Indicatoren voor revisie Al-ko rubbergeveerde as
- dieseltijger
- Berichten: 11139
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Indicatoren voor revisie Al-ko rubbergeveerde as
Het verend vermogen van Al-ko rubbergeveerde assen kan na verloop van tijd dusdanig afnemen, dat revisie in de vorm van het vervangen van de rubberen veerelementen noodzakelijk is. In het kader van het preventieve onderhoud vervang ik eens in de acht jaar de betreffende rubbers, in dit geval laat ik het deze week bij Triorep uitvoeren.
Omdat de reactie op de vraag hoe je bij benadering kan zien/wat een aanwijzing (indicator) is of revisie noodzakelijk is nogal wisselend is, dacht ik gisteren: "Kom, waarom niet aan de specialist zelf gevraagd?". De medewerker bij Triorep gaf als antwoord: "dat kunt u niet zien, maar als u onder de caravan kruipt dan hebt u wel een aantal aanwijzingen".
Goed, colbertje uit, en lekker op mijn buik op het asfalt gekroeld, en van achteren naar de wielophanging gekeken. De monteur wees naar de remkabel die vanuit het midden van de caravan door een uitsparing in het chassis naar de ankerplaat van de trommelrem loopt. "Als de remkabel tegen de bovenkant van de uitsparing van de balk komt, en in sommige gevallen strak staat, dan is dat een teken dat de caravan relatief sterk doorzakt en dat de veerweg is verkort. De kabel hoort helemaal vrij van de randen van de opening te staan. In sommige gevallen is de kabel zelfs beschadigd door het doorzakken"
Mooi, snapte ik.
"Tweede aanwijzing is de plaats waar de as van de swingarm in de (delta) as verdwijnt. Je kijkt er nu van achter tegen aan, en je ziet dat de swingarm op een korte afstand van het as-huis staat, en je ziet de uiteinden van de rubber veerstrengen. Je ziet hier droogtescheurtjes, dat is een eerste indicatie. Verder zie je dat de swingarm niet percies evenwijdig loopt met het uiteinde van het ashuis (van de delta-as). Hij staat ietsjes scheef. Soms staat het zelfs behoorlijk scheef bij een versleten vering"
Dan de onnozele vraag of het slim of debiel is om eens in de zeven of acht jaar de vering te reviseren. Er werd gewezen naar een nagenoeg nieuwe Eriba caravan. Twee jaar oud, en de wielen stonden toen al flink scheef en de vering was al ingezakt. In veel gevallen waren caravans overbeladen volgens hem.
Mooi, dat weten we nu. Met een simpele maatregel kan ik de lading met ongeveer 55 tot 65 kilo te verminderen zonder in te leveren op comfort. Gaan we maar eens doen.
Omdat de reactie op de vraag hoe je bij benadering kan zien/wat een aanwijzing (indicator) is of revisie noodzakelijk is nogal wisselend is, dacht ik gisteren: "Kom, waarom niet aan de specialist zelf gevraagd?". De medewerker bij Triorep gaf als antwoord: "dat kunt u niet zien, maar als u onder de caravan kruipt dan hebt u wel een aantal aanwijzingen".
Goed, colbertje uit, en lekker op mijn buik op het asfalt gekroeld, en van achteren naar de wielophanging gekeken. De monteur wees naar de remkabel die vanuit het midden van de caravan door een uitsparing in het chassis naar de ankerplaat van de trommelrem loopt. "Als de remkabel tegen de bovenkant van de uitsparing van de balk komt, en in sommige gevallen strak staat, dan is dat een teken dat de caravan relatief sterk doorzakt en dat de veerweg is verkort. De kabel hoort helemaal vrij van de randen van de opening te staan. In sommige gevallen is de kabel zelfs beschadigd door het doorzakken"
Mooi, snapte ik.
