Lek?

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Kelly
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 7 okt 2020 13:35

Lek?

Bericht door Kelly » do 12 nov 2020 21:43

Sinds kort heb ik de abi beyerland (1984) overgenomen van mijn ouders. Deze caravan staat al zo'n 15 jaar dag en nacht buiten (daarvoor altijd binnen). De caravan is gelukkig nog in goede staat.
Binnenin zijn er tekenen van vocht. Dit ziet er wel droog uit. Vorig jaar had mijn moeder de caravan afgespoten en daarbij enthousiast op de rubbers gespoten. Dus ergens hoop ik dat dat daarvan is. Of van het dakluik dat in slechte staat was, deze is reeds vervangen.
MAAR rechts achteraan is er in de hoek op de grond steeds een vochtige plek. Ik heb geen idee waar het vandaan komt (handvat achteraan? Achterlichten zitten in een opgebouwde plastiek opbouw, hier zit aan de zijkant een openstaande scheur.)
Hoe pak ik dit het best aan? Naar caravan boer om te laten meten of zelf een vochtmeter kopen? Bij laatste optie vraag ik me af of ik daarmee zelf de oorzaak kan vinden.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lek?

Bericht door Chris » do 12 nov 2020 21:52

RE.gif

Met een vochtmeter kan je in ieder geval aardig de richting bepalen vanwaar het vocht komt....en handvatten zijn daar een bekend lekkend probleem in.
Maar... een caravan uit 1984 die al 15 jaar buitenstaat.... is wel een beetje de goden verzoeken.
Dan meld je ook nog over een slecht en vervangen dakluik.
Daarbij de vochtige plek op de vloer..... of uit de wand ??

Ik denk dat ik de caravan naar een caravan onderhoudsbedrijf zou brengen en hun een vochtmeting laten doen.
Die vochtmeting zal ... misschien niet zo vrolijk uitpakken.
Wellicht hebben zij een advies en afhankelijk hoe handig je bent... kan je dit zelf, of is er geen beginnen aan...
Ik snap dat het je eerste caravan is... maar staar je niet blind ...realiseer de realiteit.

Ik zal even een schema met vochtmeetplekken hieronder plaatsen.
Dit is het Bovag meet schema voor caravans.
.
plattegrond.jpg
plattegrond.jpg (29.28 KiB) 971 keer bekeken
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Lek?

Bericht door Micky » do 12 nov 2020 21:54

RE.gif RE.gif

Dat komt niet van de spuit en als hij al lang buiten staat bereid je voor op tegenslag, koop maar een meter of leen er 1 die liegen doorgaans niet en de ervaring is dat de schade veel groter is dan je verwacht, zeker als hij altijd buiten gestaan heeft en oud is
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Kelly
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 7 okt 2020 13:35

Re: Lek?

Bericht door Kelly » do 12 nov 2020 21:57

De caravan is gekeurd. Er is nergens rot aan de bodem.

Ik kan hem momenteel bij iemand binnen zetten. Maar wat is wijsheid? Eerst laten meten of binnen zetten en in het voorjaar ermee verder?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Lek?

Bericht door Micky » do 12 nov 2020 22:06

Eerst meten, voordat het opdroogt en dat hij gekeurd is zegt werkelijk 0,0 over houtrot aan de caravan sorry :(

bij de standaard "keuringen" (weet niet welke je bedoelt) zit een vocht meting niet eens in en dan nog zien ze vaak rot over het hoofd, daarom doe ik de vochtmetingen zelf.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lek?

Bericht door Chris » do 12 nov 2020 22:09

Gekeurd heb ik vaker gehoord.. whistle.gif whistle.gif
Wat is er gekeurd?
Toevallig is er net een vergelijkbaar Topic hier op het forum, ook een oudere caravan die ook gekeurd was..
Zoek maar een hier, en lees daarna de eerste pagina van dat topic: viewtopic.php?f=80&t=42305&start=75#p789543
En dat is niet de enige helaas..

