Belastbaarheid caravandak
-
- Berichten: 1683
- Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13
Belastbaarheid caravandak
Tot onze grote verbazing zagen wij een medekampeerder op het dak van zijn caravan staan.
Hij stond zijn dak schoon te schrobben...
Is een caravandak daar geschikt voor?
Hij stond zijn dak schoon te schrobben...
Is een caravandak daar geschikt voor?
-
- Berichten: 2412
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Belastbaarheid caravandak
De 1e wel de andere niet.
Ik doe het ook zo, gewoon rustig op het dak gaan staan om te wassen niet gaan springen of stampen
Ik doe het ook zo, gewoon rustig op het dak gaan staan om te wassen niet gaan springen of stampen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Belastbaarheid caravandak
Het zal er ook van hangen wat je weegt. maar beetje volwassen man weegt ca 80 kilo. Het dak is er niet voor gemaakt om overheen te lopen maar als je een flinke bak sneeuw op je dak hebt ligt er ook een behoorlijk gewicht op. persoonlijk sta ik gewoon op een trap met een lange was borstel. daarmee krikg ik het dak schoon genoeg.
Re: Belastbaarheid caravandak
RE.gif
Wat is bij sneeuw de druk per cm2 tov een persoon van 80 kg?
Frans
Wat is bij sneeuw de druk per cm2 tov een persoon van 80 kg?
Frans
Re: Belastbaarheid caravandak
waarom vraag je dat aan mij? Ik nerm aan dat je zelf ook google hebt?
Het gaat mij er om dat zo'n dak niet van papier is. Het krijgt incidenteel best wat te verduren. Ik zou het zelf niet wagen om rechtsstreeks op het dak te staan. Ik denk dat aks je breed staat en weinig beweegt dan kan het best, maar als je valt of misstap heb je op een onlogische plek een dakraam er bij.
Daarbij lijkt het me ook niet bevorderlijk voor hlde dakplaat en coating.
Het gaat mij er om dat zo'n dak niet van papier is. Het krijgt incidenteel best wat te verduren. Ik zou het zelf niet wagen om rechtsstreeks op het dak te staan. Ik denk dat aks je breed staat en weinig beweegt dan kan het best, maar als je valt of misstap heb je op een onlogische plek een dakraam er bij.
Daarbij lijkt het me ook niet bevorderlijk voor hlde dakplaat en coating.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16297
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Belastbaarheid caravandak
Ik loop er met mijn 104 kilo ook overheen...
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
- dieseltijger
- Berichten: 11144
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Belastbaarheid caravandak
De shuttle heeft een flubberig, hagelwerend dak. De Kip caravan dealer in Leuvenheim geeft aan dat ze bij werkzaamheden op het dak altijd een stevige plaat gebruiken die ook op de wanden steunt.
Kortom: tegenstrijdige meningen. Zelf denk ik: better safe than sorry. Een lange Gardena wasstang volstaat voor het reinigen. Dus de shuttle heeft gewoon een goor dak. Houen zo.
Kortom: tegenstrijdige meningen. Zelf denk ik: better safe than sorry. Een lange Gardena wasstang volstaat voor het reinigen. Dus de shuttle heeft gewoon een goor dak. Houen zo.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
- Berichten: 2412
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Belastbaarheid caravandak
Het zal ook wel afhankelijk zijn van de grootte van de caravan
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Belastbaarheid caravandak
Bij heel veel caravans kan het zonder problemen.
Bij andere weer niet.
Met de afmetingen heeft het niks te maken.
Wel met de konstruktiewijze en toegepaste materialen.
Bij andere weer niet.
Met de afmetingen heeft het niks te maken.
Wel met de konstruktiewijze en toegepaste materialen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Belastbaarheid caravandak
Omdat het gewicht van een bak met sneeuw op het dak totaal iets anders is dan het gewicht van een persoon verdeeld over twee voeten.Niels83 schreef: ↑za 26 sep 2020 01:45waarom vraag je dat aan mij? Ik nerm aan dat je zelf ook google hebt?
Het gaat mij er om dat zo'n dak niet van papier is. Het krijgt incidenteel best wat te verduren. Ik zou het zelf niet wagen om rechtsstreeks op het dak te staan. Ik denk dat aks je breed staat en weinig beweegt dan kan het best, maar als je valt of misstap heb je op een onlogische plek een dakraam er bij.
Daarbij lijkt het me ook niet bevorderlijk voor hlde dakplaat en coating.
