Lek?
Lek?
Sinds kort heb ik de abi beyerland (1984) overgenomen van mijn ouders. Deze caravan staat al zo'n 15 jaar dag en nacht buiten (daarvoor altijd binnen). De caravan is gelukkig nog in goede staat.
Binnenin zijn er tekenen van vocht. Dit ziet er wel droog uit. Vorig jaar had mijn moeder de caravan afgespoten en daarbij enthousiast op de rubbers gespoten. Dus ergens hoop ik dat dat daarvan is. Of van het dakluik dat in slechte staat was, deze is reeds vervangen.
MAAR rechts achteraan is er in de hoek op de grond steeds een vochtige plek. Ik heb geen idee waar het vandaan komt (handvat achteraan? Achterlichten zitten in een opgebouwde plastiek opbouw, hier zit aan de zijkant een openstaande scheur.)
Hoe pak ik dit het best aan? Naar caravan boer om te laten meten of zelf een vochtmeter kopen? Bij laatste optie vraag ik me af of ik daarmee zelf de oorzaak kan vinden.
Binnenin zijn er tekenen van vocht. Dit ziet er wel droog uit. Vorig jaar had mijn moeder de caravan afgespoten en daarbij enthousiast op de rubbers gespoten. Dus ergens hoop ik dat dat daarvan is. Of van het dakluik dat in slechte staat was, deze is reeds vervangen.
MAAR rechts achteraan is er in de hoek op de grond steeds een vochtige plek. Ik heb geen idee waar het vandaan komt (handvat achteraan? Achterlichten zitten in een opgebouwde plastiek opbouw, hier zit aan de zijkant een openstaande scheur.)
Hoe pak ik dit het best aan? Naar caravan boer om te laten meten of zelf een vochtmeter kopen? Bij laatste optie vraag ik me af of ik daarmee zelf de oorzaak kan vinden.
Re: Lek?
RE.gif
Met een vochtmeter kan je in ieder geval aardig de richting bepalen vanwaar het vocht komt....en handvatten zijn daar een bekend lekkend probleem in.
Maar... een caravan uit 1984 die al 15 jaar buitenstaat.... is wel een beetje de goden verzoeken.
Dan meld je ook nog over een slecht en vervangen dakluik.
Daarbij de vochtige plek op de vloer..... of uit de wand ??
Ik denk dat ik de caravan naar een caravan onderhoudsbedrijf zou brengen en hun een vochtmeting laten doen.
Die vochtmeting zal ... misschien niet zo vrolijk uitpakken.
Wellicht hebben zij een advies en afhankelijk hoe handig je bent... kan je dit zelf, of is er geen beginnen aan...
Ik snap dat het je eerste caravan is... maar staar je niet blind ...realiseer de realiteit.
Ik zal even een schema met vochtmeetplekken hieronder plaatsen.
Dit is het Bovag meet schema voor caravans.
.
Met een vochtmeter kan je in ieder geval aardig de richting bepalen vanwaar het vocht komt....en handvatten zijn daar een bekend lekkend probleem in.
Maar... een caravan uit 1984 die al 15 jaar buitenstaat.... is wel een beetje de goden verzoeken.
Dan meld je ook nog over een slecht en vervangen dakluik.
Daarbij de vochtige plek op de vloer..... of uit de wand ??
Ik denk dat ik de caravan naar een caravan onderhoudsbedrijf zou brengen en hun een vochtmeting laten doen.
Die vochtmeting zal ... misschien niet zo vrolijk uitpakken.
Wellicht hebben zij een advies en afhankelijk hoe handig je bent... kan je dit zelf, of is er geen beginnen aan...
Ik snap dat het je eerste caravan is... maar staar je niet blind ...realiseer de realiteit.
Ik zal even een schema met vochtmeetplekken hieronder plaatsen.
Dit is het Bovag meet schema voor caravans.
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Lek?
RE.gif RE.gif
Dat komt niet van de spuit en als hij al lang buiten staat bereid je voor op tegenslag, koop maar een meter of leen er 1 die liegen doorgaans niet en de ervaring is dat de schade veel groter is dan je verwacht, zeker als hij altijd buiten gestaan heeft en oud is
Dat komt niet van de spuit en als hij al lang buiten staat bereid je voor op tegenslag, koop maar een meter of leen er 1 die liegen doorgaans niet en de ervaring is dat de schade veel groter is dan je verwacht, zeker als hij altijd buiten gestaan heeft en oud is
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Lek?
