Metalen profielstrips+rubber rondom KIP Greyline carvan

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
CaravanRacer

Metalen profielstrips+rubber rondom KIP Greyline carvan

Bericht door CaravanRacer » ma 20 jun 2011 10:16

Beste mensen

Rond m'n 91-er KIP GreyLine caravan zitten metalen strips vastgeschroefd, met rubberen afdichtingen erop.

Nu wil het geval dat bij enkele van deze strips het rubber oud, verweerd en hard is. Daarom ook niet meer volstrekt dicht en sommige schroeven erachter zijn compleet weggerot van de roest, de kop valt er dan gewoon af als je eraan zit.

Waar dienen die strips eigenlijk precies voor, en waar kan ik deze voordelig aanschaffen incl rubbers?
Iemand ervaring met het vervangen van die dingen en dan vooral het verwijderen van doorgerotte schroeven?
Benieuwd naar jullie ervaringen!

Op onderstaande foto heb ik de strips die ik bedoel even met rood aangegeven.
42788_7024.jpg
42788_7024.jpg (58.21 KiB) 7430 keer bekeken

CaravanRacer

Re: Metalen profielstrips+rubber rondom KIP Greyline carvan

Bericht door CaravanRacer » ma 20 jun 2011 12:30

update, hier al e.e.a. gevonden:
http://www.jasicamp.nl/contents/nl/d84.html#p542

Die aluminium profielen zijn nog best aan de prijs voor die lengtes op m'n caravan.
Beter laten zitten dus..

Als ik nu alleen overal die inlegbies vernieuw en verder niks doe.. anderen ervaring met weggeroeste schroeven achter de inlegbies?

CaravanRacer

Re: Metalen profielstrips+rubber rondom KIP Greyline carvan

Bericht door CaravanRacer » za 23 jul 2011 21:41

Up.
Anderen ook ervaring met weggerotte schroeven achter de inlegbies?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Metalen profielstrips+rubber rondom KIP Greyline carvan

Bericht door Micky » za 23 jul 2011 22:41

RE.gif ja, bij mij ook alleen de onderste, hout erachter is kurk droog, wat ik ga doen is alle bies vernieuwen (zo'n 50 meter schat ik) en wat ik met de verroeste schroeven wilde doen is eigenlijkn heel simpel, alle uitstekende kopjes met de dremel weg frezen, en overal een stukje naast elke schroef (of halverwege tussen elke 2 schroeven), gaatje boren in de alu strip en er gewoon nieuwe schroefjes indraaien, de strip blijft mooi zitten, nieuwe bies erover en alles weer als nieuw. Ik raad je aan gewoon het zelfde te doen, bij mij is wel de alustrip zelf nog als nieuw en niet gecorrodeerd ofzo.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Metalen profielstrips+rubber rondom KIP Greyline carvan

Bericht door Leentje » zo 24 jul 2011 13:57

Waar ze voor dienen?
Ik trek er een schort doorheen met vakken voor kleine rommeltjes, fles shampoo etc. Je ziet ze vakaer aan caravans hangen.
En een klein droogrekje dat er speciaal voor gemaakt is, heeft een profiel wat je er precies doorheen kun schuiven. Prima voor enkele handdoeken of een theedoek.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Metalen profielstrips+rubber rondom KIP Greyline carvan

Bericht door JPGeetje » zo 24 jul 2011 18:47

Waar dienen ze voor?
Sommige van die strips hebben inderdaad als functie om er iets aan te hangen of bevestigen. Deze hebben dan ook meestal een uitsparing waar je iets in kunt schuiven.
Veel van deze strips zitten er ook als afwerking. Ze zitten dan vaak op plaatsen waar twee plaatdelen van de buitenwand aan elkaar zijn bevestigd. In tegenstelling tot caravans met gladde beplating zijn de zijwanden van bubbeltjesplaat meestal niet uit een stuk. Op de overgang wordt dan de strip als afwerking aangebracht. Bij de goedkopere caravans zie je die overgang gewoon omdat daar is bespaard op deze vorm van afwerking.

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

CaravanRacer

Re: Metalen profielstrips+rubber rondom KIP Greyline carvan

Bericht door CaravanRacer » wo 27 jul 2011 08:16

@micky, die oplossing had ik ook al bedacht, wil ik wellicht komend voorjaar - na de winterstalling - gaan doen. Ben je niet bang dat die oude schroeven op den duur helemaal weggeroest zijn en het dan op die punten ook niet meer waterdicht is?
Inlegbies is ook verder niet waterwerend maar voor de sier. Sommige schroeven bij mij kan ik zo wegkrabben, zover zijn die al heen (ik heb m'n Dremel dus niet nodig gehad mrgreen.gif ). Eigenlijk alleen bij de horizontale strip hoog op de achterkant van de caravan, de rest zit nog wel prima.

