zwarte strepen na ongeval met truck

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: zwarte strepen na ongeval met truck

Bericht door Daphne » do 4 feb 2021 11:28

morjos schreef:
wo 3 feb 2021 14:34
Ik heb al geprobeerd ze te verwijderen met aceton, thinner, white spiret en Cif, doch zonder resultaat. Ook Commandant 4 brengt geen soelaas.
Als dit al niet heeft geholpen dan zullen er weinig andere middelen over blijven.

Ik gebruik voor lastige schoonmaakklussen vaak een wonderspons maar dan moet de ondergrond hard zijn en geen dun laklaagje zoals op een caravan want die poets je er met een wonderspons af. Ik vrees dat je hier geen oplossing zult vinden, zeker niet zonder goede foto van wat het probleem eigenlijk is.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: zwarte strepen na ongeval met truck

Bericht door Wie-niets » do 4 feb 2021 11:59

Normaliter moeten zwarte strepen er gewoon af te krijgen zijn met 1-2-3 of Gently producten.

Nog even terugkomen op de wand van de Cantara. Deze werd of met glad aluminium geleverd met een dikte van 0,7 tot 0,8 mm. De kunstofwanden waren 1,3 mm dik.
En inderdaad de " verf" die behelst maar heel weinig dikte dus daar zit je zomaar doorheen met verkeerde middelen.
Met de kunstof wand kom je nooit op aluminium met "schuren" of iets degelijks.
Verder kent men bij schampen van een wand dat er vuil inbranding door het schurend effect kan plaats vinden. Die krijg je ook niet weg.
Kenmerken van de kunstof wand zijn bij beschadiging van b.v. steenslag dat de wand een soort van ster inslag krijgt bij aluminium worden dit " putjes."

Tsja, en de middelen die gebruikt zijn die ik voorbij heb zien komen om de strepen weg te zien krijgen daar is al genoeg over gezegd. De hele dunne laklaag heb je zo verpest. :(
.

karotti
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 10 aug 2020 13:57

Re: zwarte strepen na ongeval met truck

Bericht door karotti » do 4 feb 2021 14:23

een poets/polijst machine moet toch wel willen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: zwarte strepen na ongeval met truck

Bericht door Micky » do 4 feb 2021 15:14

ik denk dat het al door is, onmogelijk als het met al deze producten er niet afgaat
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: zwarte strepen na ongeval met truck

Bericht door Chris » do 4 feb 2021 15:31

[re.gif]

Psies...de oplossingen zijn volgens mij allemaal te laat... zei ik hier ook al... viewtopic.php?f=80&t=42756#p801167
Velen hebben blijkbaar geen idee hoe dun de verflaag is..
Flinterdun...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
morjos
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 15 mei 2016 10:39

Re: zwarte strepen na ongeval met truck

Bericht door morjos » zo 7 feb 2021 10:43

Beste vrienden,

Dank voor de vele suggesties en meedenken.
Even wat duiding :

Wat betreft verzekering is dit een moeilijk geval. De betrokken truck betreft een Poolse, met Hongaarse vergunning en Oekrainse chauffeur. De (Poolse?) verzekeringsmaatschappij wijst elke verantwoording af, alhoewel ik een geldige getuigenverklaring heb. Dit moet nu nog voor een Italiaaanse rechter komen ..en...en...dus ik heb mijn schadevergoeding van 4000€ (volgens bestek Tjeu van Horne in Budel) nog niet vast.

In Belgie is de caravan gewoon verzekerd bij het trekkend voertuig, dus geen aparte all-risk zoals in Nederland.

Schade : 1 klapbaar achterraam en zwarte (ingebrande) strepen op de zijkant van voor tot achter een 5-tal. Ok is de geleiding voor de voortent op verschillende plaatsen samengedrukt, doch deze heb ik open kunnen wrikken en voortent is er al ingeweest (met behulp van flink wat vaseline)

Natuurlijk maak ik flink zonde van die zwarte strepen....die moeten er gewoonweg af !! Als niet anders kan wegschuren en bijspuiten met spuitbus.... altijd beter dan die lelijke zwarte strepen.

Het polyester voorfront is gelukkig zo goed als onbeschadigd, op een kleine zwarte streep na.

Als het weer terug beter wordt ga ik eens rustig beginnen met de herstelling, zodat we er na Corona weer op uit kunnen trekken

Groetjes
Jos
Citroën C5 2.0 Hdi Tourer Exclucive met Chateau Cantara 520 UF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: zwarte strepen na ongeval met truck

Bericht door Chris » zo 7 feb 2021 10:52

Jos...

Welke zijkant heeft de schade??
Ik lees voortent rail... dus de deurkant???
Dan is het zeker zaak om netjes op te knappen.... je ziet het altijd anders.

