Alternatief Remis dakluik TEC

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
janvaneerden

Alternatief Remis dakluik TEC

Bericht door janvaneerden » ma 4 mei 2015 09:05

https://www.dropbox.com/s/9rscv7bv8cews ... 5.jpg?dl=0

Het dakluik boven het slaapgedeelte van onze TEC Travelking 510 TE was aan vervanging toe; gordijntjes en afdichtingsrubber zijn versleten. Een nieuw binnenwerk kost meer dan een compleet nieuw Mini Heki dakluik. Het bestaande luik is een Remis met een binnenmaat van 40x40. Dus ik dacht, dat gaat passen.
Nu blijkt het gat echter 44x44 te zijn en omdat de overstek van het Heki luik 2cm minder is dan van de Remis valt de kitgoot in het gat. Ik moest dus noodgedwongen een aanzienlijk duurder nieuw Remis luik monteren.
Eerste vraag: Is er een alternatief luik dat wél in een 44x44 opening past?
Tweede vraag: Na verwijdering oude luik zag ik aan de scharnierzijde zowel een strook zwarte als grijze kit. Bij mijn weten is het luik nooit gedemonteerd. Heeft iemand hier een verklaring voor (zie foto)?

koning

Re: Alternatief Remis dakluik TEC

Bericht door koning » ma 4 mei 2015 10:18

Bij mijn weten is het luik nooit gedemonteerd. Heeft iemand hier een verklaring voor (zie foto)?

Blijkbaar was de zwarte kit op en is de grijze kit gebruikt. schrik.gif awhoea.gif
Alle gekheid op de stokje.....is toch niet meer relevant? Het luik was toch waterdicht?
Alleen jammer dat je weer een Remis moest aanschaffen. knipoog.gif

janvaneerden

Re: Alternatief Remis dakluik TEC

Bericht door janvaneerden » ma 4 mei 2015 11:20

Niet meer relevant, mee eens.
Maar ik blijf nieuwsgierig naar de reden, kan me niet voorstellen dat dit een constructie af fabriek is.
We kochten de TEC ooit als showmodel maar komen bij de betreffende dealer nooit meer terug; een en al enthousiasme van de verkoper tot aan aflevering. Daarna een houding van "nu is het jouw probleem".

Niet meer naar omkijken, blijf wel geïnteresseerd in een alternatief voor het Remis luik want ook het luik in de wasruimte is aan vervanging toe.

Swift boy
Berichten: 638
Lid geworden op: vr 30 okt 2009 17:22
Locatie: Vlaardingen

Re: Alternatief Remis dakluik TEC

Bericht door Swift boy » ma 4 mei 2015 15:10

Als je handig bent is de oplossing als volgt koop een nieuw luik maat 50x50 cm haal het oude luik er uit en maak het gat,
groter .
Haal de oude zij latjes er uit en maak het gat op de goede maat van het nieuwe luik monteer nieuwe latjes aan de ,
zij kant en plaats het nieuwe luik.

swift Boy.
Nova 470/2 2002

Chatootje
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 14 aug 2009 20:03
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alternatief Remis dakluik TEC

Bericht door Chatootje » ma 4 mei 2015 22:30

Als je toch voor een ander merk kiest met een andere maat, kun je zelfs een grotere maat overwegen (60x90) bijvoorbeeld.
Groet Chatootje
Ford C-Max 1.5 Ecoboost 2017 Automaat, 150PS 240Nm en Chateau Calista 450 Chalet (2008) + Powrmover 1XL (Wifi: AlfaR36 router + Awus036H adapter)

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Alternatief Remis dakluik TEC

Bericht door blefke » ma 4 mei 2015 22:42

RE.gif
Helemaal mee eens en is ook nog eens een leuk en simpel klusje om te doen

Blefke

janvaneerden

Re: Alternatief Remis dakluik TEC

Bericht door janvaneerden » ma 4 mei 2015 22:54

Jullie schatten mijn handigheid te hoog in; het gat groter maken is een klus die ik niet aandurf.
En boven de keuken zit al een groot Heki luik. Wanneer ik boven het slaapgedeelte nogmaals een dergelijk gat maak blijft er geen dak meer over.

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Alternatief Remis dakluik TEC

Bericht door blefke » ma 4 mei 2015 23:05

RE.gif
Nee hoor mischien schat jij jou handigheid te laag in whistle.gif
Moeilijk is het niet, maar ik snap wel dat je hiervoor terug deinst.
Dan maar een maatje 44X44 scoren thumbup.gif
Maar mocht je het toch aandurven, hier is hulp genoeg te vinden.


