Peesrail stukje eruit frezen
Peesrail stukje eruit frezen
Goedenavond,
Ik ben van plan een stukje uit de peesrail te frezen om zodoende de zakluifel er makkelijk in en uit te schuiven. De plaats waar ik het wil doen is aan de buitenkant van de peesrail net voor de bocht aan de bovenkant van de caravan. Wij maken gebruik van een deeltent, en daar waar ik het stukje weg wil vrezen staat de deeltent niet.
Iemand hier ervaring mee.
De peesrail laten uitbuigen kan ook heb ik mij laten vertellen, heb je wel een speciale tang nodig toch.
Tips en trucs zijn welkom.
Ik ben van plan een stukje uit de peesrail te frezen om zodoende de zakluifel er makkelijk in en uit te schuiven. De plaats waar ik het wil doen is aan de buitenkant van de peesrail net voor de bocht aan de bovenkant van de caravan. Wij maken gebruik van een deeltent, en daar waar ik het stukje weg wil vrezen staat de deeltent niet.
Iemand hier ervaring mee.
De peesrail laten uitbuigen kan ook heb ik mij laten vertellen, heb je wel een speciale tang nodig toch.
Tips en trucs zijn welkom.
Re: Peesrail stukje eruit frezen
Dit kan ook eenvoudig met een tentrail ruimer van € 4,80 of met een kegje van hardhout. Dan buig je de tentrail iets uit.
O.a. te koop bij: https://www.caravan-winkel.nl/tentrail-ruimer.html
O.a. te koop bij: https://www.caravan-winkel.nl/tentrail-ruimer.html
- Bijlagen
-
- tentrail-ruimer.jpg (3.7 KiB) 1600 keer bekeken
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Peesrail stukje eruit frezen
Daar gaat het niet mee.
Je kunt daarmee alleen een iets te nauwe of ingedrukte rail weer op de oorspronkelijke maat brengen voor de standaard pees, door die ruimer door de gleuf te tikken met een hamertje.
Wegfrezen zou ik zeker niet doen.
Je kunt de rail vrij makkelijk uitbuigen met een tang.
Een gewone combinatietang gaat al.
Je moet wel een stukje rubber om het te buigen deel doen, en heel voorzichtig, en heel kleine stukjes tegelijk langzaam steeds iets meer naar buiten buigen.
Heel ver hoeft ook niet. Een halve mm breder dan de pees is zat.
Je kunt daarmee alleen een iets te nauwe of ingedrukte rail weer op de oorspronkelijke maat brengen voor de standaard pees, door die ruimer door de gleuf te tikken met een hamertje.
Wegfrezen zou ik zeker niet doen.
Je kunt de rail vrij makkelijk uitbuigen met een tang.
Een gewone combinatietang gaat al.
Je moet wel een stukje rubber om het te buigen deel doen, en heel voorzichtig, en heel kleine stukjes tegelijk langzaam steeds iets meer naar buiten buigen.
Heel ver hoeft ook niet. Een halve mm breder dan de pees is zat.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Peesrail stukje eruit frezen
Uitbuigen gaat... het mooiste met een tang ZONDER profiel in de bekken.
Maar..
Dat gaat niet bij de bijzondere profielen.... de "inbouw" profielen.
Hobby profielen, die in de wangen, of het Pro-Tec profiel van sommige Knauzen.... daarmee lukt dat niet.
Wel met het veel voorkomende aluminium opbouw profiel.
Maar..
Dat gaat niet bij de bijzondere profielen.... de "inbouw" profielen.
Hobby profielen, die in de wangen, of het Pro-Tec profiel van sommige Knauzen.... daarmee lukt dat niet.
Wel met het veel voorkomende aluminium opbouw profiel.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Peesrail stukje eruit frezen
Met een hardhouten keg of van kunststof kun je de ruimte zeker wel groter maken icm de hamer en opzij slaan in de lente richting.
Kies wel een plek waar geen spanning komt na opzetten.
Dan zou juist daar de pees eruit raken.
Evt weer ongedaan maken kan mi dmv een waterpomptang met wat lappen er om heen.
Het aluminium is zacht en kan dan beschadigd raken.
Kies wel een plek waar geen spanning komt na opzetten.
Dan zou juist daar de pees eruit raken.
Evt weer ongedaan maken kan mi dmv een waterpomptang met wat lappen er om heen.
Het aluminium is zacht en kan dan beschadigd raken.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18818
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Peesrail stukje eruit frezen
Ik heb het inderdaad met een tentpees ruimer gedaan. Dat was ook voor een zakluifel. Nog geen vijf minuten werk. Zal eens naar een foto gaan zoeken.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Peesrail stukje eruit frezen
Bij ons heeft de dealer het gedaan (in overleg uiteraard). Hebben het op het rechte deel gedaan. Als je de luifel eerst iets naar voren schuift heb je precies genoeg ruimte (bij ons iig). Bijna niet te zien, één foto kunnen vinden waarop het een beetje zichtbaar is.
