Hagelschade erg?

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
MattR83
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 16:09

Hagelschade erg?

Bericht door MattR83 » wo 3 feb 2021 21:46

Goedeavond,

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar zag bij de dealer een caravan staan met wat hun zeggen lichte hagelschade op het dak.
Is dit een probleem of kan dit een probleem worden. Of is het gewoon estetisch minder mooi maar kan het verder geen kwaad.
mijn insziens kijk ik toch bijna nooit op het dak en vermoed ik dat je het toch niet ziet.

ik hoor graag van jullie
Citroen C4 Picasso 2012
Hobby Excellent UB 485 1996/1997
--------------------------------------------------
geschiedenis
Rapido Orline 39s 1991
Esterel C31 1978
Camp-let GT 1987

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hagelschade erg?

Bericht door Chris » wo 3 feb 2021 21:48

Precies... kan helemaal geen kwaad.
Alleen estetisch minder.
En... nooit meer te claimen bij een verzekering. ( is misschien al gebeurt en uitgekeerd..)
Vaak wel een stuk voordeliger.
Voorwaarde is wel dat er alleen maar deukjes zijn, geen gaten.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Hagelschade erg?

Bericht door Knaus440 » wo 3 feb 2021 22:08

Onze Knaus heeft in Oostenrijk hagelschade opgelopen. "Mooi" evenwichtig over het hele dak kleine ondiepe deukjes. Zien we alleen als de zon onder een bepaalde hoek staat. Geen punt dus.
Laten controleren bij de onderhoudsbeurt, geen enkelle indicatie voor lekkage of scheurtjes etc.
MAAR om te kopen zou ik een flinke korting op de aanschafprijs willen.
Want het is vreselijk natuurlijk. whistle.gif
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Hagelschade erg?

Bericht door Leentje » do 4 feb 2021 12:21

Het punt wat Chris noemt, moet je in overweging nemen. Wil je de caravan verzekeren, besef dan dat de schade geregistreerd zal staan en wellicht al uitgekeerd is.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hagelschade erg?

Bericht door Ab » do 4 feb 2021 13:57

Hou er rekening mee, dat die schade totaal niet belangrijk is voor de waterdichtheid van de caravan, het kan totaal geen kwaad.
Echter, het is wel een heel dure schade om te repareren.
Normaal gesproken komt er een geheel nieuw dak op.
Het vaakst wordt er dan een nieuwe plaat overheen gezet.
Dat is het minste werk.
De caravan wordt daar echter een stuk zwaarder door.
Dat wil je liever niet.
De andere optie is de oude dakplaat volledig verwijderen.
Dat is een fikse klus..zeker bij een verlijmd dak.
En een heel grote schadepost..
Een caravan kan daardoor zelfs total loss verklaard worden.
(Afhankelijk van bouwjaar, en dagwaarde)
Best mogelijk dat deze caravan ook total loss verklaard is.
Terwijl je er practisch niks van ziet.
Zo'n caravan casco verzekeren kan mogelijk erg lastig worden.
Zelfs onmogelijk.
Is het een oudere caravan die je niet verzekerd, kan het een prima aanschaf zijn.
Je ziet er niks van als het alleen op het dak zit.
En mogelijk kan je kopen voor een klein prijsje.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hagelschade erg?

Bericht door Micky » do 4 feb 2021 15:34

Chris schreef:
wo 3 feb 2021 21:48
Precies... kan helemaal geen kwaad.
Alleen estetisch minder.
En... nooit meer te claimen bij een verzekering. ( is misschien al gebeurt en uitgekeerd..)
Vaak wel een stuk voordeliger.
Voorwaarde is wel dat er alleen maar deukjes zijn, geen gaten.
Alleen als er werkelijk al geclaimd is en dat is vaak niet zo, als er al geclaimd is zou ik hem niet kopen, want als je zelf een zware hagelbui eroverheen krijgt, met eventueel kapotte ramen enz. ben je dus niet gedekt
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Hagelschade erg?

