Scheur bij bevestiging zuiger van disselbak repareren.

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
JarnoSmits
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 28 feb 2021 21:12

Scheur bij bevestiging zuiger van disselbak repareren.

Bericht door JarnoSmits » ma 1 mar 2021 08:32

Een goede morgen,

Om maar meteen met het eerste bericht in huis te vallen, na gisteren onze nieuwe caravan helemaal compleet gepoetst te hebben, kwamen we tot de volgende ontdekking.

Van de disselbak, in het midden waar het slot, aan de binnenkant waar de metalen plaat met de zuiger bevestiging zit.

blijkt een scheur op de naad te zitten.

Nu wil ik dit repareren zodat het niet verder scheurt, want bij iedere keer met het openmaken van de klep, komt er natuurlijk een belasting op dit punt te staan.

Mijn opzet is om de scheur eerst te goed mogelijk door druk weer te laten sluiten, en dan een RVS plaatje over de breedte erop te zetten en deze dan vast te poppen.

Zie onderstaand de foto met de scheur en hetgeen zoals ik het wil gaan repareren.

Ik twijfel enkel met het gebruik van de juiste popnagels, ik kan indenken dat door de popnagels er een grote druk op deze punten komt te staan, met de kans dat het bij de popnagels gaat scheuren, of zijn er popnagels in de handel, die je voor zachtere materialen/kunststof/polyester kan gebruiken?

ik hoor graag hoe de experts hier over denken.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Scheur bij bevestiging zuiger van disselbak repareren.

Bericht door Chris » ma 1 mar 2021 08:35

Is versterken met glasvezel...polyester...geen optie?
Meer werkend oppervlak dan 2 popnagels.
Of..jou plaatje met popnagels en dat inpakken in glasvezel..dubbel sterk.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Scheur bij bevestiging zuiger van disselbak repareren.

Bericht door sailor wim » ma 1 mar 2021 08:57

Kijk is bij Poly service, en dan Versachem lijm.
Je Aluminium plaatje ontvetten en opschuren zo ook de kunststof.
Lijmen en klemmen, wel eerst oefenen hoe de klemmen staan moeten.
De buitenkant repareren dat kan met Legosteentjes dat vind je op het forum. Tenminste als het dezelfde kunststof is.
Je zou later over het plaatje nog een versterking kunnen maken met Epoxy en een matje.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Scheur bij bevestiging zuiger van disselbak repareren.

Bericht door janvijn » ma 1 mar 2021 09:35

Het lijkt alsof er in het verleden meer gerepareerd is op die plek, of zie ik het verkeerd als ik zeg dat er tape gebruikt is in de omgeving boven de scheur en metalen (draagarm ??.)
Ik zou ook willen weten waar deze klep van is gemaakt, is dat polyester of een ander soort kunststof. Voor bijna 100% zekerheid denk ik niet dat het polyester is, en dan zou ik afraden dit met glasmat en polyesterhars te repareren want er is geen hechting met b.v. abs kunststof en polyester.
Mogelijk is zoals eerder aangegeven het plaatje lijmen met toepasbare lijm, en aan de buitenkant repareren met in aceton opgelost Legoblokje in dezelfde kleur.
MAAR IN DE EERSTE PLAATS ZOU IK DE OORZAAK VAN DEZE SCHEUR OP DIE PLEK WILLEN OPLOSSEN. Die zit er niet zomaar, er staat om wat voor reden dan ook (te)veel spanning op die plek, is dat mogelijk een kwestie van afstellen van de disselklep ??
Met vriendelijke groet
Jan Vijn

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Scheur bij bevestiging zuiger van disselbak repareren.

Bericht door VIP » ma 1 mar 2021 09:44

Ik zou niet gaan lopen freubelen met matjes en lego blokjes en wat er op lijkt.

Er staat gewoon veel kracht op die plek.

Enige oplossing is een metalen/aluminium plaatje laten malen, kost niet veel.

