Peesrail stukje eruit frezen
Re: Peesrail stukje eruit frezen
Wij gebruikten een andere oplossing voor hetzelfde probleem, in mijn optiek een handigere manier.
Ik heb door de dealer een extra tentrail boven op de bestaande rail laten leggen. Daar zat de dakluifel in. Als we weggingen, dan hing daar de zakluifel in. Moest er een voortent aan, dan duwde ik de zakluifel op het dak en die lag daar dan zolang de tent eraan zat. Tent er af? ,dan trok ik de zakluifel weer naar voren en hij was weer te gebruiken.
Ging de zakluifel niet mee op vakantie? klein borgschroefje los aan het eind van de bovenste rail en je kon de luifel er gewoon recht uitschuiven.
Wie weet!?!?
Bij mijn nieuwe caravan maar een omnistore laten monteren, maar ook weer zo, dat de voortent gewoon gebruikt kan worden
Ik heb door de dealer een extra tentrail boven op de bestaande rail laten leggen. Daar zat de dakluifel in. Als we weggingen, dan hing daar de zakluifel in. Moest er een voortent aan, dan duwde ik de zakluifel op het dak en die lag daar dan zolang de tent eraan zat. Tent er af? ,dan trok ik de zakluifel weer naar voren en hij was weer te gebruiken.
Ging de zakluifel niet mee op vakantie? klein borgschroefje los aan het eind van de bovenste rail en je kon de luifel er gewoon recht uitschuiven.
Wie weet!?!?
Bij mijn nieuwe caravan maar een omnistore laten monteren, maar ook weer zo, dat de voortent gewoon gebruikt kan worden
Re: Peesrail stukje eruit frezen
...Bovenop de bestaande rail? Interessant, heb je daar een foto van?
Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
Groet,
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)
Re: Peesrail stukje eruit frezen
Ok ok... 5 cm..vooruit dan maar.Hobby Linka schreef: ↑wo 6 jan 2021 15:16
Ik heb het zelf gedaan. Ik gebruik zo af en toe het gleufje voor het plaatsen en verwijderen van de zakluifel. Dat gleufje zit er al een jaar of 12 in. Regelmatig heb ik ook nog wel eens de voortent voor de caravan staan. Deze span ik altijd strak af. Nog nooit meegemaakt dat ter hoogte van het gleufje de pees ook maar enigszins uit het gleufje wil komen.
Waar praten we over? Een stukje van ongeveer 5 cm en geen halve meter of meer.
Ik weet niet waar jef woont, anders wil ik het wel even voor hem doen.
Ik zit met de fabrieksgleufopening in mijn gedachten... cm of 10-12...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Peesrail stukje uitbuigen
Ik heb de peesrail bij mijn caravan vanwege de schuine voorkant net in de bocht ± 5 tot 6 cm naar boven minimaal open gebogen om mijn luifel (Omnistor) zonder af te rollen in – en uit te schuiven.
Wanneer de voortent gebruikt worden, wordt deze links en rechts in de peesrail strak gespannen, waardoor pees van de voortent tegen de rail gedrukt wordt.
Hierdoor ontstaat een waterdichte verbinding voortent en caravanrail.
Het tentdoek met de pees zit strak in de rail, zonder de nijging eruit getrokken te worden.
Het bovenstaande had ik eerder bij een andere camping gast gezien en meteen bij thuis komst ook bij mijn caravan toegepast en het werkt zeker al 10 jaar prima.
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Peesrail stukje eruit frezen
Kun je misschien proberen te beschrijven hoe/waar precies deze bevestigd was? Eventueel welke dealer dat deed?
Groet,
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)
Re: Peesrail stukje eruit frezen
Zie: viewtopic.php?f=59&t=18622&p=254928&hil ... il#p252347
onze dealer heeft het in 2008 voor onze (toen) nieuwe caravan gemonteerd.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Peesrail stukje eruit frezen
Hartelijk dank Daphne! Ik ga dat eens navragen bij mijn dealer.
Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
Groet,
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)
Re: Peesrail stukje eruit frezen
Ron 055
Zoals de foto van Daphne te zien is, zo zat het bij mij exact hetzelfde!!
Voor een zakluifel voor mij nog steeds DE oplossing :-)
Zoals de foto van Daphne te zien is, zo zat het bij mij exact hetzelfde!!