Ik zou zeker nu een vochtmeting doen.
Als je hem maanden binnen zet is alle vocht er wel uit verdampt en zal de meting heel anders zijn.
Nu is het zoals het is...

Ik heb een niet officiele vochtmeter, prima bruikbaar hiervoor.
Zoiets zou je kunnen bedenken... en als je niet heel ver weg woont mag je hem ook nog wel lenen van me.
Dan weet je tenminste iets...
Ik heb deze... van Aliexpress, de originele is een Caisson.. die is door de Bovag aanbevolen bij officiele keuringen.
Dit is een niet destructieve meter, geen pennen die je in het hout moet prikken maar een inductieve meting.
.
Vochtmeter.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Kelly
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 7 okt 2020 13:35

Re: Lek?

Bericht door Kelly » do 12 nov 2020 22:16

Autokeuring in België. Mijn man (mecanicien) heeft de bodem zelf ook bestudeerd. Die was zelfs verbaasd over de goede staat van de caravan.
Oké, dank je voor de tips! Ik wist eigenlijk wel dat ik meting eerst moest laten doen, maar stiekem die schrik voor het resultaat....

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Lek?

Bericht door dieseltijger » do 12 nov 2020 22:23

Ik zou gewoon nu meten (want nu is 'ie lekker vochtig) om de plaats van de lekkage ongeveer te bepalen. De usual suspects zijn de schroefverbindingen van de rangeerhandgrepen plaataansluitingen en de hoekpunten. dan zou ik buiten aan de onderzijde kijken of je rot ziet, en vervolgens zou ik de binnenwand loshalen en eens rustig kijken.

[Theoretisch gezwatel]: Wellicht kan je de zacht geworden delen met epoxyhars behandelen zodat ze weer stevig worden. En de oorzaak van de lekkage wegnemen (bijvoorbeeld: kit aanbrengen waar deze verdroogd is, de schroefverbindingen eveneens opnieuw van kit voorzien) [\Theoretisch gezwatel]
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Kelly
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 7 okt 2020 13:35

Re: Lek?

Bericht door Kelly » do 12 nov 2020 22:42

dieseltijger schreef:
do 12 nov 2020 22:23

[Theoretisch gezwatel]: Wellicht kan je de zacht geworden delen met epoxyhars behandelen zodat ze weer stevig worden. En de oorzaak van de lekkage wegnemen (bijvoorbeeld: kit aanbrengen waar deze verdroogd is, de schroefverbindingen eveneens opnieuw van kit voorzien) [\Theoretisch gezwatel]
Het was ook mijn idee om in het voorjaar te proberen om die handgrepen eraf te halen, schoonmaken en nieuwe kit onder.
De kit is overal verdroogd. Ventilatieroosters zijn gescheurd bij de schroeven, had die ook willen vervangen maar nog geen enkele gevonden met dezelfde afmetingen.
Scheuren in lichtbalk dus dichtmaken met epoxyhars? Had daar al aan gedacht maar wist niet of dat kon.

Maar eerst dat lek. Zou er graag nog lang met op stap gaan...

Kelly
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 7 okt 2020 13:35

Re: Lek?

Bericht door Kelly » vr 13 nov 2020 14:23

Ik ben heel erg teleurgesteld teruggekomen van het caravan centrum. Wat een vochtmeting... Als hij al 5 minuten gemeten heeft, dan was het al veel. Naar de plek die ik aanwees die nat is, keek hij na veel aandringen even. (Wel nat, niet rot.) Maar het afrekenen ging soepel (45 euro scratch.gif ).

