Combi plisse /hor raam ipv combirollo

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Combi plisse /hor raam ipv combirollo

Bericht door moyzo » di 3 nov 2020 08:44

Ik weet niet hoe jullie dat ervaren: maar als je het slaapkamerraam (gedeeltlijk) open hebt en nog wilt profiteren van de koele lucht door het rolgordijn een stukje open te laten dan lig je voor mijn gevoel in de etalage als je nog even wilt lezen of zowiezo het licht aan hebt.
Je ligt immers behoorlijk hoog en bijna met je lichaam voor het raam.

In campers zie je vaak die combiplisse gordijnen die sluiten van onderen naar boven en dat is denk ik toch veel fijner, ook qua luchtstroom meer boven je dan direct op je lichaam.
In de keuken van de meeste caravans zit wel meestal zo'n combi plisse gordijn en ik vind ze ideaal.

Ik heb bij beide vorige caravans al gekeken of we combirollo's konden vervangen door dit soort plissegordijnen maar de prijs van de Dometic serie van deze plissegordijnen die ik destijds tegen kwam schrokken me behoorlijk af ( gemiddeld vanaf €230)

Heb toen zelfs gekeken of het niet mogelijk was de gehele combirollo ondersteboven te monteren als alternatief.

We zijn in bliijde verwachting van een Knaus en het wachten vullen we op met voorbereidingen. Zo zocht ik gisteren weer eens naar dit soort gordijnen en gisteren kwam ik tot mijn verbazing deze tegen ( prijs : €112,50 voor de grootste maat die ze kunnen leveren, hopelijk zit daar ook de juiste maat bij voor onze caravan)
https://www.obelink.nl/remis-remiflair- ... rollo.html
Heeft iemand ervaring met het vervangen van deze gordijncassettes want het moet toch niet moeilijk zijn en weet iemand welk merk combirollo er in de knaus zit?
Als het hetzelfde merk is dan is het ideaal. Als iemand de afmeting van de cassettes van de slaapkamerramen van de 500 EU kan doorgeven dan weet ik ook of het uberhaupt haalbaar is met de beschikbare afmetingen die geleverd kunnen worden.
gr Astrid
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Combi plisse /hor raam ipv combirollo

Bericht door VIP » di 3 nov 2020 08:51

Welk merk rollo's er in Knaus zit weet ik niet.

In onze Fendt zitten iig Plisseverduisteringen, het mooie is dat je ook geen lichtspleet meer hebt en ze volledig verduisteren.

Ook het openen kun je gefaseerd doen zoals je graag zou hebben.

Het zou mooi als de bestaande gaatjes van de bevestiging van de combirollo's in jullie Knaus overeenkomen met de eventueel nieuw aan te schaffen Plisse uitvoeringen zodat deze gaatjes niet zichtbaar zijn als je ze omwisselt.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Combi plisse /hor raam ipv combirollo

Bericht door moyzo » di 3 nov 2020 09:07

RE.gif Ja inderdaad dat gefaseerd open doen is iets waar ik me aan stoor bij de standaard rollo's: een klein kiertje kan niet want je hebt maar een paar mogelijkheden en dan die lichtkier speelt ook mee bij de bestaande rollo's als je volledig duister wilt hebben altijd een streep licht recht boven je neus.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Combi plisse /hor raam ipv combirollo

Bericht door janoniem » di 3 nov 2020 11:07

Onze combi's hebben een stuk of drie van die inklikpunten, verre van traploos.
Het zou eigenlijk vrij eenvoudig zijn om in die geleidegoot een reeks van die punten te maken, zodat het gordijn nagenoeg traploos is te verstellen.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Combi plisse /hor raam ipv combirollo

Bericht door PD » di 3 nov 2020 11:27

In onze Hobby's hadden wij ook altijd van die verende combirollo's, dus met uitsluitend de standen open & dicht. Het werkt prima maar een enkele keer schoot er één los of liet je deze uit je hand schieten... Deze combirollo's houden ook altijd een lichtspleetje, al was dat voor ons niet hinderlijk.

Nu in de Brillant hebben we plissé verduisteringen/horren en dat werkt een stuk prettiger (en ze zijn gesloten volledig lichtdicht); je kunt ze alvast niet uit je vingers laten schieten en ze knallen ook niet ineens omhoog knipoog.gif Ja, ze zijn traploos in hoogte te variëren, maar of we dat ooit zullen gebruiken, waag ik te betwijfelen; waarschijnlijk gewoon open of dicht. Je zou ze nog gecombineerd verduisterd/hor kunnen zetten (zoals we wel eens bij de dakluiken doen) maar in de praktijk gaan de ramen bij ons nooit open.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”