Wilk Stern uit 1979: wiel verschoven. Total loss?
Wilk Stern uit 1979: wiel verschoven. Total loss?
Ik heb deze zomer mijn eerste caravan gekocht, een Wilk Stern de Luxe 470 TQ uit 1979. Het is een oudje maar hij verkeerde in goede staat en werd door de vorige eigenaar nog gebruikt en 1 x per jaar bij een dealer nagekeken. Om te beginnen een prima caravan en ik was er helemaal blij mee. Ik heb 'm na laten kijken en toen bleek dat er geen gekke dingen aan waren heb ik er een paar dingen aan laten doen (o.a.dakluik, elektra, nieuwe banden) dus ik had gehoopt er nog een paar jaar plezier van te hebben.Toen ik 'm gisteren naar de winterstalling wilde brengen kregen we 'm na 3 meter met moeite van de oprit af. Er klonk ook vrij snel een flink gepiep toen we een draai wilden maken. Het rechterwiel bleek scheef te staan en zat vast tegen de wielkast. De caravan kwam bijna niet meer voor of achteruit. De Wegenwacht gebeld en hij heeft het wiel eraf gehaald. Maar daar bleek niets te zien. Hij had geen verstand van caravans maar zag wel dat er iets verbogen was. Ik ben er nog eens ondergaan liggen en er is een deel van het onderstel verschoven .
Met moeite de caravan terug de oprit gezet. Het kan niet anders dan dat dit het einde van de caravan betekent.
Aan de andere kant loopt de ophanging gewoon recht:
Hoe kan dit gebeuren? Had de monteur iets kunnen zien toen hij 'm nakeek? Toen ik de caravan terugreed na een week kamperen in september reed hij prima.
Is dit nog een beetje provisorisch te repareren zodat de caravan in ieder geval nog met de hand te verrijden is en bv op een seizoensplek op een camping gezet kan worden? Om 'm te kunnen verkopen moet ie in ieder geval verplaatst kunnen worden. De opbouw is nog prima. Het zou zonde zijn om 'm af te voeren. En ik kan er zo nog iets voor krijgen.
Met moeite de caravan terug de oprit gezet. Het kan niet anders dan dat dit het einde van de caravan betekent.
Aan de andere kant loopt de ophanging gewoon recht:
Hoe kan dit gebeuren? Had de monteur iets kunnen zien toen hij 'm nakeek? Toen ik de caravan terugreed na een week kamperen in september reed hij prima.
Is dit nog een beetje provisorisch te repareren zodat de caravan in ieder geval nog met de hand te verrijden is en bv op een seizoensplek op een camping gezet kan worden? Om 'm te kunnen verkopen moet ie in ieder geval verplaatst kunnen worden. De opbouw is nog prima. Het zou zonde zijn om 'm af te voeren. En ik kan er zo nog iets voor krijgen.
Laatst gewijzigd door doubleyou op ma 19 okt 2020 19:57, 4 keer totaal gewijzigd.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: Wilk Stern uit 1979: wiel verschoven. Total loss?
Dit is wel te repareren hoor, heb je niet per ongeluk een stoeprand gepakt met dat wiel, lijkt alsof hij een klap gehad heeft
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Wilk Stern uit 1979: wiel verschoven. Total loss?
Ik heb niets geraakt voor zover ik weet. Zoals gezegd heb ik er in september gewoon mee gereden en was er niets aan de hand. We hebben 'm ook gewoon met de hand op de oprit kunnen zetten. Begrijp het daarom ook niet. Kan het bij het maken van de draai gebeurd zijn en dat er al iets los zat?
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: Wilk Stern uit 1979: wiel verschoven. Total loss?
Op laatste foto lijkt het wel of de plaat waarop de ophanging van het wiel is gemonteerd is afgescheurd van het bovenliggende chassis, net onder de slang/het pijpje. Daardoor lijkt de plaat krom getrokken door de krachten welke dan vrijkomen.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: Wilk Stern uit 1979: wiel verschoven. Total loss?
Ik heb geen scheur gezien. Het stuk metaal waar de afvoerpijp doorheen gaat is helemaal verbogen. Die soort veerpoot die vast zit met 2 moeren aan dat stuk metaal heeft 'm weggeduwd naar voren en verbogen.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: Wilk Stern uit 1979: wiel verschoven. Total loss?
