Lek?

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Lek?

Bericht door Micky » vr 13 nov 2020 17:11

RE.gif RE.gif

Trotec raadt hem af voor caravans, hoe voorkom je bij jouw meter dat hij te diep meet en dus afwijking heeft?

ik was helemaal blij met die bol, ik heb in de Kip voor heel lastig te bereiken hoeken, dus wilde echt die met die bol mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Lek?

Bericht door Ab » vr 13 nov 2020 17:18

Maakt niet veel uit.
Als je in een vergelijkbare hoek een bepaalde waarde meet, en ergens anders een heel andere waarde zie je toch vanzelf dat er ergens iets niet klopt?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Lek?

Bericht door Micky » vr 13 nov 2020 17:30

Chris schreef:
vr 13 nov 2020 16:47
RE.gif
Nee, je stelt de houtsoort in.
En daarmee eigenlijk het indring diepte in het hout.

En je mag zeker kritisch zijn, die Caisson is ook de beste voor dit doel.
Maar niet iedereen heeft de Rolls Royce onder de vochtmeters nodig om het lek te zoeken.

p.s
op de foto van mijn LOR staat gear 1 ingesteld... dat kan tot 8 voor ebbenhout.
Ik heb hem zojuist zelf ook besteld, ik dacht: "als je altijd kritisch wilt zijn, moet je ook echt vergelijken" dat gaan we dus ook doen, kan hem daarna verkopen aan iemand die hem graag wil, to be continued mrgreen.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lek?

Bericht door Chris » vr 13 nov 2020 19:28

RE.gif

Ik lach me gek..... awhoea.gif awhoea.gif
Jij ????? dat lor gekocht ???

Red me... safe me... mrgreen.gif mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Lek?

Bericht door Micky » vr 13 nov 2020 19:40

RE.gif

Is niet meer dan terecht toch? ik wil graag overtuigd worden, wie wil er nu meer betalen dan nodig, het komt steeds terug hier, dus ik dacht, laat ik het dan ook eens goed testen, dan hebben we wellicht 2 overtuigende voorstanders en hoeft niemand die lelijke bewezen betrouwbare dure meer te kopen mrgreen.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Kelly
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 7 okt 2020 13:35

Re: Lek?

Bericht door Kelly » vr 13 nov 2020 22:20

RE.gif

Zo lang ik maar niet verantwoordelijk wordt gehouden voor die aankoop. thumbup.gif mrgreen.gif knipoog.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Lek?

Bericht door Micky » za 14 nov 2020 01:40

RE.gif

mrgreen.gif nee hoor, is alleen maar extra ervaring voor het forum thumbup.gif mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Lek?

Bericht door PD » za 14 nov 2020 05:59

Chris schreef:
do 12 nov 2020 22:09
Ik heb een niet officiele vochtmeter, prima bruikbaar hiervoor.
Zoiets zou je kunnen bedenken... en als je niet heel ver weg woont mag je hem ook nog wel lenen van me.
Dan weet je tenminste iets...
Ik heb deze... van Aliexpress, de originele is een Caisson.. die is door de Bovag aanbevolen bij officiele keuringen.
Dit is een niet destructieve meter, geen pennen die je in het hout moet prikken maar een inductieve meting.
Vochtmeter.jpg
Vochtmeter.jpg (62.77 KiB) 477 keer bekeken
Ik heb dezelfde en heb vooralsnog overeenkomende vergelijkende metingen. Gewoon aangeschaft voor de lol en... baat het niet, dan schaadt het niet.... onze caravan moet ivm de garantie toch jaarlijks door de dealer gemeten worden.

Het zal mogelijk niet op een procentje gelijk zijn, maar geeft waarschijnlijk wel een goede indicatie voor evt. verder onderzoek.

Indicatief inductief dus knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Lek?

Bericht door dieseltijger » za 14 nov 2020 06:58

En ook de "goedgekeurde" caisson meter die ik heb geeft gewoon een vals positieve melding op sommige plekken in de wand. Gezien het feit dat het veelal een smal begrensd, verticaal gebied is, lijkt het gewoon een verticale, metalen versteviging te zijn.

