Raam gescheurd, iemand eerder meegemaakt?

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Raam gescheurd, iemand eerder meegemaakt?

Bericht door BertJan » do 17 dec 2020 20:42

bron
https://www.pyrasied.nl/sied-develops/d ... -acrylaat/

Uitzettingscoëfficiënt: de werking van het materiaal
Acrylaat werkt – zoals eigenlijk alle materialen – met de temperatuur. Wordt de temperatuur hoger, dan wordt het acrylaat groter. De lineaire uitzettingscoëfficiënt is 0.6 mm/meter/10℃. Dus een strook acrylaat van een lengte van 2 meter die twintig graden wordt verwarmd wordt 2,4 mm langer. Het is belangrijk om hiermee rekening te houden in constructies. Als er geen ruimte is voor uitzetting gaat het acrylaat bol staan of de druk op de constructie wordt zo groot dat het mogelijk is dat deze faalt. Voor nauwkeurig werk is het heel belangrijk dat het acrylaat op de gebruikstemperatuur is. Zo niet, dan treden onnauwkeurigheden in de maatvoering op. Bijvoorbeeld: platen die zomers bovenin een hoge opslaghal liggen moeten niet meteen naar de zaag. Dat kan millimeters schelen!

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Raam gescheurd, iemand eerder meegemaakt?

Bericht door janoniem » do 17 dec 2020 22:47

Reactieopvoorgaandebericht
Het raam aan de voorzijde van onze TEC uit 2002 is 152 cm breed en 70 cm hoog.
Het vertoont nog geen enkele beschadiging.
Dus ik mag er van uitgaan dat bij de constructie van deze TEC deskundig rekening is gehouden met uitzetten/krimpen van het materiaal.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Raam gescheurd, iemand eerder meegemaakt?

Bericht door Micky » do 17 dec 2020 23:47

Reactieopvoorgaandebericht

nee, wel bij de constructie van de ramen bij polyplastic mrgreen.gif onze ramen zitten al meer dan 31 jaar goed op de plek thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26726
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Raam gescheurd, iemand eerder meegemaakt?

Bericht door Ab » vr 18 dec 2020 10:40

Bij niet 1 caravan zitten ramen strak in de raamopening.
Altijd zit er een dik rubber omheen bij vaste ramen.
Ramen die open kunnen hebben ook veel ruimte rondom.
Practisch alle ramen komen bij Polyplastic vandaan.
In de loop van de jaren zijn daar af en toe foutjes gemaakt in het productieproces. Met als gevolg dat hele series ramen loslieten of op een andere wijze problemen gaven.
In bijna alle gevallen gaf de fabrikant over het algemeen niet thuis..
Ik kan me een serie herinneren waarbij de ramen met schroefjes gerepareerd moesten worden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2015
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Raam gescheurd, iemand eerder meegemaakt?

Bericht door Hans 555 » vr 18 dec 2020 11:10

Reactieopvoorgaandebericht
Niet helemaal waar Ab. Ik heb zelf een aantal ramen vergoed gekregen en volgens de dealer werd dit geclaimd bij Polyplastic. Dit was in het begin dat het grote probleem begon bij deze ramen, volgens mij ergens in 2003 of 2004 en misschien iets later. Toen bleek dat het een groot probleem werd, werd idd gewerkt met schroeven om het binnen- en buitenraam te verbinden. Ook dit laatste werd toen bij de overige ramen van mijn caravan gedaan.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Raam gescheurd, iemand eerder meegemaakt?

Bericht door BertJan » vr 18 dec 2020 20:21

het delamineren van de ramen was eigenlijk bij polyplastic direct bekend toe ze met nieuwe ramen in 1998 begonnen, diverse serie's ramen zijn toen na 2 a 3 maanden omgewisseld.
alleen de nieuwe ramen hadden eigenlijk hetzelfde probleem gelijmt met acrylaat lijm, alleen gelijmt op een gekleurde rand en later een gekleurde rand met gaatjes.
als daar iemand maar een klein beetje had nagedacht was er geen probleem ontstaan, die tec van 2002 heeft meestal ook gelakte raam randen, kijk deze goed na.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Raam gescheurd, iemand eerder meegemaakt?

Bericht door janoniem » vr 18 dec 2020 21:20

Reactieopvoorgaandebericht
"...gelakte raam randen, kijk deze goed na".
Waar moet ik op letten, wat kan het gevolg zijn?
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Raam gescheurd, iemand eerder meegemaakt?

Bericht door BertJan » vr 18 dec 2020 21:24

de ramen kunnen de 2 delen los van elkaar komen, wat gevaarlijk is als een raam tijdens het rijden losbreekt. (kans is klein maar het gebeurt) is al meer over geschreven.

het fendt deurraam zit als deze bolt vaak niet goed gelijmd en kan ook los raken tijdens het rijden, (dit is alleen bij de nieuwste deuren, en meestal is maar een deel los.)

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”