Blefke

janvaneerden

Re: Alternatief Remis dakluik TEC

Bericht door janvaneerden » ma 4 mei 2015 23:28

En passant nog een aanvullende vraag m.b.t. het monteren van een dakluik.
In de handleiding van Remis wordt voor het afdichten van zo'n luik niet meer butylkit geadviseerd. Je dient een rubberen ring in de "kitrand" aan te brengen welke na aanbrengen van het binnenwerk de zaak dicht knelt. De Duitse handleiding noemt het een Dichtsnur en geeft als advies Terostat M 110 van Henkel Teroson GmbH. Die ring wordt echter niet meegeleverd!
Heeft iemand ervaring met een dergelijke montage?

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Alternatief Remis dakluik TEC

Bericht door jackt » di 5 mei 2015 09:17

http://www.camperencaravanonderdelen.nl ... 40x40.html

Deze gaat niet passen denk je? scratch.gif

Een Heki 40 x 40 is toch ongeveer net zo duur?
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

janvaneerden

Re: Alternatief Remis dakluik TEC

Bericht door janvaneerden » di 5 mei 2015 09:30

@jackt
Dit is het luik dat af fabriek gemonteerd was, en past exact. Alleen de aangegeven maat 40x40 is misleidend want in een gat van 40x40 gaat deze niet passen. Je moet er n.l. nog 2cm rondom bijtellen voor de bevestiging.
En bovendien zijn ze duurder dan de mini Heki's (bij Obelink € 78).
Ook het muggengaas is zwak, gewoon afgeknipt en niet versterkt aan de rand voor een betere geleiding.

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Alternatief Remis dakluik TEC

Bericht door jackt » di 5 mei 2015 09:50

Zal lastig worden met die maat van 44 x 44. Zie ook: http://www.rodocamperonderdelen.nl/dakluik-caravan
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

janvaneerden

Re: Alternatief Remis dakluik TEC

Bericht door janvaneerden » di 5 mei 2015 14:34

@jackt,
Zo, die hebben een flinke sortering.
Onderstaande link geeft een beeld van mijn oude Remis luik. Afstand A is 40cm maar voor de bevestigingspunten daaromheen komen er nog eens 2 cm bij en dat moet ook in het gat passen.
Hier is ook de ruime overstek met kitrand te zien. Bij de mini Heki is die overstek minder.
Kennelijk zijn de gaten tegenwoordig standaard 40x40.

https://www.dropbox.com/s/m001kcptlt0uw ... k.jpg?dl=0

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Alternatief Remis dakluik TEC

Bericht door jackt » di 5 mei 2015 15:03

Je kunt ook eens zoeken op het camperforum. Zijn ook de nodige doe-het-zelf kampeerders te vinden......

edit: als je het gat niet groter wil maken is het wellicht wel kleiner te maken? Dus terugbrengen naar 40 x40 door het plaatsen van (hard)houten balkjes van 2cm dik en aan de bovenkant goed afkitten? Dekt het nieuwe standaard luik dan wel het voormalige gat af?
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Alternatief Remis dakluik TEC

Bericht door BertJan » di 5 mei 2015 20:34

je kan het beste gewoon hetzelfde (maar dan een nieuwe) slechte dakluik terug plaatsen of er echt op vooruitgaan en een groot 60x90 dakluik monteren, het standaard luik houd het vast weer ongeveer 10 jaar uit.

janvaneerden

Re: Alternatief Remis dakluik TEC

Bericht door janvaneerden » di 5 mei 2015 21:41

@jackt,
Kleiner maken is inderdaad een oplossing maar fraai is het niet.
Zoals je kunt lezen heb ik inmiddels een nieuw Remis luik gemonteerd, exact hetzelfde type als oorspronkelijk door TEC gemonteerd.
Bij dit luik ligt de kitrand volledig op het dak. De schroefafstand van de bevestigingspunten die nog binnen het gat vallen is 42,5 cm (blauwe lijn op bijgaande foto van het verwijderde luik).......
https://www.dropbox.com/s/m001kcptlt0uw ... k.jpg?dl=0

In de "douche" zit nu nog een oud Remis luik. Ik ga eerst maar eens op vakantie om deze klus te evalueren en me te beraden op volgende stappen.
BertJan zijn suggestie is het overwegen waard. Ik zou dan wellicht het nieuwe Remis luik kunnen verplaatsen naar de douche en boven het slaapgedeelte een grotere Heki monteren. Mij lijkt dan een 50x50 voldoende want boven de keuken zit ook al een grote Heki.
Iedereen bedankt voor de nuttige tips.

