Tentogen losgeraakt, hoe het beste opnieuw vastzetten

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Tentogen losgeraakt, hoe het beste opnieuw vastzetten

Bericht door jessedew » za 18 jul 2020 21:11

Hallo,

Vandaag de voortent opgezet, m'n schoonouders, jaren gekampeerd met een tent, toen 10 jaar niet, gaan nu met onze caravan kamperen. Wij hierna 2 weken, of misschien 3, op hetzelfde plekje.

Nu gingen we de voortent dus op de camping opzetten (het was pas de 2e keer, dus ben nog niet zo handig in wat eerst moet, kamperen vaker met alleen de luifel)

Kortom, je raad het al, de tentogen kwamen deels los. 1 helemaal en de andere zitten ook niet zo best.

Nu had ik vorig jaar de plastic ogen (die afbraken ivm ouderdom) al vervangen voor ijzer en dacht toen dat de gaatjes (wat al te groot geworden waren) de schroefjes e toch wel zou houden. Maar tegen de klungeligheid van mij was geen kruit gewassen blijkt.

Wat is nu wijsheid? Zelf denk ik om net ernaast de schroefogen opnieuw in vers materiaal te draaien. Om het waterdicht te krijgen en te houden, lijkt me iets van goede lijmkit ook niet verkeerd. Wat zouden jullie doen? En welke lijmkit moet ik dan nemen? (de oude gaatjes maar volspuiten met kit ofzo.

Het is al een oudere caravan dus mooier wordt hij toch niet, maar het moet wel goed zijn voor de komende jaren.

Voor nu staat de voortent wel gewoon, goed op spanning gebracht en de schroefjes zitten er wat losjes in, maar voor lange termijn moet dit weer gefixt worden natuurlijk.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Tentogen losgeraakt, hoe het beste opnieuw vastzetten

Bericht door Chris » za 18 jul 2020 21:20

Dan zou ik voor iets ernaast in verse gaatjes gaan.
Wel tegen de rand blijven, daar zit de houten verstevig in het sandwich paneel.
En die oude gaten..
Ik heb ze eens dichtgemaakt met meubeldopjes die ik er netjes inlijmde..
Dit soort dingen: https://www.gamma.nl/assortiment/l/ijze ... fdekdoppen

Bestaan in diverse soorten en maten..Beetje Bisonkit ... effe drogen. plakken... klaar.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Tentogen losgeraakt, hoe het beste opnieuw vastzetten

Bericht door Aviva » za 18 jul 2020 22:29

Waarom nog tent ogen ergeren fix-on of quicklock blokjes?
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

harrie 31
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 8 jan 2020 18:16

Re: Tentogen losgeraakt, hoe het beste opnieuw vastzetten

Bericht door harrie 31 » zo 19 jul 2020 10:34

kleine duvel maken en in de gaatjes lijmen of in gaatjes lucifer stokje steken en dan schroefjes er in draaien met een beetje kit achter de blokjes tegen inwateren als dit niet lukt zou je er nog altijd voor kunnen kiezen om er naast te schroeven

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Tentogen losgeraakt, hoe het beste opnieuw vastzetten

Bericht door Unplugged » zo 19 jul 2020 11:29

Ik zou ook niet meer gaan schroeven. Als je voortent een dubbele pees heeft, kun je fix-on blokjes gebruiken (soms afhankelijk van het merk voortent)
356819-356819-images_other-obelink_voortentclips_2_1-ecommerce.jpg
Heb je geen dubbele pees dan is dit een mogelijkheid:
19399-19399-images_other-voortentoog_set.jpg


Hier bijvoorbeeld te vinden voor diverse merken en in diverse uitvoeringen
Behalve de gaatjes in je caravanwand zijn schroefogen niet te verschuiven. Deze clips wel.

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Tentogen losgeraakt, hoe het beste opnieuw vastzetten

Bericht door jessedew » zo 19 jul 2020 19:15

Goede tips!

Ik heb geen dubbele pees, maar die optie met die verstelbare, verschuifbare haken lijkt mij wel een goed idee. En vind het ook wel een goed idee om die gaatjes dicht te maken met meubeldopjes, dat vastgedrukt in een beetje kit, (wat ik ook in het oude gaatje ga spuiten) zal vast wel zorgen dat het waterdicht blijft.

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Tentogen losgeraakt, hoe het beste opnieuw vastzetten

Bericht door jessedew » vr 7 aug 2020 22:02

Edit: Ik kwam er op de camping achter dat ik dus wel een dubbele pees heb. Echter, aangezien er toch al gaten in de caravan zitten, probeer ik het eerst wel met een gaatje boren en een plugje en dan de ogen opnieuw vastschroeven.