"Tweede aanwijzing is de plaats waar de as van de swingarm in de (delta) as verdwijnt. Je kijkt er nu van achter tegen aan, en je ziet dat de swingarm op een korte afstand van het as-huis staat, en je ziet de uiteinden van de rubber veerstrengen. Je ziet hier droogtescheurtjes, dat is een eerste indicatie. Verder zie je dat de swingarm niet percies evenwijdig loopt met het uiteinde van het ashuis (van de delta-as). Hij staat ietsjes scheef. Soms staat het zelfs behoorlijk scheef bij een versleten vering"
Dan de onnozele vraag of het slim of debiel is om eens in de zeven of acht jaar de vering te reviseren. Er werd gewezen naar een nagenoeg nieuwe Eriba caravan. Twee jaar oud, en de wielen stonden toen al flink scheef en de vering was al ingezakt. In veel gevallen waren caravans overbeladen volgens hem.
Mooi, dat weten we nu. Met een simpele maatregel kan ik de lading met ongeveer 55 tot 65 kilo te verminderen zonder in te leveren op comfort. Gaan we maar eens doen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Indicatoren voor revisie Al-ko rubbergeveerde as
RE.gif
Helder verhaal, wat kost zo'n revisie ongeveer voor een delta-as?
Helder verhaal, wat kost zo'n revisie ongeveer voor een delta-as?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- dieseltijger
- Berichten: 11139
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Indicatoren voor revisie Al-ko rubbergeveerde as
Ik zal volgende week - als ik de caravan ophaal - het bedrag terugkoppelen en specificeren. Bedenk wel dat het een delta-as met een draagvermogen van 1300 kg betreft. Bij een rechte as, of een andere maximale asbelasting zullen de bedragen afwijken. Verder heb ik aangegeven dat er uiteraard versleten zaken vervangen moeten worden als de as er toch onder uit ligt (denk aan schokbrekers en kabels).
Dan nog de kosten, ik weet dat mensen er tegen aan kunnen hikken. Maar: het is een post die (denk ik ) maar eens per 8 jaar optreedt, op jaarbasis valt het mee - zeker als je hiermee gevolgschade in de vorm van scheurvorming kan voorkomen.
Dan nog de kosten, ik weet dat mensen er tegen aan kunnen hikken. Maar: het is een post die (denk ik ) maar eens per 8 jaar optreedt, op jaarbasis valt het mee - zeker als je hiermee gevolgschade in de vorm van scheurvorming kan voorkomen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Indicatoren voor revisie Al-ko rubbergeveerde as
RE.gif
onze as is een 1200kg delta as en nog nooit vervangen in 30 jaar
onze as is een 1200kg delta as en nog nooit vervangen in 30 jaar
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- dieseltijger
- Berichten: 11139
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Indicatoren voor revisie Al-ko rubbergeveerde as
Dat kan toch prima? Wat is jouw beladingssituatie, want: de praktijk - en niet de theorie - is wat mij betreft leidend.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Indicatoren voor revisie Al-ko rubbergeveerde as
RE.gif
1200 op de as en 85-88 op de koppeling
1200 op de as en 85-88 op de koppeling
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Indicatoren voor revisie Al-ko rubbergeveerde as
Exact Diesel...
Dat zou ik ook best wel eens willen weten.
Mijn as is wel zwaarder, 1700Kg, maar de grootste kostenpost is denk ik het arbeidsloon.
Achteraf..jaren geleden...
Mijn eerste Knaus uit 1987 was ook best doorgezakt toen ik hem wegdeed.
Ook wel eens aan gedacht om te laten vernieuwen, nooit van gekomen, hut verkocht.
Hier kan je dat aardig zien, banden bijna volledig in de wielkast..... ( die kleine is nu een meid van 14 he.... wat gaat de tijd toch snel..dit was 2008)
.
Laatst gewijzigd door Chris op za 9 nov 2019 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Indicatoren voor revisie Al-ko rubbergeveerde as
Ik vraag mij af wat het verschil is tussen een rechte as en een Delta as. Verschil in vervangen van de rubberstrengen bedoel ik dan. Als leek zou ik zeggen de Delta as is gebogen en de rechte as niet. Zou dat dan een prijsverschil tot gevolg hebben?
