Hagelschade erg?

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hagelschade erg?

Bericht door Micky » vr 5 feb 2021 23:42

Wie-niets schreef:
vr 5 feb 2021 13:34
Hagelschade erg?
Lichte hagelschade op het dak volgens TS.
Niets mee aan de hand en ja, misschien esthetisch. Maar in Nederland zijn we wel lang maar meer dan 2.35 mtr. ? weenie.gif
Dus zie je die paar "deukjes" toch niet, tenzij je elke dag als je kampeert het dak wilt wassen. mrgreen.gif knipoog.gif
op zich wel apart, want je ziet het namelijk ook op de ronding aan de voor- en achterkant, of als je een knik op je dak hebt (dus een aflopend dak naar voren) over een veel groter deel scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Hagelschade erg?

Bericht door janoniem » za 6 feb 2021 00:21

In 2016 zag ik op een camping in de omgeving van de Bodensee onderstaande Hobby.
Een dak met dergelijke deukjes is dan misschien acceptabel maar zo'n zijwand, dat is different cook.
Bijlagen
706 Wahlwies.JPG
Hagelschade?
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hagelschade erg?

Bericht door Micky » za 6 feb 2021 00:26

[re.gif]

Dat bedoel ik dus, los van de zijwand, wordt ik heel onrustig van het dak wat goed zichtbaar is [aschrik.gif]
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Hagelschade erg?

Bericht door Niels83 » za 6 feb 2021 01:04

Persoonlijk zou ik daar weinig last van hebben het is een gebruiksvoorwerp. De achterkant kom ik meestal niet, als ik op de camping zit heb ik wel wat beters te doen dan naar mijn caravan kijken. Als door die plekken ik een technisch betere of nieuwere caravan kan kopen binnen mijn budget dan doe ik dat. Wel zou ik dus extra kijken, ik koop mijn caravan het liefst van een pietje precies die alles heel precies bijhoudt en onderhoud, die laat zoiets ws ook niet zitten

Met mijn auto's precies het zelfde geef mij maar een auto met wat deukjes tegen een gereduceerde prijs. Die deukjes komen toch wel vroeg of laat.

Tuurlijk doet het zeer als je iets nieuws koopt en iets dergelijks overkomt je, maar als je het bij aankoop al hebt.
2 jaar terug kocht ik een citigo die als nieuw was 6 weken later dikke kras en deuk op de auto, ik vermoed een kind die er op is gefietst (waar is opvoeding als het nodig is) . Half jaar later iemand met wegrijden langs de wielkast geschaafd. Pijnlijk, daar werd ik boos van. Een jaar terug een 8 jaar oude diesel tegen een zeer scherpe prijs gekocht met een gekke schade op 1 van de deuren. Half jaar later valt er in de wasstraat een heel stuk lak (20*30cm) van de bumper af. Boeide me vrij weinig. Ik zit toch altijd in de auto en tegen de tijd dat hij weggaat rol ik hem of de sloop op, of is hij nog een paar 100 waard. Bij mijn vorige auto die al op 3ton zat en vol met plekjes 2 keer een ongelukje gehad.

1 keer vergat mijn buurman dat de achter deur open stond. Stond met knikkende knieën aan de deur. Niet eens gaan kijken en hem bedankt voor de eerlijkheid. Inmiddels is hij verhuisd en is hij van buurman een goede vriend geworden. De 2de keer was het een jongen op de fiets die totaal niet. Keek en overstak terwijl wij daar ook reden. Wel het nummer van zijn moeder gevraagd, maar alleen om te vragen of het goed met hem ging. Wel een mooie bos bloemen gehad, is toch veel meer waard dan het wegpoetsen van dat krasje.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hagelschade erg?

Bericht door Micky » za 6 feb 2021 01:40

[re.gif]

Jij valt dan wellicht onder de categorie mensen die ook met een dikke rugzak op caravans gaat bekijken op een beurs, sorry, maar ik vind het onbegrijpelijk en laks, het komt bij me over alsof het allemaal niets uitmaakt, zolang je met je eigen spullen zo omgaat heb je mijn zegen, maar ik hoop oprecht dat jij en je familie niet zo denken over de spullen van een ander. Onze caravan is 32 jaar oud en wordt behandelt als een nieuwe, ook door onze kinderen knipoog.gif

de term "gebruiksvoorwerp" komt pas echt als een dooddoener over, namelijk, in ons gezin worden die ook behandelt alsof het nieuw en netjes moet blijven, puzzels, speelgoed, kinderfietsen enz. onze jongste van 7 zet gewoon haar fietsje op de standaard terwijl vriendinnetjes ze op de grond laten vallen omdat het toch maar gebruiksvoorwerpen zijn whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Hagelschade erg?