Als dat allemaal niet blijkt te houden (ik heb de vorige keer de voortent gewoon niet in de juiste volgorde opgezet, dan kan ik alsnog de dubbele pees gebruiken.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Tentogen losgeraakt, hoe het beste opnieuw vastzetten

Bericht door MarcoC » vr 7 aug 2020 22:39

Die fix-on blokjes kun je bij elke kampeerzaak halen. De gaten dichtmaken zou je ook met popnagels kunnen doen, kies dan wel nagels met een brede rand en lekker in de kit douwen. Thumbup.gif


Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk

Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Frank Volvo
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 17 nov 2013 10:16
Locatie: Bij Nijmegen

Re: Tentogen losgeraakt, hoe het beste opnieuw vastzetten

Bericht door Frank Volvo » za 8 aug 2020 19:52

jessedew schreef:
vr 7 aug 2020 22:02
Edit: Ik kwam er op de camping achter dat ik dus wel een dubbele pees heb. Echter, aangezien er toch al gaten in de caravan zitten, probeer ik het eerst wel met een gaatje boren en een plugje en dan de ogen opnieuw vastschroeven.

Als dat allemaal niet blijkt te houden (ik heb de vorige keer de voortent gewoon niet in de juiste volgorde opgezet, dan kan ik alsnog de dubbele pees gebruiken.
Een plugje in 1 mm alu plaat ? Gaat alleen werken als er hout achter zit.

Groet Frank
Kabe Safir Tdl, Lexus RX 450h

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Tentogen losgeraakt, hoe het beste opnieuw vastzetten

Bericht door jessedew » ma 17 aug 2020 15:04

inmiddels heb ik de boel gerepareerd. Er zaten schroeven in de aluminium plaat zonder pluggen, dus het is idd niet gek dat die gateneen keer loslaten (uitgelubberd zijn)

In de zwaarst toegetakelde (in het midden van de caravan) het gaatje groter geboord om een plug aan te brengen, hier zat netjes hout van de constructie van de caravan. Ik heb vervolgens de plug in de kit gedoopt en de plug erin gehamerd. Vervolgens ook nog wat kit op de achterkant van het tentoog stukje metaal en vastgeschroeft, dus moet lek dicht zijn nu. Ik denk dat het nu ook weer aardig goed vast zit.

Vervolgens ook de linkerkant gerepareerd. Daar zat de schroef in de dunne metalen wand en erachter piepschuim, niet heel stevig dus, ook niet met een plug, maar 1 ervan was ook hout. Anyway, zelfde methode toegepast als tentoog in het midden en we zien wel hoe lang het blijft zitten.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Tentogen losgeraakt, hoe het beste opnieuw vastzetten

Bericht door Chris » ma 17 aug 2020 15:16

Het bijzondere is wel dat ik nog nooit pluggen in een caravanwand gezien heb om de ogen in vast te schroeven.
Normaal is bij mijn weten dat er aan de wandranden overal een houten lat van enkele cm breedte in de wand zit.
Daarmee/in worden de wanden ook aan elkaar geschroefd n.l.
En in die houten lat worden de tentogen normaliter vastgeschroefd.. vroeger dan wel..
Nu hebben bijna alle tenten en luifels een 2e pees en worden de stokken in quicklocs gehangen die aan die 2e pees zit.
Helemaal geen tentogen meer dus..

Maar...
Als jij zo gered bent... dikke prima toch.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3922
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Tentogen losgeraakt, hoe het beste opnieuw vastzetten

Bericht door Gemineye » ma 17 aug 2020 15:23

Een plug heb je nodig in een muur, in een caravanwand zit normaal op de juiste plekken hout verwerkt, en daarin kun je zó een schroef draaien zonder plug. Wél afkitten dus.

Als je schroef in piepschuim terecht komt dan heb je geen houwvast , ook niet mét plug.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Tentogen losgeraakt, hoe het beste opnieuw vastzetten

Bericht door jessedew » wo 26 aug 2020 13:25

Nee dat klopt, mn schoonvader was in de stellige veronderstelling dat er helemaal niets, hooguit piepschuim zou zitten, dat was in 1 geval zo (daar houdt een schroef idd niet in, uberhaupt knap dat die er nog in zat na 20 jaar.
Overigens heb ik ook een dubbele pees kwam ik achter, echter dan zit je alsnog met gaten in je caravan (als de tentogen er al zitten)

Dus het was een kleine ingreep om met een plug in de weer te gaan, want de schroefjes die er nu in zaten, daarvan was het gat uitgelubberd. Het was dus de vraag of als ik een dikkere schroef erin zou doen, die wel door het schroefgat van het tentoog zou gaan, je moet natuurlijk een uitgelubberd gat opvullen. Daarom de plug.

Natuurlijk is het nieuwe systeem beter, met quicklock. Ik wist tot voor kort ook niet dat dit bestond, ben nog niet zo ervaren op caravan gebied. Leer ieder seizoen weer wat nieuws blij.gif

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Tentogen losgeraakt, hoe het beste opnieuw vastzetten

Bericht door Niels83 » wo 26 aug 2020 14:00

pluggen in hout??

er zijn meerdere tips om die gaatjes dicht te maken gegeven.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”