Alleen zou ik het doen zoals hieronder op de foto, dan zijn de krachten beter verdeeld en heb je een combinatie van beide.

Ofwel een Plaatje gezet met 2 hoeken en gemonteerd met de 6 boutjes/moertjes onder het draaimechanisme en aan de andere kant van de scheur dmv nieuwe boutjes/moertjes als je daar bij kan komen of grove parkers.

Een nieuwe Tabbert disselklep kost een vermogen.

En de scheur is gekomen door een te droge zuigerstang, door teveel weerstand staat er te veel druk op de klep bij het openen, klein beetje smeren van de zuigerstang doet wonderen of de klep is door de vorige eigenaar te wild geopend of en daardoor gescheurd.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door VIP op ma 1 mar 2021 09:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Scheur bij bevestiging zuiger van disselbak repareren.

Bericht door janvijn » ma 1 mar 2021 09:47

Is het denkbaar om een gezette metalen strip onder de drie aanwezige bouten te bevestigen, deze door laten lopen tot bovenkant klep en daar ook weer met 1 of 2 bouten te verbinden met de klep ??
Op die manier kan je mogelijk de spanning op het gescheurde deel wegnemen.

Ik zie dat VIP me net voor is, maar dat is wat ik wilde aangeven.
Mvg.
Jan Vijn

Gebruikersavatar
merchr32
Berichten: 183
Lid geworden op: di 1 aug 2017 17:27

Re: Scheur bij bevestiging zuiger van disselbak repareren.

Bericht door merchr32 » ma 1 mar 2021 10:01

Beter is nog om (samen met de eerdere strip) een extra stevige metalen strip aan te brengen onder de steun waar de gasveer / zuiger aan bevestigd zit en die verbinden met de disselklep. Zie afbeelding.
Dan buigt of tordeert het plastic van de disselbak niet meer op het zwakke punt (bij de blauwe pijl) als gevolg van de krachten die ontstaan bij het openen en sluiten van de klep.
Meestal functioneert zo'n gasveer bij koud of warm weer wat stroef. En bij iets meer kracht om de disselbak klep te openen (of te sluiten) ontstaan er te grote krachten op het platsic zelf. Meestal moet je bij wat weerstand van de gasveer even wachten (met te veel kracht zetten) totdat de gasveer uit zich zelf de spanning opheft. Dat is meestal na enkele seconden (koude olie in de demper) en dan gaat het openen en sluiten weer vanzelf.
Succes.
Bijlagen
plaatje.png
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023

Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Scheur bij bevestiging zuiger van disselbak repareren.

Bericht door VIP » ma 1 mar 2021 10:27

[re.gif]

Ik zie geen groot verschil met de beugel/strip die ik heb gepost om 09:44 uur ........ denk zelfs dat de versie die ik heb getekend beter is omdat die breder is en de krachten beter verdeeld.......
Porsche + Tabbert

JarnoSmits
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 28 feb 2021 21:12

Re: Scheur bij bevestiging zuiger van disselbak repareren.

Bericht door JarnoSmits » ma 1 mar 2021 11:02

Iedereen al bedankt voor de vele tips.

De bestaande zuiger, deze is defect, de klep blijft zelf niet meer open staan, de zuiger is te zwak, hier moet ook nog een nieuwe op komen, alleen schrok ik van de scheur, eerste prio is om te voorkomen dat hij verder scheurt.

Ik zal inderdaad eens kijken om een complete plaat te laten zetten, dat is beter dan mijn eigen oplossing omdat dan de kracht nog beter verdeeld word.

Ik verwacht dat het lompigheid is geweest, want de bodem waar de gasflessen op staan, hier zitten ook scheuren in, maar dit is wel makkelijk met glasvezel te repareren en te verstevigen.

Ik heb ook al een mail naar Tabbert gestuurd wat de kosten zijn voor een nieuwe klep, als het niet te duur is is het te overwegen, ik ben benieuwd wat ik aan kosten kan verwachten een paar honderd euro dan is het alsnog de moeite waard.