Bericht door Paul Vingerhoets » za 6 feb 2021 08:53

Ts vraagt of het een technisch probleem kan zijn “hagelschade”

Als het dak nergens door is en dus niet lek is het puur het aanzicht
Hoeveel dergelijke caravan afgeprijst zou moeten zijn, tja is lastig hij is van 2000 begrijp ik
Dus al weer 21jaar oud
Van deze leeftijd mag je ervanuit gaan dat er wel wat gebruikssporen zijn, je zult zelf een beeetje moeten bepalen wat de caravan je waard is en eens vergelijken met andere caravans
En of het je stoort, staat ie voor 8 te koop met de schade of is dat een prijs zonder de schade
Ik vindt de prijs dan wel enigszins hoog of ziet ie er verder als nieuw uit
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Hagelschade erg?

Bericht door Niels83 » za 6 feb 2021 09:36

Micky schreef:
za 6 feb 2021 01:40
[re.gif]

Jij valt dan wellicht onder de categorie mensen die ook met een dikke rugzak op caravans gaat bekijken op een beurs, sorry, maar ik vind het onbegrijpelijk en laks, het komt bij me over alsof het allemaal niets uitmaakt, zolang je met je eigen spullen zo omgaat heb je mijn zegen, maar ik hoop oprecht dat jij en je familie niet zo denken over de spullen van een ander. Onze caravan is 32 jaar oud en wordt behandelt als een nieuwe, ook door onze kinderen knipoog.gif

de term "gebruiksvoorwerp" komt pas echt als een dooddoener over, namelijk, in ons gezin worden die ook behandelt alsof het nieuw en netjes moet blijven, puzzels, speelgoed, kinderfietsen enz. onze jongste van 7 zet gewoon haar fietsje op de standaard terwijl vriendinnetjes ze op de grond laten vallen omdat het toch maar gebruiksvoorwerpen zijn whistle.gif
Ik heb nergens gezegd dat ik expres dingen stuk ben of heel onvoorzichtig ben. Maar het zijn maar spullen, ik heb wel belangrijkere dingen om mij druk over te maken. Als ik de hele tijd bezig moet zijn met of ik dingen niet kapot zou kunnen maken. Gek zou ik er van worden. Allemaal uiterlijkheden, hou me liever bezig met andere dingen.
En nee het ziet er bij mij niet uit als een vuilnisbelt, maar wel alsof er geleefd wordt.

En met een tas om naar een caravan beurs, laten we er op houden, dat ik niet zo gek ben om te betalen voor reclame.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Hagelschade erg?

Bericht door Wie-niets » za 6 feb 2021 10:37

@ Micky,
Om misverstanden te voorkomen over mijn antwoord.
Ten eerste als er een zuinig op zijn spullen is, welke dan ook, ben ik het.

Schade ; mijn antwoord is gestoeld op wat TS er vermelde; zeer lichte schade op het dak. Inderdaad kan dan een dak een bepaalde knik of afloop hebben waar je dit ook ziet .Dan kan je dit als storend ervaren.
En "hagelschade" :misschien kan je dit in 3 gradaties onderscheiden, licht (hoeveelheid ,grootte of diepte van inslag nauwelijks te zien of onder een bepaalde invalshoek) de "normale schade en dan heeft deze de wanden of rondingen ook goed geraakt.
De zware hagelschade waarbij b.v. het dak en rondingen ,zijwanden, knikafloop een grote poffertjes pan is.
Leuke van deze schades is als ik mij beperk tot dakplaatschade alle even duur zijn in reparatie mocht je dit vervangen.

Je kunt je dan afvragen bij een lichte schade, kiezen voor de 50% regel of toch repareren ?
En die kan wel eens veel beter zijn als de caravan een bepaalde leeftijd heeft of je er toch nog 10 jaar mee wilt blijven rijden het nodige voordeel opleveren.
Een caravan van dan 20 jaar oud met hele lichte schade brengt nauwelijks minder op dan een gave waar het dak ook de nodige 20 jaar sporen vertoont.

Waar ik mij altijd veel meer "druk" over heb gemaakt is steenslagschade op je front of zijwand. Of waar in de zijwand de nodige voortent stokken soms flinke schade geven. En bij sommige zakluifels niet goed geborgd waarschijnlijk, schuurplekken in de bovenkant van de wand van caravans ontstaan.

Dus om bij de vraagstelling van TS te blijven bij een ruim 20 jarige caravan. Bij lichte dakschade niets aan de hand. Probeer er nog 500 euro af te praten.
Want ja, je krijgt dan het toneelspel, jij vindt het heel erg...... knipoog.gif
Oh, als je niets in te ruilen hebt, praat er dan ook nog wat van af of probeer het in accessoires om te zetten die je nog zou willen erbij hebben.

