achterzijde glimt, de voorzijde is nagenoeg ontdaan van de glans. Riwax aanbrengen en uitwrijven leidt niet tot een zichtbare verbetering. En verder geloof ik wat minder in het aanbrengen van was: Je moet het periodiek herhalen. Lakken: zal ongetwijfeld beter zijn - maar: je hebt nog ook eens de kitranden he....
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Laten glimmen van het kunststoffen front van een Kip Shuttle

Bericht door Ab » ma 15 mar 2021 19:33

Licht schuren en overspuiten?
Nog het minste werk denk ik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Laten glimmen van het kunststoffen front van een Kip Shuttle

Bericht door Micky » ma 15 mar 2021 19:43

Zo'n machine is niets Diesel, geef er geen geld aan uit of koop een goede, overigens ook overdone bij de caravan, kun je beter even langs een poetser gaan die dit dan voor je doet in 10 minuten met een echte goede machine, maar waarschijnlijk doet hij het ook met de hand mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Laten glimmen van het kunststoffen front van een Kip Shuttle

Bericht door dieseltijger » ma 15 mar 2021 19:47

Ok...nog tips van ervaren gasten om bij die bovenkant te komen?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Laten glimmen van het kunststoffen front van een Kip Shuttle

Bericht door Aviva » ma 15 mar 2021 19:53

Ik zou afgelopen weekend een filmpje van campingtrend over Nano Sax op de caravan, dat gaf ook een mooi resultaat....
Ik ben bang dat je me zo machine de dunne laag laak van een caravan gaat bebeschadigen
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Laten glimmen van het kunststoffen front van een Kip Shuttle

Bericht door Cara-Fan » ma 15 mar 2021 20:39

Ik zou niet met een polijstmachine beginnen.. ik ben bang te grof geschut voor een oppervlakte die zijn glans al verloren is.

Mocht je het perse willen.. Dan i.g. goed reinigen en zorgen dat er geen zand of vuil ergens blijft zitten. Dus foamen, spoelen, wassen 2 emmersysteem drogen, kleien, en dan diepte reiniger of polijsten (met de hand), daarna waxen.

De waterafstotende nano goedjes gaan je glans niet terug brengen als deze weg is.

Wat je wel zou kunnen proberen is het oppervlakte nog te voeden en een trim dressing gebruiken om kleur terug te halen.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Laten glimmen van het kunststoffen front van een Kip Shuttle

Bericht door dieseltijger » ma 15 mar 2021 20:47

Jullie hebben gelijk. De gelcoat (polyurethaan lak) is dun (0,5..0,8mm). Kijk eens hier: http://www.mywaterslides.com/How_To/Rep ... Manual.pdf.

Ik ga de boel eens rustig wassen (het document waarschuwt tegen te basische producten, dus een gewone shampo moet de klus klaren), en dan voor het optische effect met de hand de medium variant van starbrite gebruiken om lichtjes te polijsten. Vervolgens de Riwax botenwas toepassen.

De bovenkant bereiken: ik ga gewoon op de steiger staan (1 meter hoog of zo) en laat me met de horeca spoiler tegen het voorraam vallen. We zullen zien. Pasen lijkt me een mooie gelegenheid.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Laten glimmen van het kunststoffen front van een Kip Shuttle

Bericht door PD » ma 15 mar 2021 20:55

dieseltijger schreef:
ma 15 mar 2021 20:47
De bovenkant bereiken: ik ga gewoon op de steiger staan (1 meter hoog of zo) en laat me met de horeca spoiler tegen het voorraam vallen.
Zorg dat de hut op de handrem staat awhoea.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Laten glimmen van het kunststoffen front van een Kip Shuttle

Bericht door Cara-Fan » ma 15 mar 2021 21:01

Waarom niet voeden? Kun je ook erg mooie resultaten mee bereiken thumbup.gif

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Laten glimmen van het kunststoffen front van een Kip Shuttle

Bericht door Erwin1987 » ma 15 mar 2021 21:02

dieseltijger schreef:Jullie hebben gelijk. De gelcoat (polyurethaan lak) is dun (0,5..0,8mm). Kijk eens hier: http://www.mywaterslides.com/How_To/Rep ... Manual.pdf.

Ik ga de boel eens rustig wassen (het document waarschuwt tegen te basische producten, dus een gewone shampo moet de klus klaren), en dan voor het optische effect met de hand de medium variant van starbrite gebruiken om lichtjes te polijsten. Vervolgens de Riwax botenwas toepassen.

De bovenkant bereiken: ik ga gewoon op de steiger staan (1 meter hoog of zo) en laat me met de horeca spoiler tegen het voorraam vallen. We zullen zien. Pasen lijkt me een mooie gelegenheid.
Gewone autolak (grond, kleur en blank) is dunner hoor, meestal tussen 90 en 160 micron.

Re:

Eens veiliger, sneller en goedkoper als een polijstmachine kopen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Laten glimmen van het kunststoffen front van een Kip Shuttle

Bericht door dieseltijger » ma 15 mar 2021 21:04

@PD: Verhip, je brengt me op een idee: ik zal de hut op twee bakstenen rijden en het neuswiel verwijderen, zodat het geval schuin naar voren helt. Dan is de bovenkant een stuk bereikbaarder!

