stuk in caravanvloer vervangen

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
peter1956
Berichten: 11
Lid geworden op: do 17 sep 2020 17:24

stuk in caravanvloer vervangen

Bericht door peter1956 » di 17 aug 2021 05:16

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw in deze groep en een leek op het gebied van caravan reparaties. Daarom heb ik nu het volgende probleem. Mijn caravan had voor het keukentje een behoorlijk verende vloer.
Nu ben ik zo stom geweest om dit probleem vanaf de bovenkant aan te pakken. Ik heb het zeil verwijderd en een stuk van ongeveer 50 bij 50 cm uit de vloer gezaagd.
Daarna de isolatie verwijderd. Deze bleek nog goed verlijmd te zijn op de bodemplaat.
De vloer is niet rot. Ziet er nog perfect uit. De bovenbeplating was wat losgelaten. Ik weet dat ik dat had moeten laten injecteren via de bodem met epoxy maar dat is nu te laat. Hopelijk kan ik met jullie hulp de vloer weer herstellen.
Mijn plan was om in het gat een raamwerk te maken van vuren latten. Daartussen nieuw isolatiemateriaal en dan het uitgezaagde stuk er weer in.
Ik heb reeds diverse kokers Den Braven High Tack lijmkit. Kan ik deze gebruiken om de boel weer te verlijmen?
Deze bevat geen oplosmiddelen en zou ijzersterk zijn. Ik had gedacht om daarna over het hele gangpad een plaat van 5,5 mm multiplex te verlijmen voor extra stevigheid.
Wat denken jullie? Als ik alles royaal in de lijm zet en die extra plaat er boven op lijm, is het dan sterk genoeg? Het is wel in het looppad.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: stuk in caravanvloer vervangen

Bericht door dieseltijger » di 17 aug 2021 08:21

Ik denk dat je de schade niet groter moet maken, toch? Gezien jouw gebrek aan ervaring, en - wederom- de voorkeur voor radicale oplossingen die een grote kans met zich meebrengen het probleem nog groter te maken: laat het oplossen door een bedrijf dat ervaren is in schadeherstel.

Afhankelijk van de hoogte van de offerte kan je jouw mind opmaken of je beter een andere caravan kan kopen.

Geen lief antwoord, maar wie het beter weet mag het zeggen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: stuk in caravanvloer vervangen

Bericht door dieseltijger » di 17 aug 2021 08:42

Edit: (ik ga even ruzie maken) het begon met een klein stukje verende vloer. Jouw interventie heeft geresulteerd in een gat van 50x50 cm, waarbij je nu pas over de volgende stap nadenkt.

Nu wil je ?het zeil? over een behoorlijke lengte verwijderen en de vloer ophogen met nogmaals 0.5 cm multiplex. Hoe denk je dat dat eruit ziet? Kunnen schuiflades en de pleedeur nog wel open? Hoe werk je de aansluiting met de dorpel van de buitendeur af?

Je kon het niet, kan het niet, en je zal het niet kunnen verhelpen - en daar is niets verkeerd mee. Ken jouw beperkingen. Jouw kwaliteiten liggen op een ander terrein.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: stuk in caravanvloer vervangen

Bericht door Niels83 » di 17 aug 2021 09:42

Dieseltijger zegt het wat bout, maar zijn oplossing is imo nu wel het beste.

Wat dacht je toen je de zaag zetten in je vloer?

Ik ben best van het knutselen maar je een groot gaat weer stevig dicht maakt op de plek waar je veel loopt???

Ferdi
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

stuk in caravanvloer vervangen

Bericht door Ferdi » di 17 aug 2021 10:27

De schade is wel te herstellen hoor. Ik zou de plaat die je eruit hebt gehaald weer terug aanbrengen. Voordat je dat doet breng je rondom het gat in de vloer een passend latje aan van de juiste dikte en ongeveer 2 a 3 cm breed. Dus de isolatie weghalen zodat je ruimte krijgt voor de latten rondom het gat.
Dusdanig dat je de lat over de lengte half onder de vloer kan schuiven en vastlijmt en eventueel schroeft. Zo maak je een raamwerk rondom het gat. Zo hou je nog een rand rondom om de plank weer terug te lijmen en schroeven. Misschien heb je hierdoor al extra stevigheid gecreëerd op die plek. Daarna van onder de vloer op de juiste manier injecteren. Lastige klus die je misschien beter kan uitbesteden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: stuk in caravanvloer vervangen

Bericht door dieseltijger » di 17 aug 2021 10:54

De draagkracht/buigsterkte van de vloer zit 'm volgens mij in de dikte van de isolatielaag en het feit deze met zowel het bovenste en het onderste deel van de vloer stevig verbonden is: Drukbelasting op het bovenste vloerdeel (prima bij hout), trekbelasting op de onderste (buitenste) plaat (iets wat minder goed door hout getackled wordt) maar die lekker verdeeld wordt door de vastgekleefde isolatie.

