Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Er staat blijkbaar dus wel spanning op de draden. + ok
En doordat het vonkt op massa... min ok.
Dus lampje kapot. Of oxidatie aan de zijkanten van het lampje of bij plus van het lampje.
En doordat het vonkt op massa... min ok.
Dus lampje kapot. Of oxidatie aan de zijkanten van het lampje of bij plus van het lampje.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 2359
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Die doorlas amp stekkers zijn heel normaal voor de leeftijd van de caravan ook dat er geen isolatie op zit.
De kabel die beschadigt is heeft waarschijnlijk klem gezeten tussen de behuizing daar even goed naar kijken en eventueel isoleren.
Lampje eruit halen goed schoon maken en de 2 contacten waar de lamp tussen zit en de centrale contacten schoon maken en kijken of de lamp goed verbinding kan maken anders de contacten enigszins verbuigen (Met de spanning eraf uiteraard) zodat de lamp wat strakker komt te zitten
Eventueel lampen gewoon vervangen (door led pitjes eventueel)
De kabel die beschadigt is heeft waarschijnlijk klem gezeten tussen de behuizing daar even goed naar kijken en eventueel isoleren.
Lampje eruit halen goed schoon maken en de 2 contacten waar de lamp tussen zit en de centrale contacten schoon maken en kijken of de lamp goed verbinding kan maken anders de contacten enigszins verbuigen (Met de spanning eraf uiteraard) zodat de lamp wat strakker komt te zitten
Eventueel lampen gewoon vervangen (door led pitjes eventueel)
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Het lampje werkt na vervangen weer. heb de contacten wat geschuurd ed.
maar als ik aan het draadje wiebel raakt de stekker dat plaatje en dat geen een paar keer goed maar daarna zal het lampje door branden ws. Dus zodra ik de straat uit ben zal het weer gedoe opleveren.
draadje wordt idd geïsoleerd en stekkertje dus ook.
hoe dat draadje beter kan lopen dan voorlangs, langs de scherpe rand heb ik nog niet gevonden.
LED op een 37 jaar oudd caravan vindt ik nu niet direct een belangrijke investering.
Voor het linker licht moet ik even op zoek naar een kenteken lampje, want dat zit er helaas niet op. maar die kosten een paar euro komt dus wel goed.
maar als ik aan het draadje wiebel raakt de stekker dat plaatje en dat geen een paar keer goed maar daarna zal het lampje door branden ws. Dus zodra ik de straat uit ben zal het weer gedoe opleveren.
draadje wordt idd geïsoleerd en stekkertje dus ook.
hoe dat draadje beter kan lopen dan voorlangs, langs de scherpe rand heb ik nog niet gevonden.
LED op een 37 jaar oudd caravan vindt ik nu niet direct een belangrijke investering.
Voor het linker licht moet ik even op zoek naar een kenteken lampje, want dat zit er helaas niet op. maar die kosten een paar euro komt dus wel goed.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Ik heb op mijn motortrailertje LED trailer armaturen gezet. Kosten in China een scheet en drie knikkers. Nooit meer storing.
Laatst gewijzigd door Morgoth op vr 24 apr 2020 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Ik heb bij mijn vorige aanhanger 2 kleine gaatjes geboord in het metalen plaatje en daar de kabels vastgezet met kleinste kabel binder(kabels in isolatie tape gerold) weet niet of je daarvoor genoeg ruimte hebt.Niels83 schreef:Het lampje werkt na vervangen weer. heb de contacten wat geschuurd ed.
maar als ik aan het draadje wiebel raakt de stekker dat plaatje en dat geen een paar keer goed maar daarna zal het lampje door branden ws. Dus zodra ik de straat uit ben zal het weer gedoe opleveren.
draadje wordt idd geïsoleerd en stekkertje dus ook.
hoe dat draadje beter kan lopen dan voorlangs, langs de scherpe rand heb ik nog niet gevonden.
LED op een 37 jaar oudd caravan vindt ik nu niet direct een belangrijke investering.
Voor het linker licht moet ik even op zoek naar een kenteken lampje, want dat zit er helaas niet op. maar die kosten een paar euro komt dus wel goed.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Home-car racer 48
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Om het lampje dat ik van Ab had gekregen moest ik een los kentekenlampje plaatsen. dus een plaatje hout gepakt waarin ik de schroefjes en draadjes van het lampje kon verwerken. kenteken plaat er onder.
Binnenwerk van de oude lamp overgezet op de nieuwe, het was nl wel een rechter lamp waardoor de lampjes in de verkeerde volgorde zou komen. de draadjes van het kentekenlampje er tussen geklust. alles op zijn plek testen.
deed de rechterlamp het alleen als hij er zin in had. alle fittingen en geschuurd. de haakjes die het op zijn plek houdt wat omhooggezet en alles er terug op.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Klinkt misschien gek Niels..
