verende scharnieren
verende scharnieren
Omdat ik twee langsbedden wil maken zoek is scharnieren met een veer om matras + lattenbodem op eenvoudige wijze op te heffen. Hoe heten die dingen eigenlijk en waar kan ik die aanschaffen ?
- Fred
- Berichten: 341
- Lid geworden op: ma 4 jul 2005 11:54
- Locatie: Almelo/Ciudad Quesada, Rojales Spanje
Verende scharnieren
Dag,
Het kopen van scharnieren is geen probleem, of in de caravanshop of bij de Gamma o.i.d.
Daarbij komen dan de gasveren. Die zou ik in de caravanshop kopen. Ik weet nl. niet welke kracht zo'n veer moet uitoefenen om een bed met matras en beddengoed omhoog te houden. Dat zou men in de caravanshop je kunnen vertellen. Ook zou men je kunnen zeggen wààr je die gasveer precies moet monteren.
Veel succes.
Mhg, Fred
Het kopen van scharnieren is geen probleem, of in de caravanshop of bij de Gamma o.i.d.
Daarbij komen dan de gasveren. Die zou ik in de caravanshop kopen. Ik weet nl. niet welke kracht zo'n veer moet uitoefenen om een bed met matras en beddengoed omhoog te houden. Dat zou men in de caravanshop je kunnen vertellen. Ook zou men je kunnen zeggen wààr je die gasveer precies moet monteren.
Veel succes.
Mhg, Fred
Er gaat altijd meer goed dan fout !
Re: verende scharnieren
Probeer de betere doe het zelf zaken eens. Gamma en Praxis kennen dit niet, is te specifiek en wordt daarom slecht verkocht dus nemen ze het niet op in hun assortiment. Een ouderwetse hardware store zoals je ze in agrarische dorpen tegenkomt of cooperatieve winkels zoals van de boerenbond daar zul je wel slagen. Daar weten ze ook waar je het over hebt en willen ze nog helpen omdat ze er verstand van hebben.FONCY schreef:Omdat ik twee langsbedden wil maken zoek is scharnieren met een veer om matras + lattenbodem op eenvoudige wijze op te heffen. Hoe heten die dingen eigenlijk en waar kan ik die aanschaffen ?
Bedoel je dit ?
http://www.alko-gasveren.nl/?gclid=CPSy ... wQode2GheQ
Die kan je zo bestellen, maar je moet dan wel zelf eerst de benodigde kracht uitrekenen.... en daar heb je dan wel enige kennis van mechanica voor nodig.
http://www.alko-gasveren.nl/?gclid=CPSy ... wQode2GheQ
Die kan je zo bestellen, maar je moet dan wel zelf eerst de benodigde kracht uitrekenen.... en daar heb je dan wel enige kennis van mechanica voor nodig.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Ik heb vorig jaar een 'vast' 2-persoons bed in mijn caravan gemaakt.
Ik heb gebruik gemaakt van 2 lattenbodems (0,7 * 2 mtr) en deze aan elkaar bevestigd met een aantal 'telefoonbouten' en 2mm dikke hoekprofielen op de uiteinden van de bodems.
Met 2 stevige (lange) scharnieren (verkrijgbaar in zo wat elke doe het zelf zaak) heb ik het geheel op een houten frame bevestigd.
Boven op de lattenbodems ligt een 18cm dik koudschuim matras.
Vooralsnog gebruik ik voor het omhoogtillen van het bed mijn eigen spierkracht omdat de lattenbodems incl. matras en beddegoed behoorlijk wat wegen. Ik overweeg wel om er gasveren onder te zetten, maar deze zullen (afhankelijk van de plaats en afstand tot de scharnieren) behoorlijk wat gewicht aan moeten kunnen.