Eerst meten, voordat het opdroogt en dat hij gekeurd is zegt werkelijk 0,0 over houtrot aan de caravan sorry
bij de standaard "keuringen" (weet niet welke je bedoelt) zit een vocht meting niet eens in en dan nog zien ze vaak rot over het hoofd, daarom doe ik de vochtmetingen zelf.
bij de standaard "keuringen" (weet niet welke je bedoelt) zit een vocht meting niet eens in en dan nog zien ze vaak rot over het hoofd, daarom doe ik de vochtmetingen zelf.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Lek?
Gekeurd heb ik vaker gehoord..
Wat is er gekeurd?
Toevallig is er net een vergelijkbaar Topic hier op het forum, ook een oudere caravan die ook gekeurd was..
Zoek maar een hier, en lees daarna de eerste pagina van dat topic: viewtopic.php?f=80&t=42305&start=75#p789543
En dat is niet de enige helaas..
Ik zou zeker nu een vochtmeting doen.
Als je hem maanden binnen zet is alle vocht er wel uit verdampt en zal de meting heel anders zijn.
Nu is het zoals het is...
Ik heb een niet officiele vochtmeter, prima bruikbaar hiervoor.
Zoiets zou je kunnen bedenken... en als je niet heel ver weg woont mag je hem ook nog wel lenen van me.
Dan weet je tenminste iets...
Ik heb deze... van Aliexpress, de originele is een Caisson.. die is door de Bovag aanbevolen bij officiele keuringen.
Dit is een niet destructieve meter, geen pennen die je in het hout moet prikken maar een inductieve meting.
.
Wat is er gekeurd?
Toevallig is er net een vergelijkbaar Topic hier op het forum, ook een oudere caravan die ook gekeurd was..
Zoek maar een hier, en lees daarna de eerste pagina van dat topic: viewtopic.php?f=80&t=42305&start=75#p789543
En dat is niet de enige helaas..
Ik zou zeker nu een vochtmeting doen.
Als je hem maanden binnen zet is alle vocht er wel uit verdampt en zal de meting heel anders zijn.
Nu is het zoals het is...
Ik heb een niet officiele vochtmeter, prima bruikbaar hiervoor.
Zoiets zou je kunnen bedenken... en als je niet heel ver weg woont mag je hem ook nog wel lenen van me.
Dan weet je tenminste iets...
Ik heb deze... van Aliexpress, de originele is een Caisson.. die is door de Bovag aanbevolen bij officiele keuringen.
Dit is een niet destructieve meter, geen pennen die je in het hout moet prikken maar een inductieve meting.
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Lek?
Autokeuring in België. Mijn man (mecanicien) heeft de bodem zelf ook bestudeerd. Die was zelfs verbaasd over de goede staat van de caravan.
Oké, dank je voor de tips! Ik wist eigenlijk wel dat ik meting eerst moest laten doen, maar stiekem die schrik voor het resultaat....
Oké, dank je voor de tips! Ik wist eigenlijk wel dat ik meting eerst moest laten doen, maar stiekem die schrik voor het resultaat....
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Lek?
Ik zou gewoon nu meten (want nu is 'ie lekker vochtig) om de plaats van de lekkage ongeveer te bepalen. De usual suspects zijn de schroefverbindingen van de rangeerhandgrepen plaataansluitingen en de hoekpunten. dan zou ik buiten aan de onderzijde kijken of je rot ziet, en vervolgens zou ik de binnenwand loshalen en eens rustig kijken.
[Theoretisch gezwatel]: Wellicht kan je de zacht geworden delen met epoxyhars behandelen zodat ze weer stevig worden. En de oorzaak van de lekkage wegnemen (bijvoorbeeld: kit aanbrengen waar deze verdroogd is, de schroefverbindingen eveneens opnieuw van kit voorzien) [\Theoretisch gezwatel]
[Theoretisch gezwatel]: Wellicht kan je de zacht geworden delen met epoxyhars behandelen zodat ze weer stevig worden. En de oorzaak van de lekkage wegnemen (bijvoorbeeld: kit aanbrengen waar deze verdroogd is, de schroefverbindingen eveneens opnieuw van kit voorzien) [\Theoretisch gezwatel]
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Lek?
