Latten onder bed Dethleffs Camper 420T 1999

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Latten onder bed Dethleffs Camper 420T 1999

Bericht door stefertje » zo 11 jul 2021 10:56

Hi,

Ik zit dus al een tijdje met het volgende vraagstuk:
De latten onder het grote bed.. het lukt me niet om dit goed werkend te krijgen. Ik heb bij onze Dethleffs 1 lat gekregen die je op de randen van de bank kan leggen en 1 lat met een stuk plank eraan om het bed te verlegen zodat de kussen liggend passen. Het volgende doe ik op aanraden van iemand van het forum hier maar werkt ook niet helemaal, we beginnen van bank naar bed om te bouwen:
1. Tafel optillen aan de voorkant zodat hij uit de strip tegen de muur gaat, poot inklappen voor de helft en in de lage strip terug monteren.
2. Houten lat onder de tafel monteren, in het midden onder de tafel dus precies tussen de strip en de poot in. Lat is iets hoger dan de tafel dus de tafel ligt als het ware op de lat en steunt niet op de poot.
3. Voorste deel, plank met lat monteren om het bed te verlengen. Ook hier onduidelijk of de plank nu op of onder de tafel moet. Er zit wel een houten blokje op tegen het schuiven dus het lijkt alsof de plank op de tafel moet maar omdat de tafel wat hoger staat door de lat werkt dit niet.

Op dit moment kraakt de boel behoorlijk en hoor je bij het omdraaien in bed de tafelpoot bonken op de grond. De lat die midden onder tafel zit staat als je op het bed ligt ook helemaal krom.

Graag zie ik wat reacties. Ik kan in het boekje helaas niet hierover vinden..
Het stoort me al voor het 2e jaar verschrikkelijk in ieder geval.

Afbeelding
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Latten onder bed Dethleffs Camper 420T 1999

Bericht door stefertje » zo 11 jul 2021 10:58

En nog een foto als er iemand op het bed ligt:
Afbeelding

Het lijkt er erg op dit die middelste lat niet onder de tafel hoort. Maar is de tafel dan wel stevig genoeg om bevestigd te zijn aan de strip en aan de poot?
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Latten onder bed Dethleffs Camper 420T 1999

Bericht door stefertje » zo 11 jul 2021 10:58

Afbeelding

En de laatste
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Latten onder bed Dethleffs Camper 420T 1999

Bericht door iemand » zo 11 jul 2021 12:04

maak eens een foto van zitgedeelte zonder de kussens en tafel.

er is vast wel iets anders te bedenken.

Ik gebruik de tafel bewust niet en werk met latjes van lattenbodem.
Zo belucht je ook beter.

zie https://avento.weebly.com/knutselpagina.html
Afbeelding
ik heb ook mooie oplossingen gezien, waarbij er balkjes werden geplaatst die onderling op afstand met katoenenband waren verbonden.
Trek je zo uit en schuif je ochtens weer naar naar voren.

Eens even zoeken naar wat foto's.
Blijft wel 1e vraag, hoe zie de randen van de banken bij jou eruit....

Ik zie 1 balkje met alu beugel... dat kun je evt ook als idee gebruiken en dupliceren.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Latten onder bed Dethleffs Camper 420T 1999

Bericht door stefertje » zo 11 jul 2021 12:22

Dank iemand voor je reactie.
Ik wil eigenlijk voorkomen om iets te “bedenken” of maken, dit hebben ze al voor me in de Dethleffs fabriek gedaan alleen ben ik even kwijt hoe het gemonteerd dient te worden.
De latjes liggen met stalen beugels op de randen van de bank links en rechts.
Ik wil geen lattenbodems gaan maken, tafels weghalen of zelf iets bedenken. Tenzij uiteindelijk blijkt dat Dethleffs een bed heeft gemaakt waar je niet zonder herrie in kan slapen maar dat lijkt me sterk..
Het gaat me hierom: hoe bouw ik het bed op zoals het af fabriek bedoeld is?

Dank voor je reactie in ieder geval!

Iemand?
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Latten onder bed Dethleffs Camper 420T 1999

Bericht door SBerend » zo 11 jul 2021 12:24

Ik weet dat het deel tussen de banken bij de Avento degelijker is afgewerkt met de aluminium profielen en een balkje aan de binnenzijde van de banken dan dat van de Dethleffs. .TS kan volgens mij beter de lattenbodem (indien gewenst) op een tussenstaande bokje plaatsen. En net als hiervoor is geschreven met een lattenbodem ventileert het matras beter
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Latten onder bed Dethleffs Camper 420T 1999

Bericht door stefertje » zo 11 jul 2021 12:27

Dank voor de reacties maar zoals eerder aangeven wil ik niets verbouwen of de tafel achterwege laten. Ik ben opzoek naar de manier hoe het bed opgebouwd hoort te worden… volgens mij staat er nu teveel spanning op en hoort mogelijk de lat onder het tafelblad daar niet..
Verder heb ik een Akwamat en eigenlijk geen problemen met ventilatie.