Bericht door Vino » do 4 feb 2021 16:11

Even de puntjes op de I-zetten.Bijna alle caravans welke bij de dealer staan, hebben hagel schade op het dak.Met het blote oog niet te zien, maar met apparatuur welke de schade herstel bedrijven hebben, wel degelijk.Is er schade zichtbaar en de functionaliteit (Lekkage) is aangetast, dan zal er gerepareerd worden,hoe is afhankelijk van wat de inspecteur er van vind,de opbouw speelt een rol,leeftijd caravan en uiteraard hoe verzekerd.Schade welke de functionaliteit niet aantast,dus alleen opties of d.m.v apperatuur zichtbare schade,zal niet gerepareerd worden.In overleg met de verzekering(inspecteur) en de schade hersteller, zal er een bedrag vastgesteld worden wat de kosten zijn om het het te herstellen, afhankelijk weer, van hoe de opbouw van het merk en de caravan is.Bij bv Knaus is het zo, dat het hele dak er van af moet(verlijming) met de rest van de opbouw.Risico is dan groter door dat dan het medicijn erger is als de kwaal:redelijker wijs meer risico op lekkage.De verzekering zal dan voorstellen, volgens een artikel in de voorwaarden,en het staat er in hoor,dat de functionaliteit niet is aangetast, en ze bereid zijn de helft van de reparatie schade te betalen.Aan jouw de keus om ja of nee te zeggen.Zeg je ja, en je steekt pak weg 1500 Euro in de zak, dan ben je verplicht om bij verkoop te vertellen dat de helft van de schade is afgekocht.Bij een dealer staat dit zelfs als vraag in de koop overeenkomst of hagel schade is afgekocht.Je krijgt dan bij inruil betreffende 1500 Euro minder omdat de schade is afgekocht.Meestal is dit dan zgn. weer als korting bij verkoop aan derden.Afgekochte schade staat overal geregistreerd bij de verzekeringen om gesjoemel tegen te gaan.Bij verkoop aan particulier is het een ander verhaal.

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Hagelschade erg?

Bericht door Davendre » do 4 feb 2021 16:20

Wij hebben onze eerste caravan (Hobby 400sf) gekocht vanuit verhuur. 2 weken Frankrijk met een hagelbuitje bij het meer. Dak had diverse putjes in het dak die net zoals hier boven gezegd zichtbaar waren wanneer je er met een trap naast stond en de zon erop stond. Deze schade was door de dealer geclaimd en wilden ze eigenlijk doorschuiven naar de handel. Wij hebben de prijs hoeven betalen die de hoogste bieder ook had gegeven. Wel netjes garantie bij gekregen.

Gekocht met dus een flinke korting en van 2003 tot 2011 met veel plezier gebruikt. In die periode hebben wij ook een hagelbui op het dak gehad bij het Gardameer en de licht zichtbare putjes werden beter zichtbare putjes.

Onze verzekeringsmaatschappij was bekend met de eerste schade die geclaimd was en bij deze 2e schade terug naar de dealer gegaan. Vanuit onze verzekering is er een expert bij gekomen. Deze heeft de 2e schade met aftrek ook uitgekeerd (ovv aftrek eerste schade).

Heeft alle jaren netjes zijn vochtcontrole gehad en hieruit was dus niets naar voren gekomen. Heb kenteken bekeken en huidige eigenaar heeft deze caravan al weer 2 jaar in bezit. Ben nog wel eens benieuwd hoe deze er nu bij staat.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Hagelschade erg?

Bericht door Niels83 » do 4 feb 2021 16:27

Of het erg is hangt dus af van de vraagprijs, de leeftijd en de verdere staat van de caravan en hoelang je er mee wilt doen.

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Hagelschade erg?

Bericht door Den Adriaan » do 4 feb 2021 16:29

" en ze bereid zijn de helft van de reparatie schade te betalen"

Hoezo bereid?
Schade is schade en wordt toch uitbetaald.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Hagelschade erg?

Bericht door VIP » do 4 feb 2021 20:20

Vino schreef:
do 4 feb 2021 16:11
Even de puntjes op de I-zetten.Bijna alle caravans welke bij de dealer staan, hebben hagel schade op het dak.Met het blote oog niet te zien, maar met apparatuur welke de schade herstel bedrijven hebben, wel degelijk.Is er schade zichtbaar en de functionaliteit (Lekkage) is aangetast, dan zal er gerepareerd worden,hoe is afhankelijk van wat de inspecteur er van vind,de opbouw speelt een rol,leeftijd caravan en uiteraard hoe verzekerd.Schade welke de functionaliteit niet aantast,dus alleen opties of d.m.v apperatuur zichtbare schade,zal niet gerepareerd worden.In overleg met de verzekering(inspecteur) en de schade hersteller, zal er een bedrag vastgesteld worden wat de kosten zijn om het het te herstellen, afhankelijk weer, van hoe de opbouw van het merk en de caravan is.Bij bv Knaus is het zo, dat het hele dak er van af moet(verlijming) met de rest van de opbouw.Risico is dan groter door dat dan het medicijn erger is als de kwaal:redelijker wijs meer risico op lekkage.De verzekering zal dan voorstellen, volgens een artikel in de voorwaarden,en het staat er in hoor,dat de functionaliteit niet is aangetast, en ze bereid zijn de helft van de reparatie schade te betalen.Aan jouw de keus om ja of nee te zeggen.Zeg je ja, en je steekt pak weg 1500 Euro in de zak, dan ben je verplicht om bij verkoop te vertellen dat de helft van de schade is afgekocht.Bij een dealer staat dit zelfs als vraag in de koop overeenkomst of hagel schade is afgekocht.Je krijgt dan bij inruil betreffende 1500 Euro minder omdat de schade is afgekocht.Meestal is dit dan zgn. weer als korting bij verkoop aan derden.Afgekochte schade staat overal geregistreerd bij de verzekeringen om gesjoemel tegen te gaan.Bij verkoop aan particulier is het een ander verhaal.


