handrem functioneert niet

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gebruikersavatar
Dreke
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 20 jan 2019 19:08
Locatie: Zuidlaren

handrem functioneert niet

Bericht door Dreke » vr 18 sep 2020 17:11

Dit jaar heeft de caravan een bovag beurt gehad en dan vertrouw je erop dat alles goed werkt.

Vandaag op een camping stonden wij op een kleine helling. Voordat ik de caravan loskoppel zet ik deze altijd eerst op de handrem en haal de breekkabel en stroom los. Vervolgens koppel ik af, echter nu begon de caravan achteruit te rijden tot onze grote schrik en was niet meer te houden. Het leek wel of de handrem niet werkte. Uiteindelijk kwam de caravan na een paar meter gelukkig tot stilstand tegen een boom maar wel met wel de nodige schade. Het had veel erger kunnen aflopen !.

De vraag is natuurlijk hoe kan dit gebeuren, want dit verwacht je niet die handrem moet het gewoon doen. Meestal zetten we ook nog de mover erop voordat we afkoppelen, maar nu helaas niet.

Die handrem moet toch ook gewoon werken als de caravan zelfstandig achteruit wil ?
Eriba Nova 485GL (2016), Thule 6200, Truma SER, Volvo V70-D4 (2014)

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: handrem functioneert niet

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 18 sep 2020 17:19

De handrem moet gewoon werken als je hem erop trekt. Op dit moment betwijfel ik of de remmen überhaupt gewerkt hebben tijdens je rit. De handremhandle bediend dezelfde remstang of er moet iets los zijn onder de handle.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: handrem functioneert niet

Bericht door Micky » vr 18 sep 2020 17:55

Dreke schreef:
vr 18 sep 2020 17:11
Dit jaar heeft de caravan een bovag beurt gehad en dan vertrouw je erop dat alles goed werkt.

Vandaag op een camping stonden wij op een kleine helling. Voordat ik de caravan loskoppel zet ik deze altijd eerst op de handrem en haal de breekkabel en stroom los. Vervolgens koppel ik af, echter nu begon de caravan achteruit te rijden tot onze grote schrik en was niet meer te houden. Het leek wel of de handrem niet werkte. Uiteindelijk kwam de caravan na een paar meter gelukkig tot stilstand tegen een boom maar wel met wel de nodige schade. Het had veel erger kunnen aflopen !.

De vraag is natuurlijk hoe kan dit gebeuren, want dit verwacht je niet die handrem moet het gewoon doen. Meestal zetten we ook nog de mover erop voordat we afkoppelen, maar nu helaas niet.

Die handrem moet toch ook gewoon werken als de caravan zelfstandig achteruit wil ?
Let wel, achteruit heeft hij een kleine 50 cm nodig om te werken, dat komt door de terugrijautomaat, dus handrem erop naar voren is direct stop, naar achteren na 20-50 cm
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: handrem functioneert niet

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 18 sep 2020 19:45

Let wel als de achteruitrijautomaat geactiveerd is, dus als je net achteruit gereden hebt werkt de handrem inderdaad niet ook niet na 50 cm dus altijd eerst vooruit strekken voordat je afkoppeld op een helling en de handrem erop voor dat je afkoppeld
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Dreke
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 20 jan 2019 19:08
Locatie: Zuidlaren

Re: handrem functioneert niet

Bericht door Dreke » vr 18 sep 2020 19:55

Paul Vingerhoets schreef:
vr 18 sep 2020 19:45
Let wel als de achteruitrijautomaat geactiveerd is, dus als je net achteruit gereden hebt werkt de handrem inderdaad niet ook niet na 50 cm dus altijd eerst vooruit strekken voordat je afkoppeld op een helling en de handrem erop voor dat je afkoppeld
Ik kan mij niet herinneren dat ik eerst nog een stukje achteruit ben gereden, maar ik sluit het niet uit.
Ik heb ook sterk het vermoeden dat de achteruitrijautomaat de oorzaak is geweest.
Morgen met de mover de handrem nog maar eens controleren.
Eriba Nova 485GL (2016), Thule 6200, Truma SER, Volvo V70-D4 (2014)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: handrem functioneert niet

Bericht door Micky » vr 18 sep 2020 19:57

RE.gif

Heeft niets te maken met of je daadwerkelijk achteruit bent gereden, achteruit heb je altijd dat stukje nodig voor dat de rem aangrijpt
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: handrem functioneert niet

Bericht door Chris » vr 18 sep 2020 19:57

Precies...

Altijd eerst vooruit strekken...anders is de achteruitrij automaat actief.
Dezelfde reden om altijd een caravan achteruit een keg op te rijden..
Bij het naar voren rollen blokkeert de handrem direct, als de hut naar achteren zou rollen duurt dat een aantal cm...
En dan alleen als het schuifstuk uitgetrokken is.
Loopt dat schuifstuk niet vanzelf terug... of loopt het wat zwaarder.... dan gaat de caravan idd aan de haal...dan blijft de achteruitrij automaat "actief".

