Truma saphir comfort RC inbouwen (met DHZ geluid dempers) onder fransbed Fendt 2019,

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Gebruikersavatar
rkjansen
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 5 sep 2018 12:43

Truma saphir comfort RC inbouwen (met DHZ geluid dempers) onder fransbed Fendt 2019,

Bericht door rkjansen » za 22 aug 2020 20:46

Vlak voor de zomer in onze Fendt caravan van 2019 een Truma Saphir comfort RC bankairco gebouwd.

Het voorgaande model hadden we in onze Knaus, welke erg goed beviel, lekker stil, maar nadeel dat het wel meer ruimte koste.
Wilde vorige jaar in deze caravan dan een dakairco, nadeel je had geen daglicht meer, voordeel was dat ik geen ruimte verlies had, maar ook niet een heel gedoe om slangen naar boven te geleiden zodat je de beste koeling krijgt van een bankairco.
Helaas na de vakantie direct weer uitgebouwd en verkocht.
Was totaal niet tevreden mbt het geluid wat toch wel duidelijker hoorbaar was op andere plaatsen rondom ons.
Voelde me vaak opgelaten om de airco aan te zetten.

Dus lopen bedenken hoe ik toch het beste de slangen kon laten lopen, want ik wilde wel dat 2 van de 3 slangen ergens naar boven gingen om zo vanaf boven de koele lucht door de caravan te laten dalen.
Bedacht dat het mooiste was als ze achter de koelkast konden lopen ondanks adviezen dat je moet oppassen dat je dan geen condens krijgt gezien het warm achter de koelkast is. Toch een oplossing er voor gevonden door ze goed te isoleren.

In de vakantie erg goed bevallen, geen issues, maar was wel een beetje geschrokken van het geluid buiten dat deze bankairco maakte. Ja was niet te vergelijken met een dakairo, veel stiller, maar toch meer herrie dan het vorige type bankairco van Truma.
Door dat het type (kan verwarmen) toch anders was en ander gas, waren ze niet stiller geworden hoorde ik al van de leverancier. Maar ook omdat Truma aan gaf dat je bij dit type geen uitblaasdemper met s bocht om de luchtstroming te dempen meer mocht gebruiken. Dit hadden we onder de vorige wel.
Dan toch nu zelf maar een demper gemaakt van een kunststof bakje wat ik nog had. maar nu het uitstroom gat niet verschoven (als een S) zoals de originele is, maar direct er wel onder, zodat de lucht gewoon door kan, Echter deze bekleed met extra speciale goede geluidsabsorberende materiaal (koste wel ff wat zon plaatje), maar wow wat een verschil in geluid. Vooralsnog content mee.

Hier volgens wat foto;s van het project.
1926
1927
1928
1929
1930
1931
1932
1932
1934
1935
1936
1937
1938
1939
1940
1941
1942
1943
1944
1945
1946
1947
1948
1949
1950
1951
1952

Nut toch nog een extra isolatie plaat besteld en die ga ik nog om de airco plakken.
Had al een stuk geprobeerd met het zelfde spul als ik voor de demper gebruikt had en dat gaf voor binnen ook nog eens een enorme geluids demping.
Fendt Bianco 435 SF 2019
Thule cassette luifel - Truma Saphir comfort RC bankairco - Enduro EM505 FL mover met waterpas functie
E-trailer> bandendruk controle en waterpas module
Wifi Alfa camp pro2 v2

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Truma saphir comfort RC inbouwen onder fransbed Fendt 2019

Bericht door Jan van Vijven » za 22 aug 2020 20:54

Ik heb gewoon de standaard demper er onder gebouwd, niets mis mee, werkt perfect.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Drivingchicken
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 26 mei 2019 19:49

Re: Truma saphir comfort RC inbouwen onder fransbed Fendt 2019

Bericht door Drivingchicken » za 22 aug 2020 20:56

Geïnteresseerd in de demper die je gemaakt hebt, ik zie alleen geen foto’s?

Zelf namelijk ook niet content met het geluidsniveau van het uitblazen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Drivingchicken
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 26 mei 2019 19:49

Re: Truma saphir comfort RC inbouwen onder fransbed Fendt 2019

Bericht door Drivingchicken » za 22 aug 2020 21:05

Jan van Vijven schreef:Ik heb gewoon de standaard demper er onder gebouwd, niets mis mee, werkt perfect.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volgens Truma mag dat dus niet. Heb daarover contact met hun gehad.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
rkjansen
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 5 sep 2018 12:43

Re: Truma saphir comfort RC inbouwen onder fransbed Fendt 2019

Bericht door rkjansen » za 22 aug 2020 21:08

Klopt.
In het boekje staat ook dat de Truma demper niet bij dit type mag, te veel weerstand.
Ook importeur geeft dit aan.

