toiletdeur buitenkant caravan niet waterdicht

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
symfo
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 3 mei 2019 16:49

toiletdeur buitenkant caravan niet waterdicht

Bericht door symfo » vr 9 okt 2020 16:06

Na enkele fikse regenbuien merkte ik bij het eruit halen van het cassette toilet dat er water op de bodem stond. Doordat de caravan ws niet geheel waterpas staat is er ook water onder het wasbakje en de koelkast terecht gekomen.Ik heb alles nagelopen maar kan geen lekkage van een waterslang vinden. Wel heb ik geconstateerd dat de wc deur buiten de caravan niet geheel aansluit. Ik vermoed dat het water daar naar binnen komt.Moet ik nu een geheel nieuw deurtje aanschaffen of zijn er ook minder prijzige oplossingen?

Gr Symfo

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: toiletdeur buitenkant caravan niet waterdicht

Bericht door Chris » vr 9 okt 2020 16:10

Hoi Symfo...

Plaats eens wat foto's want koffiedik kijken heeft mij niet geholpen om jou verhaal over lekkage te begrijpen.
Waar stond het water??? welke bodem...
Water door de WC deur naar binnen... je bedoeld w.s. het serviceluik van de WC..
Maar hoe daar water in of tussendoor kan lopen... da's wel heel onbegrijpelijk..
Of dat deurtje is ergens stuk/gebroken..

Foto's zijn dan welkom.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: toiletdeur buitenkant caravan niet waterdicht

Bericht door Micky » vr 9 okt 2020 16:33

symfo schreef:
vr 9 okt 2020 16:06
Na enkele fikse regenbuien merkte ik bij het eruit halen van het cassette toilet dat er water op de bodem stond. Doordat de caravan ws niet geheel waterpas staat is er ook water onder het wasbakje en de koelkast terecht gekomen.Ik heb alles nagelopen maar kan geen lekkage van een waterslang vinden. Wel heb ik geconstateerd dat de wc deur buiten de caravan niet geheel aansluit. Ik vermoed dat het water daar naar binnen komt.Moet ik nu een geheel nieuw deurtje aanschaffen of zijn er ook minder prijzige oplossingen?

Gr Symfo
Is je rubber nog mooi dik en bol en is hij nog soepel?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

symfo
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 3 mei 2019 16:49

Re: toiletdeur buitenkant caravan niet waterdicht

Bericht door symfo » za 10 okt 2020 06:13

Chris schreef:
vr 9 okt 2020 16:10
Hoi Symfo...

Plaats eens wat foto's want koffiedik kijken heeft mij niet geholpen om jou verhaal over lekkage te begrijpen.
Waar stond het water??? welke bodem...
Water door de WC deur naar binnen... je bedoeld w.s. het serviceluik van de WC..
Maar hoe daar water in of tussendoor kan lopen... da's wel heel onbegrijpelijk..
Of dat deurtje is ergens stuk/gebroken..

Foto's zijn dan welkom.
Ik bedoel inderdaad het serviceluik van de wc
Tussen de bak- waar je het cassettetoilet inschuift- en het deurtje is vrije ruimte. Daar ligt dus water. Heb inmiddels provisorisch een soort dakje gemaakt boven het luik om te kijken of dat voorkomt dat er van bovenaf water via het luik naar binnenloopt. Rubbers zijn nog goed. Het betreft een Dethleffs C'Go 495fr uit 2019

Gr Symfo

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: toiletdeur buitenkant caravan niet waterdicht

Bericht door VIP » za 10 okt 2020 07:08

Is het een deurtje met 1 drukknop ? Is het deurtje getordeerd of krom ?

Heeft het deurtje 2 drukknoppen ? Zit de bovenste knop/slotje dan goed ingedrukt als je het deurtje sluit !?


Of de laalste keer wellicht niet goed afgesloten/ dicht geduwd.....
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1230
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: toiletdeur buitenkant caravan niet waterdicht

Bericht door jeroen.25 » za 10 okt 2020 07:39

Ik had ook een keer flinke wateroverlast in die bak, maar dat kwam omdat de slang om het spoelwater af te tappen niet goed vast bleek te zitten. Heb je die ook gecontroleerd?

Op een caravan uit 2019 zul je toch nog wel garantie hebben...
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10952
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: toiletdeur buitenkant caravan niet waterdicht

Bericht door dieseltijger » za 10 okt 2020 09:53

Denk eens aan de volgende oorzaak: de kit die voor de montage rond het gat in de wand aangebracht wordt is taai. Ongelijkmatig aanbrengen kan ertoe leiden dat de sponning een bubbel vertoont. Dan sluit jouw Luik niet goed.

Wellicht is los (laten) halen en opnieuw monteren de oplossing.