Dan moet je gewoon blindvaren op gasten die dit kunstje al vaker gedaan hebben. Contrasterend stuk zeil eroverheen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ferdi
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Re: stuk in caravanvloer vervangen

Bericht door Ferdi » di 17 aug 2021 11:04

Klopt, daarom achteraf de hele vloer laten injecteren


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: stuk in caravanvloer vervangen

Bericht door cadance » di 17 aug 2021 12:11

@ door Ferdi » di 17 aug 2021 10:27

Zoals Ferdi het voorsteld is het wel te doen.
Het wordt een vies klusje want je moet volgens mij constructielijm D4 (shuimlijm) gebruiken.
Als je dan voorzichtig het isolatie schuim 2 cm diep verwijderd uit de bestaande vloer en daar de passende vuren latten inlijmd.
Dan moet je wel de latten maar ook de vloer spaarzaam in smeren (spateltje) met die Constructie lijm.
En dan liever niet schroeven maar met lijmtangetjes onder en boven de vloer aan drukken met behulp van een latje of balkje tussen de klemmen.
Overtollige lijm gelijk verwijderen en liever zelfs ook afplakken op het gedeelte waar geen lijm mag komen.
Als dit is uitgehard (volgende dag)
Als je het uitgezaagde stuk nog hebt. Dan met een houtzaag de bovenste (binnen) plaat los zagen en de rand het isolatie schuim verwijderen.
Dan de rand van de plaat met isolatie van onderaf er inlijmen met die bruislijm lijm.
Je moet hier dan ook wel wat dikkere losse latjes gebruiken (min. 12 mm.dik) om de plaat aan te drukken dmv. schroeven of te stempelen.
Na uitharding de bovenplaat met bruislijm er op plakken en zoals de onder plaat ook weer met die latjes.
Je moet latjes of balkjes gebruiken om aan te drukken want anders gaat het bestaande triplex van (3 mm?) gaat golven.
Wel kranten oid. tussen de aandruk latjes of balkjes doen anders heb je weer schade met het verwijderen van die hulp latjes.
Na uitharding kunnen de schroeven weer verwijdert worden want die bergen geen stevigheid toe.
Dan de hele vloer laten injecteren
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: stuk in caravanvloer vervangen

Bericht door Morgoth » di 17 aug 2021 15:04

Iedereen heeft in zijn leven wel eens iets kapot gerepareerd. Kan de beste overkomen.

Latjes rondom in het gat schuiven van de juiste dikte zodat ze voor een deel onder de nog aanwezige vloer zitten en voor een deel onder het uitgezaagde stuk. Isolatie weer aanbrengen alles goed in de juiste bruislijm zetten, uitgezaagde plaat er weer op, zeil er weer over en een stapel trottoirtegels erop zodat het niet omhoog komt, laten uitharden en klaar. Probleem opgelost.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

peter1956
Berichten: 11
Lid geworden op: do 17 sep 2020 17:24

Re: stuk in caravanvloer vervangen

Bericht door peter1956 » di 17 aug 2021 15:45

[re.gif]

Bedankt voor je support! Ik was idd een beetje dom ;-)
Kun je me ook vertellen welke bruislijm ik moet gebruiken? Hoe kunnen we die bruislijm het beste verwerken? Ik heb begrepen dat deze uitzet. of heb ik de tijd om alles dicht te maken voordat de boel omhoog komt?
Ik stel misschien domme vragen maar voor mij is het nog heel onduidelijk. Een ander adviseerde mij om de boel te verlijmen met Den Braven 302 lijmkit. Weet u misschien of dit ook een mogelijkheid is?
Laatst gewijzigd door Daphne op di 17 aug 2021 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote voorgaand bericht verwijderd

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: stuk in caravanvloer vervangen

Bericht door Morgoth » di 17 aug 2021 15:59

Ik zou persoonlijk Permacol er voor gebruiken.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

peter1956
Berichten: 11
Lid geworden op: do 17 sep 2020 17:24

Re: stuk in caravanvloer vervangen

Bericht door peter1956 » di 17 aug 2021 16:22

[re.gif]

oke. Bedankt! Ik ga het toch op deze manier proberen. De vloer van onderaf laten injecteren kan altijd nog.
Laatst gewijzigd door Daphne op di 17 aug 2021 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: stuk in caravanvloer vervangen

Bericht door Morgoth » di 17 aug 2021 16:47

Van onderen injecteren doe je ook met Permacol.
Dat Den Braven ken ik niet. Het maakt niet heel veel uit welke bruislijm of PU lijm je gebruikt. Je moet alleen kijken of je er polystyreen (piepschuim) mee kunt lijmen want dit zit (waarschijnlijk) tussen de twee bodemlagen.