2e hands had ik ook al gezocht, maar dat valt vies tegen om wat te vinden.

johan46b
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 26 jan 2014 11:24
Locatie: Bovenkarspel

Re: Scheur bij bevestiging zuiger van disselbak repareren.

Bericht door johan46b » ma 1 mar 2021 11:06

Ik zou, op het einde van de scheur een klein gaatje boren.
Daarmee voorkom je dat de scheur verder scheurt.
Daarna zoals eerder omschreven de scheur fixeren.
HOBBY DE LUXE 495UL 2023 MAZDA CX5 HOMURA SPORTS 2023

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Scheur bij bevestiging zuiger van disselbak repareren.

Bericht door Wally » ma 1 mar 2021 11:09

Google eens op kunststofreparatie.

Frans

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Scheur bij bevestiging zuiger van disselbak repareren.

Bericht door VIP » ma 1 mar 2021 11:15

JarnoSmits schreef:
ma 1 mar 2021 11:02
Iedereen al bedankt voor de vele tips.

De bestaande zuiger, deze is defect, de klep blijft zelf niet meer open staan, de zuiger is te zwak, hier moet ook nog een nieuwe op komen, alleen schrok ik van de scheur, eerste prio is om te voorkomen dat hij verder scheurt.

Ik zal inderdaad eens kijken om een complete plaat te laten zetten, dat is beter dan mijn eigen oplossing omdat dan de kracht nog beter verdeeld word.

Ik verwacht dat het lompigheid is geweest, want de bodem waar de gasflessen op staan, hier zitten ook scheuren in, maar dit is wel makkelijk met glasvezel te repareren en te verstevigen.

Ik heb ook al een mail naar Tabbert gestuurd wat de kosten zijn voor een nieuwe klep, als het niet te duur is is het te overwegen, ik ben benieuwd wat ik aan kosten kan verwachten een paar honderd euro dan is het alsnog de moeite waard.

2e hands had ik ook al gezocht, maar dat valt vies tegen om wat te vinden.

Je zou de bodemplaat van de disselbak uit traanplaat (2 delig) kunnen maken, eerst een malletje maken van karton en daar de Alu traanplaat versie van maken.

Even zoeken op het forum, "KarelV" heeft hier ooit een topic over gemaakt.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Witte yeti
Berichten: 518
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: Scheur bij bevestiging zuiger van disselbak repareren.

Bericht door Witte yeti » ma 1 mar 2021 11:51

Als er ruimte aan de binnenkant is, zou je een haakse metalen plaat aan de binnenkant kunnen lijmen. Een kant vastmaken achter de metalen beugel met 3 bouten, andere kant zit dan onder de scheur (zie groene lijn op foto), eventueel met boutjes en ringen vastzetten.
Onder de dikke rode streep zou je een kunststof plaatje kunnen lijmen om de ruimte tussen metalen plaat een kap op te vullen.
D62D3B15-EDA7-4833-8E95-2CCF84FA048C.jpeg
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Scheur bij bevestiging zuiger van disselbak repareren.

Bericht door mrbullmastiff » ma 1 mar 2021 12:49

Het metalen scharnier deel lijkt vrij stevig uitgevoerd te zijn, de extra verstevigingen kunnen misschien gelast worden aan het originele deel zodat de krachten over een groter gebied verdeeld worden zoals ook VIP aangeeft.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

JarnoSmits
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 28 feb 2021 21:12

Re: Scheur bij bevestiging zuiger van disselbak repareren.

Bericht door JarnoSmits » ma 1 mar 2021 12:59

Er is helaas geen ruimte aan de binnenkant, het is een loze ruimte, waar je niet bij kan komen helaas, dus iets erachter zetten is geen optie.

Heb verder gekeken, maar hij is op meerdere plaatsen gescheurd... zie onderstaande foto's.

Dus met 1 plaatje red ik het niet, ik denk het advies wat gegeven werd om een plaat te laten zetten over de gehele breedte in dit geval de snelste en stevigste optie is.