Ik snap wat een ellende het zal zijn voordat er door een verzekering betaald zal zijn..... wens je daarmee echt alle succes in de wereld..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12780
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: zwarte strepen na ongeval met truck

Bericht door Trina » zo 7 feb 2021 11:03

Is ontvetten, licht schuren en overspuiten of lakken geen optie?
Ik heb in het verleden (alweer 14 jaar geleden) een van onze vorige caravans, met schade, zelf geverfd.
Is prima geworden.
Bijlagen
caravanklaar3-1.jpg
caravanklaar3-1.jpg (48.91 KiB) 469 keer bekeken

Gebruikersavatar
morjos
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 15 mei 2016 10:39

Re: zwarte strepen na ongeval met truck

Bericht door morjos » zo 7 feb 2021 11:11

Is idd de deurkant.

Ik denk ook dat schuren en bijspuiten de enige oplossing is.

Dan nog op zoek naar een klapraam....nieuw 400€, dus op zoek naat 2dehands.
Citroën C5 2.0 Hdi Tourer Exclucive met Chateau Cantara 520 UF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: zwarte strepen na ongeval met truck

Bericht door Chris » zo 7 feb 2021 11:18

Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: zwarte strepen na ongeval met truck

Bericht door Wie-niets » zo 7 feb 2021 11:56

Heel vervelend op deze manier inzake verzekerings kwestie. Hopelijk wordt het geen langdurige kwestie.

En ik weet haast wel zeker dat spuiten ( zeker bij inbrandt strepen) het enige alternatief wordt wil je de wand weer heel netjes krijgen.
Overigens is de wand nu van glad kunststof of aluminium, dat is mij nog steeds niet duidelijk.
Hier nog een adres in Nederland waar je misschien terecht kunt voor een raam. Deze firma had/ heeft ook veel Chateau onderdelen.
ACR Caravan en Camper Service in Austerlitz

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: zwarte strepen na ongeval met truck

Bericht door Daphne » zo 7 feb 2021 12:09

morjos schreef:
zo 7 feb 2021 10:43


In Belgie is de caravan gewoon verzekerd bij het trekkend voertuig, dus geen aparte all-risk zoals in Nederland.

Als dat zo was dan had je geen probleem toch en betaalt jouw autoverzekeraar de schade aan jouw caravan. Maar volgens mij klopt dit niet en is jouw caravan alleen voor aansprakelijkheid met de auto verzekerd, en dat is hetzelfde als in Nederland. Ook in België heb je apart all risk nodig als je eigen schades vergoed wil krijgen, heet volgens mij Omnium bij jullie en dat kan je natuurlijk via de autoverzekeraar regelen en ook dat kan in Nederland.
Het kan inderdaad lang duren voordat je via de tegenpartij geld ontvangt. Wij wachten ook nog steeds op een uitbetaling van een schade dat door een Duitser, afgelopen augustus in Italië, is veroorzaakt. De auto hebben we al niet meer, maar toch leuk als het geld nog even wordt overgemaakt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: zwarte strepen na ongeval met truck

Bericht door eurotrotter » zo 7 feb 2021 12:13

morjos schreef:
zo 7 feb 2021 10:43


Wat betreft verzekering is dit een moeilijk geval. De betrokken truck betreft een Poolse, met Hongaarse vergunning en Oekrainse chauffeur. De (Poolse?) verzekeringsmaatschappij wijst elke verantwoording af, alhoewel ik een geldige getuigenverklaring heb. Dit moet nu nog voor een Italiaaanse rechter komen ..en...en...dus ik heb mijn schadevergoeding van 4000€ (volgens bestek Tjeu van Horne in Budel) nog niet vast.

In Belgie is de caravan gewoon verzekerd bij het trekkend voertuig, dus geen aparte all-risk zoals in Nederland.

Edit: Daphne was me net voor.

Als ik het goed begrijp ben je in Belgie all-risk verzekerd.
Dan betaald je Belgische verzekering toch de schade (minus eventueel een eigen risico) en zoekt dit verder met de Poolse verzekering uit.

Overigens: ga je er al van uit dat de Pool schuldig is aan jouw schade?? dat is dikwijls ook nog geen gelopen race.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
morjos
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 15 mei 2016 10:39

Re: zwarte strepen na ongeval met truck

Bericht door morjos » zo 7 feb 2021 12:26

Wie-niets schreef:
zo 7 feb 2021 11:56
Heel vervelend op deze manier inzake verzekerings kwestie. Hopelijk wordt het geen langdurige kwestie.