Een persoon van 100 kg die op het dak staat zakt er door.
Bij een pak sneeuw van 250 kg verdeeld over het gehele dak gebeurd er niets.
Frans
Re: Belastbaarheid caravandak
Als je bedenkt waar een caravandak gesteund wordt dan is dat aan de zijwanden waar het op ligt en op de plaatsen waar meubilering of wanden in de caravan van de bodem tot het dak reiken. Als je met dat in het achterhoofd het dak betreedt en alleen gaat staan vlak bij die ondersteunig, dan kan er weinig gebeuren. Ik zou nooit in de lange weg in het midden van het dak gaan staan want dat is waarschijnlijk de zwakste plek.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Belastbaarheid caravandak
De belastbaarheid van een caravandak hangt ook af van de constructie hoe de wanden en het dak aan elkaar bevestigd zijn.
De oude en steeds minder toegepaste constructie, waarbij gebruik gemaakt wordt van een smal alu profiel met schroefjes en een veter zal waarschijnlijk meer kans op lekkage geven dan de nieuwere methode waarbij gebruik gemaakt wordt van een breed alu profiel dat volledig verlijmd wordt.
Bij de oude constructie wordt bij belopen van het dak een grotere laterale kracht op de verbindingsschroefjes uitgeoefend. Elk schroefje kan zo een potentieel lekkagepunt worden.
Bij het toch belopen van een caravandak (oude constructie) is het belangrijk om enkel boven de kleerkast, toiletruimte of een andere verticale steunplaat te lopen. Zeker ver van grote dakramen blijven.
De oude en steeds minder toegepaste constructie, waarbij gebruik gemaakt wordt van een smal alu profiel met schroefjes en een veter zal waarschijnlijk meer kans op lekkage geven dan de nieuwere methode waarbij gebruik gemaakt wordt van een breed alu profiel dat volledig verlijmd wordt.
Bij de oude constructie wordt bij belopen van het dak een grotere laterale kracht op de verbindingsschroefjes uitgeoefend. Elk schroefje kan zo een potentieel lekkagepunt worden.
Bij het toch belopen van een caravandak (oude constructie) is het belangrijk om enkel boven de kleerkast, toiletruimte of een andere verticale steunplaat te lopen. Zeker ver van grote dakramen blijven.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
-
- Berichten: 2412
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Belastbaarheid caravandak
En dan heeft een kleine caravan dus een voordeel minder plekken waar het dak niet ondersteund wordt.
Nu zul je ook wel niet.zo vlug door het dak zakken zoals het door sommige aangeduid wordt
zo dun is het dak nu ook weer niet. Al zal een hagelbestendig dak weer meer aankunnen dan een niet hagel bestendig dak.
Nu zul je ook wel niet.zo vlug door het dak zakken zoals het door sommige aangeduid wordt
zo dun is het dak nu ook weer niet. Al zal een hagelbestendig dak weer meer aankunnen dan een niet hagel bestendig dak.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Belastbaarheid caravandak
Vroeger, jaren ‘90, gingen de fabrikanten over naar een dak van sandwichpanelen en werd in de folder met trots kenbaar gemaakt dat het dak beloopbaar was. Dat was voor kampeerders onderling ook een “strijd” [ zeg keerul, heb jij ook al een beloopbaar dak ] dan was je het mannetje hè Voor die tijd bestond het dak uit losse panelen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Belastbaarheid caravandak
Ik had ooit een Hobby 400SF met een trap aan de achterkant. De dealer zei dat ik er op kon staan, maar eerst plaatjes hardboard erop moest leggen om zodoende het gewicht te verdelen en te voorkomen dat er deuken komen waar je hebt gestaan.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk
Re: Belastbaarheid caravandak
Over het dak heen lopen kan bij veel caravans, maar niet bij los liggende daken beyerland/chateau, home car.
bij veel caravans wordt het dak op diverse plekken niet ondersteund of zitten er gaten in (dakluiken) waardoor je niet overal kan staan.
op het dak van een caravan lopen is niet echt arbo proef dus niet te adviseren, zeker niet als deze nat (glad) is dus niet doen bij het wassen, en als je vergeet de steunen uit te zetten en je loopt achter op het dak dan kiepert de caravan om en lig je ook beneden.
de meeste ongelukken gebeuren thuis, of bij domme actie's - zoals bijvoorbeeld op een caravan dak lopen.