Omdat we de bergruimte tijdens een verblijf maar weinig gebruiken (alleen bij aankomst en vertrek) en ik ook nog toegang heb via een serviceluik ben ik eigenlijk niet van plan om veel geld uit te geven aan dit 'luxe probleem'. Ik haal 2 stevige gasveren van een achterklep van bv een VW Passat op de autosloop en ga proberen of dit enigzins werkt. Functioneert het naar tevredenheid dan laat ik het zitten, zo niet dan maar weer ouderwetse spierkracht
Ik heb gebruik gemaakt van 2 lattenbodems (0,7 * 2 mtr) en deze aan elkaar bevestigd met een aantal 'telefoonbouten' en 2mm dikke hoekprofielen op de uiteinden van de bodems.
Met 2 stevige (lange) scharnieren (verkrijgbaar in zo wat elke doe het zelf zaak) heb ik het geheel op een houten frame bevestigd.
Boven op de lattenbodems ligt een 18cm dik koudschuim matras.
Vooralsnog gebruik ik voor het omhoogtillen van het bed mijn eigen spierkracht omdat de lattenbodems incl. matras en beddegoed behoorlijk wat wegen. Ik overweeg wel om er gasveren onder te zetten, maar deze zullen (afhankelijk van de plaats en afstand tot de scharnieren) behoorlijk wat gewicht aan moeten kunnen.
Omdat we de bergruimte tijdens een verblijf maar weinig gebruiken (alleen bij aankomst en vertrek) en ik ook nog toegang heb via een serviceluik ben ik eigenlijk niet van plan om veel geld uit te geven aan dit 'luxe probleem'. Ik haal 2 stevige gasveren van een achterklep van bv een VW Passat op de autosloop en ga proberen of dit enigzins werkt. Functioneert het naar tevredenheid dan laat ik het zitten, zo niet dan maar weer ouderwetse spierkracht
Kijk ook eens in dit draadje.
viewtopic.php?t=2869
Dat mechanica-gehalte dat je nodig hebt valt ook wel mee.
Als je bijv. met een unster of een houtje op een personenweegschaal even opmeet hoeveel gewicht dat bed is (gedeeld door 2 bij 2 gasveren) op de plaats waar je het wilt opdrukken, kun je met die kennis naar een autosloop. Met diezelfde weegschaal bij je.
Dan gaat het alleen nog om de 'slag'. D.w.z. de lengte die de gasveer ingedrukt kan worden. Hoe langer die kan zijn, hoe soepeler het loopt en hoe minder grote krachten er op het bed en de onderbouw komen. Gebruik die slaglengte dan ook.
En kijk ook even voor de mogelijke standen (vanaf de scharnierkant of juist andersom) even bij de achterklep van een auto.
Dan moet het lukken op dezelfde manier als Kooiton het getekend heeft onderaan op de blz.
NB. waar las ik in één van de draadjes hierover dat een dealer had gezegd dat een gasveer niet kon onder een houten lattenbodem?
Dat was wel erg kort door de bocht. Als je een paar houten dwarsverbindingen maakt in zo'n lattenbodem (al is ie van staal) zet je daar toch simpel de gasveren op?
viewtopic.php?t=2869
Dat mechanica-gehalte dat je nodig hebt valt ook wel mee.
Als je bijv. met een unster of een houtje op een personenweegschaal even opmeet hoeveel gewicht dat bed is (gedeeld door 2 bij 2 gasveren) op de plaats waar je het wilt opdrukken, kun je met die kennis naar een autosloop. Met diezelfde weegschaal bij je.
Dan gaat het alleen nog om de 'slag'. D.w.z. de lengte die de gasveer ingedrukt kan worden. Hoe langer die kan zijn, hoe soepeler het loopt en hoe minder grote krachten er op het bed en de onderbouw komen. Gebruik die slaglengte dan ook.
En kijk ook even voor de mogelijke standen (vanaf de scharnierkant of juist andersom) even bij de achterklep van een auto.
Dan moet het lukken op dezelfde manier als Kooiton het getekend heeft onderaan op de blz.
NB. waar las ik in één van de draadjes hierover dat een dealer had gezegd dat een gasveer niet kon onder een houten lattenbodem?