En ik weet haast wel zeker dat spuiten ( zeker bij inbrandt strepen) het enige alternatief wordt wil je de wand weer heel netjes krijgen.
Overigens is de wand nu van glad kunststof of aluminium, dat is mij nog steeds niet duidelijk.
Hier nog een adres in Nederland waar je misschien terecht kunt voor een raam. Deze firma had/ heeft ook veel Chateau onderdelen.
ACR Caravan en Camper Service in Austerlitz

Jawel is glad aluplaat
Citroën C5 2.0 Hdi Tourer Exclucive met Chateau Cantara 520 UF

Gebruikersavatar
morjos
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 15 mei 2016 10:39

Re: zwarte strepen na ongeval met truck

Bericht door morjos » zo 7 feb 2021 12:33

eurotrotter schreef:
zo 7 feb 2021 12:13
morjos schreef:
zo 7 feb 2021 10:43


Wat betreft verzekering is dit een moeilijk geval. De betrokken truck betreft een Poolse, met Hongaarse vergunning en Oekrainse chauffeur. De (Poolse?) verzekeringsmaatschappij wijst elke verantwoording af, alhoewel ik een geldige getuigenverklaring heb. Dit moet nu nog voor een Italiaaanse rechter komen ..en...en...dus ik heb mijn schadevergoeding van 4000€ (volgens bestek Tjeu van Horne in Budel) nog niet vast.




In Belgie is de caravan gewoon verzekerd bij het trekkend voertuig, dus geen aparte all-risk zoals in Nederland.

Edit: Daphne was me net voor.

Als ik het goed begrijp ben je in Belgie all-risk verzekerd.
Dan betaald je Belgische verzekering toch de schade (minus eventueel een eigen risico) en zoekt dit verder met de Poolse verzekering uit.

Overigens: ga je er al van uit dat de Pool schuldig is aan jouw schade?? dat is dikwijls ook nog geen gelopen race.
Bij het wegrijden uit de tolzone in Brennero was de pool rechts van mij. We moesten naar links invoegen om de autostrade te vervolgen. Het ging mijnheer de Oostblokker blijkbaar niet snel genoeg dus duwde hij me maar aan de kant. Toen ging hij beweren dat ik naar rechts tegen hem reed. Toen de politie weg was verstond hij plots geen enkele taal meer en weigerde het ongeval aangifteformulier in te vullen. ....
Citroën C5 2.0 Hdi Tourer Exclucive met Chateau Cantara 520 UF

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: zwarte strepen na ongeval met truck

Bericht door eurotrotter » zo 7 feb 2021 14:10

[re.gif]

Dan word het jouw woord tegen het zijne,heeft de politie P.V. opgemaakt ???
Hopelijk heb je wat aan die getuigenverklaring.
Sterkte i.i.g.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: zwarte strepen na ongeval met truck

Bericht door Wally » zo 7 feb 2021 21:21

Als in je Belgie achter een auto die All riks verzekerd is, met een waarde van zeg 25.000 Euro
een caravan hangt, van 20.000 Euro.
Dan is de caravan gewoon All riks meeverzekerd? scratch.gif scratch.gif

Frans

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

zwarte strepen na ongeval met truck

Bericht door Jan van Vijven » zo 7 feb 2021 21:32

Neen Wally, dat is niet zo!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: zwarte strepen na ongeval met truck

Bericht door Wally » zo 7 feb 2021 22:08

[re.gif]
morjos schreef:
zo 7 feb 2021 10:43
In Belgie is de caravan gewoon verzekerd bij het trekkend voertuig, dus geen aparte all-risk zoals in Nederland.
Hoe zal ik dat zien dan?

Frans

vediya1
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 31 jan 2018 21:00

Re: zwarte strepen na ongeval met truck

Bericht door vediya1 » zo 7 feb 2021 22:31

Zoals Daphne en Chris al vermeld hebben :
in Belgie ben je alleen verzekerd voor aanprakelijkheid t.o.v. derden wanneer de caravan aangekoppeld is "in het verkeer".
Extra verzekering, inderdaad "Omnium" is apart te nemen.
Tevens heb ik nog een extra verzekering wanneer de caravan niet "in het verkeer" is; bvb : op camping bega ik een fout tijdens het plaatsen en caravan, niet aangekoppeld, veroorzaakt schade aan derden; handrem niet aangetrokken en caravan bolt tegen auto, caravan...van derden.

MVG
2 gepensioneerden met een Knaus Sport 450-FU (2021) Silver Edition achter een Mazda-CX5 2WD (2022).

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: zwarte strepen na ongeval met truck

Bericht door Daphne » zo 7 feb 2021 22:34

[re.gif]

Bedankt voor de toelichting. Is dus exact hetzelfde zoals het in Nederland is.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”