Extra verlichting achterkant caravan

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Extra verlichting achterkant caravan

Bericht door Jan van Vijven » di 15 aug 2017 12:04

Jeffr schreef:.....dus als je hier van schrikt ben je je in mijn opinie toch al niet zo goed aan het opletten. scratch.gif
Hoezo? Als ik om een bocht kom en jij duikt ineens voor mij op zie ik toch een remlicht? Ik heb dan niet kunnen constateren of deze feller is gaan branden of niet!

Btw, dat bijkomende voordeel van een derde remlicht hebben veel caravans standaard, maar die branden alleen als er geremd wordt. Zoals het hoort dus!


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Extra verlichting achterkant caravan

Bericht door Daphne » di 15 aug 2017 12:07

Jeffr schreef: Edit: wat een mooie bijkomstigheid is dat de bestuurders wat verder achterop mij ook zien remmen. Zo heeft ieder voordeel zijn nadeel en andersom haphop.gif
Die denken dat je continu aan het remmen bent scratch.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ferdi

Extra verlichting achterkant caravan

Bericht door Ferdi » di 15 aug 2017 12:12

En het is overbodig.
Met je achterlichten, reflectoren, en contourverlichting ben je prima zichtbaar.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Extra verlichting achterkant caravan

Bericht door Jeffr » di 15 aug 2017 12:21

RE.gif RE.gif

Tot dat ik rem thumbup.gif

En tot die tijd zal die gene afstand houden :lol:


Wij rijden met de caravan vaak in het donker maar heb nooit het idee gehad dat iemand dit storend vond. scratch.gif
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Extra verlichting achterkant caravan

Bericht door Daphne » di 15 aug 2017 12:33

Jeffr schreef:Wij rijden met de caravan vaak in het donker maar heb nooit het idee gehad dat iemand dit storend vond.
Misschien wordt het wel als storend ervaren maar heb jij de signalen niet gezien of zijn er geen signalen gegeven. Maar het punt blijft dat het wettelijk niet aan de voertuigeisen voldoet. Heb je mijn eerdere post gezien met verwijzingen naar wet- en regelgeving?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Extra verlichting achterkant caravan

Bericht door Jan van Vijven » di 15 aug 2017 12:33

Die Belgen met hun verplichte keuringen hebben wellicht toch gelijk.....die staan dit soort gepruts om veiligheidsredenen niet toe, mag ik aannemen.


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Extra verlichting achterkant caravan

Bericht door Jeffr » di 15 aug 2017 12:43

Heb hem zo gekocht inclusief BOVAG keuring drie jaar geleden. Nogmaals ik kan er zelf niks aandoen en ervaar het zelf als beter zichtbaar. Plus kijk naar de diverse Amerikaanse auto's deze doen precies hetzelfde. Inclusief die gekke knippers. En daar rijden we toch ook niet zomaar tegen aan scratch.gif
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Extra verlichting achterkant caravan

Bericht door deusjevo » di 15 aug 2017 12:55

Ik zou het heel storend vinden zo'n constant brandend remlicht en kan mij niet voorstellen dat het de bedoeling en toegestaan is.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Extra verlichting achterkant caravan

Bericht door Jeffr » di 15 aug 2017 13:50

We gaan er morgen ff naar kijken thumbup.gif
thumbup.gif
Geen Caravan.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Extra verlichting achterkant caravan

Bericht door Stef » di 15 aug 2017 21:19

Hobby Linka schreef:Telefoon of tablet eens 180 graden draaien als je een foto maakt.
Weet je ?