Zijn conclusie:
Metertje ging regelmatig omhoog. Het vocht was niet van eenmalig schoonspuiten maar zou van langer zijn.
Na aandringen wat ik moet doen, zei hij dat ik aan de buitenkant de kit opnieuw moet doen.
Ik heb meermaals gevraagd of ie afgeschreven was / rot maar daarop zei hij dat er nog met te rijden was.
Tegen de vrouw die afrekende had hij gezegd dat ie slecht was. Ik veronderstel onder slecht iets wat niet herstelbaar is.
De vrouw zei me nog dat het niet EVEN opnieuw kitten is en dat als de lijsten eraf zijn, alles dan eerst moet drogen voordat ik kan kitten.

Zucht. Ik vond deze ervaring dus zuivere geldverspilling. boos.gif

Ik hoop dat jullie tips voor me hebben.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Lek?

Bericht door dieseltijger » vr 13 nov 2020 14:41

"Tact is not my middle name", maar hou - ondanks de emotionele waarde die de caravan van jouw ouders voor jou heeft altijd de optie om "niets" te doen in jouw achterhoofd. De marktwaarde is beperkt, dus....er zijn mogelijkheden! Ik gok: zowiezo de 4 rangeergrepen losschroeven en opnieuw de schroefgaten van butylkit (Sylkaflex oid) voorzien. Dan heb je dat voor de komende jaren getackled. En dan binnen voorzichtig de beplating losschroeven, isolatie loshalen en kijken wat je aantreft.

Nogmaals - financieel gezien - loop je geen risico als je de boel verstiert, en je kan ook wel de tijd uitzingen. Dan gaat de houtrot weliswaar door, maar als je m droog stalt en alleen zomers weggaat..who cares.

En die caravandealer zou ik mijden als de pest.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Lek?

Bericht door iemand » vr 13 nov 2020 15:52

Voor 45 euro mag je bij mij op de oprit "de hele middag" met mijn vochtmeter spelen en krijg je die er kado bij blij.gif

TIP: koop de oranje meter die Chris aangaf in China (GM630) en over 4 weken is ie binnen, kun je daarna nog prima meten.
Want zo snel zal je caravan niet drogen.
De meter kost op dit moment Eur 17,77 op je PC en via je Tabet nog iets goedkoper (17,56) en Eur 0,52 verzendkosten.
Dus voor Eur 18,30 komt ie naar je toe haphop.gif

En kun je na het oplossen van de oorzaak ook vaststellen dat het steeds verder droogt.

Mbt vinden van de oorzaak.
Eerst maar eens waarden meten.
Besef daarbij wel dat de meter ook reageert op electronica-draden en aluminium etc.
Maar dat herken je zo, want dan zie je een uitslag over/in een rechte lijn.

Foto's plaatsen en we denken met je mee.
Er zijn je al velen voor gegaan, die het prima zelf of met wat hulp hebben kunnen oplossen.
En er is niets zo mooi als zelf repareren thumbup.gif

Meer info mbt de vochtmeting kun je lezen op mijn onderhouds-pagina (ergens halverwege)
https://avento.weebly.com/onderhoud.html
Laatst gewijzigd door iemand op vr 13 nov 2020 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Lek?

Bericht door iemand » vr 13 nov 2020 16:10

FF zoeken en hij is er nog goedkoper (Eur 16,81+ 0,51) bestellen via APP.
https://nl.aliexpress.com/item/4000515626042.html
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Kelly
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 7 okt 2020 13:35

Re: Lek?

Bericht door Kelly » vr 13 nov 2020 16:18

Jullie hebben me al meer geholpen dan die dealer. Dank je! aflower.gif

Komende zondag gaat de caravan normaal gezien in een schuur van een vriend.
Hebben jullie daarvoor nog tips?
Alle ramen op een kier zetten?
GEEN vochtvreter?

Kelly
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 7 okt 2020 13:35

Re: Lek?

Bericht door Kelly » vr 13 nov 2020 16:23

iemand schreef:
vr 13 nov 2020 16:10
FF zoeken en hij is er nog goedkoper (Eur 16,81+ 0,51) bestellen via APP.
https://nl.aliexpress.com/item/4000515626042.html
Dank je wel voor de moeite!