Je wil gewoon een vroegtijdige indicatie hebben dat er vocht in het materiaal zit. Zo simpel zie ik het.

Maar de vochtmeter kan je ook als mierenneuk meter inzetten. Laten we ons vooral op de beperkingen richten van de capacitieve vochtmeting in plaats van mogelijke lekkages, en als bijvangst een forumlid op het verkeerde spoor van de bijzaken zetten.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Lek?

Bericht door Hans 555 » za 14 nov 2020 08:44

Kelly schreef:
vr 13 nov 2020 16:30

Zou kit vervangen zo duur zijn?
Ik zou de rangeergrepen opnieuw doen en de ijzeren latten/omlijsting (hoe heten die dingen?).
Beplating binnenin losschroeven vind ik dan net wel spannend. Mijn man is technieker, maar niet zo gemotiveerd om dat te doen, dus ik wil zelf proberen. Het dakraam heeft hij wel vervangen.
Enkele jaren (4 of 5) geleden heb ik de kit laten vervangen van de omlijsting, aan beide zijden, van onze toenmalige caravan. Niet alleen de kit maar ook de strip die onder de lijst ligt werd vervangen. Ik had dit werk dus uitbesteed aan de garage en kostte mij toen € 600,=. Het meeste werk zal het verwijderen van de oude resten kit zijn. De grootste kosten waren de manuren. Succes bij je beslissing. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Lek?

Bericht door WillyL » za 14 nov 2020 11:20

Lees ik correct dat je de caravan 'gekeurd' hebt door enkel in België naar de verplichte technische keuring te gaan?
Indien dit zo is hebben ze zeker geen vochtmeting gedaan.
Het enige dat ze daar doen is de technische rijstaat van het voortuig keuren. Remmen, roest aan chasis, loszittende wielen, administratieve nummers ed..
De opbouw bekijken ze niet. Dus kunnen je gasslangen verduurd en te oud zijn, electrische draden bloot liggen enz..

Best dus even zelf alle aandachtspunten nalopen. Ik denk daarbij dus aan de ouderdom van de gasslangeen, banden...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Kelly
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 7 okt 2020 13:35

Re: Lek?

Bericht door Kelly » za 14 nov 2020 21:45

Technische keuring wegens verplicht.
Vochtmeting bij caravan dealer.
Nieuwe banden zijn direct geplaatst.
Mijn man is mecanicien en heeft de caravan bekeken. De flexibele gasleiding is vervangen (maar dat is verder nog uitzoeken, want we kregen het vuur niet aan), elektriciteit is nog goed.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Lek?

Bericht door Daphne » zo 15 nov 2020 09:58

RE.gif

Je hebt toch wel een aansteker of lucifer gebruikt om een gaspit aan te steken? En dan de gasknop even ingedrukt houden tot het tthermokoppel warm is en dan pas loslaten.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Lek?

Bericht door WillyL » ma 16 nov 2020 09:09

RE.gif en lang genoeg tot ook de licht uit de leiding gedrukt is (eventueel eerst met kachel proberen, die slokt, denk ik, het meeste gas, maar scratch.gif dat is tijdens het verwarmen en bij aansteken is het enkel de waakvlam, dus zal toch het gasfornuis het snelst zijn...)
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lek?

Bericht door Chris » ma 16 nov 2020 10:04

RE.gif
Ik zou de LUCHT uit de leiding drukken..Willy. knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Lek?

Bericht door Jaap van Duijn » ma 16 nov 2020 11:55

Eigenlijk altijd al gedaan na gasfles wisselen.
1--De gas pitten een voor een aanzetten en vonkje erbij.
2--De gasoven aanzetten en vonkje erbij.
3--De kachel aanzetten - toen op standje 10 - en pizzo vonken maar, later met automaat en batterij.
4--Als laatste de koelkast, vroeger in 't glaasje kijken en wat een ramp om goed te zien - later op de automaat, meld zich wanneer het te lang duurt voor er gas is en de lucht weg.

Echtgenote en ik weten niet anders, trouwens dochter en zoon ook met fles wisselen, van kind af meegekregen :).

grtn Jaap

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”