Ik ben linkshandig, misschien ligt het daaraan , dat im mijn telefoon previes andersom houd.! weenie.gif

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Extra verlichting achterkant caravan

Bericht door Micky » di 15 aug 2017 22:03

Jeffr schreef:Heb hem zo gekocht inclusief BOVAG keuring drie jaar geleden. Nogmaals ik kan er zelf niks aandoen en ervaar het zelf als beter zichtbaar. Plus kijk naar de diverse Amerikaanse auto's deze doen precies hetzelfde. Inclusief die gekke knippers. En daar rijden we toch ook niet zomaar tegen aan scratch.gif
Is geen keuring maar een onderhoudsbeurt, dus heeft niet iets met wel of niet toegestaan op de weg te maken, een derde remlicht laten branden met de achterlichten vind ik persoonlijk echt kolder, ronduit belachelijk, het creëert gewoon verwarring, waarom zou je dat nu willen doen scratch.gif
zou ik mijn caravan zo kopen, was dat het eerste wat ik ging oplossen, je maakt het zelfs gevaarlijker voor jezelf, iemand rijd een halfuur achter je (jaja, we hadden een Polo op de terugweg, van Nijmegen tot de afrit hier, hij reed door Friesland in), kijkt 1 keer opzij en weer terug, ziet geen verschil in de lichten, jij remt......
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

gerjol
Berichten: 70
Lid geworden op: za 6 jun 2015 08:19

Re: Extra verlichting achterkant caravan

Bericht door gerjol » ma 28 aug 2017 16:12

Remko Gooijert schreef:Zag dat TS de 24 Volt versie aansluit op 12
Volt.

Zij er ook in 12 volt

https://www.4campers.nl/voertuigverlich ... -watt.html
Die zitten er ook op (verlichting), maar in oranje (richtingaanwijzer) ben ik ze nog niet tegen gekomen in 12V uitvoering
Passat 1.9 tdi 105 pk/250Nm -> JD tuning 153 pk/340 Nm
Fendt 490TF

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Extra verlichting achterkant caravan

Bericht door eurotrotter » ma 28 aug 2017 17:45

Jeffr schreef: Tevens gaan de achterlichten ook feller branden ( zelfde principe)
Da kan niet;hoogstens heb je één lamp( duplolamp) met daarin twee gloeidraden,één van 5 watt voor de achterlichten én een van 20 watt voor de stoplichten.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Extra verlichting achterkant caravan

Bericht door eurotrotter » ma 28 aug 2017 17:53

Willem_uit_Goes schreef:Als bezigheidstherapie heb ik ook maar wat lampjes bijgeplakt, achteraan en aan de zijkant.

Nagenoeg zinloos, maar gewoon leuk als bezigheidstherapie. AfbeeldingAfbeelding
Mooi Willem,de witte kentekenplaat verlichting zou je evt uit kunnen schakelen,dat maakt t"druk" thumbup.gif
En als je t helemaal "af "wilt maken zorg jedat de hartafstand tussende 3 achterlichten onderling precies t zelfde is. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Extra verlichting achterkant caravan

Bericht door eurotrotter » ma 28 aug 2017 18:01

IK heb geen extra verlichting op de caravan,en wil dat ook niet,als ik verlichting moet hebben om in het donker te moveren heb ik ruzie met moeders,zij vind ( terecht)dat ik dan eerder had moeten stoppen om n plekkie te vinden. mrgreen.gif
Wat ik wél heb gedaan is ( en ik weet t;wettelijk ook niet toegestaan) is : de massadraden van de contourverlichting ,en breedtelichtjes voor en achter,aangesloten op de plus draden van de richtingaanwijzers.
Als ik dus ,met ingeschakelde verlichting,mijn richtingaanwijzer uitzet,gaan de contourlampjes en zijlampjes ook knipperen( of eigenlijk:ze gaan dan uit,en dat heeft ook nn knipperend effect mrgreen.gif )
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Extra verlichting achterkant caravan

Bericht door Stef » di 29 aug 2017 00:33

in de winter is het vroeg donker !
Dan moet je ook maar heel vroeg stoppen shivering.gif

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Extra verlichting achterkant caravan