Kelly
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 7 okt 2020 13:35

Re: Lek?

Bericht door Kelly » vr 13 nov 2020 16:30

dieseltijger schreef:
vr 13 nov 2020 14:41
"Tact is not my middle name", maar hou - ondanks de emotionele waarde die de caravan van jouw ouders voor jou heeft altijd de optie om "niets" te doen in jouw achterhoofd. De marktwaarde is beperkt, dus....er zijn mogelijkheden! Ik gok: zowiezo de 4 rangeergrepen losschroeven en opnieuw de schroefgaten van butylkit (Sylkaflex oid) voorzien. Dan heb je dat voor de komende jaren getackled. En dan binnen voorzichtig de beplating losschroeven, isolatie loshalen en kijken wat je aantreft.

Nogmaals - financieel gezien - loop je geen risico als je de boel verstiert, en je kan ook wel de tijd uitzingen. Dan gaat de houtrot weliswaar door, maar als je m droog stalt en alleen zomers weggaat..who cares.

En die caravandealer zou ik mijden als de pest.
Klopt, er zit heel wat emotionele waarde aan. Ik was 1 toen ze deze caravan kochten. We zijn er begin oktober 4 dagen met weggeweest en het was zó leuk om de meiden (dochters) op mijn vroegere plaats te zien slapen.

Zou kit vervangen zo duur zijn?
Ik zou de rangeergrepen opnieuw doen en de ijzeren latten/omlijsting (hoe heten die dingen?).
Beplating binnenin losschroeven vind ik dan net wel spannend. Mijn man is technieker, maar niet zo gemotiveerd om dat te doen, dus ik wil zelf proberen. Het dakraam heeft hij wel vervangen.

Er moeten ook nog heel wat aanpassingen gebeuren. Want (eerlijk is eerlijk, als we de emotionele waarde buiten beschouwing laten dan zou ik deze nooit kopen voor ons) er moet een scharnierbed in voor ons en een stapelbed (3 dochters). Deze caravan is niet zo groot en voor 4 personen.

BTW, tact is voor mij niet nodig, wel (nette) eerlijkheid. En ik had geen aanstoot aan uw reactie!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Lek?

Bericht door Micky » vr 13 nov 2020 16:31

Wat ik niet zo goed begrijp, dit apparaat wordt steeds weer aangeprezen, echter meet hij 50mm diep, de speciaal voor recreatie (lees caravan en boot) ontworpen meter meet 3cm diep, veel dieper wordt weer afgeraden omdat je dan de buitenwand "ziet"

de wanden van een caravan zijn vaak 3,5 diep, soms een beetje meer en de bodem en plafond zijn dikker.
Op zoveel dingen wordt hier op de cm nauwkeurig gereageerd, een halve volt te weinig is slecht voor de accu, maar als er vocht gemeten moet worden, kiezen we en adviseren we dit product scratch.gif
Trotec zelf heeft mij hun meter (nog veel duurder dan de Caisson) afgeraden omdat hij te diep meet, de betreffende medewerker die mij daarvan overtuigde en mijn bestelde meter annuleerde, werkte eerder mee aan de ontwikkeling van de caisson.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lek?

Bericht door Chris » vr 13 nov 2020 16:40

@ Micky...

Daar gaan we weer..... dat ding meet niet alleen 50 mm diep.
Dat ding heeft 8 z.g. Gears.... 8 verschillende meetdiepte's.
Hij KAN tot 50 mm diepte meten maar op gear 1 is dat heel anders.
Caisson heeft maar 1 meetbereik.... de goeie ...het advies van de Bovag idd..
Mijn "lor" werkt ook... persoonlijk een vergelijking gemaakt tussen de Caisson en mijn lor...in een rijtje occasion caravans... 1 op 1 vergelijken.
Op gear 1 is hij frappant gelijk met de Caisson.
Enige voordeel van de caisson is dat de schaalverdeling van groen naar rood loopt.... groen is goed en rood dus niet.
Die keuren heeft mijn lor niet.... maar net als op de caisson ook een vochtpercentage aanduiding.
Ja... de caisson is de officiele en vele malen duurder.
Voor een meting zoals TS nodig heeft is die dure prima, maar mijn lor ook....