Ik begrijp dat de laatste foto de goede kant is aan de tekst erboven
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Wilk Stern uit 1979: wiel verschoven. Total loss?
Dat klopt, ik had niet eens gezien dat RichTrip het over de laatste foto had :).
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: Wilk Stern uit 1979: wiel verschoven. Total loss?
Zie de bijgevoegde foto/screenshot.
EDIT: dit lijkt de foto van de goede kant, maar wellicht is dat wel de plek waar het is gescheurd, maar dan aan de andere zijde
EDIT: dit lijkt de foto van de goede kant, maar wellicht is dat wel de plek waar het is gescheurd, maar dan aan de andere zijde
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: Wilk Stern uit 1979: wiel verschoven. Total loss?
Ik weet dat deze Wilk's een heel apart chassis en wielophanging hadden.
En het lijkt idd wat Rich Trip ook ziet/denkt... een deel van de V vormige draagarm- bevestiging zit scheef.
De plaat waar die draagarm aan zit, lijkt idd los.
Na 41 jaar doorgeroest misschien.
Ik denk... kwestie van even de juiste lasser weten te vinden en event. een versteviging aan het chassis lassen..
Total loss... denk het net met een welwillende lasser in de buurt.... die er even onder wil duiken...
En het lijkt idd wat Rich Trip ook ziet/denkt... een deel van de V vormige draagarm- bevestiging zit scheef.
De plaat waar die draagarm aan zit, lijkt idd los.
Na 41 jaar doorgeroest misschien.
Ik denk... kwestie van even de juiste lasser weten te vinden en event. een versteviging aan het chassis lassen..
Total loss... denk het net met een welwillende lasser in de buurt.... die er even onder wil duiken...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Wilk Stern uit 1979: wiel verschoven. Total loss?
Cool onderstel. Onafhankelijk geveerd? Luxe voor een caravan.
Zorg er wel voor dat de lasser de boel goed uitricht. Anders gaat hij banden vreten.
Zorg er wel voor dat de lasser de boel goed uitricht. Anders gaat hij banden vreten.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
-
- Berichten: 2414
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Wilk Stern uit 1979: wiel verschoven. Total loss?
Als ik het goed zie is de “goede” kant al eens gerepareerd,
Daar is een plaat op het chassis gelast ter hoogte van. De wielophanging. Die lijkt er aan de andere kant niet te zitten.
Daar is een plaat op het chassis gelast ter hoogte van. De wielophanging. Die lijkt er aan de andere kant niet te zitten.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Wilk Stern uit 1979: wiel verschoven. Total loss?
RE.gif
Dat lijkt er idd op.
Dat lijkt er idd op.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Wilk Stern uit 1979: wiel verschoven. Total loss?
Ik ben geen constructie werker, maar met wat las werk moet dit wel te verhelpen. Er zijn wel mensen die er. eer verstand van hebben op dit forum die kunnen je vast een oplossing bedenken.
Ik denk dat de caravan bij een lasser krijgen de grootste uitdaging zal zijn.
Of die total loss zal er vanaf hangen wat het je nog mag kosten, De waarde van deze caravans is nogal afhankelijk van het seizoen ed.
Een paar honderd euro gaat dit je waarschijnlijk wel kosten.
Ik denk dat de caravan bij een lasser krijgen de grootste uitdaging zal zijn.
Of die total loss zal er vanaf hangen wat het je nog mag kosten, De waarde van deze caravans is nogal afhankelijk van het seizoen ed.
Een paar honderd euro gaat dit je waarschijnlijk wel kosten.
Re: Wilk Stern uit 1979: wiel verschoven. Total loss?
Wat zou er volgens jullie dan gelast moeten worden? Op de foto's staan voor zover ik weet geen delen die gescheurd of afgebroken zijn, alleen verbogen metaal. De oorzaak ligt volgens mij niet daar. Ik heb het vermoeden dat er elders iets kapot of afgebroken is waardoor de wielophanging naar voren is gekomen en dat stuk metaal verbogen heeft.
Ik ga morgen weer naar de caravan toe om meer foto's te nemen en ga daarmee naar een caravanbedrijf in de buurt.
Ik ga morgen weer naar de caravan toe om meer foto's te nemen en ga daarmee naar een caravanbedrijf in de buurt.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: Wilk Stern uit 1979: wiel verschoven. Total loss?
