Remoploop prbleem !!!!
Remoploop prbleem !!!!
Hoi Beste caravanners.
Hopelijk kunnen jullie me weer goede raad geven en ons probleem mee oplossen zoals de vorige keren
Caravan afgekeurd voor oplooprem met als vermeldig " Abnormale slag "
Op de keuring versnelt de technieker de auto en stopt dan vrij intens. Dan hoor je een slag aan de oplooprem.
Thuis gekomen en de handrem van de caravan opgetrokken en aan de wagen gekoppelt. Daarna achteruit gereden en vooruit. De wielen bewegen niet. Ik veronderstel dat de remmen dus ok zijn en ook getest op de keuring.
Wat denken jullie wat er moet gebeuren ?????
Alvast bedankt
groetjes Peter.
Hopelijk kunnen jullie me weer goede raad geven en ons probleem mee oplossen zoals de vorige keren
Caravan afgekeurd voor oplooprem met als vermeldig " Abnormale slag "
Op de keuring versnelt de technieker de auto en stopt dan vrij intens. Dan hoor je een slag aan de oplooprem.
Thuis gekomen en de handrem van de caravan opgetrokken en aan de wagen gekoppelt. Daarna achteruit gereden en vooruit. De wielen bewegen niet. Ik veronderstel dat de remmen dus ok zijn en ook getest op de keuring.
Wat denken jullie wat er moet gebeuren ?????
Alvast bedankt
groetjes Peter.
Re: Remoploop prbleem !!!!
Oploopdemper naar z’n grootje?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Remoploop prbleem !!!!
Nogal subjectieve manier van testen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Remoploop prbleem !!!!
De remmen opstellen.
Als eerste. Is de slag dan nog te groot, dan de speling uit de trekstang halen.
Of het bovenstaande laten doen bij een aanhanger of caravanbedrijf.
Als eerste. Is de slag dan nog te groot, dan de speling uit de trekstang halen.
Of het bovenstaande laten doen bij een aanhanger of caravanbedrijf.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Remoploop prbleem !!!!
Toch geen speling bij een afneembare trekhaak?
Want dan hoor je ook "boenk".
Frans
Want dan hoor je ook "boenk".
Frans
Re: Remoploop prbleem !!!!
Mijne boenkt ook een beetje. Daar hebben ze bij de keuring nooit iets over gezegd. Hij remt prima.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Remoploop prbleem !!!!
Mijn eerste ingeving zou zijn, je demper van de oplooprem. Dan gaan ze ook bonken.. Kan je hem met de handen makkelijk indrukken of bewegen (horizontaal)?
Met vriendelijke groet,
M. Venema
Huidige kampeerwagen:
Tabbert Vivaldi 655D 2010
Vorige kampeerwagens:
Kabe Smaragd XL 2005
Hobby 720 UKFe 2003
Tabbert Baronesse 630 1992
M. Venema
Huidige kampeerwagen:
Tabbert Vivaldi 655D 2010
Vorige kampeerwagens:
Kabe Smaragd XL 2005
Hobby 720 UKFe 2003
Tabbert Baronesse 630 1992
Re: Remoploop prbleem !!!!
Een defecte oploopremdemper kun jezelf in enkele seconden controleren, als deze goed is dan zoals AB meld de remstang stellen.
Porsche + Tabbert
Re: Remoploop prbleem !!!!
Is het zo dat ze echt alleen keuren en bij niet goed zoek je het zelf maar uit? Zo'n keuringstation zou toch ook alle checks even kunnen doen zodat je met een goed advies naar huis gaat?
Re: Remoploop prbleem !!!!
Ik denk België, daar keuren ze alleen (net als bv de RDW, daar repareren ze ook niets).
Porsche + Tabbert
Re: Remoploop prbleem !!!!
Bij ons breng je de auto naar een garage die keurt, en indien afgesproken direct repareert. Nu wordt je met een afgekeurde caravan naar huis gestuurt, best gek.