Dank voor de goede ideeën in ieder geval!
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: Latten onder bed Dethleffs Camper 420T 1999

Bericht door dennisb » zo 11 jul 2021 12:36

Volgens mij rust de tafel op het latje terwijl de kussens op de tafel liggen. De tafel hangt in een systeem aan de disselkant en moet staan met de poot op de grond. Wij hadden met de vorige caravan wel een rustlatje/plankje voor het laatste stukje waar de tafel stopt

Verstuurd vanaf mijn SM-G770F met Tapatalk

Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Latten onder bed Dethleffs Camper 420T 1999

Bericht door stefertje » zo 11 jul 2021 12:42

Hi DennisB,

Inderdaad zo heb ik het nu staan. Het enige is: het latje dat midden onder tafel ligt terwijl de tafel in de strip aan de dissel kant vast zit staat de poot van de tafel niet op de grond, pas op het moment iemand erop gaat liggen zie je het latje helemaal verbuigen in het midden onder de tafel en hoor je als je je bijv een beetje wild omdraait in bed de tafelpoot op de grond bonken..
Verder lijkt het er ook op dat de voorste plank met lat ook een blokje heeft zodat de plank niet over de tafel kan schuiven deze zit nu echter onder de tafel…
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: Latten onder bed Dethleffs Camper 420T 1999

Bericht door dennisb » zo 11 jul 2021 21:38

Dus de conclusie is dat je het extra latje en beugeltje weg moet/kan halen, dan is het weer in orginele staat.

Verstuurd vanaf mijn SM-G770F met Tapatalk

Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7995
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Latten onder bed Dethleffs Camper 420T 1999

Bericht door Ron » zo 11 jul 2021 21:40

Ik deed het latje meer richting de poot leggen.
En de plank lag op de tafel.
Verder had ik een dubbel gevouwen kartonnetje onder de poot liggen.
Maar je hebt gelijk . De latjes zijn net niet " laag" genoeg.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7995
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Latten onder bed Dethleffs Camper 420T 1999

Bericht door Ron » zo 11 jul 2021 21:53

Je kan de kanten van de bank waar het beugeltje van het latje op rust.
Een stukje uitzagen. Zodat het latje een 1/2 cm lager ligt.
Dat zal precies voldoende zijn.
En is onzichtbaar.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Latten onder bed Dethleffs Camper 420T 1999

Bericht door Wim Corduwener » zo 11 jul 2021 22:06

Begrijp ik uit je bericht dat je de constructie zoals Dethleffs het heeft bedacht (zithoek ombouwen tot bed en slapen op de kussens en de tafel) wil handhaven?
Ikzelf zou dan denken dat er geleiderails op de banken zou moeten zitten waar de tafel in ligt.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Latten onder bed Dethleffs Camper 420T 1999

Bericht door stefertje » zo 11 jul 2021 22:37

Dank voor al jullie reacties.. zoals Ronk ook al aangeeft werkt het net niet helemaal en dan klopt mijn vermoedens dus wel dat ik het wel goed in elkaar heb gezet.
Ik bleef het raar vinden dat de poot alleen onder druk op de grond staat.
Nu heb ik de lat helemaal tot achter de poot geplaatst en dit scheelt alweer iets.
Indd wat Ronk zegt kan ik mogelijk een klein stukje uit vijlen om iets meer ruimte te creëren..
Ik zal vannacht eens bekijken of het met de verschoven lat al beter is.
Inderdaad zoals eerder benoemd gebruik ik het bed zoals Dethleffs het ontworpen heeft: tafel naar beneden, latjes met plank kussens plat en slapen maar.
Als ik de caravan nog lang zou houden zouden er waarschijnlijk normale matrassen op komen maar met een kleine op komst zit ik stiekem ook alweer te kijken naar wat groters.

De reden voor het aanmaken van het topic is: Dethleffs zou gaan bed hebben ontwikkelt wat niet past, vandaar mijn vraag hoe het zou horen.
Het lijkt nu iets beter te gaan en mogelijk met wat sleufjes zagen helemaal goed!
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”