RE.gif
Ik zou naar een lasser gaan, dat zijn vakmensen qua lassen.
Ik zou naar een lasser gaan, dat zijn vakmensen qua lassen.
Porsche + Tabbert
Re: Wilk Stern uit 1979: wiel verschoven. Total loss?
Even de brochure erbij gehaald. Daar staat een afbeelding van het onderstel. De dunne blauwe lijn is dus het deel dat te zien is op de foto. Als dat losgescheurd zou zijn dan zou het toch niet verbogen kunnen zijn?
Laatst gewijzigd door doubleyou op di 20 okt 2020 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: Wilk Stern uit 1979: wiel verschoven. Total loss?
Ik heb ooit een mooie tekening van het Wilk chassis gezien.
Dat kan je hier vinden en net onder de helft van de pagina staat dit speciale chassis.
De wieldraagarmen zijn in het rood getekend..
http://www.caravan-museum.de/Hersteller ... _1979.html
Is een onafhankelijke ophanging, met spiraalveer en 2 V vormige draagarmen.
Als van het verschoven wiel de draagarm bevestiging aan een kant losgeraakt is....( en dat lijkt zeker op de eerste chassis foto ), dan hangt ie nog maar op een scharnierpunt... en zal het wiel echt scheef gaan staan.
Corrosie of wat dan ook de oorzaak is heeft lang werk gehad om dit te veroorzaken... 41 jaar.
Goed spul dus,,, maar de andere kant is ook 41 jaar...
Ik zou de caravan niet naar een caravandealer brengen, maar net wat VIP al zegt.... een goede lasser....
Dat kan je hier vinden en net onder de helft van de pagina staat dit speciale chassis.
De wieldraagarmen zijn in het rood getekend..
http://www.caravan-museum.de/Hersteller ... _1979.html
Is een onafhankelijke ophanging, met spiraalveer en 2 V vormige draagarmen.
Als van het verschoven wiel de draagarm bevestiging aan een kant losgeraakt is....( en dat lijkt zeker op de eerste chassis foto ), dan hangt ie nog maar op een scharnierpunt... en zal het wiel echt scheef gaan staan.
Corrosie of wat dan ook de oorzaak is heeft lang werk gehad om dit te veroorzaken... 41 jaar.
Goed spul dus,,, maar de andere kant is ook 41 jaar...
Ik zou de caravan niet naar een caravandealer brengen, maar net wat VIP al zegt.... een goede lasser....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Wilk Stern uit 1979: wiel verschoven. Total loss?
Aha... je hebt dezelfde gevonden..
Die blauwe lijn is idd het chassis, de rode V is de wieldraagarm.
Daar is wat mis.... los.... verbogen.... zeg het maar...
Anders kan het wiel geen andere stand aannemen.
Als je naar de Wilk gaat, neem een stuk rechte lat mee... kan je langs die blauwe chassislijn leggen..
Op de derde van pagina van onder op de link die ik stuurde staat nog een kleine foto van dit bijzondere chassis trouwens.
Het heette destijds "Das Super X Sicherheits Chassis... ( edit... zie ik nu ineens ook staan op jou foto )
( ik weet dit toevallig omdat een vriend destijds deze zelfde caravan had en wij over dit chassis geboomt hebben toen.... was jaren 80..)
Laatst gewijzigd door Chris op di 20 okt 2020 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Wilk Stern uit 1979: wiel verschoven. Total loss?
Ja, die brochure had ik al opgeslagen :).
Het is dus het bovenste wiel op het plaatje. Ik weet al dat die dunne blauwe chassislijn scheef loopt, dat kan je op de foto ook zien. De foto van de andere kant toont een rechte lijn. De buitenste rode draagarm heeft dat deel van de die dunne blauwe chassislijn naar voren geduwd (dus in de richting van de dissel) en verbogen. Voor zover ik weet zit dat deel nog wel vast.
Het is dus het bovenste wiel op het plaatje. Ik weet al dat die dunne blauwe chassislijn scheef loopt, dat kan je op de foto ook zien. De foto van de andere kant toont een rechte lijn. De buitenste rode draagarm heeft dat deel van de die dunne blauwe chassislijn naar voren geduwd (dus in de richting van de dissel) en verbogen. Voor zover ik weet zit dat deel nog wel vast.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: Wilk Stern uit 1979: wiel verschoven. Total loss?
