betaalbare capacitieve vochtmeter

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

betaalbare capacitieve vochtmeter

Bericht door dieseltijger » zo 10 feb 2019 11:34

Vanwege de houten constructie van de meeste caravans en de - met kit afgedichte - overgangen tussen de plaatdelen is het snel opsporen van lekkages door middel van vochtmeting een aandachtspunt. De goedkope vochtmeters hebben pennen die je in het materiaal moet slaan, en op basis van de gemeten weerstand wordt het vochtgehalte bepaald. Nou fraai is dat... het zeil en de wand verworden tot speldenkussens - dat wil je niet.

Professionele vochtmeters zijn niet destructief: ze bestaan uit twee elektroden die geïsoleerd van elkaar zijn en er wordt een hoogfrequente wisselspanning op gezet. In feite een condensator, waarbij de omgeving als diëlectrum fungeert. Komt er in de buurt van de elektroden metaal of hout met vocht, dan verandert de capaciteit van de condensator, waardoor de frequentie van de wisselspanning verandert. De mate van verandering is een indicatie van het vochtgehalte.

Wat ik zie is dat veelal de caisson vochtmeter werd gebruikt. Een dure jongen, die ik zelf derdehands op marktplaats heb aangeschaft voor (dacht ik) iets van 70 Euro. Naar aanleiding van een ander draadje ging ik eens kijken wat er inmiddels op de markt is aan meetapparatuur. En kijk....het is een stuk betaalbaarder geworden: voor 50 Euro heb je al een capacitieve vochtmeter met een bolvormige sensor: Een stuk handiger dan de lompe caisson en - heel belangrijk - je komt tot in de kleinste hoekjes die juist het grootste risico vormen.
knipsel.jpg
Lekker hapje (Bron: www.conrad.nl)
knipsel.jpg (26.38 KiB) 9127 keer bekeken
Een lekker hapje kortom. Nog een tip: doe een nulmeting als jouw caravan kurkdroog is als deze in de zomerzon heeft staan bakken op de camping. Je weet dan de meetwaardes die gebruikelijk zouden moeten zijn, je ziet dan de valse alarmen (een metalen deel in de wand).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: betaalbare capacitieve vochtmeter

Bericht door Micky » zo 10 feb 2019 13:31

RE.gif

Mooi ding voor het geld!
zoals in een ander draadje door mij gemeld, Trotec is ook een grote en bekende leverancier van dit soort meetinstrumenten en die hebben mij zelf verteld dat die bolkop dingen niet geschikt zijn voor de caravan, dit zeiden ze toen de bij hun bestelde meter al onderweg naar mij was, heb hem dus teruggestuurd waardoor zij deze verkoop aan mij niet gedaan hebben. zij gaven aan dat de Caisson samen met een caravanfabrikant (Kip) ontwikkeld is en dat het de enige is die echt betrouwbaar werkt op een caravan, dit oa ivm de te meten diepte en de aluminium buitenplaat.

ook ik heb jaren een andere gebruikt voordat ik uiteindelijk de Caisson heb aangeschaft, het feit dat een fabrikant hun eigen product, als niet betrouwbaar voor het gewenste object bestempeld zegt mij toch meer dan gebruikers die een willekeurige kopen uitproberen en online schrijven dat hij het doet, dat weet je immers pas als je waterschade hebt opgelopen en hij het je netjes aangegeven heeft.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: betaalbare capacitieve vochtmeter

Bericht door dieseltijger » zo 10 feb 2019 14:23

Het bolle uiteinde is bedoeld om de sensor een vaste afstand tot het materiaal te geven. Zo moet je het apparaat ook loodrecht op het werkstuk houden, en moet het oppervlak glad zijn, enzovoorts.

Mij caisson heeft als nadeel dat de electroden op de achterzijde zijn geplaatst: dat bemoeilijkt het aflezen enigszins als je in hoeken gaat meten. Caravan bedrijven gebruiken dan ook de uitvoering waarbij de elektroden op de kopse kant zijn geplaatst.

Maar ik denk dat je zo'n meter niet (excusez) mierenneukerig moet gebruiken, en handenwringend moet lopen jammeren als er een meetresultaat van 49,8% RV wordt getoond in plaats van 43,2%. Die neiging zie ik hier nogal eens op het forum. Het is een betaalbare meter die een indicatie geeft van eventuele op handen zijnde problemen.