Vandaar zelf deze demper gemaakt waardoor de lucht wel gewoon recht naar beneden kan zonder belemmeringen, maar wat een verschil met geluid door deze geluidsabsorberende beklede binnenkant
Fendt Bianco 435 SF 2019
Thule cassette luifel - Truma Saphir comfort RC bankairco - Enduro EM505 FL mover met waterpas functie
E-trailer> bandendruk controle en waterpas module
Wifi Alfa camp pro2 v2

Gebruikersavatar
rkjansen
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 5 sep 2018 12:43

Re: Truma saphir comfort RC inbouwen onder fransbed Fendt 2019

Bericht door rkjansen » za 22 aug 2020 21:12

Drivingchicken schreef:
za 22 aug 2020 20:56
Geïnteresseerd in de demper die je gemaakt hebt, ik zie alleen geen foto’s?

Zelf namelijk ook niet content met het geluidsniveau van het uitblazen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatste 3 foto;s zie je de demper.
Gewoon een kunststof bak en daar een gat ingemaakt, gaas er in en binnenkant bekleed.
Maar gaat er om dus dat je wel een plaat met goede dempings waarde neemt en niet van de bouwmarkt.

https://www.easy-noisecontrol.nl/produc ... -fireseal/

deze heb ik gebruikt en nog een plaat van besteld voor over de airco zelf
Fendt Bianco 435 SF 2019
Thule cassette luifel - Truma Saphir comfort RC bankairco - Enduro EM505 FL mover met waterpas functie
E-trailer> bandendruk controle en waterpas module
Wifi Alfa camp pro2 v2

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Truma saphir comfort RC inbouwen onder fransbed Fendt 2019

Bericht door Chris » za 22 aug 2020 21:17

Fraai project... wel een grote klus maar slim om de ruimte achter de KK zo te benutten.
Zeker veel fraaier dan b.v. door de hangkast...
Chapeau... thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
rkjansen
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 5 sep 2018 12:43

Re: Truma saphir comfort RC inbouwen onder fransbed Fendt 2019

Bericht door rkjansen » za 22 aug 2020 21:29

Chris schreef:
za 22 aug 2020 21:17
Fraai project... wel een grote klus maar slim om de ruimte achter de KK zo te benutten.
Zeker veel fraaier dan b.v. door de hangkast...
Chapeau... thumbup.gif
Dank je. Ja was ongemerkt heel wat tijd in gaan zitten.
Wilde niet voor de basis oplossing gaan door alle 3 de openingen in de bedwand te maken.
De klerenkast had ik gebruikt in de vorige caravan, maar daarvoor buizen onder de caravan moeten aanleggen en zou ik nu ook weer moeten doen omdat de kast aan het einde zit. Maar ja, qua werk had dat ook wel gekund en sneller geweest...
Fendt Bianco 435 SF 2019
Thule cassette luifel - Truma Saphir comfort RC bankairco - Enduro EM505 FL mover met waterpas functie
E-trailer> bandendruk controle en waterpas module
Wifi Alfa camp pro2 v2

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11144
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma saphir comfort RC inbouwen onder fransbed Fendt 2019

Bericht door dieseltijger » za 22 aug 2020 23:52

Zijn er standaard klemmen die om de (dikkere) dempers in de uitstroomleidingen passen?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Truma saphir comfort RC inbouwen onder fransbed Fendt 2019

Bericht door Jan van Vijven » zo 23 aug 2020 08:32

Kon je foto’s nu pas openen, is die demper onder de caravan stiller dan de originele? Alleen dan zie ik het ook wel zitten.
Zoals ik al eerder meldde, ik heb de originele demper, ik zie technisch geen verschil met de andere modellen. Alle modellen heb ik al gehad en ingebouwd en hier zou het niet mogen?!?
Het enige verschil zou kunnen zijn dat deze ook kan verwarmen.