Het was ook mijn idee om in het voorjaar te proberen om die handgrepen eraf te halen, schoonmaken en nieuwe kit onder.dieseltijger schreef: ↑do 12 nov 2020 22:23
[Theoretisch gezwatel]: Wellicht kan je de zacht geworden delen met epoxyhars behandelen zodat ze weer stevig worden. En de oorzaak van de lekkage wegnemen (bijvoorbeeld: kit aanbrengen waar deze verdroogd is, de schroefverbindingen eveneens opnieuw van kit voorzien) [\Theoretisch gezwatel]
De kit is overal verdroogd. Ventilatieroosters zijn gescheurd bij de schroeven, had die ook willen vervangen maar nog geen enkele gevonden met dezelfde afmetingen.
Scheuren in lichtbalk dus dichtmaken met epoxyhars? Had daar al aan gedacht maar wist niet of dat kon.
Maar eerst dat lek. Zou er graag nog lang met op stap gaan...
Re: Lek?
Ik ben heel erg teleurgesteld teruggekomen van het caravan centrum. Wat een vochtmeting... Als hij al 5 minuten gemeten heeft, dan was het al veel. Naar de plek die ik aanwees die nat is, keek hij na veel aandringen even. (Wel nat, niet rot.) Maar het afrekenen ging soepel (45 euro ).
Zijn conclusie:
Metertje ging regelmatig omhoog. Het vocht was niet van eenmalig schoonspuiten maar zou van langer zijn.
Na aandringen wat ik moet doen, zei hij dat ik aan de buitenkant de kit opnieuw moet doen.
Ik heb meermaals gevraagd of ie afgeschreven was / rot maar daarop zei hij dat er nog met te rijden was.
Tegen de vrouw die afrekende had hij gezegd dat ie slecht was. Ik veronderstel onder slecht iets wat niet herstelbaar is.
De vrouw zei me nog dat het niet EVEN opnieuw kitten is en dat als de lijsten eraf zijn, alles dan eerst moet drogen voordat ik kan kitten.
Zucht. Ik vond deze ervaring dus zuivere geldverspilling.
Ik hoop dat jullie tips voor me hebben.
Zijn conclusie:
Metertje ging regelmatig omhoog. Het vocht was niet van eenmalig schoonspuiten maar zou van langer zijn.
Na aandringen wat ik moet doen, zei hij dat ik aan de buitenkant de kit opnieuw moet doen.
Ik heb meermaals gevraagd of ie afgeschreven was / rot maar daarop zei hij dat er nog met te rijden was.
Tegen de vrouw die afrekende had hij gezegd dat ie slecht was. Ik veronderstel onder slecht iets wat niet herstelbaar is.
De vrouw zei me nog dat het niet EVEN opnieuw kitten is en dat als de lijsten eraf zijn, alles dan eerst moet drogen voordat ik kan kitten.
Zucht. Ik vond deze ervaring dus zuivere geldverspilling.
Ik hoop dat jullie tips voor me hebben.
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Lek?
"Tact is not my middle name", maar hou - ondanks de emotionele waarde die de caravan van jouw ouders voor jou heeft altijd de optie om "niets" te doen in jouw achterhoofd. De marktwaarde is beperkt, dus....er zijn mogelijkheden! Ik gok: zowiezo de 4 rangeergrepen losschroeven en opnieuw de schroefgaten van butylkit (Sylkaflex oid) voorzien. Dan heb je dat voor de komende jaren getackled. En dan binnen voorzichtig de beplating losschroeven, isolatie loshalen en kijken wat je aantreft.
Nogmaals - financieel gezien - loop je geen risico als je de boel verstiert, en je kan ook wel de tijd uitzingen. Dan gaat de houtrot weliswaar door, maar als je m droog stalt en alleen zomers weggaat..who cares.
En die caravandealer zou ik mijden als de pest.
Nogmaals - financieel gezien - loop je geen risico als je de boel verstiert, en je kan ook wel de tijd uitzingen. Dan gaat de houtrot weliswaar door, maar als je m droog stalt en alleen zomers weggaat..who cares.
En die caravandealer zou ik mijden als de pest.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Lek?