Re: Remoploop prbleem !!!!
En er garages zijn die onnodige reparaties uitvoeren.
En in Belgie is het een onafhankelijk instituut die alleen keurt.
Geen enkel belang heeft bij wat voor een reparatie ook.
TS kan nu met keurings rapport naar een reparateur gaan.
Maar zelf even de demper testen en de loze slag is ook zo gebeurt.
Het repareren trouwens ook .
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Remoploop prbleem !!!!
Helemaal gelijk in. De relatie tussen keuren en uurtje factuurtje is weg. Niettemin blijft natuurlijk wel overeind dat je weggestuurd wordt met een "onveilig" voertuig. En het keuren zal toch ook niet gratis zijn. RDW weet ook wel nota's uit te draaien.
Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Remoploop prbleem !!!!
Nee, zo werkt het keuringssysteem in België, is ook overheid en geen commercieel bedrijf zoals een garage bijv.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Remoploop prbleem !!!!
Dat zie je dan toch wat verkeerd.
De autocontrole hier bij ons in België is niet van de overheid. Het zijn private instellingen die door de overheid gehomologeerd zijn en een toelating hebben om de keuringen uit te voeren. Meestal zijn deze keurigsstations in groepen samen.
Deze keuringstations doen inderdaad niets anders dan keuren. Het is goed of slecht, veel advies kan men hier niet verwachten. Het is ook niet toegelaten om vb. zelf even iets aan te passen, ook al duurt dit maar 5 seconden. Slecht is afgekeurd, rode kaart en terugkomen. Uiteraard een tweede keer via de kassa.
Men mag zijn keuringstation wel zelf kiezen, maar als het voertuig éénmaal is afgekeurd is men wel verplicht in datzelfde station terug te gaan om de herstelling te laten nakijken.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
Re: Remoploop prbleem !!!!
klein nuance verschil ik had het zo begrepen van mijn Belgische schoonvader toen we daar waren voor de keuring van zijn Oldtimer.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Remoploop prbleem !!!!
Effe iets over remmen. Globaal, zonder te veel details.
In de ronde remtrommel zitten 2 remschoenen.
Die passen met een heel nauwe speling in de remtrommel.
De remschoenen worden bediend door een rond asje, waar 2 platte kanten aanzitten. Als het asje draait, worden de remschoenen uit elkaar gedrukt en tegen de binnenkant van de trommel gedrukt.
In ruststand zitten de platte kanten tegen de remschoenen.
Aan de andere kant van de remschoenen zit ook zoiets.
Daarmee kan je de remschoenen ook uit elkaar of in elkaar draaien. In feite gewoon een stukje schroefdraad met een moer in de vorm van een stelwieltje met tandjes, die je door een gaatje in de trommel kunt draaien met een schroevedraaier. Soms zit er een stelnok aan de buitenkant van de trommel, om het wat makkelijker te maken.
De functie blijft hetzelfde.
Remschoenen slijten. Het is niet anders. Als dat gebeurd, worden ze kleiner. De binnenkant van de trommel slijt ook. Die wordt dan groter.
Het gevolg is, dat het asje met die platte kanten steeds verder moet draaien om de remschoenen te laten remmen.
De remkabels, remstang, en uiteindelijk het schuifstuk moeten dan dus ook een steeds grotere slag maken.
Hoe groter die slag, hoe harder de bonk.
Het gevaar is ook nog, dat het asje met de platte kanten te ver doordraait. Dan komt het niet meer terug, en staat de rem erop en kan niet meer terug. Dan sta je dus echt met geblokkeerde wielen.
Is de slag van het schuifstuk dus te groot, ga niet eerst klooien met de trekstang of remkabels.
Het asje met die platte kanten moet minder slag krijgen. De rest volgt vanzelf.
De andere kant van de remschoenen moeten dan dus uit elkaar gesteld worden. Remmen stellen noemen ze dat ook wel.