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Alternatief Remis dakluik TEC

Bericht door jackt » di 5 mei 2015 23:23

thumbup.gif
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Alternatief Remis dakluik TEC

Bericht door Stigter » wo 8 jul 2015 14:37

Hallo heb hetzelfde probleem met mijn Dethleffs caravan maar de bovenstaande link werkt helaas niet meer.
Heeft u deze gekocht als vervangend dakluik?
De kitrand ligt dan gewoon royal op het dak zoals het hoort?

http://www.camperencaravanonderdelen.nl/remitop
Groet Arnold

Lecoqsportive
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 06:18

Re: Alternatief Remis dakluik TEC

Bericht door Lecoqsportive » wo 24 jun 2020 11:53

Dit is een reactie op een zeer oud topic, maar helaas werken de links naar de foto's in Dropbox niet meer. Wij hebben hetzelfde euvel met onze Dethleffs 430T, twee Remis dakluiken die uit elkaar vallen van ellende. Die moeten vervangen worden, echter is de gatmaat 44x44cm. Heel vreemd, maar het is zo. Een Dometic Mini Heki van 40x40 gaat dus niet passen.
Is Remis het enige alternatief en past dat 100%, want ik kan weinig vinden online over afmetingen van die Remis luiken en dan vooral de overlappende rand aan de buitenkant hoe groot die is.
Is er een mooi luik van 50x50 eventueel die jullie aan kunnen raden? Ik moet er 2 vervangen, dus dure grote Heki luiken van 60x90 is niet echt een optie. Alle input is welkom.
Dethleffs 430T 2001 met een Renault Megane Estate uit 2019 ervoor.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Alternatief Remis dakluik TEC

Bericht door janoniem » wo 24 jun 2020 12:12

RE.gif
De caravan fabrikant heeft zich bij inbouw van die Remi’s luiken niet gehouden aan de fabrieksvoorschriften.
Er moet een 40/40 uitsparing worden gemaakt en buiten die uitsparing moeten gaten worden geboord waar de “pootjes” in komen van het bovenframe. Op deze manier heeft het frame flink wat body op het dak.
De caravan fabrikant heeft echter de uitsparing groter gemaakt waardoor de pootjes binnen de uitsparing vallen.
Dat werkt ook, maar draai het zaakje niet te strak aan want dan vervormt het bovenframe.
Er is een opvolger van het oude luik, kostte bij Obelink circa 90 euro maar niet meer op voorraad.
Zie b.v. deze site
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

eMKa
Berichten: 84
Lid geworden op: do 4 jul 2013 15:42
Locatie: 0224

Re: Alternatief Remis dakluik TEC

Bericht door eMKa » wo 24 jun 2020 13:29

Ik zou dan zelf eerder zoiets doen als er eigenlijk al een te groot gat is gemaakt, maar ik heb hier eerlijk gezegd zelf geen ervaring mee.

Lecoqsportive
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 06:18

Re: Alternatief Remis dakluik TEC

Bericht door Lecoqsportive » wo 24 jun 2020 13:33

RE.gif

Die vervanger van remis is wel een mooi ding idd. Toch bizar dat een caravanbouwer de verkeerde inbouw instructies heeft toegepast...

Reactie op fiamma link:

Ja die hebben we ook gezien, maar dat vinden we niet ideaal qua systeem. Als het echt niet anders kan doen we dat wel. We twijfelen om die boven het bed misschien te vervangen naar een groot luik! 50x70, alleen vind ik die flink aan de prijs....
Dethleffs 430T 2001 met een Renault Megane Estate uit 2019 ervoor.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Alternatief Remis dakluik TEC

Bericht door BertJan » wo 24 jun 2020 19:29

originele luik paste niet goed op 40x40, maar wel als erg gaten naast gefreesd werden voor de schroeven, en het luik paste uiteindelijk prima, alleen door de matige kwaliteit van remis valt het luik uit elkaar (gebeurde al vanaf wagens van 6 jaar oud)
lmc / tec heeft een paar serie's gehad waar de gat maat te groot was en deze wagens waren in het 1e of 2e jaar al lek.

remi top vista is het luik wat past, bij de meeste dealers van lmc / dethleffs en burstner wel op voorraad

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: Alternatief Remis dakluik TEC

Bericht door Patman » wo 24 jun 2020 20:30

Ik heb vorig jaar een nieuw remis luik laten plaatsen. Het luik zelf besteld en door de stalling laten plaatsen. Ik zal eens kijken of ik er nog een linkje van heb.

Gevonden. Via ocs-recreatie besteld. Remitop Vista

https://www.ocs-recreatie.nl/nl/search/ ... /h?q=Remis

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Alternatief Remis dakluik TEC

Bericht door janoniem » do 25 jun 2020 22:20

Het meest recente Remis dakluik dat ik plaatste in onze TEC heb ik besteld bij Rodo Campers
Ik vond ook nog een tekening uit de installatieinstructies van het oude Streamline model.
Voor de nieuwe Vista is dat ook van toepassing....
Bijlagen
image.jpeg
Inbouwinstructie
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”