Hogedruk spuit

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ronald Jan
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 30 jun 2019 03:02
Locatie: IJmond
Contacteer:

Hogedruk spuit

Bericht door Ronald Jan » ma 5 okt 2020 13:47

Ik wil graag weten waarom hier op het forum zoveel opwerpingen zijn tegen het gebruik van een hogedrukspuit bij het reinigen van onze caravans.
Ik ben nu bij een paar dealers geweest en die gebruiken bij het reinigen van de caravans allemaal de hogedruk spuit en het gaat er behoorlijk hard aan toe krijg ik de indruk.
Maar zou het mogelijk zijn dat het met een aangepaste druk afgespoten wordt of kan dat niet bij een hogedrukreiniger?
Of moet je dat ten alle tijden voorkomen dat het gebeurt door je zelf omdat wij misschien onvoldoende kennis bezitten om er goed mee om te gaan?
Als je aan het praten bent kan je nooit horen wat een ander zegt.
Afbeelding

koning

Re: Hogedruk spuit

Bericht door koning » ma 5 okt 2020 13:51

De meeste bezwaren tegen het gebruik van de hogedrukspuit worden tijdens de vorige reacties met reden omkleed.
Waarom dan nog weer navragen? scratch.gif
Een hogedruk spuit is bruikbaar bij ernstige vervuiling. Onze caravan heeft dit niet nodig. awhoea.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36077
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hogedruk spuit

Bericht door Chris » ma 5 okt 2020 13:54

Ik zag ook mijn dealer een hogedrukspuit gebruiken.
Maarrrr
De straal die eruit kwam.was meer nevel dan een harde straal.
De 3 koppen die ik thuis heb geven een totaal andere... en hardere straal...geen nevel..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hogedruk spuit

Bericht door Micky » ma 5 okt 2020 14:02

Ronald Jan schreef:
ma 5 okt 2020 13:47
Ik wil graag weten waarom hier op het forum zoveel opwerpingen zijn tegen het gebruik van een hogedrukspuit bij het reinigen van onze caravans.
Ik ben nu bij een paar dealers geweest en die gebruiken bij het reinigen van de caravans allemaal de hogedruk spuit en het gaat er behoorlijk hard aan toe krijg ik de indruk.
Maar zou het mogelijk zijn dat het met een aangepaste druk afgespoten wordt of kan dat niet bij een hogedrukreiniger?
Of moet je dat ten alle tijden voorkomen dat het gebeurt door je zelf omdat wij misschien onvoldoende kennis bezitten om er goed mee om te gaan?
Ik heb er niets op tegen, ik gebruik zelfs de vuilfrees, ook op de auto, als je de hogedrukspuit met beleid gebruikt kan het perfect, vind het dan ook totaal overbodig om er tegen te zijn, gewoon lekker gebruiken met beleid mrgreen.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Ronald Jan
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 30 jun 2019 03:02
Locatie: IJmond
Contacteer:

Re: Hogedruk spuit

Bericht door Ronald Jan » ma 5 okt 2020 14:04

koning schreef:
ma 5 okt 2020 13:51
De meeste bezwaren tegen het gebruik van de hogedrukspuit worden tijdens de vorige reacties met reden omkleed.
Waarom dan nog weer navragen? scratch.gif
Een hogedruk spuit is bruikbaar bij ernstige vervuiling. Onze caravan heeft dit niet nodig. awhoea.gif
Omdat ik duidelijk zag dat het er behoorlijk ruig aan toe ging en niet bij een dealer maar bij meerderen daardoor werd ik op het verkeerde been gezet vandaar mijn vraag ,of is dat vreemd dat ik het zeker wil weten ?
De dealer zij dat het geen kwaad kon en dat er geen enkel bezwaar tegen was maar op het forum dus wel.
Als je aan het praten bent kan je nooit horen wat een ander zegt.
Afbeelding

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Hogedruk spuit

Bericht door Jaap van Duijn » ma 5 okt 2020 14:04

@TS,

Bedenk ook dat de auto en caravan (elke dus) niet met de HD reiniger van minder als 30 cm mogen bespoten worden.
In die banden zit een materiaal wat je kapot en zelfs weg kan spuiten.
HD spuiter komt bijvoorbeeld met 200 Bar ( net naar welk merk en type je hebt ) uit de pomp, voordat het bij je nozzle is waarschijnlijk gezakt tot een 150 Bar.
Als je met die drukken op naden van ramen en koppelstukken dak naar zijwanden spuit, ga je er gegarandeerd onder met ellende van dien.
Je hebt te koop diverse hulpstukken - laat je informeren bij de dealer.
Als je al met die HD aan de gang wil gaan, gebruik dan deze met minstens 50 cm afstand na naden en raam en deur en luik rubbers.
Denk ook aan je eventuele 230 Volt invoer van de paal, deze zijn achter 't klepje wel spat waterdicht in 99%, maar niet bestand tegen een HD straal.