Hieronder de specs van dat prutding.... die ik ook heb..

Item naam: GM630 Hout Vochtmeter
Vocht meetbereik: 0% ~ 50%
Temperatuur meetbereik: 0 ~ 50 °, 32 ~ 122 °
Meetfout/vocht waarde: ± 1.5
Temperatuur waarde: ± 2 °/± 3.6 °
Hout dichtheid bereik: 0.27g/cm3 ~ 1.05g/cm3
Detectie diepte: 0 ~ 50mm
Power: 9V Batterij (niet inbegrepen)
Item Grootte: 125x59x31mm
Item Gewicht: 106g
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Lek?

Bericht door Micky » vr 13 nov 2020 16:46

RE.gif

Dus je stelt van te voren in hoe diep hij moet meten?

Ik weet het, ik blijf kritisch knipoog.gif
Laatst gewijzigd door Micky op vr 13 nov 2020 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lek?

Bericht door Chris » vr 13 nov 2020 16:47

RE.gif
Nee, je stelt de houtsoort in.
En daarmee eigenlijk het indring diepte in het hout.

En je mag zeker kritisch zijn, die Caisson is ook de beste voor dit doel.
Maar niet iedereen heeft de Rolls Royce onder de vochtmeters nodig om het lek te zoeken.

p.s
op de foto van mijn LOR staat gear 1 ingesteld... dat kan tot 8 voor ebbenhout.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Lek?

Bericht door iemand » vr 13 nov 2020 16:53

Voor alle meters geldt... het zijn vocht-indicators en dat doen ze prima.

Ze helpen je 'inzichtelijk' te maken waar het erg nat is en waar niet en zo vind je de oorzaak.
De gevoeligheid is instelbaar op de GM630 en daarmee de meetdiepte.

Ik heb ook nog de Trotec en met de bol kan ik prima in de hoeken meten om een indruk te krijgen.
Laatst gewijzigd door iemand op vr 13 nov 2020 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Lek?

Bericht door Micky » vr 13 nov 2020 16:53

RE.gif RE.gif

Hoe voorkom je dan dat hij te diep meet en dus "metaal" ziet scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Lek?

Bericht door Micky » vr 13 nov 2020 16:54

iemand schreef:
vr 13 nov 2020 16:53
Voor alle meters geldt... het zijn vocht-indicators en dat doen ze prima.

Ze helpen je 'inzichtelijk' te maken waar het erg nat is en zo vind je de oorzaak.
De gevoeligheid is instelbaar op de GM630 en daarmee de meetdiepte.

Ik heb ook nog de Trotec en met de bol kan ik prima in de hoeken meten om een indruk te krijgen.
En die had ik dus besteld, Trotec zelf adviseerde me de bestelling te annuleren omdat hij niet geschikt was weenie.gif

Het feit dat een fabrikant dat doet brengt mij juist aan het twijfelen in deze hele situatie...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lek?

Bericht door Chris » vr 13 nov 2020 17:00

De Trotec BM31 vochtmeter met bol...
Heeft ook een instelbare meetdiepte.
Van 5 tot 40 mm.

En metaal.... schroeven/spijkers of alu plaat, daar gaan alle inductieve vochtmeters de fout mee in... ook de caisson.
Meten met zo'n ding is ook kennis hebben van je meetapparatuur.
Zomaar domweg rondzwaaien heb je niks aan.... je moet het wel even leren.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Lek?

Bericht door Ab » vr 13 nov 2020 17:09

Even terugkomend op de laatste vraag van TS..
GEEN Vochtvreters.
Alle ramen en luiken een klein stukje open zetten in de stalling, zal het beste drogen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”