Dat was wel erg kort door de bocht. Als je een paar houten dwarsverbindingen maakt in zo'n lattenbodem (al is ie van staal) zet je daar toch simpel de gasveren op?
Ik denk dat je door gewoon een paar scharnieren aan de lattenbodem te bevestigen al snel tegen een probleem gaat aanlopen. In tegenstelling tot een 2 persoons bed, moet een 1 persoonsbed veel steiler omhoog worden gezet om een beetje makkelijk de ruimte daaronder te kunnen bereiken. Welnu, je zult dan al snel merken dat de op de bedbodem liggende matras gaat klemmen tussen de bedbodem en de wand. Daarom wordt er bij eenpersoons bedden een andere scharnierconstructie toegepast die er voor zorgt dat de bedbodem bij het open ook een stuk van de wand af beweegt. Ik heb er bij mijn caravan een paar foto's van gemaakt. Helaas weet ik niet (meer) hoe ik die hier in het draadje kan plaatsen. Als er iemand is die me dit even uitlegt zal ik de foto's alsnog plaatsen.
Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Dat gaat op deze manier alleen maar op, als je de gasveren vertikaal zet. Hoogstwaarschijnlijk zit er dan 1 precies voor je serviceluik....(ligt er maar aan welke kant je laat scharnieren)JasperW schreef:Dat mechanica-gehalte dat je nodig hebt valt ook wel mee.
Als je bijv. met een unster of een houtje op een personenweegschaal even opmeet hoeveel gewicht dat bed is (gedeeld door 2 bij 2 gasveren) op de plaats waar je het wilt opdrukken, kun je met die kennis naar een autosloop. Met diezelfde weegschaal bij je.
En da's niet echt handig..
Maar dat gewicht heb je wel nodig. Bij voorkeur gewogen op de plek waar
de gasveer aangrijpt.
Maar als je dan de veer onder een hoek, of (bijna ) horizontaal plaatst, zodat je er geen last van hebt, komt er wel degelijk enig rekenwerk bij kijken. (kracht maal arm , en ontbinden van krachten)
[Edit Stef: quote hersteld]
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Da's mooi Tjinne! Ik dacht er al aan om zelf zoiets te maken, maar als het al kant en klaar te koop is, is dat ook een overweging. Dan hangt het alleen nog van de prijs af.Tjinne schreef:...komt hij tergelijkertijd wat naar voren omdat hij anders aan de achterkant de matras tegen de kant plet , ik heb die al zien liggen bij een dealer.
Ab, je begrijpt me wel, denk ik. Maar ik wou het een beetje simpel houden.
Ik zeg toch ook dat de gasveer horizontaal moet, zoals Kooiton tekende, en natuurlijk niet net voor het serviceluik.
Je maakt het denk ik ook nodeloos moeilijk voor een normaal mens als je begint over mechanica, kracht maal arm en ontbinden van krachten. Dan haakt men al gauw af.
Wat natuurlijk wel handig is, is een doorsneetekeningetje op schaal.
Je kunt heel simpel in de caravan (weliswaar een beetje scheef) wegen hoeveel kg er nodig is om het bed omhoog te houden op de plek waar de gasveer moet aangrijpen en hoeveel cm het bed dan omhoog staat.
Op de sloop kun je met zo'n gasveer op het weegschaaltje drukken en aflezen. De slag kun je met een simpel rolmaatje meten.
Als je je plannetje klaar hebt ben je er dan toch?
Zelfs heb je de keus om de veer aan de sluitzijde te maken en er een sluitknipje op te zetten, of de veerspanning te gebruiken om door het dode punt heen te drukken en vast te houden.
@ Jasper, Ik bedoel dit:
Als je de veer onder een hoek zet, heb je niet veel aan het weegschaaltje bij de autosloper.
Simpel gezegd: Als een gasveer 50 kg drukt bij 90 graden, (vertikaal)
drukt ie precies 0 kg als ie horizontaal ligt.