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
- dieseltijger
- Berichten: 11139
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Indicatoren voor revisie Al-ko rubbergeveerde as
Hmmm...dus 85 kilo overbeladen en geen centje pijn. Dat zou kunnen betekenen dat types zoals ik jarenlang onderdeel zijn van een langdurige één april grap.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Indicatoren voor revisie Al-ko rubbergeveerde as
RE.gif
overbeladen? de aslast mag 1200 zijn en dat is hij dus de as wordt niet te zwaar belast.
overbeladen? de aslast mag 1200 zijn en dat is hij dus de as wordt niet te zwaar belast.
Laatst gewijzigd door Micky op za 9 nov 2019 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Indicatoren voor revisie Al-ko rubbergeveerde as
niet echt gebogen, geknikt is het meer
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Indicatoren voor revisie Al-ko rubbergeveerde as
interessant dit, ik was altijd van mening dat omdat ik schokbrekers heb er geen rubber inzit.
Maar ik begrijp dat ik die veronderstelling moet herzien?
Maar ik begrijp dat ik die veronderstelling moet herzien?
Re: Indicatoren voor revisie Al-ko rubbergeveerde as
RE.gif
Yep..
Schokbrekers kunnen onde alle assen, Rechte, Delta, en Staal geveerd.
Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik me afvraag of er nog staalgeveerde torsie assen NIEUW gemaakt/gebruikt worden onder caravans.
Alko en Knott hebben alleen Rubber meen ik, BPW ( welke Peitz overgenomen heeft) en op zijn beurt nu weer van Alko is ook niet voor zover ik weet.
Alleen KABE caravans gebruiken nog staalgeveerde torsie assen voor zover ik weet... geen andere caravanbouwer..
Maar een schokbreker onder de caravan is erg prettig. zeker met rijden.
Yep..
Schokbrekers kunnen onde alle assen, Rechte, Delta, en Staal geveerd.
Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik me afvraag of er nog staalgeveerde torsie assen NIEUW gemaakt/gebruikt worden onder caravans.
Alko en Knott hebben alleen Rubber meen ik, BPW ( welke Peitz overgenomen heeft) en op zijn beurt nu weer van Alko is ook niet voor zover ik weet.
Alleen KABE caravans gebruiken nog staalgeveerde torsie assen voor zover ik weet... geen andere caravanbouwer..
Maar een schokbreker onder de caravan is erg prettig. zeker met rijden.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- dieseltijger
- Berichten: 11139
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Indicatoren voor revisie Al-ko rubbergeveerde as
Het verband is andersom: Rubber veerelementen zijn zelfdempend. Daardoor is het geen must om schokdempers te gebruiken. Maar schokdempers dempen nog sterker dan sec rubber veerelementen (blijkbaar). Dus mijn Al-ko chassis heeft ondanks de rubbervering ook nog eens schokdempers.martijn v o schreef: ↑za 9 nov 2019 16:29interessant dit, ik was altijd van mening dat omdat ik schokbrekers heb er geen rubber inzit.
Maar ik begrijp dat ik die veronderstelling moet herzien?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Indicatoren voor revisie Al-ko rubbergeveerde as
Deze as had aanrijdingsschade.
Ik heb een offerte gevraagd voor het uittrekken van de beschadigde schommel en weer inpersen van een nieuwe schommelarm.
Die kosten waren maar ca 100 euro lager dan een compleet nieuwe as.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- dieseltijger
- Berichten: 11139
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Indicatoren voor revisie Al-ko rubbergeveerde as
@Ab: Behulpzame foto. Ik keek dus tegen de achterzijde van de as, dus vanaf de kant van de schommelarm.
Ik zag dat in mijn geval de as van de swingarm een kleine hoek maakte met het ashuis. Dat zou ik kunnen verklaren doordat de bovenste rubber vlak bij het uiteinde van het ashuis door veroudering / constante belasting verhard zou zijn en een iets kleinere diameter heeft gekregen dan oorspronkelijk.
Maar ik heb een timmermansoog van een tuinhek.
Ik zag dat in mijn geval de as van de swingarm een kleine hoek maakte met het ashuis. Dat zou ik kunnen verklaren doordat de bovenste rubber vlak bij het uiteinde van het ashuis door veroudering / constante belasting verhard zou zijn en een iets kleinere diameter heeft gekregen dan oorspronkelijk.