Je kan wel zoals mij bekend en in gebruik een was borstel aansluiten op een Karcher dan is de druk al direct zeer sterk verminderd en in mijn ogen goed te doen.
Zo heb ik tenminste de afgelopen denk 35 jaar zeker de caravan na zomer en winter vakanties schoongemaakt, waar bij zelfs ook de onderkant om het zout weg te spoelen en ik gebruikte met die borstel GEEN wasmiddelen alleen beetje Dreft.

Heel veel succes en doe er je voordeel mee - Jaap van Duijn.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hogedruk spuit

Bericht door Micky » ma 5 okt 2020 14:06

RE.gif RE.gif

Die mensen weten niet hoe je een hogedrukspuit moet gebruiken denk ik awhoea.gif er is echt niets op tegen, die het al heel mijn leven en nog nooit een sticker of een stuk lak weggespoten mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7968
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Hogedruk spuit

Bericht door VIP » ma 5 okt 2020 14:15

Beste Ronald Jan,

Heb je wel eens gevoeld hoe hard de straal is van een Hogedrukspuit als je je vinger er onder houdt.......als je een goede hogedrukspuit hebt, maakt de straal sneeën in je huid.... stel je dan eens voor als je dit op je auto/caravan doet.

Doe je het dan ook nog op kunststof delen is de kans heel groot dat je sneeën in je kunststof delen krijgt, of b.v. op ruwe kunststof delen zie je zelfs waar je gespoten hebt, ziet er ook niet fraai uit en wat te denken van je kitranden.....

Dus als je het doet, houdt dan afstand van je lak en stickers.

Hoewel ik fan ben van gewoon met spons en zeep en met de tuinslang wassen, als je het bij houdt is een hoge drukspuit niet echt nodig.
Laatst gewijzigd door VIP op ma 5 okt 2020 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hogedruk spuit

Bericht door Micky » ma 5 okt 2020 14:29

RE.gif

Om eerlijk te zijn gebruik ik hem ook niet op de caravan om hardnekkig vuil weg te krijgen, ik gebruik hem omdat ik er ook de borstel op heb zitten met zeepblokjes erin, voor boot en caravan, dus het is een gewoonte, je kunt idd de caravan nat zo goed met een gewone tuinslag wassen mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Hogedruk spuit

Bericht door Jaap van Duijn » ma 5 okt 2020 14:59

@Micky,

Juist zo gebruik ik de HD ook, met Dreft blokjes.
Vroeger met (dacht gele of blauwe) Gardena blokjes.

grtn Jaap

Ben305
Berichten: 24
Lid geworden op: di 1 sep 2020 15:29

Re: Hogedruk spuit

Bericht door Ben305 » ma 5 okt 2020 17:10

Niet dat ik al een caravan heb, maar wel een hogedrukspuit thumbup.gif
Er zitten gewoon verschillende opzetstukken op die je op verschillende standen kan zetten. Zo kun je hem prima instellen dat hij eigenlijk precies hetzelfde is als zo'n waterspuit bij een auto wasbox. (Moet je natuurlijk wel een versie hebben met opzetstukken die dit ondersteunt)

Maar ik denk ook niet dat ik hem ga gebruiken voor mijn caravan, dan pak ik wel de gewone tuinsproeier om hem nat te krijgen en een zachte borstel daarna.

Dat ze het bij de dealer doen, zal ook te maken hebben wel tijdwinst.
Adria Adora 573 PT 2021 achter een BMW 545

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4284
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Hogedruk spuit

Bericht door WillyL » ma 5 okt 2020 17:36

Leek als ik was heb ik ook eens gepoets met hogedruk en te dicht tegen de stickers gekomen, deeltje was weg (gelukkig slechts een klein deeltje).
Sindsdien blijf ik ervan af met dat ding. Al is het maar om te voorkomen dat ik 'per ongeluk' te dicht tegen kieren kom.
Het kan dus, maar met voorzichtigheid.
Gewoon regelmatig wassen met wax of extra waxen en je krijgt ook veel vuil weg, ook al is het een buitenslaper zoals de mijne.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

fendtje-favorit
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 31 mar 2019 21:40

Re: Hogedruk spuit

Bericht door fendtje-favorit » di 6 okt 2020 20:55

wat is het voordeel van een hogedrukreiniger? ik zie het nut er niet van in.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hogedruk spuit

Bericht door Micky » di 6 okt 2020 22:30

RE.gif

Dan niet gebruiken Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”