Raamrubbers kitresten

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
Roland1973

Raamrubbers kitresten

Bericht door Roland1973 » do 3 feb 2011 22:29

Ik ben sinds twee weken trotse bezitter van een Hobby 540 UK uit 2000.
Nu heb ik voor de aankoop een vochtmeting laten uitvoeren en hier kwan uit dat er twee plaatsen waren welke aandacht nodig hadden. Dat waren de raamrubbers van twee zijramen. Omdat ik dus al eenigzins op de hoogte was van de lekkage heb ik besloten dit voortvarend aan te pakken en heb alle raamrubbers eruit gehaald en alles staat nu in een hal te drogen. De volgende klus is dus de kitresten van de raamrubbers te verwijderen maar dit wil niet lukken. Het volgende heb ik geprobeerd verwijderen met wasbezine,terpetine,spiritus,warme lucht en als laatse de dop methode dus met wat kit de andere resten er af te trekken. Geen van deze methodes zijn succesvol de dop methode ook niet omdat de kleefkracht van kit-rubber sterker is als de kleefkracht kit-kit dit betekend dus dat de kit aan het rubber blijft zitten. Kan ik de rubber met de kitresten erop toch opnieuw er in kitten uiteraard met nieuwe kit. Heeft iemand hier ervaring mee? Alle reacties zijn enorm welkom.

groeten Roland

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Raamrubbers kitresten

Bericht door nonblond » do 3 feb 2011 22:48

Heb je het al eens geprobeerd met een houtje. In een van de andere topics werd dat als tip gegeven om kitresten van de caravan af te halen. Wellicht kun je dit met de zoekfunctie achterhalen. Ik heb er zelf geen ervaring mee.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Raamrubbers kitresten

Bericht door BertJan » do 3 feb 2011 22:51

de oude rubbers weggooien en nieuwe kopen anders heb je veel kans op lekkage, een euro of 15 per meter, en er zit al kit op het nieuwe rubber. je hebt vast ongeveer 8 mtr nodig en die 120 euro had je als het goed is al in gecalculeerd

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Raamrubbers kitresten

Bericht door peter s » do 3 feb 2011 23:04

Met een rubberen schijf op de slijptol of boormachine, Vraag eens na bij een automaterialenzaak of autoschadebedrijf. Het het heel vaak gezien, het vliegt eraf!!!
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gerhard N

Re: Raamrubbers kitresten

Bericht door Gerhard N » vr 4 feb 2011 10:43

Probeer het maar eens met een beetje wd40 op een doekje, poets je het er zo af thumbup.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Raamrubbers kitresten

Bericht door Ab » vr 4 feb 2011 12:30

Daar wil ik toch even een kanttekening bij plaatsen..

WD40 is een probaat middel om kitresten te verwijderen, dat klopt.
In dit geval weet ik niet of het wel een goed idee is. Het lost rubber ook op.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gerhard N

Re: Raamrubbers kitresten

Bericht door Gerhard N » vr 4 feb 2011 14:48

RE.gif
ik zou in dat geval toch voor nieuwe rubbers kiezen.

Roland1973

Re: Raamrubbers kitresten

Bericht door Roland1973 » vr 11 feb 2011 21:13

Dank voor jullie hulp en meedenken.WD-40 werkt wel om de kit week te maken maar komt niet los van het rubber. Voor schade aan de rubbers ben ik niet zo bang omdat het EPDM is en dit in mijn beleving aardig chemisch bestand is laatste middel wat ik ga proberen is met een nylon borstel in de accuboor. Jullie lezen het resultaat nog wel, in ieder geval dank voor de reacties en ik heb een positieve eerste indruk van het caravan-forum. blij.gif

Roland1973

Re: Raamrubbers kitresten

Bericht door Roland1973 » vr 25 feb 2011 21:11

Inmiddels 3 weken na mijn vraag en ik heb de rubbers kit vrij.
Dit ging niet makkelijk maar het was te doen en wel met een nylon bortsel in de accu boor.
Rubbers om een pvc pijp 50 mm rond trekken en met het borsteltje d kit wegborstelen. Dit gaat door dat je de kit plaatselijk warm maakt door wrijving hierdoor stroop je als het ware de kit weg, af en toe wat water met de plantenspuit er op en met veel geduld en 2 man lukt het.
Voor degenen die meer willen weten kan ik wat foto's sturen.

Groeten Roland

SAGO

Re: Raamrubbers kitresten

Bericht door SAGO » di 25 mei 2021 18:17

Inmiddels 10 jaar verder, maar ik heb veel aan je tip gehad, bedankt! Een nylon borstel op de draaibank en het rubber houd je er dan voorzichtig tegenaan. Werkt perfect!

Nu nog het terugplaatsen... ben benieuwd! Ik heb een Munsterland Siesta gekocht uit 1987. Leek goed, maar helaas zijn de kitranden wel aan vervanging toe. Tot nu toe bij 1 raampje wat rotterij, de rest is hard (incl. de bodem) dus zal wel goed komen.
Verder nog een verbouwing in gedachten, dus ik kan waarschijnlijk nog wel wat tips gebruiken vanaf hier 😊

Groetjes Sanne

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”