Btw: ik heb alle drie de slangen boven waarvan één over de koelkast heen gelegd, achter de koelkast zag ik niet zitten vanwege de warmte van zowel de koelkast als de zon, merk jij verschil in uitblaas temperatuur?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
rkjansen
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 5 sep 2018 12:43

Truma saphir comfort RC inbouwen onder fransbed Fendt 2019

Bericht door rkjansen » zo 23 aug 2020 09:37

(Aangepast wegens onnodig quoten, lees even de spelregels)

RE.gif
Was ook niet de bedoeling achter de koelkast, wilde eerst in de hoek vh bed een opbouw goot plaatsen met 1 slang er in en 2 in de bedwand, maar toen ik zag hoeveel ruimte achter de koelkast zat bedacht ik deze oplossing. Mede ook door de slangen goed te isoleren. Maar zoveel hitte had ik al niet er achter omdat ik boven in al 2 sterke stille ventilators gemaakt had welke ik van binnen uit aan en uit kan zetten en de koelkast hitte naar buiten blazen. Die draaien gewoon overdag. Nee heb geen tot nauwelijks temperatuur verlies, werkt prima en ben erg blij met deze oplossing. Het ligt natuurlijk ook welke indeling caravan je hebt en waar je de aico plaatst. Voor ons vond ik zelf dit de beste en mooiste.

Ik heb geen vergelijkings materiaal meer, die originele demper zit nog op de oude caravan onder het oude type comfort model.
Weet wel dat deze direct veel meer lawaai (wind) uitstoot gaf dan de vorige (gaf de leverancier ook toe, nieuw hoeft niet altijd stiller te zijn. Zit ook ander gas in natuurlijk en hij kan verwarmen.). Gezien het boekje, de demper op een willekeurige internet site en de importeur aangeven dat deze demper niet onder dit type airco mag, wel de compact, wilde ik zelf wat bedenken. Heb er wel een filmpje van (met en zonder mijn demper), maar die kan ik hier niet plaatsen volgens mij.
Weet dat een vriend van mij een halve originele demper heeft geplaatst. Had een complete, maar na het zien van de waarschuwingen dat het niet mag, 1 helft er tussen uit gehaald. Scheelde ook, maar hoeveel weet ik niet.
De demper zelf te maken met dit speciale isolatie materiaal (wat ik over had van de plaat die ik er voor gekocht had) kwam voort uit de bedenkingen om een sterke geluidsabsorberende plaat direct onder de uitstroom opening te leggen om zo het meeste op te vangen. Hier ben ik gisteren even mee aan het knutselen geweest en een iets bedacht wat ik simpel vanaf de zijkant aan 2 bouten kan ophangen (welke ik door de bestaande gaten had gemonteerd en dan nog met 2 snellijmklemmen (moet nog ff 2 kleinere zelfde halen) en die combi lijkt ook erg goed extra te werken. Zie foto;s

https://caravan-forum.nl/download/file. ... w&id=52099

https://caravan-forum.nl/download/file. ... w&id=52098

Heb dus nog 1 plaat besteld (1 isolatie dikte dunner, 25 ipv 40mm) en die ga ik om de airco heen leggen binnen. Had de plaat even voor de gein alleen op de airco gelegd en schrok eigenlijk hoeveel geluid dat direct scheelde in de caravan zelf. Aanzienlijk kan ik je wel vertellen.

Wel jammer dat het allemaal moet en Truma gewoon niet met betere oplossingen komt of stiller product. Ligt natuurlijk ook aan mijzelf dat ik er zoveel werk en moeite in steek. Maar a, wij gaan altijd in voor en na hoogseizoen, dus stiller op de camping en hoor je dus ook meer.. B. wil me niet opgelaten voelen als ik de airco dan aan doe (zijn er natuurlijk genoeg op de camping die altijd met en zonder airco lawaai maken helaas en niets interesseert hoe het voor de rest is) en c. savonds kan het ook voorkomen (afhankelijk welk gebied je staat) dat je hem aan wilt houden en dan hoor je de huidige airco best goed.
Bijlagen
20200822_124615_resized.jpg
20200822_124144_resized.jpg
Fendt Bianco 435 SF 2019
Thule cassette luifel - Truma Saphir comfort RC bankairco - Enduro EM505 FL mover met waterpas functie
E-trailer> bandendruk controle en waterpas module
Wifi Alfa camp pro2 v2

Gebruikersavatar
rkjansen
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 5 sep 2018 12:43

Re: Truma saphir comfort RC inbouwen onder fransbed Fendt 2019

Bericht door rkjansen » zo 23 aug 2020 09:55

Filmpje van de demper ff op youtube gezet.
In het echt is het verschil beter te horen, maar denk dat het aardig duidelijk is.

https://youtu.be/j3O-T7Epd_A
Fendt Bianco 435 SF 2019
Thule cassette luifel - Truma Saphir comfort RC bankairco - Enduro EM505 FL mover met waterpas functie
E-trailer> bandendruk controle en waterpas module
Wifi Alfa camp pro2 v2

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Truma saphir comfort RC inbouwen onder fransbed Fendt 2019

Bericht door iemand » zo 23 aug 2020 10:21

Goed bezig, om het 'optimaal' te maken.
Leuk dat je het hier deelt thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Truma saphir comfort RC inbouwen onder fransbed Fendt 2019