Voor een zakluifel voor mij nog steeds DE oplossing :-)
Re: Peesrail stukje eruit frezen
Het lijkt mij niet bevorderlijk voor de waterdichtheid van de voortentaansluiting om in het horizontale deel van de tentrail een verwijding te maken. Bij het afspannen van de voortent wordt de tentpees tegen die randen getrokken wat moet zorgen voor een waterdichte afdichting. Het mooiste zou zijn als je daar waar de rail weer van horizontaal naar beneden gaat bochten een recht doorgaande uitgang in de rail had. Een soort Y-splitsing dus. Niettemin zou ik dat zelf niet achteraf gaan fixen want je gaat de beschermende laag die op de rail zit onderbreken, wat je mooie tentrail op den duur geen goed zal doen (verwering). Daar moet je bij het verbuigen van de rail ook voor oppassen. Bij een te sterke vervorming zal de beschermlaag haarscheurtjes gaan vertonen met uiteindelijk dezelfde verwering tot gevolg.
Met dat alles in het achterhoofd zou ik kiezen voor een rail boven de tentrail. Die komt dan a.h.w. op de rand van het dak te zitten. Dat gaat overigens niet bij alle moderne caravans.
In de beginjaren van dit forum had men een "kluscaravan" (LMC Munsterland) waaraan van alles werd geklust. Die klus kwam dan, verduidelijkt met een fotosessie op het forum te staan. Zeer leerzaam en verhelderend. Daar is toen ook eens zo'n extra rail boven de bestaande tentrail geplaatst. Maar helaas, ik zie daar niets meer van terug in de huidige forum-omgeving. Wellicht dat Trina daar nog iets van op de "forumzolder" van terug kan vinden.
Met dat alles in het achterhoofd zou ik kiezen voor een rail boven de tentrail. Die komt dan a.h.w. op de rand van het dak te zitten. Dat gaat overigens niet bij alle moderne caravans.
In de beginjaren van dit forum had men een "kluscaravan" (LMC Munsterland) waaraan van alles werd geklust. Die klus kwam dan, verduidelijkt met een fotosessie op het forum te staan. Zeer leerzaam en verhelderend. Daar is toen ook eens zo'n extra rail boven de bestaande tentrail geplaatst. Maar helaas, ik zie daar niets meer van terug in de huidige forum-omgeving. Wellicht dat Trina daar nog iets van op de "forumzolder" van terug kan vinden.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Peesrail stukje eruit frezen
Is dit misschien een optie zonder dat de caravan rail beschadigd raakt.
Dubbele losse pees (tegenover elkaar vastgezet) over afstand van de luifelzak met een dubbel plastic koppelrail. Deze worden ook vaak gebruikt voor luifel aan de voortent van Dorema
Pees is op lengte te koop
Koppelrail zijn van 0,75 tot 2,5 m lang
Dubbele losse pees (tegenover elkaar vastgezet) over afstand van de luifelzak met een dubbel plastic koppelrail. Deze worden ook vaak gebruikt voor luifel aan de voortent van Dorema
Pees is op lengte te koop
Koppelrail zijn van 0,75 tot 2,5 m lang
- Bijlagen
-
- download (1).jpg (3.35 KiB) 566 keer bekeken
-
- 3201002cm.jpg (7.54 KiB) 566 keer bekeken
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL
Re: Peesrail stukje eruit frezen
Heel lang geleden heb ik eens een "how to " op dit forum gezet om een extra rail te plaatsen bovenop de bestaande.
Ergens in 2008 of 2009 denk ik, maar weet dat niet zeker.
Het stelt geen bal voor, nog geen uurtje werk als je een schroefboormachine vast kunt houden.
Destijds kostte het stuk rail een paar tientjes geloof ik.
Als er belangstelling voor is, en het is niet meer te vinden kan ik wel een nieuwe werkwijze beschrijving posten.
Ergens in 2008 of 2009 denk ik, maar weet dat niet zeker.
Het stelt geen bal voor, nog geen uurtje werk als je een schroefboormachine vast kunt houden.
Destijds kostte het stuk rail een paar tientjes geloof ik.
Als er belangstelling voor is, en het is niet meer te vinden kan ik wel een nieuwe werkwijze beschrijving posten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Peesrail stukje eruit frezen
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021