Je moet in ieder geval zorgen dat de bodemplaat op de randen van het gat ondersteuning krijgt, anders gaat dast inzakken. Daarom dus er een lat in de dikte van het piepschuim tussen de twee vloerplaten zodat het de bestaande vloer en het terug te plaatsen paneel kan ondersteunen.

Zo komt de doorsnede van de vloer er dan uit te zien. Uiteraard de latten rondom. Alles lijmen met bruislijm, maar niet te veel. Dat spul zet enorm uit. Dus direct na montage een stapeltje tegels erop leggen. Mogelijk moet je later van onderaf nog injecteren.
Knipsel.JPG
Hobby 420 De Luxe uit 1988

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: stuk in caravanvloer vervangen

Bericht door cadance » di 17 aug 2021 17:43

@ door Morgoth » di 17 aug 2021 16:47
Mooi getekend, Zo bedoelde ik het ook.
Moet goed komen.
Zelf heb ik door een klapband ook wel eens zoiets aan de hand gehad.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

peter1956
Berichten: 11
Lid geworden op: do 17 sep 2020 17:24

Re: stuk in caravanvloer vervangen

Bericht door peter1956 » di 17 aug 2021 17:58

Morgoth schreef:
di 17 aug 2021 16:47
Van onderen injecteren doe je ook met Permacol.
Dat Den Braven ken ik niet. Het maakt niet heel veel uit welke bruislijm of PU lijm je gebruikt. Je moet alleen kijken of je er polystyreen (piepschuim) mee kunt lijmen want dit zit (waarschijnlijk) tussen de twee bodemlagen.

Je moet in ieder geval zorgen dat de bodemplaat op de randen van het gat ondersteuning krijgt, anders gaat dast inzakken. Daarom dus er een lat in de dikte van het piepschuim tussen de twee vloerplaten zodat het de bestaande vloer en het terug te plaatsen paneel kan ondersteunen.

Zo komt de doorsnede van de vloer er dan uit te zien. Uiteraard de latten rondom. Alles lijmen met bruislijm, maar niet te veel. Dat spul zet enorm uit. Dus direct na montage een stapeltje tegels erop leggen. Mogelijk moet je later van onderaf nog injecteren.
Knipsel.JPG
Super! Het is hartstikke duidelijk zo. Heel erg bedankt voor het meedenken. Ik ga het zo proberen.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: stuk in caravanvloer vervangen

Bericht door dieseltijger » di 17 aug 2021 18:18

Zou je ook foto's willen posten? want dit is wel een unieke en leerzame situatie. Voorzichtig he....
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

peter1956
Berichten: 11
Lid geworden op: do 17 sep 2020 17:24

Re: stuk in caravanvloer vervangen

Bericht door peter1956 » wo 18 aug 2021 11:30

dieseltijger schreef:
di 17 aug 2021 18:18
Zou je ook foto's willen posten? want dit is wel een unieke en leerzame situatie. Voorzichtig he....
Hier vast twee foto's van de beginsituatie. Dit is de oude isolatie. Die is er nu uit. Ik ga nu xps schuim plaatsen en een nieuw frame maken. ik heb geen haast. Het is een project voor het najaar. Maar ik blijf er vertrouwen in hebben dat het me gaat lukken. Misschien niet de gangbare manier, maar dat wil niet zeggen dat dit niet kan werken. Eigenwijs is ook wijs he! ;-)
Bijlagen
IMG_8606.JPG
IMG_8606.JPG (108.78 KiB) 1546 keer bekeken
IMG_8599.JPG
IMG_8599.JPG (103.25 KiB) 1546 keer bekeken

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: stuk in caravanvloer vervangen

Bericht door Morgoth » wo 18 aug 2021 11:59

thumbup.gif
Ik zou alleen zorgen dat de randen rondom ondersteuning hebben van een lat.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
merchr32
Berichten: 183
Lid geworden op: di 1 aug 2017 17:27