Ik ben trouwens nog steeds erg benieuwd naar een foto van ons forumlid hier, die zijn Kip Greyline met vochtschade helemaal had opgeknapt (viewtopic.php?f=82&t=13400). Want hij had aangegeven donkerrode inlegbies te hebben geplaatst en dat dit erg goed stond maar ik heb er nog geen plaatje van gezien. Hij zal wel met z'n Kippetje van een welverdiende vakantie aan het genieten zijn...

De alu strips die ik op de foto van m'n caravan in openingspost heb aangegeven dienen alleen om de overgangen tussen plaatdelen wat op te leuken volgens mij. Er zit geen doorvoerrail in dat je het nog een functionele toepassing kunt geven.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Metalen profielstrips+rubber rondom KIP Greyline carvan

Bericht door Micky » za 30 jul 2011 22:00

RE.gif

das niet helemaal waar, aan de zijkant links van de deur schuif ik een houder in met haakjes eraan voor het ophangen van jassen enz.
aan de rail boven de voor en achterruit, schuif ik katoenen doeken/zonneschermen die het zelfde formaat hebben als het raam om zo de zon buiten te houden (met een koort erin genaaid natuurlijk).
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

CaravanRacer

Re: Metalen profielstrips+rubber rondom KIP Greyline carvan

Bericht door CaravanRacer » za 6 aug 2011 19:14

Mijn fout, ik had niet goed gekeken, er kan inderdaad door de bovenste helft wel een pees getrokken worden.
Die raamluifels voor voor en achter heb ik trouwens ook, handige dingen mrgreen.gif

Herr_Flick

Re: Metalen profielstrips+rubber rondom KIP Greyline carvan

Bericht door Herr_Flick » zo 24 jun 2018 15:45

Bij de Kip 37 wordt aan de achterzijde van de caravan deze strip gebruikt om het keukenraampje op te hangen en dient tevens als schanierpunt voor dit raam.

Haagse Hopjes
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 16 jul 2021 21:23

Re: Metalen profielstrips+rubber rondom KIP Greyline carvan

Bericht door Haagse Hopjes » za 17 jul 2021 00:29

Hey mensen,

Wij reizen dit jaar (2021) voor het eerst met een caravan. Te weten een Kip Greyline 45TLB die als gangmaker een VW caddy Life bj 2006 voor zich heeft gespannen...

De reden dat ik reageer is omdat ik me niet alleen toch nog steeds afvraag "wat dan", maar ook "hoe dan?"? De posts van Leentje en JPGeetje geven een aardig idee, maar hoe "trek" je dat schort er dan doorheen? En dat ik er dingen aan/op kan hangen, dat begrijp ik. Maar wat? Meer dan luifeltjes vind ik niet online. Fotootjes graag mensen.

Dat van de afdichting tussen de naden snijdt hout, zo los je die dingen idd netjes op. Dit type Greyline heeft trouwens een strip die aan de bovenrand een omgekeerde "U" vorm (eigenlijk lijkt de letter Π, de Griekse P, er meer op) en aan de onderrand een ronde rand. Een uitsparing zoals die voor de voortent zit er niet. Die dingen houden me dan bezig zoal. Ik heb echt visuele input nodig om te kunnen zien en begrijpen wat hoe kan zogezegd.

Heb trouwens vandaag vermoedelijk succesvol een lekkage verholpen, uitgevoerd op het dak dankzij de tips op het forum. En inzicht gekregen in het hoe en wat met de elektra, ik denk 2 dagen geleden. Of die versgekitte naden het gaan houden is afwachten, daar komen we vanzelf achter. Maar liever niet te snel, een paar droge dagen achter elkaar hebben is ook best leuk lijkt me...

Omdat ik merkte dat bij alle vragen die ik in Google over onze caravan intikte er steevast artikelen van dit forum bovenaan staan, en omdat ik nu toch lekker op de camping zit te vakancen, dacht ik "nou, laawedatdanmaardoenhè.." En nu zit ik hier dus ineens content te creëeren. Mij best.


Liever voor de lol dan in een zouteloze rol.



Fijne vakantie!
cq veel plezier/succes met andere dingen!


Cheers
Papa HerB
Mama Dro
+3

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”