Kreeg net de prijsopgave voor een nieuwe deksel, 735,- en dan nog 100,- voor opsturen excl montage, denk dat de deksel van goud is gemaakt i.p.v. kunststof :-)
voor dat bedrag valt een plaat laten maken in het niets.

Afbeelding

Afbeelding

JarnoSmits
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 28 feb 2021 21:12

Re: Scheur bij bevestiging zuiger van disselbak repareren.

Bericht door JarnoSmits » ma 1 mar 2021 13:01

mrbullmastiff schreef:
ma 1 mar 2021 12:49
Het metalen scharnier deel lijkt vrij stevig uitgevoerd te zijn, de extra verstevigingen kunnen misschien gelast worden aan het originele deel zodat de krachten over een groter gebied verdeeld worden zoals ook VIP aangeeft.
berichten kruizen elkaar net, maar dat kan ook nog idd, de plaat zelf zou dik genoeg moeten zijn om te lassen, dan zou het een kwestie zijn om onder de juiste hoek er een plaat in de breedte op te lassen.

die Wilk
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 25 mar 2020 20:41

Re: Scheur bij bevestiging zuiger van disselbak repareren.

Bericht door die Wilk » ma 1 mar 2021 13:39

Hallo Jarno , ik las dat je gasdrukveer kop is. Kijk op de site van Amacoo . nl technice en tractor ondelen. Rubriek tractor en voertuigen, rechter collom onderaan Gasdruk veren . kijk op je oude gasdrukveer naar eventuele nr ,en anders een belletje helpen je correct bij vragen
Heb ze zelf besteld bij hun voor mijn WILK caravan en was exact de zelfde , Kosten €20 incl verzendkosten,das geen geld, kun hem zelf niet voor maken. Veel succes verder met je reparatie!! thumbup.gif
Gr Henny

Gebruikersavatar
Witte yeti
Berichten: 518
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: Scheur bij bevestiging zuiger van disselbak repareren.

Bericht door Witte yeti » ma 1 mar 2021 13:53

Hoi Jarno, een andere optie zou het lijmen kunnen zijn van 2 metalen U-profielen met epoxyhars (www.polyservice.nl) kunnen zijn en daarna de grote metalen plaat (met 2 x3 boutjes) weer daarop monteren.

Gr. Pim
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743

Citrorob

Re: Scheur bij bevestiging zuiger van disselbak repareren.

Bericht door Citrorob » ma 1 mar 2021 14:27

[image]
SNAG-03492.jpg
[/image]

Past het niet zo?

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Scheur bij bevestiging zuiger van disselbak repareren.

Bericht door Hans 555 » ma 1 mar 2021 15:06

Gasdrukveer weghalen. Kan er in ieder geval niet nog meer schade komen. Om de klep open te laten staan even een stokje of een andere oplossing er onder.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Scheur bij bevestiging zuiger van disselbak repareren.

Bericht door janvijn » ma 1 mar 2021 16:16

door JarnoSmits » ma 1 mar 2021 12:59

Er is helaas geen ruimte aan de binnenkant, het is een loze ruimte, waar je niet bij kan komen helaas, dus iets erachter zetten is geen optie.

Heb verder gekeken, maar hij is op meerdere plaatsen gescheurd... zie onderstaande foto's.

Dus met 1 plaatje red ik het niet, ik denk het advies wat gegeven werd om een plaat te laten zetten over de gehele breedte in dit geval de snelste en stevigste optie is.

Kreeg net de prijsopgave voor een nieuwe deksel, 735,- en dan nog 100,- voor opsturen excl montage, denk dat de deksel van goud is gemaakt i.p.v. kunststof :-)
voor dat bedrag valt een plaat laten maken in het niets.
Ik denk dat de gezette plaat die de foto bij bovenstaand bericht aangeeft een meer dan voldoende oplossing is.
wat mij nog wel verbaast is je zin in je openingsbericht, "nieuwe" (gebruikte) caravan gepoetst,- wanneer je deze caravan net hebt aangeschaft (bij een dealer o.d.) is er dan geen sprake van garantie ??
Met vriendelijke groet
Jan Vijn

JarnoSmits
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 28 feb 2021 21:12

Re: Scheur bij bevestiging zuiger van disselbak repareren.