Re: stuk in caravanvloer vervangen

Bericht door merchr32 » wo 18 aug 2021 13:16

Het is een vrij grote oppervlakte.
Ik zou in het frame nog een paar dwarsbalkjes plaatsen en het frame daarmee strammer, stijver maken, anders blijft de vloer m.i. zweven omdat de bovenplaat niet meer een geheel is met de totale vloerplaat.
Ik wens jullie veel succes met de reparatie thumbup.gif
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023

Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis

peter1956
Berichten: 11
Lid geworden op: do 17 sep 2020 17:24

Re: stuk in caravanvloer vervangen

Bericht door peter1956 » wo 18 aug 2021 13:59

merchr32 schreef:
wo 18 aug 2021 13:16
Het is een vrij grote oppervlakte.
Ik zou in het frame nog een paar dwarsbalkjes plaatsen en het frame daarmee strammer, stijver maken, anders blijft de vloer m.i. zweven omdat de bovenplaat niet meer een geheel is met de totale vloerplaat.
Ik wens jullie veel succes met de reparatie thumbup.gif
Bedankt! Ik ga een frame plaatsen op de manier zoals Morgoth aangaf. Ik ben inderdaad van plan om hierin meer dwarsbalkjes te gaan plaatsen. Daarin komt ook het meer stevige xps schuim. Het lijkt mij dat het moet lukken.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: stuk in caravanvloer vervangen

Bericht door Micky » vr 3 sep 2021 09:45

Wat is de status op dit moment?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

peter1956
Berichten: 11
Lid geworden op: do 17 sep 2020 17:24

Re: stuk in caravanvloer vervangen

Bericht door peter1956 » zo 19 sep 2021 09:37

Micky schreef:
vr 3 sep 2021 09:45
Wat is de status op dit moment?
De vloer is inmiddels klaar. Ik ben zeer tevreden met het resultaat! Ik heb een nieuw frame gemaakt met meer dwarsverbindingen wat deels onder de nog bestaande vloer doorloopt. Daarin nieuwe isolatie. Dit alles stevig verlijmd met Den Braven Hubrifix 302. Daarna een nieuwe vloerplaat erop. Deze heb ik verlijmd met een bruislijm van Den Braven. De PU-Constructionfix Super. Beiden tasten het isolatiemateriaal niet aan en het is een keiharde en ijzersterke verbinding geworden.

peter1956
Berichten: 11
Lid geworden op: do 17 sep 2020 17:24

Re: stuk in caravanvloer vervangen

Bericht door peter1956 » zo 19 sep 2021 09:41

De klus is geklaard. Ik ben zeer tevreden. Het frame en het isolatiemateriaal verlijmd met Den Braven Hybrifix 302 en de vloerplaat met PU-constructiefix Super van Den Braven. Het is een keiharde constructie geworden.
Bijlagen
IMG_8744.JPG
IMG_8744.JPG (79.25 KiB) 1348 keer bekeken
IMG_8634.JPG
IMG_8634.JPG (80.87 KiB) 1348 keer bekeken
IMG_8632.JPG
IMG_8632.JPG (114.21 KiB) 1348 keer bekeken

peter1956
Berichten: 11
Lid geworden op: do 17 sep 2020 17:24

Re: stuk in caravanvloer vervangen

Bericht door peter1956 » zo 19 sep 2021 12:22

dieseltijger schreef:
di 17 aug 2021 18:18
Zou je ook foto's willen posten? want dit is wel een unieke en leerzame situatie. Voorzichtig he....
Hier de foto's van het resultaat. Ik ben zeer tevreden! Het resultaat is een sterke keiharde verbinding.
Bijlagen
IMG_8744.JPG
Verder verlijmd met een bruislijm van Den Braven PU-Constructionfix Super
IMG_8744.JPG (79.25 KiB) 1314 keer bekeken
IMG_8634.JPG
Verlijmd met Den Braven Hybrifix 302
IMG_8634.JPG (80.87 KiB) 1314 keer bekeken
IMG_8631.JPG
Verlijmd met Den Braven Hybrifix 302
IMG_8631.JPG (94.11 KiB) 1314 keer bekeken

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: stuk in caravanvloer vervangen

Bericht door dieseltijger » wo 22 sep 2021 07:51

Zo! Dat ziet er indrukwekkend uit. Heb je de balkjes onderling ook verbonden anders dan met lijm?
Ik zou er een contrasterend stuk zeil op aanbrengen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”