Volvo V90 D4 - Dethleffs 530FSK 2018
Re: Peesrail stukje eruit frezen
Klopt André, het gaat prima met een tentrail ruimer; zelf ook goede ervaring mee. Laatste stukje met een hardhouten keggetje.Hobby Linka schreef: ↑ma 4 jan 2021 21:25Ik heb het inderdaad met een tentpees ruimer gedaan. Dat was ook voor een zakluifel. Nog geen vijf minuten werk. Zal eens naar een foto gaan zoeken.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Peesrail stukje eruit frezen
Mm, altijd begrepen dat het ding alleen voor het ruimen van lichtelijk dichtgedrukte of wat te nauwe rail was.
Nu ik het zo hoor van jullie, en het ding wat beter bekijk, zie ik ook dat plaatselijk uitbuigen er ook wel mee zal lukken.
Stom eigenlijk, ik heb zelf ook zo'n ding ergens nog liggen.
De laatste 2 keren gebruikte ik een waterpomptang.
Dat ging op zich ook best goed, je moet alleen er een stukje dun rubber tussen buigen, in de rail en naar buiten.
Anders krijg je inderdaad last van de tandjes in de bek zoals Chris al opmerkte. Die beschadigen de rail heel snel zonder bescherming.
Nu ik het zo hoor van jullie, en het ding wat beter bekijk, zie ik ook dat plaatselijk uitbuigen er ook wel mee zal lukken.
Stom eigenlijk, ik heb zelf ook zo'n ding ergens nog liggen.
De laatste 2 keren gebruikte ik een waterpomptang.
Dat ging op zich ook best goed, je moet alleen er een stukje dun rubber tussen buigen, in de rail en naar buiten.
Anders krijg je inderdaad last van de tandjes in de bek zoals Chris al opmerkte. Die beschadigen de rail heel snel zonder bescherming.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Peesrail stukje eruit frezen
Ik heb zelf net zo als "Graantje" gedaan met een peesruimer en een kunststof plaatje (om beschadigen te voorkomen).
Nu kan kan ik de zakluifel zo er recht in - en uit te schuiven, zonder deze zakluifel helemaal af te moeten rollen vanwege de bochten die in de peesrail zitten
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Peesrail stukje eruit frezen
Je kunt het doen zoals hier met diverse manieren is beschreven. Let op dat je het in ieder geval minimaal 10cm voor de bocht doet. Let verder op of toevallig daar niet een naad zit naar het vervolg van de tentrail zo dat er voldoende" vlees " overblijft naast openbuiging.
Re: Peesrail stukje eruit frezen
Als de rail gepoedercoat is, zul je bij verbuiging, op den duur ook bij een onzichtbare breuk in de poedercoating al oxydatie vorming krijgen.
Frans
Frans
Re: Peesrail stukje eruit frezen
Hoi Ab,PD schreef: ↑ma 4 jan 2021 22:54Klopt André, het gaat prima met een tentrail ruimer; zelf ook goede ervaring mee. Laatste stukje met een hardhouten keggetje.Hobby Linka schreef: ↑ma 4 jan 2021 21:25Ik heb het inderdaad met een tentpees ruimer gedaan. Dat was ook voor een zakluifel. Nog geen vijf minuten werk. Zal eens naar een foto gaan zoeken.
Ik ben benieuwd naar de foto, hoe het er uitziet en waar precies je de rail ruimer hebt gemaakt.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18818
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Peesrail stukje eruit frezen
Ik denk dat je mij bedoeld. Kan er zo even geen foto's van vinden, wordt begin april als de caravan weer uit de stalling komt.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Peesrail stukje eruit frezen
Hoi Graantje,Graantje schreef: ↑ma 4 jan 2021 22:32Bij ons heeft de dealer het gedaan (in overleg uiteraard). Hebben het op het rechte deel gedaan. Als je de luifel eerst iets naar voren schuift heb je precies genoeg ruimte (bij ons iig). Bijna niet te zien, één foto kunnen vinden waarop het een beetje zichtbaar is.
B195C211-226F-4B6A-8AC4-98EF762415F0.jpeg
Ziet er netjes uit. Ik wilde het net voor of in de bocht laten doen, zodat je de zakluifel er recht (horizontaal) uit kan schuiven. Zoals het bij jou gedaan is, dan moet je de pees aan het begin naar voren trekken daar bij de uitbuiging en dan zo uit de peesrail trekken, toch. Gaat makkelijk ? Is de uitbuiging met een speciale reden in het rechte stuk van de peesrail gedaan, weet jij dat misschien. Wij maken gebruik van een deeltent, dus ik wil de uitbuiging daar laten maken waar de tent niet komt. Dus op het deel van de peesrail waar geen tentpees zit.
Re: Peesrail stukje eruit frezen
Allemaal bedankt voor jullie reactie, ik ben weer wat wijzer geworden.
