Reparatie koorden Midi Heki dakluik

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
ahoonhout
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 24 mar 2017 22:26
Locatie: Noord Holland

Reparatie koorden Midi Heki dakluik

Bericht door ahoonhout » zo 6 jun 2021 19:40

Ben je op vakantie en bij het openen van het verduisteringsscreen van ons Midi Heki dakluik met slinger (Fendt 2016) ziet mijn echtgenoot 2 koordjes los hangen. De screen zitten scheef en sluiten niet meer. Wat nu scratch.gif
Op zo'n moment is Google je beste vriend. Na de juiste zoekopdracht komen we op het camperforum een tekening tegen die ene Wim heeft geplaatst. Hierop kun je zien hoe de koordjes lopen. ( bedankt voor het plaatsen Wim!). Na het verwijderen van de kap met de screens waarvan we de handleiding ook op het internet hadden gevonden en ook een you-tube filmpje wisten we hoe dat moest. Hij klemt dus voorzichtig met een breed mes los wrikken na het verwijderen van de slinger.
Toen zagen we dat de koordjes uit het klemmetje waren gesprongen bij A op de tekening. Koordjes weer juist geleid en met een mesje achter de haakjes geduwd die de koordjes aan de zijkant geleiden. Het oude klemmetje was niet meer te gebruiken. Ik heb een handige echtgenoot die een "rommelkistje" heeft waar hij vanalles in bewaard. Je weet nooit.
Daar kwam hij op het idee een half kroonsteentje te proberen. De rafelige uiteinden van de koordjes met een beetje lijm behandeld en daarna in het kroonsteentje. Alles weer netjes op zijn plaats en het werkt haphop.gif . Hopelijk lang, voorlopig een hoop geld uitgespaard voor een nieuwe.
20210606_100831.jpg
20210530_123450.jpg
1622990693617_IMG-20210530-WA0002.jpg

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1670
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Reparatie koorden Midi Heki dakluik

Bericht door thmeyer » zo 6 jun 2021 19:57

[re.gif]
Het bovenstaande verhaal komt mij bekend voor.
Bij mij schoot het hor gedeelte met een knal (eigen schuld) los, waardoor de bevestiging van 1 van geleide touwtjes afbrak.
Ook hier, heb ik het geleide touwtje op een iets andere manier (gelukkig) vast kunnen zetten.
En verduistering cq hor werkt weer zoals van oudst.

Opmerking:
Omdat het grote dakluik de laatste tijd moeilijk open ging heb ik op een later moment heb ik de geleiding inclusief worm-mechanisme met de slinger gedemonteerd, alles goed schoongemaakt en dat weer goed ingevet en weer in elkaar gezet.
Toen ik dat had gedaan, heb ik meteen het kleine dakluik onderhanden genomen (ik wist nu het moest).
En nu werken ze beide als of ze net uit de fabriek komen.



Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”