Maar ik heb een timmermansoog van een tuinhek.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
- dieseltijger
- Berichten: 11139
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Indicatoren voor revisie Al-ko rubbergeveerde as
Belofte maakt schuld: Ik had beloofd terugkoppeling te geven zodra ik de caravan van Triorep had opgehaald. De rekening was 547,- , opgebouwd uit 344,- voor het vervangen van de rubbers, 92,- voor het uitlijnen, en 16,- voor kleinmateriaal en millieuheffing.
Ik heb nog veerrubbers te koop, z.g.a.n.
Meetrapport:
Ik heb nog veerrubbers te koop, z.g.a.n.
Meetrapport:
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Indicatoren voor revisie Al-ko rubbergeveerde as
RE.gif
Dus ze lijnen hem ook uit? ik ben eigenlijk best benieuwd hoe ze dat kunnen, ik heb nooit stelmogelijkheden gezien op de as.
Dus ze lijnen hem ook uit? ik ben eigenlijk best benieuwd hoe ze dat kunnen, ik heb nooit stelmogelijkheden gezien op de as.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- dieseltijger
- Berichten: 11139
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Indicatoren voor revisie Al-ko rubbergeveerde as
U vraagt, wij draaien: Bij Triorep staat een kleine - doch fijne - opstelling waar je mee kan spelen:
Er is een excentrische as waar een inbussleutel in past. Door deze te verdraaien kan je het toespoor instellen: dat is door middel van een pijlaanwijzer - die voor de proefopstelling is aangebracht - duidelijk te zien. Hier dus de rem op de ankerplaat, en rechts daarachter de excentrische as:
Hier een detailweergave, de as wordt gefixeerd door een borgmoer die je stevig moet aandraaien:
Ik kreeg trouwens de hik toen ik gebeld werd dat de caravan gereed was: ik kon nog maar 10 kilo laden. Bij nadere inspectie van de as bleek dat de monteur zich had vergist: Ik bleek gelukkig een 1300 kilo as te hebben, en niet een 1200 kilo as.
Desgevraagd gaf men aan dat het verschil tussen een Delta-as en een rechte as soms was te merken bij grote, Engelse caravans die vaak nog een rechte as hebben: bij wind wil het sneller slingeren. Daar kan ik mij van alles bij voorstellen: Bij zijwind of een windvlaag van een passerende caravan gaat de caravan scheef staan - en dan doet de Delta as dus ook haar corrigerende werk.
Er is een excentrische as waar een inbussleutel in past. Door deze te verdraaien kan je het toespoor instellen: dat is door middel van een pijlaanwijzer - die voor de proefopstelling is aangebracht - duidelijk te zien. Hier dus de rem op de ankerplaat, en rechts daarachter de excentrische as:
Hier een detailweergave, de as wordt gefixeerd door een borgmoer die je stevig moet aandraaien:
Ik kreeg trouwens de hik toen ik gebeld werd dat de caravan gereed was: ik kon nog maar 10 kilo laden. Bij nadere inspectie van de as bleek dat de monteur zich had vergist: Ik bleek gelukkig een 1300 kilo as te hebben, en niet een 1200 kilo as.
Desgevraagd gaf men aan dat het verschil tussen een Delta-as en een rechte as soms was te merken bij grote, Engelse caravans die vaak nog een rechte as hebben: bij wind wil het sneller slingeren. Daar kan ik mij van alles bij voorstellen: Bij zijwind of een windvlaag van een passerende caravan gaat de caravan scheef staan - en dan doet de Delta as dus ook haar corrigerende werk.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Indicatoren voor revisie Al-ko rubbergeveerde as
RE.gif
dankje, heel interessant om te zien/lezen
dankje, heel interessant om te zien/lezen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Indicatoren voor revisie Al-ko rubbergeveerde as
Komt het door het gewichts verschil links recht dat er een afwijking zit in zowel de sporing als de wielvlucht linke en rechts is maar een mm maar toch ?
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: Indicatoren voor revisie Al-ko rubbergeveerde as
Interssant verhaal.
Ik heb een (rechte?) rubbergeveerde Al-ko as uit 1995 en laatste beoordeling bij onderhoud was in 2017.
Toen is er geen noodzaak gezien om de as te reviseren.