RE.gif
Ik denk dat dit best te fixen is voor een beetje metaalbewerker. ( ergens een dommekracht tussen oid)
Het lastigste zal het netjes uitlijnen van het wiel worden, maar daar kan je ook wel wat op bedenken.
Band met velg eraf en een lang stuk stafijzer tegen de wielnaaf aan, horizontaal, en de paralele lijn langs de caravan wand recht zien te krijgen.
Beetje meer ijzer ertegenaan lassen ter versteviging.
t'Is wel een caravan met 41 jaar ervaring natuurlijk..
Ik denk dat dit best te fixen is voor een beetje metaalbewerker. ( ergens een dommekracht tussen oid)
Het lastigste zal het netjes uitlijnen van het wiel worden, maar daar kan je ook wel wat op bedenken.
Band met velg eraf en een lang stuk stafijzer tegen de wielnaaf aan, horizontaal, en de paralele lijn langs de caravan wand recht zien te krijgen.
Beetje meer ijzer ertegenaan lassen ter versteviging.
t'Is wel een caravan met 41 jaar ervaring natuurlijk..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Wilk Stern uit 1979: wiel verschoven. Total loss?
Dit is prima te repareren. Geen groot probleem.
Tenzij de chassisdelen op meerdere plaatsen rot zijn, dan gaat er teveel tijd/geld in zitten. Rechtpersen en lassen, evt verstevigen zal niet meer dan max een halve dag werk zijn.
Het staat of valt echter ook met de scharnierpunten van de schommels.
De kans dat die uitgesleten zijn is levensgroot aanwezig.
Dan heb je wel een probleem.
Uitlijnen ( met laser) wordt dan ondoenlijk, er mag geen speling in de scharnierpunten zitten.
Tenzij de chassisdelen op meerdere plaatsen rot zijn, dan gaat er teveel tijd/geld in zitten. Rechtpersen en lassen, evt verstevigen zal niet meer dan max een halve dag werk zijn.
Het staat of valt echter ook met de scharnierpunten van de schommels.
De kans dat die uitgesleten zijn is levensgroot aanwezig.
Dan heb je wel een probleem.
Uitlijnen ( met laser) wordt dan ondoenlijk, er mag geen speling in de scharnierpunten zitten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Wilk Stern uit 1979: wiel verschoven. Total loss?
Maar als dit deel nog vast zit.....hoe kan die rode buitenste rode draagarm dan dit dunne blauwe chassisdeel verbuigen? Als het vast zit.....hoeft het niet gelast te worden. Er moet toch iets anders los zitten waardoor dit gebeurd is? Of is dat een hele gekke gedachte :)?
Mocht het lukken dan heb ik misschien al een koper die 'm op een vaste plek wil zetten. Ik wil volgend jaar een behoorlijke trip naar Portugal of Scandinavië gaan maken en ik heb niet echt het vertrouwen meer dat deze caravan dat nog aan kan. Ik ga op zoek naar wat nieuwers. Even kijken wat ik te besteden heb de komende maanden. De caravanprijzen zijn helaas absoluut krankzinnig momenteel. Mijn ouders verkochten in 2005 hun Kip Greyline 42 TTZ uit 1992 voor 3.800 euro. En ze gaan nu voor 2.500 tot 3.000 euro weg.....15 jaar later . Mijn voorkeur gaat uit naar een Kip of een Solifer. Ik heb al wat leuke Solifers in Finland te koop zien staan :).
Mocht het lukken dan heb ik misschien al een koper die 'm op een vaste plek wil zetten. Ik wil volgend jaar een behoorlijke trip naar Portugal of Scandinavië gaan maken en ik heb niet echt het vertrouwen meer dat deze caravan dat nog aan kan. Ik ga op zoek naar wat nieuwers. Even kijken wat ik te besteden heb de komende maanden. De caravanprijzen zijn helaas absoluut krankzinnig momenteel. Mijn ouders verkochten in 2005 hun Kip Greyline 42 TTZ uit 1992 voor 3.800 euro. En ze gaan nu voor 2.500 tot 3.000 euro weg.....15 jaar later . Mijn voorkeur gaat uit naar een Kip of een Solifer. Ik heb al wat leuke Solifers in Finland te koop zien staan :).