Bij hagelschade wordt het oude dak er al jaaaaren niet meer afgehaald omdat het verlijmd zit.

Er komt gewoon een nieuwe dakplaat overheen, ofwel de caravan wordt 20-40 kilo zwaarder (afhankelijk van de opbouwlengte).

Laat je de hagelschade zitten dan krijg je idd maar 50% uitbetaald , laat je het repareren dan word alles uitbetaald.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hagelschade erg?

Bericht door Micky » do 4 feb 2021 20:22

[re.gif]

Zo ook wij hebben 2 dakplaten...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Hagelschade erg?

Bericht door Davendre » do 4 feb 2021 20:36

VIP schreef:
do 4 feb 2021 20:20
Laat je de hagelschade zitten dan krijg je idd maar 50% uitbetaald , laat je het repareren dan word alles uitbetaald.
Die ervaring heb ik dan weer niet. Zal per maatschappij verschillen.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hagelschade erg?

Bericht door Ab » do 4 feb 2021 20:46

Het kan wel.
De dakplaat wordt dan in smalle repen gesneden, en er heel voorzichtig afgerold.
Daarna het dak uitgevlakt, en een nieuwe plaat weer verlijmd met de isolatie.
Het is best een rotklus, niet veel dealers willen/kunnen het doen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Hagelschade erg?

Bericht door Den Adriaan » do 4 feb 2021 21:20

Voor de goede orde, ik kreeg mijn hagelschade volledig uitbetaald.
Minus eigen risico.
Dus de 50% wat vergoed wordt gaat niet altijd op.
En trouwens, je bent er toch voor verzekerd.
Gewoon 100 % lijkt mij normaal, of betaal je 50% aan de premie?

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Hagelschade erg?

Bericht door Jan van Vijven » do 4 feb 2021 21:29

Waarvoor zijn verzekeringen eigenlijk? volgens mij om schade te herstellen niet om te cashen!
Als je wilt verdienen verzeker dan niet, steek je jaarlijks de premie in je zak.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Hagelschade erg?

Bericht door Cara-Fan » do 4 feb 2021 23:08

De schadehersteller heeft ons dak met hagelschade er destijds afgehaald en een nieuw hagelbestendig dak terug geplaatst. Alleen daar waar de ronding begint hebben ze een stuk er onder laten zitten. Het is wel degelijk mogelijk.

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Hagelschade erg?

Bericht door Davendre » do 4 feb 2021 23:50

Jan van Vijven schreef:
do 4 feb 2021 21:29
Waarvoor zijn verzekeringen eigenlijk? volgens mij om schade te herstellen niet om te cashen!
Als je wilt verdienen verzeker dan niet, steek je jaarlijks de premie in je zak.
Een schadeverzekering heeft tot doel om schadeloos te stellen. Dat kan door de schade te herstellen zodat de waarde na reparatie gelijk is zoals voor de schade of door de waardevermindering te laten uitkeren.

Dus cashen kan, maar zou je uitkering + restwaarde bij elkaar optellen dan is dat normaal gesproken gelijk aan de waarde zonder schade.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Hagelschade erg?

Bericht door Niels83 » vr 5 feb 2021 08:31

[re.gif]
Ik denk dat als je casht je in veel gevallen er op achteruit gaat. Hagelschade is ook hier op het forum 1 van de eerste tips over het kopen van een 2de hands caravan. Mensen willen geen hagelschade op hun 'nieuwe' caravan. Die waarde zakt erg snel.

Dan kunnen we weer terug komen bij de vraag van TS, is het erg om er 1 met schade te kopen.
In de advertentie staat lichte hagelschade, dat kan alle kanten op, 1 butsje op het dak of een complete poffertjes pan, maar ik zou denken dat dit in iedergeval niet betekend dat er lekkage ed op zit.