Dus als je ergens in een wand in een rechte lijn een hoge waarde meet, dan zal er wel een leiding of metalen strip achter zitten. Maar als je bij ramen, rangeergrepen of op de aansluiting wand/vloer of de aansluiting van de ABS voor/achterfronten op de rest (the usual suspects) sterk verhoogde waarden waarneemt dan heb je een aanwijzing te pakken. De meeste caravans krijgen eens per twee jaar (of langer) bij het onderhoud een meetbeurt - voor 50,- kan je nu frequenter op vochtpenetratie controleren en dus -heel belangrijk - snel lekkages en infiltratie aanpakken en rot voorkomen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: betaalbare capacitieve vochtmeter

Bericht door Chris » zo 10 feb 2019 15:16

Ik heb er ook eentje, die capacitief meet en verschillende "Gears" heeft.
Dus instelbaar voor vele houtsoorten.
Gewapend met Micky info over de Caissons met mijn meter naar mijn dealer gegaan.
Hun caissons geleend en gewapend met beide meters wat occasion caravans ingestapt en aan het meten geslagen.
Blijkt dat mijn meter ingesteld op gear 1 vrijwel gelijk meet aan de caissons.
( de Caissons meet in getallen, maar ook in % vocht... mijn meter heeft alleen de % meting, maar is daarmee bijna gelijk dus.)
Handig ding dus, zeker voor het geld... € 18
Hier de link: https://nl.aliexpress.com/item/RZ-EMT01 ... 4c4dfGYFVT
en een foto van mijn meter.
.
Hout vocht meter.jpg
Nou is het ook handig om te weten waar je moet meten.
De Bovag heeft daarvoor een plattegrond gemaakt..
Deze.
.
plattegrond.jpg
plattegrond.jpg (29.28 KiB) 9051 keer bekeken
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: betaalbare capacitieve vochtmeter

Bericht door dieseltijger » zo 10 feb 2019 15:30

Kijk!!! Voor het geld hoeven we het niet meer te laten!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: betaalbare capacitieve vochtmeter

Bericht door Chris » zo 10 feb 2019 15:38

RE.gif
Zo denk ik ook, en mijn hutje is dan wel van 2017, en krijgt de jaarlijkse garantie vochtcontrole, maar ik ben een z..kert....lees liever mijn eigen vochtmeter ook nog eens af.
Ik heb wel gezien dat de "verplichte garantie vochtmetingen" wel heel snel afgewerkt worden.
Of dat werkelijk 100% is... mmmmmm... ik heb daar vraagtekens bij.
Het is uiteraard wel voldoende voor de aantekening bij de fabrikant die het als eis stelt.
Maar....
Zelf ook elk jaar de bovenstaande punten langs.... half uurtje werk en een grote geruststelling.
En voor dat geld...

Wat mij trouwens erg opviel toen ik door de occasions bij mijn dealer aan het meten was zijn de dakluiken en andere dak-doorvoeren.
Werkelijk bij alle caravans was daar toch het vochtgehalte het hoogst.
Gewoon onthouden en als eerste daar meten...
En opnieuw kitten als je de meting op ziet lopen.
Handig is om de plattegrond uit te printen en de percentage's bij de div. punten bij te schrijven, zie je volgend jaar direct de event. veranderingen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: betaalbare capacitieve vochtmeter

Bericht door dieseltijger » zo 10 feb 2019 15:55

Ik had bij de Kip servicepartner in Leuvenheim begrepen dat dakluiken een risicofactor vormden. Ik kan me daar iets bij voorstellen: een starre dakluik constructie die aansluiting moet blijven houden met een flexibele dakplaat.

Daarnaast: de kitten die na medio jaren 90 gebruikt worden schijnen nauwelijks last te hebben van verdroging/uitharding.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: betaalbare capacitieve vochtmeter

Bericht door Chris » zo 10 feb 2019 16:04

RE.gif
Dus...
Meten is weten...
Als je weet wat je moet meten...
Anders is er een hoop tijd versleten...

Maar, ik heb allerlei occasion hutten doorgelopen, allerlei leeftijden...
En toch.. rond de dakluiken etc. was steevast de hoogste meting.
Ik was er verbaast over, zelfs hutten van een paar jaar oud ook.
Er stond een caravan waar ik speciaal verbaast over was, 4 jaar oud en het dakluik zo lek als een zeef.
Dat wisten de techneuten ook daar, dat zou snel aangepakt gaan worden.
Was elders een nieuwe dakplaat opgekomen en die is vermoedelijk niet goed afgekit.
Maar zo lek... enorm gewoon, vochtgehalte was richting 80% !!
Typisch gevalletje "Beun de Haas"...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: betaalbare capacitieve vochtmeter

Bericht door iemand » di 12 feb 2019 08:31

Op deze site staat het uitvoeren van de vochtmeting mooi uitgelegd.
http://www.caravans.net/techniek/vochtmeting.php
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: betaalbare capacitieve vochtmeter