Jammer dat dit gebeurt is, schade zit niemand op te wachten..
Maar... nu weet je dat voor de rest van je leven wel.. helaas de harde leerschool.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: handrem functioneert niet

Bericht door Paul Vingerhoets » za 19 sep 2020 12:38

Als je dus met de auto de caravan op een keg wil zetten hem er vooruit op trekken anders is de acheruitrijautomaat geactiveerd voor dat je ‘m waterpas hebt staan gebruik zelf altijd een wielkeg op een grotere keg om te voorkomen dat ie eraf rolt ook zonder handrem..
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

handrem functioneert niet

Bericht door Micky » za 19 sep 2020 12:43

RE.gif

Nee, vooruit erop betekent altijd dat hij een stukje terug rolt


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

nerood

Re: handrem functioneert niet

Bericht door nerood » za 19 sep 2020 12:48

Als je de oplooprem niet strekt, loop je ook het risico dat, bij het loskoppelen, de koppeling zichzelf strekt door de gasveer die erin zit.
Hierdoor komt de caravan koppeling tegen de bumper aan met krassen tot gevolg.
Ik strek hem meestal met de auto, maar ook wel met de mover.
Eigenlijk is dat laatste misschien wel beter, je staat er bij deze actie (ik tenminste) met de neus bovenop.
En als de handrem niet helemaal ok is, blijft'tie in ieder geval op de mover stil staan!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: handrem functioneert niet

Bericht door Chris » za 19 sep 2020 12:53

Paul Vingerhoets schreef:
za 19 sep 2020 12:38
Als je dus met de auto de caravan op een keg wil zetten hem er vooruit op trekken anders is de acheruitrijautomaat geactiveerd voor dat je ‘m waterpas hebt staan gebruik zelf altijd een wielkeg op een grotere keg om te voorkomen dat ie eraf rolt ook zonder handrem..
Nee... juist achteruit op de keg rijden... vooruit remt de hut altijd..

Daar heb ik in Spanje nog wel eens om gelachen..
Een stel met een heel grote Hobby... telkens reed hij hem vooruit op de keg en zijn vrouw moest de handrem aantrekken op het juiste punt.
En ja... dan rolde de hut gewoon weer achteruit..
Dat huwelijk heeft wel even op "scherp" gestaan.... tot een aardige medekampeerder deze man op dit specifieke truukje wees.... awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: handrem functioneert niet

Bericht door Micky » za 19 sep 2020 12:57

nerood schreef:Als je de oplooprem niet strekt, loop je ook het risico dat, bij het loskoppelen, de koppeling zichzelf strekt door de gasveer die erin zit.
Hierdoor komt de caravan koppeling tegen de bumper aan met krassen tot gevolg.
Ik strek hem meestal met de auto, maar ook wel met de mover.
Eigenlijk is dat laatste misschien wel beter, je staat er bij deze actie (ik tenminste) met de neus bovenop.
En als de handrem niet helemaal ok is, blijft'tie in ieder geval op de mover stil staan!
Al je met de mover strekt oversteek je hee snel waardoor de koppeling niet goed van de kogel wil


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: handrem functioneert niet

Bericht door Paul Vingerhoets » za 19 sep 2020 16:05

@chris

Mag je me toch wat uitlegge,

Als je de caravan met de auto achteruit op de keg drukt is de achteruitrijautomaat in werking en zijn de remmen helemaal vrij toch ? als je dan de handrem aantrekt kun je die tot aan de dissel optrekken, en bij loskoppelen of vooruitrijden zal de automaat de remmen vrij houden omdat de handrem de remstang tegen houdt

Het lijkt me dat de automaat dan nooit in de rijstand komt en de remschoenen dus ook niet kunnen remmen.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

nerood

Re: handrem functioneert niet

Bericht door nerood » za 19 sep 2020 19:23

RE.gif RE.gif
Klopt Micky, maar dat heb je ook als de boel ingedrukt is.
Dan heb je kans (wat ik al aangaf) dat, bij het heffen van de handgreep, de koppeling van de kogel schiet, strekt en een dikke kras in de bumper oplevert!
Een paar Citroens en 14 Volvo's verder is dit mij ook diverse keren gebeurd :oops:

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: handrem functioneert niet

Bericht door Micky » za 19 sep 2020 19:50

RE.gif

Exact, daarom dus strekken met de auto, eenmaal gestrekt handrem caravan erop en de auto even uit "P" of in vrij zetten zodat de combi weer ontspant, dan heb je nergens een probleem mee thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Dreke
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 20 jan 2019 19:08
Locatie: Zuidlaren

Re: handrem functioneert niet

Bericht door Dreke » zo 27 sep 2020 12:06

Nog even een testje gedaan met de mover. Handrem er op, vooruit en de rem pakt gelijk en de moverrollen draaien door.
Handrem erop en achteruit, mover trekt m gewoon door de rem heen. De handrem handle staat wel direct in de 90gr stand.
Van de week gaat de caravan naar de dealer om de schade op te nemen en de remmen te controleren.
Eriba Nova 485GL (2016), Thule 6200, Truma SER, Volvo V70-D4 (2014)

Gebruikersavatar
Dreke
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 20 jan 2019 19:08
Locatie: Zuidlaren

Re: handrem functioneert niet

Bericht door Dreke » zo 20 dec 2020 12:05

even een update:
aangekomen bij de dealer gedemonstreerd wat er niet goed gaat. Handrem er op en afkoppelen van de auto. Vervolgens waren we in staat om de caravan achteruit door de handrem te duwen. Wat mij tijdens het rijden ook opviel is dat de oplooprem niet lekker leek te werken. Bij het afremmen van de auto bonkte de caravan tegen de auto op.