Is dat een plausibele verklaring?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: toiletdeur buitenkant caravan niet waterdicht

Bericht door Hobby Linka » za 10 okt 2020 10:11

RE.gif

Aan een caravan uit 2019 ga je toch niet zelf knutselen? Gewoon terug, je hebt garantie.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: toiletdeur buitenkant caravan niet waterdicht

Bericht door Chris » za 10 okt 2020 15:58

@ Symfo...

Zeker.... terug naar de dealer..
Als dit echt lekkage is dan is het zijn klus.
Maar... zo een "verse" caravan en nu al deurtje krom, of slecht rubber... dat is gek..
Is die tip van het peilglas rubbertje, die waar je ook mee aftapt... zit dat wel goed vast.
Die deurtjes kan bijna niets mee misgaan.
Ook niet als de caravan niet helemaal waterpas staat.. ( mijn hut staat juist altijd iets achterover, loopt het water goed van het dak...ook van de airco..)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: toiletdeur buitenkant caravan niet waterdicht

Bericht door janvijn » za 10 okt 2020 18:22

Geen idee om wat voor soort/merk toilet het gaat, met of zonder peilglas,- eigen water reservoir etc. etc. ik heb een keer het inwendige van de tank bij thuiskomst met een hoge druk reiniger schoon gespoten. Heb daarmee de afsluiting van de ontluchting beschadigd, niet gezien en na het eerstvolgende gebruik lag er toen ook vloeistof op de kunststof bodem onder de tank, en met het wegbrengen (op wieltjes) lekte de tank aan de onderzijde bij de ontluchting opening.
Heb geen idee of je ook in deze richting moet zoeken, maar een tegen reactie op een van berichten zou mogelijk ook verhelderend werken.
Mvg.
Jan Vijn

symfo
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 3 mei 2019 16:49

Re: toiletdeur buitenkant caravan niet waterdicht

Bericht door symfo » zo 11 okt 2020 06:55

Chris schreef:
za 10 okt 2020 15:58
@ Symfo...

Zeker.... terug naar de dealer..
Als dit echt lekkage is dan is het zijn klus.
Maar... zo een "verse" caravan en nu al deurtje krom, of slecht rubber... dat is gek..
Is die tip van het peilglas rubbertje, die waar je ook mee aftapt... zit dat wel goed vast.
Die deurtjes kan bijna niets mee misgaan.
Ook niet als de caravan niet helemaal waterpas staat.. ( mijn hut staat juist altijd iets achterover, loopt het water goed van het dak...ook van de airco..)
Het toilet heeft geen eigen watervoorraad, hij pakt water uit de grote watervoorraadtank, Ook bij de slang naar het toilet toe om te spoelen heb ik geen lekkage kunnen ontdekken. Het deurtje van het cassettetoilet heeft speling. Bij een dichte deur blijft er een opening boven het deurtje. Handmatig kan ik het dichte deurtje nog verder"dicht"duwen. Ga vandaag proberen of het op slot doen van de deur iets helpt en tevens iemand het toilet laten doorspoelen terwijl ik dan de aanvoerslang bekijk.
Wel raar dat er niet alleen water links van het toilet richting dissel op de bodem ligt, maar ook de andere kant op richting midden van de caravan dus onder het wasbakje en nog verder naar achteren onder in het kastje onder de koelkast.Het zijn geen hele plassen maar je voelt dat het nat is. Dat wijst toch meer op een slanglekkage, alleen kom je er zo lekker bij om dit te constateren:)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10952
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: toiletdeur buitenkant caravan niet waterdicht

Bericht door dieseltijger » zo 11 okt 2020 07:22

Voor wat het waard is: het deurtje bij mijn caravan zit stevig in het slot. Er zitten twee slotschoten in. Om het te openen moet je de deur met enige kracht naar binnen duwen, en dan pas lukt het om met de drukknoppen de schoten uit de vergrendeling te halen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: toiletdeur buitenkant caravan niet waterdicht

Bericht door Chris » zo 11 okt 2020 13:03

@ Symfo

O.... ik zat op het verkeerde been, je hebt denk ik een Dometic toilet en ik ging van een Thetfort uit.. die heb ik zelf nl.
Nu... dometic heeft wel eens klachten over de schuif... is daar niets mee misschien?
Het lijkt me n.l. heel raar dat het serviceluik lekt... kan natuurlijk, maar ik heb het nog nooit gehoord.
Met die gedachtengang zou ik ook eens binnen gaan zoeken.... lastig dat zeker..
Maar daarom al geschreven... caravan van 2019...Dealerklus.. garantie..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: toiletdeur buitenkant caravan niet waterdicht

Bericht door Hans 555 » zo 11 okt 2020 13:11

Ik lees niet of TS nu wel of geen garantie heeft, lijkt mij van wel met een caravan van 2019, of heeft TS de caravan in het buitenland gekocht?
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”