Voor 45 euro mag je bij mij op de oprit "de hele middag" met mijn vochtmeter spelen en krijg je die er kado bij
TIP: koop de oranje meter die Chris aangaf in China (GM630) en over 4 weken is ie binnen, kun je daarna nog prima meten.
Want zo snel zal je caravan niet drogen.
De meter kost op dit moment Eur 17,77 op je PC en via je Tabet nog iets goedkoper (17,56) en Eur 0,52 verzendkosten.
Dus voor Eur 18,30 komt ie naar je toe
En kun je na het oplossen van de oorzaak ook vaststellen dat het steeds verder droogt.
Mbt vinden van de oorzaak.
Eerst maar eens waarden meten.
Besef daarbij wel dat de meter ook reageert op electronica-draden en aluminium etc.
Maar dat herken je zo, want dan zie je een uitslag over/in een rechte lijn.
Foto's plaatsen en we denken met je mee.
Er zijn je al velen voor gegaan, die het prima zelf of met wat hulp hebben kunnen oplossen.
En er is niets zo mooi als zelf repareren
Meer info mbt de vochtmeting kun je lezen op mijn onderhouds-pagina (ergens halverwege)
https://avento.weebly.com/onderhoud.html
TIP: koop de oranje meter die Chris aangaf in China (GM630) en over 4 weken is ie binnen, kun je daarna nog prima meten.
Want zo snel zal je caravan niet drogen.
De meter kost op dit moment Eur 17,77 op je PC en via je Tabet nog iets goedkoper (17,56) en Eur 0,52 verzendkosten.
Dus voor Eur 18,30 komt ie naar je toe
En kun je na het oplossen van de oorzaak ook vaststellen dat het steeds verder droogt.
Mbt vinden van de oorzaak.
Eerst maar eens waarden meten.
Besef daarbij wel dat de meter ook reageert op electronica-draden en aluminium etc.
Maar dat herken je zo, want dan zie je een uitslag over/in een rechte lijn.
Foto's plaatsen en we denken met je mee.
Er zijn je al velen voor gegaan, die het prima zelf of met wat hulp hebben kunnen oplossen.
En er is niets zo mooi als zelf repareren
Meer info mbt de vochtmeting kun je lezen op mijn onderhouds-pagina (ergens halverwege)
https://avento.weebly.com/onderhoud.html
Laatst gewijzigd door iemand op vr 13 nov 2020 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Lek?
FF zoeken en hij is er nog goedkoper (Eur 16,81+ 0,51) bestellen via APP.
https://nl.aliexpress.com/item/4000515626042.html
https://nl.aliexpress.com/item/4000515626042.html
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Lek?
Klopt, er zit heel wat emotionele waarde aan. Ik was 1 toen ze deze caravan kochten. We zijn er begin oktober 4 dagen met weggeweest en het was zó leuk om de meiden (dochters) op mijn vroegere plaats te zien slapen.dieseltijger schreef: ↑vr 13 nov 2020 14:41"Tact is not my middle name", maar hou - ondanks de emotionele waarde die de caravan van jouw ouders voor jou heeft altijd de optie om "niets" te doen in jouw achterhoofd. De marktwaarde is beperkt, dus....er zijn mogelijkheden! Ik gok: zowiezo de 4 rangeergrepen losschroeven en opnieuw de schroefgaten van butylkit (Sylkaflex oid) voorzien. Dan heb je dat voor de komende jaren getackled. En dan binnen voorzichtig de beplating losschroeven, isolatie loshalen en kijken wat je aantreft.
Nogmaals - financieel gezien - loop je geen risico als je de boel verstiert, en je kan ook wel de tijd uitzingen. Dan gaat de houtrot weliswaar door, maar als je m droog stalt en alleen zomers weggaat..who cares.
En die caravandealer zou ik mijden als de pest.
Zou kit vervangen zo duur zijn?
Ik zou de rangeergrepen opnieuw doen en de ijzeren latten/omlijsting (hoe heten die dingen?).
Beplating binnenin losschroeven vind ik dan net wel spannend. Mijn man is technieker, maar niet zo gemotiveerd om dat te doen, dus ik wil zelf proberen. Het dakraam heeft hij wel vervangen.