Max gewicht is 1200 kilo, sinds wij de caravan hebben (2008 meen ik) nooit overbeladen geweest.
Heb alle rekeningen van de vorige (1e) eigenaar ook erbij en kan niets vinden over uitgevoerde asrevisies.
Reden ca 4 à 5000 km per jaar met de hut, overwintert nu in Frankrijk.
Ik heb een (rechte?) rubbergeveerde Al-ko as uit 1995 en laatste beoordeling bij onderhoud was in 2017.
Toen is er geen noodzaak gezien om de as te reviseren.
Max gewicht is 1200 kilo, sinds wij de caravan hebben (2008 meen ik) nooit overbeladen geweest.
Heb alle rekeningen van de vorige (1e) eigenaar ook erbij en kan niets vinden over uitgevoerde asrevisies.
Reden ca 4 à 5000 km per jaar met de hut, overwintert nu in Frankrijk.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Indicatoren voor revisie Al-ko rubbergeveerde as
Zoals ik eerder al schreef, bij mijn oudste aanhanger uit 1975, mankeert er ook niks aan de rubbers.
Bij alle andere ook niet.
Onderhoud wordt elk jaar uitgevoerd door mijzelf of een medewerker.
Asrubbers vervangen is afgelopen 45 jaar nooit nodig gebleken.
Btw..de as met aanrijdingsschade van even terug heb ik vervangen door een nieuwe as. 1500 kg, merk Knott.
Kostte mij maar liefst € 250.
Een nieuwe schommelarm inpersen bij hetzelfde bedrijf als waar TS geweest is was ca € 200 duurder.
Bij alle andere ook niet.
Onderhoud wordt elk jaar uitgevoerd door mijzelf of een medewerker.
Asrubbers vervangen is afgelopen 45 jaar nooit nodig gebleken.
Btw..de as met aanrijdingsschade van even terug heb ik vervangen door een nieuwe as. 1500 kg, merk Knott.
Kostte mij maar liefst € 250.
Een nieuwe schommelarm inpersen bij hetzelfde bedrijf als waar TS geweest is was ca € 200 duurder.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- dieseltijger
- Berichten: 11139
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Indicatoren voor revisie Al-ko rubbergeveerde as
@Ab
Verschil tussen een aanhanger en een caravan lijkt mij wel relevant: een aanhanger is merendeels laagbelast, een caravan is permanent voor 80 procent of meer belast. Ongetwijfeld zal ik het verkeerd benaderen, maar snijdt mijn observatie hout?
Verschil tussen een aanhanger en een caravan lijkt mij wel relevant: een aanhanger is merendeels laagbelast, een caravan is permanent voor 80 procent of meer belast. Ongetwijfeld zal ik het verkeerd benaderen, maar snijdt mijn observatie hout?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Indicatoren voor revisie Al-ko rubbergeveerde as
Mogelijk wel.
Aan de andere kant..de aanhangers zijn regelmatig zwaar overbeladen geweest.
Soms meer dan 1000 kg teveel..
Blijkbaar kunnen de rubbers dat wel hebben.
Veren doet het erg weinig vind ik. Het zakt een stukje bij beladen van leeg naar max, en daarna houdt het zo goed als op.
Stalen torsievering veert veel meer in.
Het nadeel daarvan is echter, dat je geen meter meer kunt rijden als er teveel gewicht op ligt.
Dan zitten de banden tegen de spatborden.
Dat geeft dan weer niks voor een caravan, die moet je niet overbeladen.
Met aanhangers is het vaak..als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan.
Aan de andere kant..de aanhangers zijn regelmatig zwaar overbeladen geweest.
Soms meer dan 1000 kg teveel..
Blijkbaar kunnen de rubbers dat wel hebben.
Veren doet het erg weinig vind ik. Het zakt een stukje bij beladen van leeg naar max, en daarna houdt het zo goed als op.
Stalen torsievering veert veel meer in.
Het nadeel daarvan is echter, dat je geen meter meer kunt rijden als er teveel gewicht op ligt.
Dan zitten de banden tegen de spatborden.
Dat geeft dan weer niks voor een caravan, die moet je niet overbeladen.
Met aanhangers is het vaak..als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.