De remschoenen moeten echt zo strak mogelijk in de trommel zitten. Met de kleinst mogelijke speling, zodat het net vrijloopt.
Is daarna de slag van het schuifstuk nog te groot, ( meestal niet)
dan kan er wat rek en inslijten van de trekstang en de scbarnierpunten ontstaan zijn.
Dat is eenvoudig eruit te halen door de trekstang iets op te spannen.
Is dit allemaal zorgvuldig gebeurd, dan begint het remmen al bij een paar cm indrukken van het schuifstuk.
Het bonkt dan echt niet meer met remmen en weer optrekken.
Met de oploopdemper heeft het eigenlijk minder te maken.
Hoewel die wel het bonken ook wel wat onderdrukt bij een te grote slag van het schuifstuk.
Is het toch nog weer een heel verhaal geworden...
Nb. De modernere remmen zijn meestal zelfstellend.
Dan geldt dat opstellen niet.
Wat ook weer niet betekent dat het volledig onderhoudsvrij is.
In de ronde remtrommel zitten 2 remschoenen.
Die passen met een heel nauwe speling in de remtrommel.
De remschoenen worden bediend door een rond asje, waar 2 platte kanten aanzitten. Als het asje draait, worden de remschoenen uit elkaar gedrukt en tegen de binnenkant van de trommel gedrukt.
In ruststand zitten de platte kanten tegen de remschoenen.
Aan de andere kant van de remschoenen zit ook zoiets.
Daarmee kan je de remschoenen ook uit elkaar of in elkaar draaien. In feite gewoon een stukje schroefdraad met een moer in de vorm van een stelwieltje met tandjes, die je door een gaatje in de trommel kunt draaien met een schroevedraaier. Soms zit er een stelnok aan de buitenkant van de trommel, om het wat makkelijker te maken.
De functie blijft hetzelfde.
Remschoenen slijten. Het is niet anders. Als dat gebeurd, worden ze kleiner. De binnenkant van de trommel slijt ook. Die wordt dan groter.
Het gevolg is, dat het asje met die platte kanten steeds verder moet draaien om de remschoenen te laten remmen.
De remkabels, remstang, en uiteindelijk het schuifstuk moeten dan dus ook een steeds grotere slag maken.
Hoe groter die slag, hoe harder de bonk.
Het gevaar is ook nog, dat het asje met de platte kanten te ver doordraait. Dan komt het niet meer terug, en staat de rem erop en kan niet meer terug. Dan sta je dus echt met geblokkeerde wielen.
Is de slag van het schuifstuk dus te groot, ga niet eerst klooien met de trekstang of remkabels.
Het asje met die platte kanten moet minder slag krijgen. De rest volgt vanzelf.
De andere kant van de remschoenen moeten dan dus uit elkaar gesteld worden. Remmen stellen noemen ze dat ook wel.
De remschoenen moeten echt zo strak mogelijk in de trommel zitten. Met de kleinst mogelijke speling, zodat het net vrijloopt.
Is daarna de slag van het schuifstuk nog te groot, ( meestal niet)
dan kan er wat rek en inslijten van de trekstang en de scbarnierpunten ontstaan zijn.
Dat is eenvoudig eruit te halen door de trekstang iets op te spannen.
Is dit allemaal zorgvuldig gebeurd, dan begint het remmen al bij een paar cm indrukken van het schuifstuk.
Het bonkt dan echt niet meer met remmen en weer optrekken.
Met de oploopdemper heeft het eigenlijk minder te maken.
Hoewel die wel het bonken ook wel wat onderdrukt bij een te grote slag van het schuifstuk.
Is het toch nog weer een heel verhaal geworden...
Nb. De modernere remmen zijn meestal zelfstellend.
Dan geldt dat opstellen niet.
Wat ook weer niet betekent dat het volledig onderhoudsvrij is.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Remoploop prbleem !!!!
Amen
Met zo is het wel.
Goed omschreven AB.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750