Er moeten ook nog heel wat aanpassingen gebeuren. Want (eerlijk is eerlijk, als we de emotionele waarde buiten beschouwing laten dan zou ik deze nooit kopen voor ons) er moet een scharnierbed in voor ons en een stapelbed (3 dochters). Deze caravan is niet zo groot en voor 4 personen.
BTW, tact is voor mij niet nodig, wel (nette) eerlijkheid. En ik had geen aanstoot aan uw reactie!
Re: Lek?
Wat ik niet zo goed begrijp, dit apparaat wordt steeds weer aangeprezen, echter meet hij 50mm diep, de speciaal voor recreatie (lees caravan en boot) ontworpen meter meet 3cm diep, veel dieper wordt weer afgeraden omdat je dan de buitenwand "ziet"
de wanden van een caravan zijn vaak 3,5 diep, soms een beetje meer en de bodem en plafond zijn dikker.
Op zoveel dingen wordt hier op de cm nauwkeurig gereageerd, een halve volt te weinig is slecht voor de accu, maar als er vocht gemeten moet worden, kiezen we en adviseren we dit product
Trotec zelf heeft mij hun meter (nog veel duurder dan de Caisson) afgeraden omdat hij te diep meet, de betreffende medewerker die mij daarvan overtuigde en mijn bestelde meter annuleerde, werkte eerder mee aan de ontwikkeling van de caisson.
de wanden van een caravan zijn vaak 3,5 diep, soms een beetje meer en de bodem en plafond zijn dikker.
Op zoveel dingen wordt hier op de cm nauwkeurig gereageerd, een halve volt te weinig is slecht voor de accu, maar als er vocht gemeten moet worden, kiezen we en adviseren we dit product
Trotec zelf heeft mij hun meter (nog veel duurder dan de Caisson) afgeraden omdat hij te diep meet, de betreffende medewerker die mij daarvan overtuigde en mijn bestelde meter annuleerde, werkte eerder mee aan de ontwikkeling van de caisson.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Lek?
@ Micky...
Daar gaan we weer..... dat ding meet niet alleen 50 mm diep.
Dat ding heeft 8 z.g. Gears.... 8 verschillende meetdiepte's.
Hij KAN tot 50 mm diepte meten maar op gear 1 is dat heel anders.
Caisson heeft maar 1 meetbereik.... de goeie ...het advies van de Bovag idd..
Mijn "lor" werkt ook... persoonlijk een vergelijking gemaakt tussen de Caisson en mijn lor...in een rijtje occasion caravans... 1 op 1 vergelijken.
Op gear 1 is hij frappant gelijk met de Caisson.
Enige voordeel van de caisson is dat de schaalverdeling van groen naar rood loopt.... groen is goed en rood dus niet.
Die keuren heeft mijn lor niet.... maar net als op de caisson ook een vochtpercentage aanduiding.
Ja... de caisson is de officiele en vele malen duurder.
Voor een meting zoals TS nodig heeft is die dure prima, maar mijn lor ook....
Hieronder de specs van dat prutding.... die ik ook heb..
Item naam: GM630 Hout Vochtmeter
Vocht meetbereik: 0% ~ 50%
Temperatuur meetbereik: 0 ~ 50 °, 32 ~ 122 °
Meetfout/vocht waarde: ± 1.5
Temperatuur waarde: ± 2 °/± 3.6 °
Hout dichtheid bereik: 0.27g/cm3 ~ 1.05g/cm3
Detectie diepte: 0 ~ 50mm
Power: 9V Batterij (niet inbegrepen)
Item Grootte: 125x59x31mm
Item Gewicht: 106g
Daar gaan we weer..... dat ding meet niet alleen 50 mm diep.
Dat ding heeft 8 z.g. Gears.... 8 verschillende meetdiepte's.
Hij KAN tot 50 mm diepte meten maar op gear 1 is dat heel anders.
Caisson heeft maar 1 meetbereik.... de goeie ...het advies van de Bovag idd..
Mijn "lor" werkt ook... persoonlijk een vergelijking gemaakt tussen de Caisson en mijn lor...in een rijtje occasion caravans... 1 op 1 vergelijken.
Op gear 1 is hij frappant gelijk met de Caisson.
Enige voordeel van de caisson is dat de schaalverdeling van groen naar rood loopt.... groen is goed en rood dus niet.
Die keuren heeft mijn lor niet.... maar net als op de caisson ook een vochtpercentage aanduiding.