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Hagelschade erg?

Bericht door Den Adriaan » za 6 feb 2021 11:18

Waar komt de 50% regel vandaan?
Mijn dealer had het er ook over na de hagelschade van mijn caravan.
Er staat niets over in de voorwaarde in mijn polis.
En bij u?

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Hagelschade erg?

Bericht door Wie-niets » za 6 feb 2021 12:11

50% regel.....

Die stond/staat in de artikelen van mijn polis. ( CB ongeveer 12 jaar geleden) Er stond ook in dat je de caravan na vaststelling schade bedrag door expert de herstel 3 jaar mocht uitstellen. Kreeg dan alvast de helft op mijn rekening en het restant bij overlegging van herstel hagelschade binnen de 3 jaar. Het ging om een groot bedrag aangezien bij mij er nog al wat zaken bij de Limited serie in die uitrusting eerst er af en weer op gemonteerd moest worden.( en ik wilde geen extra op gelijmde plaat over de bestaande plaat)

Overigens deed bij mijn KNAUS Sudwind 500 EU ( en waarschijnlijk bij meerdere bij gelijke situatie) zich iets " raars" voor. Na 2,5 jaar uitstel met nu repareren of niet was het dak door normale werking bij hitte en kou horen knappen en tikken waren de inslag kleinere deuken nog nauwelijks terug te vinden. Net of de dakplaat in rekken en krimpen zich min of meer hersteld had. Eigenlijk de wat grotere deuken ( ook in mindere mate) waren nog op het dak rond het grote dakluik en hier en daar op het dak zichtbaar.
Met de particuliere verkoop heb ik dit verteld en na bekijken en al mijn papieren overlegging van de staat van onderhoud en hoe deze caravan er nog uit zag is het geen issue in de verkoop geweest.
Tsja, met een overspannen markt inzake de prijs en een caravan die nog zo goed eruit ziet kijkt men dan misschien ook wat minder kritisch. knipoog.gif

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Hagelschade erg?

Bericht door Hermanus » za 6 feb 2021 12:57

Waar komt de 50% regel vandaan?
Dit zijn inderdaad bepalingen die in de polisvoorwaarden kunnen zijn opgenomen.
Ik heb wel regelingen gezien dat b.v. bij niet repareren de BTW niet werd betaald, of dat alleen de onderdelen werden betaald en niet het arbeidsloon, en ga zo maar verder.
Daarom is het altijd van belang de polisvoorwaarden goed door te nemen, iets wat veel te weinig gebeurt, en dan teleurstellingen teweeg brengt bij schade.

Of neem een goede tussenpersoon, die dit soort zaken voor je uitzoekt.

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Hagelschade erg?

Bericht door Vino » za 6 feb 2021 13:25

Justement.Bij mij was ook de 50% regel van toepassing, omdat de inspecteur het niet verantwoord vond, om een caravan van 11 jaar oud, praktisch helemaal te slopen, om met het blote oog nauwelijks of niet waarneembare hagelschade te herstellen, met alle risico`s van dien.

Met vriendelijke groet.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Hagelschade erg?

Bericht door Wie-niets » za 6 feb 2021 13:28

Wat ik ook niet in dit draadje terug vindt dat je een caravan met b.v. Lichte hagelschade als je voor een opbouw premie verzekering kiest dan gewoon dak of hagel schade niet behoeft aan te vinken.
Tsa, (flinke ) hagelschade wordt dan niet vergoed. Maar.... Vaak een dure post in de polis behoef je in je premie dan ook niet te betalen.
En inderdaad vaak worden polissen niet goed gelezen of zet men niet alle aspecten goed tegenover elkaar.
Tsja, en vaak die kleine lettertjes of * die later nog eens extra belicht wordt, worden ook vaak niet gelezen. mrgreen.gif En zo wordt koop of verzekeren soms duurkoop. knipoog.gif

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Hagelschade erg?

Bericht door Den Adriaan » za 6 feb 2021 16:59

Het is inderdaad curieus.
De hagelschade van mijn caravan, wat amper zichtbaar was, is nu helemaal verdwenen.
Maar... staat nu de 50% regeling bij jullie in de polis?

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Hagelschade erg?

Bericht door Gerrie » za 6 feb 2021 19:49

De hobby met hagelschade zou niet meer lang mijn caravan zijn. Vreselijk toch, geen gezicht. Ik zou zo niet op vakantie gaan. Ik weet dat er mensen zijn die er anders overdenken. Bij het Noordercaravan centrum kwam vorig jaar of een jaar eerder een hagelbui over, alles caravans hagelschade.
Zij hebben toen een verkoop georganiseerd en de caravans met schade verkocht. Mensen stonden in de rij. Is duidelijk niet mijn ding. Nieuw is nieuw en ik heb de grap er snel af als er een beschadiging opzit. In onze eerste caravelair ontdekte ik na een paar maand een ster(retje) in de kunstof zijwand. Bleek een fout in de productie te zijn.
De dealer zou voor herstel zorgen, reparatie en spuiten. Dat hebben we maar niet gedaan en hem ingeruild voor weer een nieuwe caravelair op voorstel van de dealer dier ook mee zat.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

workel

Re: Hagelschade erg?