Maar een heel dun filmpje vettigheid op de kontakten zal het kontakt in de loop der tijd alleen maar goed doen.
Droge geschuurde kontakten slaan toch vrij snel weer aan...met als gevolg weer een slecht kontakt.
Op mijn werk gebruik ik nog wel eens een z.g. De-Ox...vettigheid om oxidatie te voorkomen.
Blijkt een magnifieke conservering van dit soort kontakten te zijn die tevens geweldig geleidend is.
Voorwaarde is wel dat het heel dun is.. beetje opsmeren en er eigenlijk gelijk weer afvegen.
Wat dan overblijft is perfect.
Maar een heel dun filmpje vettigheid op de kontakten zal het kontakt in de loop der tijd alleen maar goed doen.
Droge geschuurde kontakten slaan toch vrij snel weer aan...met als gevolg weer een slecht kontakt.
Op mijn werk gebruik ik nog wel eens een z.g. De-Ox...vettigheid om oxidatie te voorkomen.
Blijkt een magnifieke conservering van dit soort kontakten te zijn die tevens geweldig geleidend is.
Voorwaarde is wel dat het heel dun is.. beetje opsmeren en er eigenlijk gelijk weer afvegen.
Wat dan overblijft is perfect.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 2359
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
De stekkers kun je ook een heel klein beetje buigen zodat ze wat strakker op de contacten schuiven willen in de tijd nog wel eens wat losser gaan zitten
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Contactspray helpt ook wel wat tegen oxidatie.
De kont van het lampje effe over de stoep halen ook.
De kont van het lampje effe over de stoep halen ook.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
het hele armatuur zat wat los in de plastic bak, dus werd steeds naar voren geduwd van de + af. Dus door die haakjes wat te verbuigen blijft hij goed op zijn plek.Paul Vingerhoets schreef: ↑zo 26 apr 2020 09:33De stekkers kun je ook een heel klein beetje buigen zodat ze wat strakker op de contacten schuiven willen in de tijd nog wel eens wat losser gaan zitten
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: vr 24 jul 2015 19:52
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Ambitieus plan. Voor die as kun je even kijken op caravantrekker.nl onder staalgeveerde as. Dan weet je waar je over na kunt denken. Is de as en wielophanging een schroothoopje dan is sprake van kosten waarvoor je waarschijnlijk beter dit jaar een caravan huurt, doorspaart en later wat beters aanschaft. Een caravan met een wrakke as/rem/ wielophanging is geen feest.Of bij mooi weer toch een tent opzetten zodat je sneller euros kunt verzamelen. In ieder geval succes bij de vakantie plannen.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Chris, dit is niet door een prutser gedaan vermoed ikChris schreef: ↑do 23 apr 2020 22:11Hoe dit kan..
Simpel.... het achterlicht is niet ontworpen voor een dubbel AMP stekkertje.
Maar dat vond iemand vroeger een handige truuk om door te lussen naar het andere achterlicht denk ik.
Die iemand was alleen niet zo erg technisch zo te zien.
Geisoleerde AMP of wat isolatietape eromheen zal de klus wel klaren..
Ik zie trouwens ook dat het oranje draadje ook een knauw heeft gehad, de isolatie lijkt beschadigd.
Stuk gegaan op dat metalen frame in het lampje.... en is dat frame misschien niet de massa van de lampjes??..nou niet misschien, dat is zo !!!!
Komt die blank gesleten oranje Plusdraad toch lekker tegen massa aan...en floept de zekering er ergens uit... ik denk in de auto..
Geen licht dus..
Duidelijk is Pietje Prutser hier aan het werk geweest.
( en dit is nog maar 1 foto... hoe is de rest?? )
Bij onze hobby van MY2010 zitten exact dezelfde stekkers, en de massa zelfs een aantal op elkaar
vorig jaar 80% moeten vervangen omdat ze zoveel corrosie hadden dat je gewoon boven de 100ohm weerstand had
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Inmiddels zijn we 15 pagina's verder...wejevedeka schreef: ↑zo 26 apr 2020 17:13Ambitieus plan. Voor die as kun je even kijken op caravantrekker.nl onder staalgeveerde as. Dan weet je waar je over na kunt denken. Is de as en wielophanging een schroothoopje dan is sprake van kosten waarvoor je waarschijnlijk beter dit jaar een caravan huurt, doorspaart en later wat beters aanschaft. Een caravan met een wrakke as/rem/ wielophanging is geen feest.Of bij mooi weer toch een tent opzetten zodat je sneller euros kunt verzamelen. In ieder geval succes bij de vakantie plannen.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Bedrading in caravans is heel vaak iets wat veel netter kan zoals we allen wel weten.