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: Wilk Stern uit 1979: wiel verschoven. Total loss?
Of het nou vast of los zit... of verbogen is... geen idee.
Dat kan ik net niet zien in het koffiedik.
Maar..
De Wilk is wel 41 jaar oud... daar kan je makken mee verwachten.
En dat weet je pas als je het grootscheeps gaat aanpakken... en dat lijkt idd nodig.
Je wensenlijst kan ik best begrijpen... Kip of Solifer..
Maar dat zijn wel twee uitersten, niet in kwaliteit maar in uitstraling en vormgeving.
Daar zit nog heel veel anders tussen hoor...wat ook makkelijk Portugal haalt.
Ik scheur ook regelmatig naar Spanje met de hut... geen probleem.
Prijzen.... idd... wat de gek ervoor geeft... en soms bizar.
Leuk voorbeeld..
Ik heb 9 jaar geleden een Hobby voor vrienden gekocht.
Die was toen 10 jaar oud..
Nu is hij bijna 20 jaar oud dus... en ze krijgen bij inruil hun aankoopbedrag van 9 jaar geleden terug bij aankoop van een nieuwe..
9 jaar gratis ge-caravand dus...
( bestaat dat woord??? gecaravand ?? geen idee, maar klinkt leuk)
Dat kan ik net niet zien in het koffiedik.
Maar..
De Wilk is wel 41 jaar oud... daar kan je makken mee verwachten.
En dat weet je pas als je het grootscheeps gaat aanpakken... en dat lijkt idd nodig.
Je wensenlijst kan ik best begrijpen... Kip of Solifer..
Maar dat zijn wel twee uitersten, niet in kwaliteit maar in uitstraling en vormgeving.
Daar zit nog heel veel anders tussen hoor...wat ook makkelijk Portugal haalt.
Ik scheur ook regelmatig naar Spanje met de hut... geen probleem.
Prijzen.... idd... wat de gek ervoor geeft... en soms bizar.
Leuk voorbeeld..
Ik heb 9 jaar geleden een Hobby voor vrienden gekocht.
Die was toen 10 jaar oud..
Nu is hij bijna 20 jaar oud dus... en ze krijgen bij inruil hun aankoopbedrag van 9 jaar geleden terug bij aankoop van een nieuwe..
9 jaar gratis ge-caravand dus...
( bestaat dat woord??? gecaravand ?? geen idee, maar klinkt leuk)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Wilk Stern uit 1979: wiel verschoven. Total loss?
Als ik het goed zie, is de kant waar het wiel wel recht staat al een keer verstevigd met een extra plaat ertegen gelast.
En waarschijnlijk ook vastgelast aan de draagbalk erboven.
De dunne plaat waar de schommel aan vast zit kan op zich niet veel hebben.
Die zou aan de bovenkant vast moeten zitten aan het balkje erboven.
Ga er maar eens met je vinger langs.
De kans is groot dat je daar wat afgebroken lassen vindt.
En waarschijnlijk ook vastgelast aan de draagbalk erboven.
De dunne plaat waar de schommel aan vast zit kan op zich niet veel hebben.
Die zou aan de bovenkant vast moeten zitten aan het balkje erboven.
Ga er maar eens met je vinger langs.
De kans is groot dat je daar wat afgebroken lassen vindt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Wilk Stern uit 1979: wiel verschoven. Total loss?
Een Kip Greyline....of een Solifer uit begin jaren 90 lijken toch juist behoorlijk op elkaar met die afgeronde hoeken en schuine voorwand :)? Budget voor iets nieuwers dan dat gaat er waarschijnlijk niet zijn. Ik vind beide caravans qua design gewoon het leukste.Chris schreef: ↑di 20 okt 2020 20:39Je wensenlijst kan ik best begrijpen... Kip of Solifer..
Maar dat zijn wel twee uitersten, niet in kwaliteit maar in uitstraling en vormgeving.
Daar zit nog heel veel anders tussen hoor...wat ook makkelijk Portugal haalt.
Ik scheur ook regelmatig naar Spanje met de hut... geen probleem.
Jouw Knaus is toch 3 jaar oud? Uiteraard kan je daar zonder probleem mee naar Spanje .
Laatst gewijzigd door doubleyou op di 20 okt 2020 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600