Nare luchtjes

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AJMVer
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 23 mei 2016 11:03

Nare luchtjes

Bericht door AJMVer » ma 13 sep 2021 13:31

De vorige eigenaren hebben waarschijnlijk de kastjes boven de kookplaat vaak open laten staan tijdens het koken. Er zit een naar vettig luchtje in die kastjes.
Heeft iemand een goede tip hoe ik die lucht kan verwijderen? Veelvuldig luchten helpt niet.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2403
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Nare luchtjes

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 13 sep 2021 13:42

Poetsen, als het aanslag is net zolang doorgaan tot het schoon is
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 365
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: Nare luchtjes

Bericht door Frup » ma 13 sep 2021 13:43

Dat lijkt me ook erg vervelend.
In een (gebruikte) auto heb ik wel succes gehad met een ozon apparaat (sigarettengeur). Die moet je dan maar net hebben (zelf of bij kennissen).
Geurtjes uit de oven zijn snel weg met de damp van een bakje water met citroen erin. Misschien werkt dat ook vanaf een kookpit.
Helpt schoonmaken met een allesreiniger niet?
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

Gebruikersavatar
AJMVer
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 23 mei 2016 11:03

Re: Nare luchtjes

Bericht door AJMVer » ma 13 sep 2021 14:01

[re.gif] ik heb al vanalles geprobeerd, maar tot nu toe heeft het niet geholpen.
Citroen heb ik nog niet geprobeerd. Zal eens kijken of dat werkt!
Bedankt voor de tip!

workel

Re: Nare luchtjes

Bericht door workel » ma 13 sep 2021 14:18

[re.gif]

Eerst goed ontvetten en daarna bakje met azijn erin laten staan, paar dagen. Denk dat de geur dan een stuk minder is of weg.

Gebruikersavatar
AJMVer
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 23 mei 2016 11:03

Re: Nare luchtjes

Bericht door AJMVer » ma 13 sep 2021 14:20

[re.gif] oké die ga ik ook proberen!
Dankjewel!

ahoonhout
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 24 mar 2017 22:26
Locatie: Noord Holland

Re: Nare luchtjes

Bericht door ahoonhout » ma 13 sep 2021 14:38

Om luchtjes van die heerlijke stinkkaasjes te verwijderen uit je koelkast helpt een bakje met vers gemalen koffie goed .
Misschien helpt het ook in dit geval.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18924
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Nare luchtjes

Bericht door Hobby Linka » ma 13 sep 2021 14:39

Als wij binnen hebben gegourmet plaatsen we altijd een bakje met brandspiritus in de woonkamer. De volgende ochtend ruik je niets meer van de vette geur. Was een tip van een begrafenis ondernemer. Gebruikte dit altijd om een andere geur thuis te onderdrukken.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Knaus440
Berichten: 3715
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Nare luchtjes

Bericht door Knaus440 » ma 13 sep 2021 14:40

Ik heb goede ervaring met st.Marc. Schoonmaakmiddelen te koop in bouwmarkten.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 365
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: Nare luchtjes

Bericht door Frup » ma 13 sep 2021 15:04

ahoonhout schreef:
ma 13 sep 2021 14:38
Om luchtjes van die heerlijke stinkkaasjes te verwijderen uit je koelkast helpt een bakje met vers gemalen koffie goed .
Misschien helpt het ook in dit geval.
Ja, heerlijk die kaasjes!
Mijn idee is dan om eerst koffie te zetten van het verse maalsel. Een stuk camembert in de betreffende kastjes leggen en de rest met een verse baquette opeten. whistle.gif
Dan is het nare vettige luchtje in ieder geval snel verdwenen!
awhoea.gif
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1018
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Nare luchtjes

Bericht door GSAndre » ma 13 sep 2021 15:34

Twee schoteltjes met koffiedrab een nachtje laten staan, als azijn niet werkt.
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nare luchtjes

Bericht door dieseltijger » ma 13 sep 2021 15:49

VWO scheikunde: "similes substantiae dissolvere". Oftewel: gelijksoortige stoffen lossen in elkaar op. Als het vetaanslag is, dan zou inwrijven met slaolie effectief zijn. Nu de praktijk: ik had een vettige afzuigkap, en gewapend met deze kennis had ik dus de boel ingezeept met slaolie. Eindresultaat: extra vette afzuigkap en nog meer werk. Het oorspronkelijke vet was geoxideerd (lee: ranzig en verhard). Uiteindelijk met flink boenen schoon gekregen.

En St Marc in een fles is niet de st Marc op hars-basis: het is gewoon een sterk geconcentreerde soda oplossing. Koop liever voor 60 cent een kilo soda.

Dus ik zou vooral de andere tips opvolgen en niet de theorie.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
AJMVer
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 23 mei 2016 11:03

Re: Nare luchtjes

Bericht door AJMVer » ma 13 sep 2021 19:21

Oké, dank u wel allemaal voor de reacties/tips. Indien nodig ga ik ze uitproberen. Ik heb nu 2 pannetjes met azijn in de kastjes staan. Even een paar dagen wachten voor het resultaat!!

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nare luchtjes

Bericht door dieseltijger » ma 13 sep 2021 20:37

Andere mogelijkheid:

We hebben ooit Febreze of Oust textielverfrisser gebruikt om een hondenlucht uit de bekleding van de achterbak te verwijderen bij een tweedehands auto. Ging goed.

Mogelijkeid 2:Je neemt waterstofperoxide, 12%. Breng dat aan de binnenzijde van het kastje aan. Wel opletten: het bleekt. De vrije zuurstof reageert met kleurstoffen en ik hoop ook met de stoffen die penetrant geuren.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3686
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Nare luchtjes

Bericht door Niels83 » di 14 sep 2021 01:43

Ontvetten met Dasty. Goedkoop en echt de beste in NL alleen bij wibra te koop. Dasty heeft een sterke niet vervelende geur. Werkt dat niet voldoende dan azijn plaatsen. Of koffie als je die geur prettig vind, persoonlijk zou ik liever naast een gebruikt gourmet stel slapen dan naast koffie. Maar het neemt veel geur op en het maskeert. Toen wij last hadden van ratten ging nog wel eens ergens 1 dood op een plek waar we niet bij konden, die geur was ondraaglijk maar koffie neutraliseert zelfs dat.

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Nare luchtjes

Bericht door nonblond » di 14 sep 2021 13:53

Dasty werkt heel goed, maar wel eerst op een onopvallende plek uittesten, want soms is het te agressief. Je kunt ook schoonmaken met remmenreiniger. Dat is ook een goede ontvetter. Ook dit eerst op een onopvallende plek uitproberen of het niet te agressief is.

Richardm74
Berichten: 2
Lid geworden op: za 21 mei 2022 19:37

Re: Nare luchtjes

Bericht door Richardm74 » zo 22 mei 2022 18:48

Doorgesneden ui mininaal 24u er in leggen helpt wellicht.

Klinkt gek, maar laatst zag ik dit in her programma wheeler dealers, waar de presentator aangaf dat dit helpt bij een muffe auto

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”