Maar niet netjes kan evengoed functioneel zijn.
En goedkoper.
Maar niet netjes kan evengoed functioneel zijn.
En goedkoper.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Hhmm gek alles in orde gemaakt, flink getest alles werkte, rij weg, voordat ik de wijk uit was ging het waarschuwings lsmpje van de verlichting branden en knipperde het rechter knipperlicht veel sneller even gekeken alles werkte dus verder naar de stalling.
Bij de stalling deed die het niet meer ook niet met wiebelen, ander lampje had ook geen effect.
als hij weer uit de stalling komt maar even doormeten en kijken wat er kan zijn.
Bij de stalling deed die het niet meer ook niet met wiebelen, ander lampje had ook geen effect.
als hij weer uit de stalling komt maar even doormeten en kijken wat er kan zijn.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Als een richting aanwijzer sneller knippert is er meestal een andere kaduuk, wellicht van je auto?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Wellicht toch nog een massa probleem, kan ook dit soort storingen geven.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Ik denk idd iets met een draadje. gekke is dat hij het goed deed toen ik ging kijken al knipperde die binnen sneller. op mijn auto ook.
Wat nog zou kunnen is dat de auto nooit goed is verteld wat te doen als er iets op de trekhaak ligt. De achteruitrij sensoren blijven ook aan nl. Ik ben al geen held in achteruit rijden maar met een constante piep wordt dat nog lastiger.
Wat nog zou kunnen is dat de auto nooit goed is verteld wat te doen als er iets op de trekhaak ligt. De achteruitrij sensoren blijven ook aan nl. Ik ben al geen held in achteruit rijden maar met een constante piep wordt dat nog lastiger.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
RE.gif
Als jou auto een Canbus systeem heeft is er best kans dat de achterlichten van de caravan ook in dat systeem opgenomen zijn.
En dan krijg je vermoedelijk foutmeldingen.
Bij mijn auto is dat ook zo, en zodra ik de caravanstekker inplug gaan mijn achteruitrij sensoren uit, mistlicht en achteruitrij licht schakelen over naar de caravan.
Dat heet bij Volvo inleren.
Het zal gerust wel ergens staan, maar ik weet het niet zo snel... waar rij jij mee... type en bouwjaar???
Als jou auto een Canbus systeem heeft is er best kans dat de achterlichten van de caravan ook in dat systeem opgenomen zijn.
En dan krijg je vermoedelijk foutmeldingen.
Bij mijn auto is dat ook zo, en zodra ik de caravanstekker inplug gaan mijn achteruitrij sensoren uit, mistlicht en achteruitrij licht schakelen over naar de caravan.
Dat heet bij Volvo inleren.
Het zal gerust wel ergens staan, maar ik weet het niet zo snel... waar rij jij mee... type en bouwjaar???
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Denk dat je het toch moet zoeken in je rechterlicht.Niels83 schreef: ↑za 25 apr 2020 17:32
Binnenwerk van de oude lamp overgezet op de nieuwe, het was nl wel een rechter lamp waardoor de lampjes in de verkeerde volgorde zou komen. de draadjes van het kentekenlampje er tussen geklust. alles op zijn plek testen.
deed de rechterlamp het alleen als hij er zin in had. alle fittingen en geschuurd. de haakjes die het op zijn plek houdt wat omhooggezet en alles er terug op.
Ik zou de kap er weer even afhalen en alle stekkertjes nogmaals loshalen en controleren.
Wellicht dat de schommelingen / bewegingen van de caravan ongewild toch kortsluiting oid teweeg brengt.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Skoda Fabia greenline uit 2012. Het is wat omduidelijk of hij ingeleerd kan worden het is bij een deel van de fabia's een bekend probleem. maar ws kunnen tuners het wel.Chris schreef: ↑di 28 apr 2020 13:05RE.gif
Als jou auto een Canbus systeem heeft is er best kans dat de achterlichten van de caravan ook in dat systeem opgenomen zijn.
En dan krijg je vermoedelijk foutmeldingen.
Bij mijn auto is dat ook zo, en zodra ik de caravanstekker inplug gaan mijn achteruitrij sensoren uit, mistlicht en achteruitrij licht schakelen over naar de caravan.
Dat heet bij Volvo inleren.
Het zal gerust wel ergens staan, maar ik weet het niet zo snel... waar rij jij mee... type en bouwjaar???
@deusjevo, ja dat zal moeten alleen niet nubwant hij staat nu bij de stalling.. ovsrigebs verdenk ik nu dan eerder de stekker dan de lampen. er komt 1 - uit die zit 100% goed, geen roest want nieuw stekkertje, hij klemt goed en raak de achterkant van de lamp. de plus is geschakeld, maar zoals ik het zo gauw zag ook goed.
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Misschien eens proberen aan een andere auto
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007