Bericht door Gemineye » di 12 feb 2019 09:38

Ik heb zelf ook precies net zo’n ding als Chris laat zien. Mijn idee was voornamelijk dat de exacte waarde van de afwijking niet zo vreselijk interessant is, zolang je de eventuele verhoging op aandachtspunten maar kunt waarnemen. En dat doet hij (volgens mij) feilloos. Daarmee bij onze vorige caravan al in een heel vroeg stadium een probleempje linksachter onderin ontdekt, die blijkbaar kwam door een doorvoer thv de lichtbak. Binnenin nog niks te zien, doorvoeren allemaal opnieuw gekit, en daarna zag je heel langzaam het vochtgehalte weer afnemen. Bleef zelfs het jaar er na nog licht verhoogd, maar nog steeds niks te zien.

Onze huidige caravan helemaal na gelopen bij aanschaf, geen bijzonderheden gevonden behalve een heel klein hoekje van de bodem helemaal rechts voorin, alleen meetbaar als je de meter helemaal in de hoek drukt. Wederom niets te zien maar wel meetbaar. Hier moet ik dus nog een keertje naar kijken. Ik doe het zelf regelmatig even, beste lijkt me om dat te doen eind van het seizoen. Eventuele vochtinwerking is dan goed meetbaar.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Kipke98
Berichten: 546
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: betaalbare capacitieve vochtmeter

Bericht door Kipke98 » di 12 feb 2019 19:06

Gaat de meting ook op plaatsen waar het hout bekleed is met kunststof wandbekleding?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: betaalbare capacitieve vochtmeter

Bericht door Chris » di 12 feb 2019 20:51

RE.gif
Jazeker....
Gewoon alle binnenbeplating werkt het, zolang het maar geen metaal is.
Ook door Vinyl op de vloer lukt het best.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Kipke98
Berichten: 546
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: betaalbare capacitieve vochtmeter

Bericht door Kipke98 » zo 17 feb 2019 08:34

Chris schreef:RE.gif
Jazeker....
Gewoon alle binnenbeplating werkt het, zolang het maar geen metaal is.
Ook door Vinyl op de vloer lukt het best.
Afbeelding

Andrecesar
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 9 sep 2019 13:48

Re: betaalbare capacitieve vochtmeter

Bericht door Andrecesar » ma 29 jun 2020 20:56

Beste allemaal,
Ik heb nu ook al een jaar precies zo’n zelfde vochtmeter als Chris heeft. Prima ding maar hij is niet altijd even stabiel. Bij mij schommelt de waarde zo rond de 12% overal,Soms doet hij een beetje raar en laat hij wel eens waardes van rond de 22% zien maar dan zakt hij ook vaak weer terug naar 12%. Ik ben eigenlijk benieuwd wat een beetje normale waarde zijn zonder dat je je zorgen moet maken… Weet iemand dat

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: betaalbare capacitieve vochtmeter

Bericht door Chris » ma 29 jun 2020 21:10

Ja... daar kan ik je handig aan helpen.
Op de officiele Caisson meter staat een handig bruikbaar conversie tabelletje.
En daar zie je dat 12 % ruim in het groen van goed valt.
Verschillen kan je soms krijgen omdat er b.v. een stukje metaal in de wand zit, spijker of een nietje, of een profieltje.
Daar geeft elke vochtmeter een foute indicatie mee af.
Eerder heb je al kunnen lezen dat ik met die oranje/gele en de officiele Caissons door diverse caravans heb gemeten.
De Oranje gele is in GEAR 1 vrijwel gelijk aan de Caissons....scheelt bijna niets.... te verwaarlozen.
Ik sluit de foto met schaalverdeling bij..
.
caissons.JPG
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Andrecesar
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 9 sep 2019 13:48

Re: betaalbare capacitieve vochtmeter

Bericht door Andrecesar » ma 29 jun 2020 21:47

Beste Chris,
Dank! Dit is een mooi plaatje. Dan weet ik nu gewoon dat ik met gear 1 een behoorlijke betrouwbare meting uitvoer. Tot 20% zit je eigenlijk nog best goed. En het klopt dat je soms in een rechte lijn wat hogere waardes aantreft (balkjes e.d.) . 😀

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: betaalbare capacitieve vochtmeter

Bericht door Chris » ma 29 jun 2020 22:13

Zeker... en als je gemiddelde 12 % is.... dikke prima..
Ik heb destijds in wat verschillende caravans gemeten, een behoorlijk uitgewoonde ook.
Duidelijk ontbroken aan enige vorm van onderhoud, en daar had ik rond het dakraam een meting van meer dan 50% RV..
Lekkend dakraam dus... het valt direct op, totaal afwijkende meting.
En... je rook het ook in die hut.....

