Buizen ringverwarming

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Buizen ringverwarming

Bericht door Keesje » ma 14 sep 2020 14:59

Beste mede forummers,

Ik moet nog steeds met enige verbazing vaststellen dat de bouwers van caravans (die van Sprite althans) nog steeds geen goede bescherming hebben toegepast voor de buizen van de ringverwarming.Zal ook wel met gewicht te maken hebben?
Mijn ervaring is dat deze door bijv.campingspullen vervormd worden (soms bijna plat gedrukt)
Hoe lossen jullie dit op?
Zelf dacht ik erover om PVC buis volgens mij diameter 70mm in de lengte door te slijpen en die erover heen te leggen/plakken of wat dan ook.
Ik ben erg nieuwsgierig naar een oplossing.

Mvrgr.Kees

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Buizen ringverwarming

Bericht door PD » ma 14 sep 2020 15:03

Realiseer je wel dat deze slangen geperforeerd zijn om "onderweg" ook warmte af te geven aan je interieur. Echt afdekken is dan ook geen goede keuze.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Buizen ringverwarming

Bericht door Hobby Linka » ma 14 sep 2020 15:34

RE.gif

Daarvoor ben ik ooit met mijn eerste caravan terug gegaan naar de dealer. "Een nieuwe caravan en nu al gaten in die buizen."

Na uitleg samen heel hard om kunnen lachen.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: Buizen ringverwarming

Bericht door Keesje » ma 14 sep 2020 16:34

Nooit geweten dat deze buizen geperforeerd zijn t.b.v. verwarming ruimte waar zij door heen lopen, maar bedankt voor de opheldering.

Maar ik vind het toch wel vreemd dat de buizen die in en onder kasten/bed lopen geperforeerd zijn om ook deze ruimten te verwarmen dat lijkt mij redelijk zinloos?
Ik ben echter een leek op dit gebied.

Mvrgr.Kees

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Buizen ringverwarming

Bericht door dieseltijger » ma 14 sep 2020 17:06

Verhip....weer wat geleerd. @kees: Als je een keer in de winter gekampeerd hebt weet je hoe snel je condensproblemen kan krijgen op de koude delen. Dat is de reden dat er panelen met een tussenruimte van 2 cm tegen de wand aan zijn geschroefd, de kasten een spleet in de planken hebben en dat Kabe zelfs losstaande achterwanden in de kasten toepast: ventilatie, ventilatie en nog eens ventilatie.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Buizen ringverwarming

Bericht door Morgoth » ma 14 sep 2020 22:26

Zitten er gaten in die buizen? Nooit geweten.
Plat gaan ze bij mij niet. Ik heb (vrijwel) geen onderbakken meer.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Buizen ringverwarming

Bericht door WillyL » di 15 sep 2020 05:28

Niet alle buizen hebben gaten, maar wel de meeste.

Wat ik erger vind is dat bij de mijne bv de buizen zelfs onder de caravanbodem hangen.
Eenmaal ter hoogte van de deur en eenmaal tussen kast links en keuken rechts. De logica versta ik wel, zo goed mogelijk verdelen van de luchtstromen (U naar voren, U naar achteren en nog een dwarsverbinding om keukenkast wat op te warmen (kachel staat centraal tegenover keukenblok , het geheel is dus iets als een circuit [==i==] met het puntje op het puntje van de i de kachel)

De buizen 'buiten' lopen wel in een net iets dikkere buis maar ik vraag me echt af of dat voldoende is als isolatie bij grotere koude.
Beide buizen zijn van aluminium(heel dunlaagje) met er rond een soort van karton, dus de gekende Trumabuizen.
Ook de schouw in de kleerkast heeft zo een dubbele wand (ik vermoed dat de binnenste wel niet van karton is maar heb daar nog niet naar gekeken).

Natuurlijk hebben de buisdelen onder de bodem geen extra gaten zoals die in de banken.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Buizen ringverwarming

Bericht door Micky » di 15 sep 2020 09:36

RE.gif

Dat snap ik ook echt niet je hebt een enorm warmteverlies zo viel mij op in onze Tabbert destijds in de sneeuw.
Bij onze huidige caravan loopt de waterleiding van de kachel door de dorpel van de deur, die is daardoor iets hoger dan zonder vloeistofverwarming


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Buizen ringverwarming

Bericht door Daphne » di 15 sep 2020 09:47

WillyL schreef:
di 15 sep 2020 05:28

De buizen 'buiten' lopen wel in een net iets dikkere buis maar ik vraag me echt af of dat voldoende is als isolatie bij grotere koude.
Beide buizen zijn van aluminium(heel dunlaagje) met er rond een soort van karton, dus de gekende Trumabuizen.
Ook de schouw in de kleerkast heeft zo een dubbele wand (ik vermoed dat de binnenste wel niet van karton is maar heb daar nog niet naar gekeken).

Natuurlijk hebben de buisdelen onder de bodem geen extra gaten zoals die in de banken.
Bij onze Eriba liepen de kachelbuizen volledig geïsoleerd onder de caravan door. Er zat een bak van piepschuim omheen. De caravan was wel een winterklare versie met verwarmde afvoeren/sifons e.d.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Buizen ringverwarming

Bericht door PD » di 15 sep 2020 09:51

Bij onze Premium loopt de verwarmingsbuis bij de deur ook onder de vloer door, maar wel ingepakt in een dikke en geisoleerde zwarte kunststof buis.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Buizen ringverwarming

Bericht door eurotrotter » di 15 sep 2020 12:32

Keesje schreef:
ma 14 sep 2020 14:59
Beste mede forummers,

Ik moet nog steeds met enige verbazing vaststellen dat de bouwers van caravans (die van Sprite althans) nog steeds geen goede bescherming hebben toegepast voor de buizen van de ringverwarming.Zal ook wel met gewicht te maken hebben?
Mijn ervaring is dat deze door bijv.campingspullen vervormd worden (soms bijna plat gedrukt)
Hoe lossen jullie dit op?
Zelf dacht ik erover om PVC buis volgens mij diameter 70mm in de lengte door te slijpen en die erover heen te leggen/plakken of wat dan ook.
Ik ben erg nieuwsgierig naar een oplossing.

Mvrgr.Kees
Bij onze LMC zitten er over de verwarmings buizen,t.h.v de bagage luiken,aluminium kokers,met daarin weer een stuk of 5 gaten voor de luchtcirculatie.
Zo worden de buizen niet beschadigd bij het plaatsen van allerlei "accessoires"
I.p.v PVC buis kun je beter een dun aluminium gootje maken en dat er overheen plaatsen,aluminium geleid de warmte van de buis beter dan PVC.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Buizen ringverwarming

Bericht door Daphne » di 15 sep 2020 12:45

Bij ons zitten de buizen hoger zodat je geen last hebt en liggen vrij van de inhoud in de opbergruimtes (banken en bed)

Afbeelding
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

koning

Re: Buizen ringverwarming

Bericht door koning » di 15 sep 2020 14:24

Ringverwarming1-450x321.jpg
Ringverwarming1-450x321.jpg (33.9 KiB) 1324 keer bekeken
Zo kun je het ook beschermen.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Buizen ringverwarming

Bericht door Daphne » di 15 sep 2020 14:43

RE.gif

Dat zou ik alleen doen als onder het raam ook nog een buis loopt, anders heb je daar geen profijt van warme lucht dat langs de ramen naar de bovenkastjes gaat. Zeker in de winter is dat noodzakelijk om alle hoekjes en gaatjes te verwarmen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”