Bericht door JarnoSmits » ma 1 mar 2021 16:37

janvijn schreef:
ma 1 mar 2021 16:16
door JarnoSmits » ma 1 mar 2021 12:59

Er is helaas geen ruimte aan de binnenkant, het is een loze ruimte, waar je niet bij kan komen helaas, dus iets erachter zetten is geen optie.

Heb verder gekeken, maar hij is op meerdere plaatsen gescheurd... zie onderstaande foto's.

Dus met 1 plaatje red ik het niet, ik denk het advies wat gegeven werd om een plaat te laten zetten over de gehele breedte in dit geval de snelste en stevigste optie is.

Kreeg net de prijsopgave voor een nieuwe deksel, 735,- en dan nog 100,- voor opsturen excl montage, denk dat de deksel van goud is gemaakt i.p.v. kunststof :-)
voor dat bedrag valt een plaat laten maken in het niets.
Ik denk dat de gezette plaat die de foto bij bovenstaand bericht aangeeft een meer dan voldoende oplossing is.
wat mij nog wel verbaast is je zin in je openingsbericht, "nieuwe" (gebruikte) caravan gepoetst,- wanneer je deze caravan net hebt aangeschaft (bij een dealer o.d.) is er dan geen sprake van garantie ??
Met vriendelijke groet
Jan Vijn
Hallo Jan,

We hebben de caravan bij een handelaar gekocht, zonder garantie, en dit was mij bij de aanschaf ook niet opgevallen, en om dan er meteen melding van te maken is ook zoiets.

Ik kan wel eens informeren wat de mogelijkheden zijn, maar in principe hebben we hem zonder garantie gekocht wel met een focwa keuring erbij maar daar valt dit volgens mij niet onder.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Scheur bij bevestiging zuiger van disselbak repareren.

Bericht door janoniem » ma 1 mar 2021 16:55

[re.gif]
Bij een FOCWA keuring gaat het m.i. met name om veiligheid, zoiets als een onderstelbeurt bij een BOVAG dealer.
Er hoort wel een keuringsrapport bij geleverd te worden met een overzicht van alle gecontroleerde onderdelen en de eventuele gebreken.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Scheur bij bevestiging zuiger van disselbak repareren.

Bericht door janvijn » ma 1 mar 2021 17:46

Hallo Jan,

We hebben de caravan bij een handelaar gekocht, zonder garantie, en dit was mij bij de aanschaf ook niet opgevallen, en om dan er meteen melding van te maken is ook zoiets.
Ik kan wel eens informeren wat de mogelijkheden zijn, maar in principe hebben we hem zonder garantie gekocht wel met een focwa keuring erbij maar daar valt dit volgens mij niet onder.
O.K. Als dat zo is kan je er hooguit een keer melding van maken, misschien heeft de handelaar er helemaal geen weet van gehad en zal hij het coulant willen behandelen of hij wil er helemaal niks mee. In dat geval zou ik het lekker repareren zoals je laatste tekening en verder lekker gaan genieten van je aankoop. De kosten van reparatie op die manier zal ook best meevallen, zeker wanneer je in de gelegenheid bent om het zelf te doen.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn

Gebruikersavatar
fjord390
Berichten: 256
Lid geworden op: di 1 jan 2013 11:37

Re: Scheur bij bevestiging zuiger van disselbak repareren.

Bericht door fjord390 » di 2 mar 2021 16:35

Is de gasdrukveer niet toevallig verkeerd gemonteerd waardoor de uitslag van de veer verder gaat als dat het scharnier kan waardoor de scheuren zijn ontstaan?

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8T met Tapatalk

Burstner Averso 460tl , Mercedes Benz c180 Estate Avantgarde

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”