succes..
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

RikB
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 12 jun 2017 13:31

Re: betaalbare capacitieve vochtmeter

Bericht door RikB » ma 9 nov 2020 10:44

Chris schreef:
zo 10 feb 2019 15:16
Ik heb er ook eentje, die capacitief meet en verschillende "Gears" heeft.
Dus instelbaar voor vele houtsoorten.
Gewapend met Micky info over de Caissons met mijn meter naar mijn dealer gegaan.
Hun caissons geleend en gewapend met beide meters wat occasion caravans ingestapt en aan het meten geslagen.
Blijkt dat mijn meter ingesteld op gear 1 vrijwel gelijk meet aan de caissons.
( de Caissons meet in getallen, maar ook in % vocht... mijn meter heeft alleen de % meting, maar is daarmee bijna gelijk dus.)
Handig ding dus, zeker voor het geld... € 18
Hier de link: https://nl.aliexpress.com/item/RZ-EMT01 ... 4c4dfGYFVT
en een foto van mijn meter.
.
Hout vocht meter.jpg

Nou is het ook handig om te weten waar je moet meten.
De Bovag heeft daarvoor een plattegrond gemaakt..
Deze.
.
plattegrond.jpg
Even een oud topic omhoog halen. Werkt deze hout-vochtmeter ook op steen of beton? Misschien na een calibratie ofzo?
Lijkt me een mooie combi om zowel voor de caravan als andere locaties vocht issues op te speuren thumbup.gif

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 205
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: betaalbare capacitieve vochtmeter

Bericht door wim » ma 9 nov 2020 11:02

Ik heb deze meter gekocht.
https://www.astek.nl/extech-extech-mo55-vochtmeter.html
Deze meter heeft een meetdiepte van 25 mm. De meter die de caravandealers gebruiken gaan tot 30 mm.
Als je dieper meet, dan zit je tegen de buitenbeplating, wat niet een juiste meetwaarde geeft.
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: betaalbare capacitieve vochtmeter

Bericht door Micky » ma 9 nov 2020 11:38

RE.gif

Klopt dat je zeker niet te diep mag meten, dan werkt het niet, jou meter heeft wel van de punten die je in het materiaal hoort te prikken voor een goede meting, daarmee beschadig je dus wel de wand.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: betaalbare capacitieve vochtmeter

Bericht door Hans 555 » ma 9 nov 2020 12:08

RE.gif
Maar ik lees ook op die site dat er een pinloos exemplaar bestaat.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: betaalbare capacitieve vochtmeter

Bericht door dieseltijger » ma 9 nov 2020 12:45

Je moet een pinloos (capacitieve) meter gebruiken. Tegenwoordig zeer betaalbaar itt een paar jaar terug. De uitvoeringen met pinnen zijn bedoeld om het vochtgehalte in boomstammen of balken te meten, waar het perforeren geen punt is.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 205
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: betaalbare capacitieve vochtmeter

Bericht door wim » ma 9 nov 2020 13:54

Micky schreef:
ma 9 nov 2020 11:38
RE.gif

Klopt dat je zeker niet te diep mag meten, dan werkt het niet, jou meter heeft wel van de punten die je in het materiaal hoort te prikken voor een goede meting, daarmee beschadig je dus wel de wand.
Dan heb je niet goed gekeken en de specificatie niet gelezen.
- Sensor type: zowel contact pinnen als pinloze sensor
- Pinloze meetdiepte tot ca. 25mm
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: betaalbare capacitieve vochtmeter

Bericht door Chris » ma 9 nov 2020 14:18

RE.gif
De lichtmeter die ik heb is geschikt voor 8 houtsoorten.
Hij heeft 8 gears....zo noemen ze dat.
Gear 1 is vrijwel gelijk aan de officiële Caisson.
1 is berken.

Als jou meter geen verschillende instellingen heeft geef ik je weinig kans op een juiste uitlezing.
Ik ben met mijne en de Caisson door div. occasions aan het meten geweest...vergelijken.
En dit ding kost nog geen 20 euro
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: betaalbare capacitieve vochtmeter

Bericht door Micky » ma 9 nov 2020 14:22

wim schreef:
ma 9 nov 2020 13:54
Micky schreef:
ma 9 nov 2020 11:38
RE.gif

Klopt dat je zeker niet te diep mag meten, dan werkt het niet, jou meter heeft wel van de punten die je in het materiaal hoort te prikken voor een goede meting, daarmee beschadig je dus wel de wand.
Dan heb je niet goed gekeken en de specificatie niet gelezen.
- Sensor type: zowel contact pinnen als pinloze sensor
- Pinloze meetdiepte tot ca. 25mm
Heb idd alleen naar de foto gekeken mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”