Er zijn mensen die zich er enorm aan zouden storen, mij zou het persoonlijk weinig kunnen schelen als de prijs gunstig genoeg is. Je koopt een caravan met schade, dus wanneer je hem inruilt heb je kans dat je er ook minder voor krijgt. Als je voor het zelfde geld een zuivere kan kopen zou ik dat doen.

Dan is nog de vraag wat is de waarde? Voor mij zou gelden dat ik boven de 8000 euro zou willen verzekeren, daaronder zou ik het met pijn in de portemonnee kunnen vervangen. Welk bedrag is dat voor jou?

En hoe lang ga je al met de caravan op pad? Weet je al of het interieur van deze caravan bij je past? Hoe lang doe je gewoonlijk met een caravan? Hoe langer je er mee doet hoe kleiner het verlies bij verkoop.

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Hagelschade erg?

Bericht door Gerrie » vr 5 feb 2021 10:33

Mijn vraag is dan, wil je nog een caravan zonder hagelbestendig dak. Hoe ziet het er uit na een volgende hagelbui. Ik zou mij enorm aan de deukjes ergeren. Hoe vaker ik ze zie hoe groter ze zouden worden. Voor mij een absolute nee. Maar dat is persoonlijk.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Hagelschade erg?

Bericht door Jan van Vijven » vr 5 feb 2021 10:45

Beperkte hagelschade kan inderdaad geen kwaad, als je er niet mee inzit dat het “mooie” er af is zou ik zeggen: kopen dat ding.

Over dat schadeloos stellen,
Ik denk dat schadeloos stellen is dat alles er weer uitziet als voorheen, anders heeft het verzekeren geen zin. Je kan telkens alles laten uit betalen en niet repareren maar dan blijf je op de lange duur in een puinhoop zitten.
Een verzekering is toch een soort abonnement om te zorgen dat je altijd je spullen kan repareren zonder dat je zelf veel moet betalen? Als je minder waarde aan je spullen hecht waarom dan verzekeren?
Tot op heden heb ik meer premie’s betaald dan dat ik heb laten uitkeren, de ziekte kosten verzekering even buiten beschouwing gelaten, dus waren die verzekeringen niet nodig... maar als mijn huis zou afbranden ben ik toch blij een verzekering te hebben.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Hagelschade erg?

Bericht door Vino » vr 5 feb 2021 13:10

En zo is dat.Ben all-risk verzekerd voor 61 Euro per maand x 12 =720 per jaar x 11 jaar =dus 7920 Euro.Aan schade door pech etc.iets minder dan 6000 euro geclaimd.Verzekering onlangs weer verlengd.Indien niet interessant voor de verzekering hadden ze me allang er uit geknikkerd. Uiteraard staat het iedereen vrij om een All-risk te pakken, of alleen een WA of beperkte All-risk.Afhankelijk van leeftijd,staat van onderhoud etc.etc,van de caravan.Ik ben in ieder geval blij dat ik goed verzekerd ben.Verzekeren is net als je vrouw, een noodzakelijke noodzaak.Je kunt(gelukkig) niet zonder.En voor alle duidelijkheid:Dit is bedoeld als compliment hoor.Ik ben nog heel gelukkig na 55 jaar, met mijn "Gold Stuck".

Met vriendelijke groet.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Hagelschade erg?

Bericht door Wie-niets » vr 5 feb 2021 13:34

Hagelschade erg?
Lichte hagelschade op het dak volgens TS.
Niets mee aan de hand en ja, misschien esthetisch. Maar in Nederland zijn we wel lang maar meer dan 2.35 mtr. ? weenie.gif
Dus zie je die paar "deukjes" toch niet, tenzij je elke dag als je kampeert het dak wilt wassen. mrgreen.gif knipoog.gif

MattR83
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 16:09

Re: Hagelschade erg?

Bericht door MattR83 » vr 5 feb 2021 22:35

op een caravan van 8000 euro. hoeveel voordeliger zou zo'n caravan dan moeten zijn met hagelschade?
1000 euro?
betreft een caravan uit het jaar 2000


ik heb er geen kaas van gegeten. dus ben erg benieuwd
Citroen C4 Picasso 2012
Hobby Excellent UB 485 1996/1997
--------------------------------------------------
geschiedenis
Rapido Orline 39s 1991
Esterel C31 1978
Camp-let GT 1987

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Hagelschade erg?

Bericht door BertJan » vr 5 feb 2021 23:09

maar wat is de prijs in de huidige markt, als hij in perfecte staat is maar met putjes op het dak of je hebt dezelfde caravan met een glad dak en gore bekleding.
elke 2e hands is wat op te vinden het is plussen en minnen.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”