Ja... de caisson is de officiele en vele malen duurder.
Voor een meting zoals TS nodig heeft is die dure prima, maar mijn lor ook....
Hieronder de specs van dat prutding.... die ik ook heb..
Item naam: GM630 Hout Vochtmeter
Vocht meetbereik: 0% ~ 50%
Temperatuur meetbereik: 0 ~ 50 °, 32 ~ 122 °
Meetfout/vocht waarde: ± 1.5
Temperatuur waarde: ± 2 °/± 3.6 °
Hout dichtheid bereik: 0.27g/cm3 ~ 1.05g/cm3
Detectie diepte: 0 ~ 50mm
Power: 9V Batterij (niet inbegrepen)
Item Grootte: 125x59x31mm
Item Gewicht: 106g
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Lek?
RE.gif
Nee, je stelt de houtsoort in.
En daarmee eigenlijk het indring diepte in het hout.
En je mag zeker kritisch zijn, die Caisson is ook de beste voor dit doel.
Maar niet iedereen heeft de Rolls Royce onder de vochtmeters nodig om het lek te zoeken.
p.s
op de foto van mijn LOR staat gear 1 ingesteld... dat kan tot 8 voor ebbenhout.
Nee, je stelt de houtsoort in.
En daarmee eigenlijk het indring diepte in het hout.
En je mag zeker kritisch zijn, die Caisson is ook de beste voor dit doel.
Maar niet iedereen heeft de Rolls Royce onder de vochtmeters nodig om het lek te zoeken.
p.s
op de foto van mijn LOR staat gear 1 ingesteld... dat kan tot 8 voor ebbenhout.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Lek?
Voor alle meters geldt... het zijn vocht-indicators en dat doen ze prima.
Ze helpen je 'inzichtelijk' te maken waar het erg nat is en waar niet en zo vind je de oorzaak.
De gevoeligheid is instelbaar op de GM630 en daarmee de meetdiepte.
Ik heb ook nog de Trotec en met de bol kan ik prima in de hoeken meten om een indruk te krijgen.
Ze helpen je 'inzichtelijk' te maken waar het erg nat is en waar niet en zo vind je de oorzaak.
De gevoeligheid is instelbaar op de GM630 en daarmee de meetdiepte.
Ik heb ook nog de Trotec en met de bol kan ik prima in de hoeken meten om een indruk te krijgen.
Laatst gewijzigd door iemand op vr 13 nov 2020 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Lek?
En die had ik dus besteld, Trotec zelf adviseerde me de bestelling te annuleren omdat hij niet geschikt wasiemand schreef: ↑vr 13 nov 2020 16:53Voor alle meters geldt... het zijn vocht-indicators en dat doen ze prima.
Ze helpen je 'inzichtelijk' te maken waar het erg nat is en zo vind je de oorzaak.
De gevoeligheid is instelbaar op de GM630 en daarmee de meetdiepte.
Ik heb ook nog de Trotec en met de bol kan ik prima in de hoeken meten om een indruk te krijgen.
Het feit dat een fabrikant dat doet brengt mij juist aan het twijfelen in deze hele situatie...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Lek?
De Trotec BM31 vochtmeter met bol...
Heeft ook een instelbare meetdiepte.
Van 5 tot 40 mm.
En metaal.... schroeven/spijkers of alu plaat, daar gaan alle inductieve vochtmeters de fout mee in... ook de caisson.
Meten met zo'n ding is ook kennis hebben van je meetapparatuur.
Zomaar domweg rondzwaaien heb je niks aan.... je moet het wel even leren.
Heeft ook een instelbare meetdiepte.
Van 5 tot 40 mm.
En metaal.... schroeven/spijkers of alu plaat, daar gaan alle inductieve vochtmeters de fout mee in... ook de caisson.
Meten met zo'n ding is ook kennis hebben van je meetapparatuur.
Zomaar domweg rondzwaaien heb je niks aan.... je moet het wel even leren.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Lek?
Even terugkomend op de laatste vraag van TS..
GEEN Vochtvreters.
Alle ramen en luiken een klein stukje open zetten in de stalling, zal het beste drogen.
GEEN Vochtvreters.
Alle ramen en luiken een klein stukje open zetten in de stalling, zal het beste drogen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.