Re: Peesrail stukje eruit frezen
Jef...
Ik zou het zeker niet IN de bocht doen.
Daar staat meestal veel spanning op een tent of luifel, en uit de peesrail schieten zie ik zomaar gebeuren dan.
Niet alle bochten in die rail zijn even mooi dicht... gelijk in breedte..
In een recht stuk is die hoekspanning er totaal niet.
Ik zou het zeker niet IN de bocht doen.
Daar staat meestal veel spanning op een tent of luifel, en uit de peesrail schieten zie ik zomaar gebeuren dan.
Niet alle bochten in die rail zijn even mooi dicht... gelijk in breedte..
In een recht stuk is die hoekspanning er totaal niet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Peesrail stukje eruit frezen
Bij gebruik van een deeltent en zakluifel zoals Jef heeft, maakt dat niet uit.
Zeker voor een zakluifel is het erg makkelijk als je zoveel
mogelijk rechtdoor kan bij het erin of eruit schuiven.
Zeker voor een zakluifel is het erg makkelijk als je zoveel
mogelijk rechtdoor kan bij het erin of eruit schuiven.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Peesrail stukje eruit frezen
t'Is ook maar een schot voor de boeg hoor.
Al haalt ie 5 stukken weg.... het is zijn caravan.
Alleen als er misschien eens een plan veranderd en er zit een brede gleuf in een bocht.... vul zelf maar in.
Mijn vader hanteerde en leerde ons het motto:
Een gewaarschuwd poppetje telt voor 25..
M.a.w. als je het zelf sloopt is het je eigen schuld.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Peesrail stukje eruit frezen
Hoi Jef,
Eerlijk gezegd; ik heb deze luifel er nog nooit af gehaald ...
Maar weet wel uit ervaring met vorige caravans dat je de gehele luifel makkelijk een stuk naar voren trekt (uiteraard als je de borgmoer weg haalt). Zal dus geen enkel probleem zijn en ik ben het met eerdere stelling eens dat de opening in de rail daar moet zitten waar de minste spanning op een tentdoek zou komen te staan. Voor mij dus logisch om hem niet in de bocht te maken, en kennelijk voor de dealer ook.
Groet,
Gertjan.
Eerlijk gezegd; ik heb deze luifel er nog nooit af gehaald ...
Maar weet wel uit ervaring met vorige caravans dat je de gehele luifel makkelijk een stuk naar voren trekt (uiteraard als je de borgmoer weg haalt). Zal dus geen enkel probleem zijn en ik ben het met eerdere stelling eens dat de opening in de rail daar moet zitten waar de minste spanning op een tentdoek zou komen te staan. Voor mij dus logisch om hem niet in de bocht te maken, en kennelijk voor de dealer ook.
Groet,
Gertjan.
Volvo V90 D4 - Dethleffs 530FSK 2018
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Peesrail stukje eruit frezen
Die paar centimeter in de buitenbocht zullen er heus niet voor zorgen dat de tent er uit vliegt, alles wordt naar beneden getrokken dus stijf tegen de binnen bocht aan.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Peesrail stukje eruit frezen
Als je later besluit om een andere tent te kopen, maakt het ook niks uit. Je kunt een rail openbuigen.
Maar net zo goed ook weer terug kloppen met een rubber hamer.
Maar net zo goed ook weer terug kloppen met een rubber hamer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Peesrail stukje eruit frezen
TS had het over frezen.
Weg is weg.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Peesrail stukje eruit frezen
Dàt denk ik niet. De tent wordt afgespannen tegen de caravanwand dus in principe trek je de pees tegen de randen van de open sleuf aan. Als je de rail gaat spreiden loop je denk ik wel kans om de test uit de sleuf te trekken als je de opening op de verkeerde plaats maakt.Jan van Vijven schreef: ↑wo 6 jan 2021 09:29Die paar centimeter in de buitenbocht zullen er heus niet voor zorgen dat de tent er uit vliegt, alles wordt naar beneden getrokken dus stijf tegen de binnen bocht aan.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik zou niks aan de peesrail doen. Voor die enkele keer dat je de zakluifel eraf wilt halen zou ik hem dan maar afrollen. Maar hoe vaak moet dat?
Is een dubbele rail geen beter idee?
Hobby 420 De Luxe uit 1988
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18818
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Peesrail stukje eruit frezen
Ik heb het zelf gedaan. Ik gebruik zo af en toe het gleufje voor het plaatsen en verwijderen van de zakluifel. Dat gleufje zit er al een jaar of 12 in. Regelmatig heb ik ook nog wel eens de voortent voor de caravan staan. Deze span ik altijd strak af. Nog nooit meegemaakt dat ter hoogte van het gleufje de pees ook maar enigszins uit het gleufje wil komen.
Waar praten we over? Een stukje van ongeveer 5 cm en geen halve meter of meer.
Ik weet niet waar jef woont, anders wil ik het wel even voor hem doen.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.