Bericht door wolf » di 29 aug 2017 12:38

moest er toevallig iemand met zo'n 3de constant-brandend-remlicht voor mij naar een parking rijden, zou ik hem zeker attent maken dat er iets niet in orde is met zijn verlichting.
Dat is op zijn minst gezegd heel vervelend en verwarrend.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Extra verlichting achterkant caravan

Bericht door Stef » di 29 aug 2017 23:07

Je hoeft mij er in iedergeval niet attent op hoeven te maken , want het verschil tussen remlicht en achterlicht is duidelijk te zien in vormgeving ( achterlicht 3 kleine lampjes, remlicht een groot lange lamp.)
Alleen op de foto laat zich dit niet zien.
En in lichtsterkte : 5 watt voor achterlicht en 21 watt voor remlicht. Gelijk aan de achterlichten , waarbij ook dit verschil in het lampje zit verwerkt ( de zgn duplo lamp 21/5 watt.) scratch.gif
Deze verlichting zoals bij mij gemonteerd zie je terug bij bakwagens of citybakken.

Mvg
Stef kus.gif RE.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

BanDoge
Berichten: 41
Lid geworden op: di 13 sep 2016 17:22
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Extra verlichting achterkant caravan

Bericht door BanDoge » zo 8 okt 2017 10:20

Ik zie er wel de voordelen van in..

Goed zichtbaar, staat leuk en het grootste voordeel van een zwakbrandend 3e remlicht is toch wel dat ze afstand houden mrgreen.gif
Volvo XC90 D5 gekieteld met een TEC 555K1
Ex caravan trekkers: Renault traffic 150 quickshift, Opel Zafira 2.2dti, Volvo v70 bi-fuel, V70 D5 geartronic.

MDRLC
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 4 nov 2020 14:34
Locatie: Almere

Re: Extra verlichting achterkant caravan

Bericht door MDRLC » do 15 apr 2021 19:10

eurotrotter schreef:IK heb geen extra verlichting op de caravan,en wil dat ook niet,als ik verlichting moet hebben om in het donker te moveren heb ik ruzie met moeders,zij vind ( terecht)dat ik dan eerder had moeten stoppen om n plekkie te vinden. mrgreen.gif
Wat ik wél heb gedaan is ( en ik weet t;wettelijk ook niet toegestaan) is : de massadraden van de contourverlichting ,en breedtelichtjes voor en achter,aangesloten op de plus draden van de richtingaanwijzers.
Als ik dus ,met ingeschakelde verlichting,mijn richtingaanwijzer uitzet,gaan de contourlampjes en zijlampjes ook knipperen( of eigenlijk:ze gaan dan uit,en dat heeft ook nn knipperend effect mrgreen.gif )
Grappig... ik zat vanmiddag juist te denken aan de oranje contourverlichting (zijkant dus) met zo’n relais te koppelen aan de richtingaanwijzers (zeg maar, vergelijkbaar effect als de DRL in sommige koplampen die uit gaat als de RAW gaan knipperen), zodat die continu branden met aangeschakelde licht, en knipperen met de richtingaanwijzers.
Zal vast ook niet mogen, maar zou wel overzichtelijk zijn (op vrachtwagens ook trouwens).

Maar goed... die relais had ik al voor iets anders bedacht, dus ik laat het bij een leuke gedachte...

Vandaag wel wat extra lampen besteld...
Onze Dethleffs wordt “binnenkort” serieus onder handen genomen, vooral aan de binnenkant, maar aan de buitenkant ben ik wel van plan om de breedtelichtjes aan de voorkant te vervangen, ze aan de achterkant toe te voegen, een derde remlicht aan te brengen, en ik heb 6 van die oranje contourlichtjes erbij gedaan. 2 per zijkant aan de onderkant, en de laatste 2 komen hoog aan de achterkant als repeaters van de knipperlichten. Het idee stond hier hoger en ik vond het wel een goede.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Dethleffs RC3 (1987), met een Citroën C5 break uit 2006 ervoor.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”