@Cara-fan: even googelen....volgens mij moet ik gewoon gaatjes wegfrotten met was bedoel je?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Laten glimmen van het kunststoffen front van een Kip Shuttle

Bericht door sailor wim » ma 15 mar 2021 21:06

Oude polyester boten worden wat opgetut met Owatrol polytrol.
Kijk daar is naar zou ik zeggen.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Laten glimmen van het kunststoffen front van een Kip Shuttle

Bericht door Ab » ma 15 mar 2021 21:50

Dat moest ik met mijn polyester boot elk jaar weer opnieuw doen..
Ik was er zo klaar mee..en heb het hele ding (in 3 kleuren) overgespoten. Met bootllak van Epifanes.
Dat gaf me meteen de kans om een aantal beschadigingen ook weg te werken. Hij was weer helemaal nieuw..en alleen wassen volstond om de dikke laag zout er weer af te krijgen.
Nooit meer gepoetst...maar 10 jaar later nog eens herhaald.
Dat had ook weer met wat schade te maken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Laten glimmen van het kunststoffen front van een Kip Shuttle

Bericht door dieseltijger » ma 22 mar 2021 18:52

Kleineupdate: De shuttle ga ik dus op een trottoir rijden, en dan trek ik het neuswiel helemaal in. Dat heeft als resultaat dat de schuine "aerodynamische" voorkant misschien wel zo'n 25 graden verticaler komt te staan - waardoor ik beter bij het midden stuk kan komen als ik de knikladder als steiger ga gebruiken. De ruimte op de oprit is beperkt, de kinderhoofjes laten de trap wiebelen, en op straat is het ook wat krap als de caravan er staat opgesteld (Randstad he...).

Dus ik heb de gemeente Zoetermeer gevraagd of ik ook tijdens het weekend een dagdeel gebruik mag maken van het leegstaande parkeerterrein bij Zoetermeer-West. Heb ik lekker de ruimte, en het trottoir is lekker breed, dus ik kan de caravan haaks op het trottoir opstellen. Ik kwam op het idee toen ik daar een kickboks clubje zag trainen - en als zij mogen recreëren - waarom mag ik dan niet poetsen? De ambtenaar die mij terugbelde gaf aan dat er geen enkel bezwaar tegen was. Mochten er meldingen komen (je hebt altijd verongelijkte mensen) dan zullen ze erover nadenken hoe in het vervolg te acteren. Mooi
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Laten glimmen van het kunststoffen front van een Kip Shuttle

Bericht door Chris » ma 22 mar 2021 18:55

Nou gaan dus diesel...
Ik verwacht ondertussen wel een mooi resultaat hoor... mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Laten glimmen van het kunststoffen front van een Kip Shuttle

Bericht door dieseltijger » ma 22 mar 2021 19:04

Ik heb de Star Brite Medium al binnen. Ik neem het advies om geen polijstmachine te gebruiken ter harte. Ik zie het al helemaal voor me. Lekker poetsen, muziekje er bij. De nodige aanspraak, de hond die z'n poot oplicht en tegen mijn velg aan watert.....euhhh wacht eens.....
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Laten glimmen van het kunststoffen front van een Kip Shuttle

Bericht door Chris » ma 22 mar 2021 22:14

[re.gif]

awhoea.gif awhoea.gif
Ja... ik zie het ook.. knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Laten glimmen van het kunststoffen front van een Kip Shuttle

Bericht door Cara-Fan » di 23 mar 2021 08:01

Succes! Benieuwd naar het eindresultaat thumbup.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Laten glimmen van het kunststoffen front van een Kip Shuttle

Bericht door dieseltijger » di 23 mar 2021 08:08

Ik heb goede hoop. De gelcoat (=polyurethaan lak met een soort verdikkingsmiddel) is niet aan het verkrijten maar slechts een beetje dof aan het worden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
merchr32
Berichten: 183
Lid geworden op: di 1 aug 2017 17:27

Re: Laten glimmen van het kunststoffen front van een Kip Shuttle

Bericht door merchr32 » di 23 mar 2021 08:44

Dit is wat ik gebruik. Is wat werk met de hand maar het resultaat is een jaar lang zichtbaar. Het is geen polish maar een soort wax. Het haalt geen laagje af van de bestaande lak maar verzegelt het oppervlak. Wordt veel op boten gebruikt. Ik gebruik het al jaren op onze Kip. Inmiddels te krijgen in Nederland (voorheen alleen in Denemarken) bij svb24 punt nl of amazon punt nl.
Bijlagen
IMG_20210323_083932a.jpg
IMG_20210323_083932a.jpg (45.83 KiB) 653 keer bekeken
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023

Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Laten glimmen van het kunststoffen front van een Kip Shuttle

Bericht door cadance » di 23 mar 2021 10:50

Dieseltijger ik denk dat je het bij het goede eind hebt.
Zie het bericht.
@ Bericht door dieseltijger » ma 15 mar 2021 18:08
In de watersportwereld wordt er ook wat afgepoetst en je kan zeggen dat daar wel veel poets ervaring is met allerlij producten. En ook niet de goedkoopste.
Het resultaat is meestal dat er dat het mooie er al vlug af gaat.
Het enigste manier om de glans te behouden is het aanbrengen van een 2 componenten transparante lak. Bv. DD lak.
Bij renovatie projecten wordt de boot op kleur gespoten met daarna er overheen meestal nog een transparante lak.
Bij een nieuwe rode aluminium boot heb ik mee gemaakt dat de boot na 2 jaar al dof werd.
Onder garantie werd de boot met een ander beter merk ?? opnieuw met Awlgrip over gespoten.
Ook bij deze verf was het resultaat dat de kleur bleef maar de begon na 2 jaar weer dof te worden.
Op aanraden van een colega watersporter hebben ze de boot zelf met een rolletje in de transparante DD lak gerold.
Het resultaat is dat de boot na 10 jaar nog altijd glimt.
En dan eigenlijk zonder veel poetswerk.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”