Bericht door workel » za 6 feb 2021 19:57

[re.gif]
Zo kijk ik er ook naar, bij schade en/of hagelschade dat gaat de hut bij ons weg. Daar is markt voldoende voor, lees handelaren. Onze dethleffs van 2001 heeft in 2004 hagelschade opgelopen in zuid- duitsland, overnachting camping, wij waren er niet maar het dak was een poffertjes pand, schade melding gedaan en de caravan verkocht aan de leverende dealer, die had er wel over naar.

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Hagelschade erg?

Bericht door jeroen.25 » za 6 feb 2021 20:30

Oh gelukkig ben in niet de enige blij.gif

Mijn Adria is al oud, maar schadevrij op 2 bijna onzichtbare deukjes na. Heb ook lang moeten zoeken naar een nette destijds.
Als ik nu een deuk of diepe kras oploop gaat die meteen de verkoop in.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Hagelschade erg?

Bericht door WillyL » zo 7 feb 2021 21:04

Ik vind dat dit draadje een praatje aan het worden is.
TS vroeg info over gevolg hagelschade. Dat is gegeven. Wat anderen vinden om er al of niet mee te leven, daar heeft hij minder boodschap aan denk ik. Die discussie hoort in de babbelbox. Mijn mening. whistle.gif
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hagelschade erg?

Bericht door Micky » zo 7 feb 2021 21:24

[re.gif]

Nee, het onderwerp is: "hagelschade erg?" en daar worden dus meningen op gegeven knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Hagelschade erg?

Bericht door Conradi » ma 8 feb 2021 08:17

janoniem schreef:Een dak met dergelijke deukjes is dan misschien acceptabel maar zo'n zijwand, dat is different cook.
Sowieso verbaasd ‘t me dan verreweg de meeste caravans nog steeds aluminium hamerslag wanden gebruiken.
Adria is geloof ik de enige waarbij ook de wanden van hagelbestendig polyester zijn. Makkelijk schoon te houden en veel minder deukgevoelig.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Hagelschade erg?

Bericht door Wie-niets » ma 8 feb 2021 09:46

[re.gif]
Volgens mij produceerde Caravelair in bepaalde type's ergens in 2017/2018 naast een kunstof front, tevens een Polyester dak en zijbeplating die ook " beter" hagelbestendig waren/zijn.
Overigens zie je op hamerslagbeplating veel minder de hagelinslag schade dan op gladde aluminimum beplating.
- Tsja, bij schoonmaken of poetsen, geef mij dan maar een gladde plaat. knipoog.gif

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Hagelschade erg?

Bericht door Gerrie » ma 8 feb 2021 11:17

Klopt,bij caravelair zijn vanaf de style uitvoering alle wanden van hagelbestendiger kunstof. Vanaf dit jaar ook de bodem. Bij Sprite evenzo.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Hagelschade erg?

Bericht door Den Adriaan » ma 8 feb 2021 17:20

Maaruh, kunnen we de 50 % nu neerzetten als een broodje aap verhaal?
Er zijn geen reacties die de 50 % kunnen bevestigen.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Hagelschade erg?

Bericht door RDDR » ma 8 feb 2021 17:22

Ik kan die 50% uitkering helaas bevestigen. Was bij Centraal Beheer in 2016. Op advies van de dealer de 50% genomen, gezien de waardedaling minder was en we de caravan wilde inruilen op korte termijn.

Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk

2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Hagelschade erg?

Bericht door Daphne » ma 8 feb 2021 17:29

Den Adriaan schreef:
ma 8 feb 2021 17:20
Maaruh, kunnen we de 50 % nu neerzetten als een broodje aap verhaal?
Er zijn geen reacties die de 50 % kunnen bevestigen.
Hier ook voor 50% gegaan bij vorige caravan. Was all risk via de Europeesche verzekerd. Die 50% is de compensatie voor waardevermindering wanneer je niet wil repareren. Aangezien de hagelschade alleen op het dak zichtbaar was, hebben we het geld aangenomen. Na een paar jaar de caravan ingeruild en er niets op verloren omdat de tweedehandsmarkt toen ook vrij overspannen was. (En ja de dealer wist van de hagelschade)

Het is absoluut geen broodje aap. Ik zou nog eens de polisvoorwaarden van jouw verzekering doornemen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”