In november is de caravan gerepareerd, van de schade is niets meer te zien, dat is dus mooi opgelost en alles is vergoed door de verzekering. De dealer gaf aan dat er niets is gevonden qua remmen. Ik heb de monteur nog gesproken en die gaf aan dat hij alles uit elkaar heeft gehaald, gecontroleerd en weer in elkaar heeft gezet. Toen we de caravan gingen ophalen, heb ik weer getest of ik 'm door de handrem kon duwen. Dat lukt niet, zoals het ook hoort. Tijdens het rijden merkte ik ook weer dat de oplooprem goed werkte. Het lijkt er dus op dat het demonteren/monteren van de remmen wel degelijk effect heeft gehad.
Wat ik echter beangstigend vindt is dat ze niets concreet hebben gevonden en het dus zo maar weer kan gebeuren. Vooralsnog moeten we dus weer vertrouwen krijgen dat alles goed blijft werken. Een ding is wel zeker wat we hebben geleerd en dat is dat we nu altijd eerste de mover erop zetten voordat we afkoppelen en op de plek kegjes gebruiken.
Eriba Nova 485GL (2016), Thule 6200, Truma SER, Volvo V70-D4 (2014)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: handrem functioneert niet

Bericht door Chris » zo 20 dec 2020 14:42

Reactieopvoorgaandebericht
Misschien nog iets...
Als het schuifstuk te zwaar gaat.... vuil of een andere oorzaak, en de terugrij automaat "lost" niet.. dan remt de caravan idd niet met naar achter duwen.
De schokbreker die onderin de terugrij automaat zit moet wel kunnen werken.... uitkomen zeg maar. ( het strekken)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
VAM
Berichten: 171
Lid geworden op: do 28 jun 2018 09:29

Re: handrem functioneert niet

Bericht door VAM » zo 20 dec 2020 15:44

Dit topic over de handrem is voor mij als beginnend caravanner heel verrassend. De term "strekken" is voor mij helemaal nieuw.

Is er niet een mooi YouTube filmpje waarop dit goed en duidelijk uitgelegd is?

VAM
Mazda CX5 met Kip Kompakt Travel 2019

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: handrem functioneert niet

Bericht door Chris » zo 20 dec 2020 16:07

Reactieopvoorgaandebericht

Uhhh... geen idee.... wel leuk om even te zoeken... ik ben onderweg.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: handrem functioneert niet

Bericht door WillyL » zo 20 dec 2020 22:25

Reactieopvoorgaandebericht Reactieopvoorgaandebericht
Ik hoop dat je ondertussen de term Strekken begrijpt? Gewoon even heel zacht 10 cm vooruit rijden en dan vooral niet bruusk remeen. Kwestie van de ingedrukte stang aan de dissel terug in gestrekte ruststand te brengen.
En ja, bij handrem ook niet schrikken, het duurt even voor die achterwaards zijn werk effectief doet.
Die luttele cm kunnen ellendig lang duren.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: handrem functioneert niet

Bericht door Hans 555 » ma 21 dec 2020 06:56

VAM schreef:
zo 20 dec 2020 15:44
Dit topic over de handrem is voor mij als beginnend caravanner heel verrassend. De term "strekken" is voor mij helemaal nieuw.

Is er niet een mooi YouTube filmpje waarop dit goed en duidelijk uitgelegd is?

VAM
https://www.youtube.com/watch?v=VqeAYgr ... nBrunschot
Op dit filmpje is mooi te zien hoe de caravan remt. Het strekken is het moment dat de auto weer optrekt en de oplooprem van de caravan uitschuift, dus zich weer strekt.
Er zijn meer filmpjes op YT te vinden over de werking van de remmen van een caravan. Succes. duim
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
VAM
Berichten: 171
Lid geworden op: do 28 jun 2018 09:29

Re: handrem functioneert niet

Bericht door VAM » ma 21 dec 2020 11:10

Wéér wat geleerd vandaag! Dank voor de uitleg.
Mazda CX5 met Kip Kompakt Travel 2019

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: handrem functioneert niet

Bericht door Ron » ma 21 dec 2020 15:00

Reactieopvoorgaandebericht

Dat strekken moet je ook zo nu en dan doen bij een lange afdaling.
Als de snelheid te hoog wordt.
Even flink remmen, en dan direct daarna een klein rukje aan de caravan geven door even te versnellen.
Anders blijft hij slepen met verbrande/verglaasde remmen tot gevolg.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: handrem functioneert niet

Bericht door iemand » ma 21 dec 2020 20:48

Het remsysteem wordt hier mooi uitgelegd...
http://www.caravanendewet.nl/Caravantec ... oopremmen/
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”