bij veel caravans wordt het dak op diverse plekken niet ondersteund of zitten er gaten in (dakluiken) waardoor je niet overal kan staan.
op het dak van een caravan lopen is niet echt arbo proef dus niet te adviseren, zeker niet als deze nat (glad) is dus niet doen bij het wassen, en als je vergeet de steunen uit te zetten en je loopt achter op het dak dan kiepert de caravan om en lig je ook beneden.
de meeste ongelukken gebeuren thuis, of bij domme actie's - zoals bijvoorbeeld op een caravan dak lopen.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16297
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Belastbaarheid caravandak
Juist tijdens het wassen loop ik er over, alleen dan heb ik er wat te zoeken.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
-
- Berichten: 2412
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Belastbaarheid caravandak
zo denk ik er ook over en ja waar een dakluik zit kun je niet lopen dat lijkt me logisch
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Belastbaarheid caravandak
Ik vind dit wel interessant. Ik zou het erg handig vinden als ik mijn windsurfuitrusting mee kan nemen op het dak van de caravan.
Om het erop te binden is het dan wel handig dat je je ook op het dak kunt begeven.
Kan iemand daarover iets zeggen t.a.v. een Dethleffs Camper uit 2003? Wat voor bouwwijze is daar toegepast?
Om het erop te binden is het dan wel handig dat je je ook op het dak kunt begeven.
Kan iemand daarover iets zeggen t.a.v. een Dethleffs Camper uit 2003? Wat voor bouwwijze is daar toegepast?
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.
Re: Belastbaarheid caravandak
op die dethleffs kan je zo lopen.
Re: Belastbaarheid caravandak
Niemand heeft wat te maken met Arbo zolang we over ons eigen caravan dak lopen.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: Belastbaarheid caravandak
RE.gif
Klopt, en zelfs niet als je bij een ander op het dak loopt.
Arbo regels zijn alleen van toepassing op je personeel als je een bedrijf bent.
Klopt, en zelfs niet als je bij een ander op het dak loopt.
Arbo regels zijn alleen van toepassing op je personeel als je een bedrijf bent.
Porsche + Tabbert
Re: Belastbaarheid caravandak
sorry voor het taalgebruik, met niet arbo proef bedoel ik niet veilig.
en prive is het uiteraard niet verboden om van een glad caravan dak te vallen.
en prive is het uiteraard niet verboden om van een glad caravan dak te vallen.
Re: Belastbaarheid caravandak
Ooit een Hobby 495 UF gehad met een ladder.2x per jaar via de ladder het dak op, om deze in de was te zetten. Na ongeveer 6-jaar dit ritueel gevolgd te hebben, komen we laat in de middag aan, op een camping op Sardinië. In de nacht begint het te regenen.Heerlijk slapen was dit,het monotone geluid van de regen op het dak.Na het wakker worden in de ochtend regende het nog steeds, en keek ik, na dat de Rollo en het gordijn terzijde was geschoven, naar buiten.Tot mijn grote schrik zag ik een waterstraal aan de binnenkant van het raam naar beneden lopen.In de loop van de ochtend stopte het regenen en verder de hele vakantie op Sardinië geen regen meer gehad! Inmiddels had ik het probleem wel aangegeven bij mijn all-risk verzekering. Bij thuis komst, contact opgenomen en een afspraak gemaakt bij een gecontracteerde schade hersteller. Na enkele dagen contact,met de mededeling dat alle raamrubbers vervangen diende te worden. Kosten toen der tijd nog in guldens,ongeveer 1500.Boven de 1000 was het toen verplicht om een expert van de verzekering te laten komen.Deze goede man besliste toen dat niet alle rubbers alleen,maar tevens ook dat alle ramen vervangen diende te worden.Totale kosten iets meer dan 3000 gulden zover ik me kan herrinneren.Toestemming van de verzekering, om de reparatie te laten uitvoeren.Toen de caravan na 2-weken klaar was, kon ik deze ophalen. Bij vertrek zei de hersteller met een knip oog: een goed advies,ga niet meer het dak op van de caravan.De ladder is er alleen maar visueel,om de caravan meer body te geven.
Met vriendelijke groet
Met vriendelijke groet
Re: Belastbaarheid caravandak
Het gaat zelfs nog verder.
Een ondernemer zonder personeel mag hele gevaarlijke dingen doen en zich doodwerken.
Mag met machines werken die te gevaarlijk zijn om door werknemers gebruikt te worden.
Arbeidsuren?
Niet interessant.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.