(In vertikale richting dan, dus het bed omhoog duwen)
Bij een open stand van het bed, en de gasveer op dat moment op ca 30 graden, heb je dus heel wat meer kg druk nodig, om (bijv) 50 kg vertikale kracht uit te oefenen. (ruim 3 keer zoveel ! )
Als je dus op jouw manier, met een houtje en een weegschaal ergens een bepaald gewicht meet, moet je dus wel degelijk een schets maken in de open en dicht stand, en de slag en de kracht uitrekenen.
De benodigde slag zal dan (afhankelijk van de hoek waaronder de veer is geplaatst) veel minder blijken te zijn dan de vertikale verplaatsing van het eind van de veer.
Als je het op jouw manier doet, zal de gasveer veel te weinig kracht leveren om het bed omhoog te houden.
Ga er ruwweg maar vanuit, dat je minimaal 3 keer de gemeten kracht nodig hebt !
Of je moet bedoelen, dat je het houtje in precies dezelfde stand zet als de te plaatsen gasveer, dan heb je gelijk.
Als je de veer onder een hoek zet, heb je niet veel aan het weegschaaltje bij de autosloper.
Simpel gezegd: Als een gasveer 50 kg drukt bij 90 graden, (vertikaal)
drukt ie precies 0 kg als ie horizontaal ligt.
(In vertikale richting dan, dus het bed omhoog duwen)
Bij een open stand van het bed, en de gasveer op dat moment op ca 30 graden, heb je dus heel wat meer kg druk nodig, om (bijv) 50 kg vertikale kracht uit te oefenen. (ruim 3 keer zoveel ! )
Als je dus op jouw manier, met een houtje en een weegschaal ergens een bepaald gewicht meet, moet je dus wel degelijk een schets maken in de open en dicht stand, en de slag en de kracht uitrekenen.
De benodigde slag zal dan (afhankelijk van de hoek waaronder de veer is geplaatst) veel minder blijken te zijn dan de vertikale verplaatsing van het eind van de veer.
Als je het op jouw manier doet, zal de gasveer veel te weinig kracht leveren om het bed omhoog te houden.
Ga er ruwweg maar vanuit, dat je minimaal 3 keer de gemeten kracht nodig hebt !
Of je moet bedoelen, dat je het houtje in precies dezelfde stand zet als de te plaatsen gasveer, dan heb je gelijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Ik zei:Ab schreef:Of je moet bedoelen, dat je het houtje in precies dezelfde stand zet als de te plaatsen gasveer, dan heb je gelijk.
Je kunt heel simpel in de caravan (weliswaar een beetje scheef) wegen hoeveel kg er nodig is om het bed omhoog te houden op de plek waar de gasveer moet aangrijpen en hoeveel cm het bed dan omhoog staat.
Ik mag veronderstellen dat de d-h-z-er snapt dat de veer gespannen wordt als het bed omlaag gaat. En dat hij dan een iets zwaardere veer nodig heeft. Maar 3 X ?
En dat enig inzicht in de gewenste stand van de veer totdat die sluit nuttig is. Vandaar mijn voorstel voor een schetsje. Maar we hoeven hier niet tot het gaatje, toch?
Ik denk trouwens dat de vraagsteller met de suggestie van Tjinne nauwelijks nog geïnteresseerd is in deze gasveren-doe-het-zelf-oplossing.
:D
Weet ik niet, maar dit draadje start ermee.
En ja, zeker 3 keer ! Het plaatje van Kooiton is mooi genoeg. Dat geeft perfekt weer hoe je gasveren kunt plaatsen.
Maar hier geldt: de lange arm (de Gasveer) verhoudt zich ongeveer met de korte arm (afstand van bevestigingspunt tot het bed) in een verhouding van ca 1 : 3.
De benodigde kracht dus ook.
En ja, zeker 3 keer ! Het plaatje van Kooiton is mooi genoeg. Dat geeft perfekt weer hoe je gasveren kunt plaatsen.
Maar hier geldt: de lange arm (de Gasveer) verhoudt zich ongeveer met de korte arm (afstand van bevestigingspunt tot het bed) in een verhouding van ca 1 : 3.
De benodigde kracht dus ook.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.