Scheur bij bevestiging zuiger van disselbak repareren.

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Scheur bij bevestiging zuiger van disselbak repareren.

Bericht door iemand » di 2 mar 2021 17:42

1.
Kzou de kracht verdelen over een groter opppervlak.
Er zijn al diverse voorstellen gedaan. Kzou zeggen allemaal doen.

2.
Maar denk ook even verder na over voorkomen van nieuwe/verdere schade.
Waar druk(te) je, aan de buitenkant, om het deksel weer dicht te doen.
Mogelijk aan de 'buitenrand'. Zo vergroot het 'moment' en krachten op de deur zelf.

Overweeg om aan de buitenkant iets te signaleren, waar het deksel bedient moet worden.

3.
Jaarlijks onderhoud aan de zuiger.
Heb ik me nog nooit in verdiept.
Wie weet hier iets van scratch.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Scheur bij bevestiging zuiger van disselbak repareren.

Bericht door VIP » di 2 mar 2021 19:14

[re.gif]

Punt 3 is al beschreven in de diverse reactie's knipoog.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Scheur bij bevestiging zuiger van disselbak repareren.

Bericht door Chris » di 2 mar 2021 19:58

Ik heb al een aantal keren naar de foto met scheur zitten kijken... en prakkezeren...

Deze klep heeft een dubbele schaal, in ieder geval het deel bij de beugel van de gasveer is dubbel.
Maar.... waar de 3 boutjes uit het kunststof komen en met borgboutjes vast zitten... daar zit ook iets achter.
Vermoedelijk ook een metalen plaat oid... anders hadden die boutjes uitgescheurd, nu is dat een groter deel.
Is er niet vanaf het draaislot een gleuf te maken waarmee je ook aan de binnenkant een extra deel kan versterken en fixeren aan de plaat die VIP tekend??
Nog een metalen plaat met een verzetje erin dus...
Dan sluit je de scheur op aan 2 kanten... nu is alles gedacht om het oppervlak bij de scheur alleen te "overkappen"..

Ook vraag ik me af of dit een bekend euvel is in deze serie Tabberts....of is het een exemplarische schade??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

JarnoSmits
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 28 feb 2021 21:12

Re: Scheur bij bevestiging zuiger van disselbak repareren.

Bericht door JarnoSmits » wo 3 mar 2021 07:48

Iedereen alvast bedankt voor de vele tips.

Ik ga eens kijken of ik de (defecte zuiger) er af kan halen om ieder geval nu eventuele druk op het punt te verwijderen, en dan eens kijken wat mogelijk is is de ijzeren plaat verwijderd is waar de zuiger op zit, zoals ik nu kon zien, kan je er in geen geval aan de achterkant bij komen, anders was een metalen plaatje aan beide zijdes de beste oplossing, en dan over de totale breedte om de druk op de punten te verlagen.

Eerste Prio is dat het niet verder gaat scheuren, anders ben ik nog verder van huis.

Ben wel bang dat het een lastig verhaal word om het zelf te gaan repareren, ik ben wel technisch, maar met kunststof is het toch een ander vak.

Ik hou mezelf wel met electra bezig :-)

Ik wil ook een compliment aan dit forum geven, ik sta er echt van te kijken hoeveel reacties en tips er op mijn vraag is gekomen, dat kom je tegenwoordig weinig meer tegen op forums van andere doelgroepen.

Iedereen nogmaals dank.

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Scheur bij bevestiging zuiger van disselbak repareren.

Bericht door blefke » wo 3 mar 2021 13:58

Hans 555 schreef:
ma 1 mar 2021 15:06
Gasdrukveer weghalen. Kan er in ieder geval niet nog meer schade komen. Om de klep open te laten staan even een stokje of een andere oplossing er onder.
Dit is zo'n gek idee nog niet..
Niet het mooiste idee, maar wel praktisch en kans op scheurvorming een stuk kleiner...

Daarbij denk ik, dat het zeker te lijmen is met een metalen strip(pen)
Volgens mij heeft Ab ervaring met verschillende soorten lijmen...

Zou wel beginnen met een klein gaatje te boren aan het einde van de scheur, maar dat is al geschreven..


Blefke

JarnoSmits
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 28 feb 2021 21:12

Re: Scheur bij bevestiging zuiger van disselbak repareren.

Bericht door JarnoSmits » za 6 mar 2021 21:23

Om de druk op de scheuren wat te verminderen heb ik de zuiger losgemaakt voor de tijd dat het nog niet gerepareerd is.

Ik heb ook navraag gedaan bij Poly service welke lijm / hars hun adviseren om dit soort breuken te repareren.

Iedereen bedankt voor de tips, ik zal een update geven zodra het gerepareerd is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

willemjvh
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 18 sep 2017 17:08

Re: Scheur bij bevestiging zuiger van disselbak repareren.

Bericht door willemjvh » vr 19 mar 2021 16:18

Neem de gasveer los en controleer bij geopende klep of de gasveer niet hoger uitkomt dan het montage punt, dit is ook het probleem bij mijn Hobby 440 uit 2004 . Als de gasveer hoger uitkomt moet je een kortere gasveer zoeken of het montage punt verplaatsen. Ik heb hier fotos van maar downlooden lukt niet.
wjvh@hccnet.nl

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”