Bericht door Jan van Vijven » zo 23 aug 2020 10:32

Zoals dat filmpje heb ik ook gedaan met de originele, dempt inderdaad veel.
Wat betreft het geluid onder het bed, daar merk ik weinig verschil tussen de verschillende types.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
rkjansen
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 5 sep 2018 12:43

Re: Truma saphir comfort RC inbouwen onder fransbed Fendt 2019

Bericht door rkjansen » zo 23 aug 2020 10:45

Jan van Vijven schreef:
zo 23 aug 2020 10:32
Zoals dat filmpje heb ik ook gedaan met de originele, dempt inderdaad veel.
Wat betreft het geluid onder het bed, daar merk ik weinig verschil tussen de verschillende types.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ja, maar daar zit het uitstroom gat dus verschoven tov het het gat uit de caravan. Gezien de waarschuwingen zou ik het risico niet nemen en ben bang dat het de levensduur verkort. Maar goed dat moet ieder voor zich weten natuurlijk knipoog.gif

Ik zeg niet dat er veel verschil binnen is met de types, hoewel ik deze toch iets meer hoorde, maar ik was erg verrast hoeveel geluid het binnen scheelde met de plaat er op.

Kreeg nog een tip van mijn vriend om de 2 condens uitvoeren op te boren met een boortje van 4mm
Het viel mij al op (en bij hem het zelfde) dat dit type airco niet constant staat te druppelen onder de caravan maar om de x tijd een straaltje laat lopen. Dus af en toe overstroomt en tussen airco en doorvoerbuis komt. Hij maar ook ik hadden plots wat condens water hiervan op de caravan vloer bij de airco.
Na het iets opboren vd doorstroming kan de condens direct constant weg en loopt het weer netjes te druppelen zonder dat het gaat overlopen.
Fendt Bianco 435 SF 2019
Thule cassette luifel - Truma Saphir comfort RC bankairco - Enduro EM505 FL mover met waterpas functie
E-trailer> bandendruk controle en waterpas module
Wifi Alfa camp pro2 v2

Gebruikersavatar
rkjansen
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 5 sep 2018 12:43

Re: Truma saphir comfort RC inbouwen onder fransbed Fendt 2019

Bericht door rkjansen » zo 23 aug 2020 10:45

iemand schreef:
zo 23 aug 2020 10:21
Goed bezig, om het 'optimaal' te maken.
Leuk dat je het hier deelt thumbup.gif
thnx knipoog.gif
Fendt Bianco 435 SF 2019
Thule cassette luifel - Truma Saphir comfort RC bankairco - Enduro EM505 FL mover met waterpas functie
E-trailer> bandendruk controle en waterpas module
Wifi Alfa camp pro2 v2

Gebruikersavatar
rkjansen
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 5 sep 2018 12:43

Re: Truma saphir comfort RC inbouwen onder fransbed Fendt 2019

Bericht door rkjansen » ma 24 aug 2020 20:41

Vandaag de extra bestelde professionele geluidsabsorberende isolatieplaat met sterk zelfklevende plak laag binnen gekregen.

Direct om de airco (alleen de randen) geplakt en alleen voorkant vrijgelaten uiteraard.
Wat een top product. Werkelijk waar, wist niet dat je de bankairco hier zo stil mee kon krijgen.
Je hoort alleen nog maar de lucht uit de roosters blazen anders had je haast niet door dat hij aan staat.
Zelfs als je op het bed gaat liggen hoor je hem amper. Nou dat was voorheen wel anders.

Ik kan het iedereen aanraden en nee ik heb geen aandelen bij dat bedrijf knipoog.gif
Bijlagen
20200824_201013_resized.jpg
20200824_201007_resized.jpg
Fendt Bianco 435 SF 2019
Thule cassette luifel - Truma Saphir comfort RC bankairco - Enduro EM505 FL mover met waterpas functie
E-trailer> bandendruk controle en waterpas module
Wifi Alfa camp pro2 v2

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Truma saphir comfort RC inbouwen onder fransbed Fendt 2019

Bericht door Jan van Vijven » ma 24 aug 2020 20:47

Hoe noemt dat spul?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
rkjansen
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 5 sep 2018 12:43

Re: Truma saphir comfort RC inbouwen onder fransbed Fendt 2019

Bericht door rkjansen » ma 24 aug 2020 20:58

Jan van Vijven schreef:
ma 24 aug 2020 20:47
Hoe noemt dat spul?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Uhm, ja dat was wel een hele mond vol zie ik nu ook knipoog.gif

Maar hier kijken is makkelijker mrgreen.gif

https://www.easy-noisecontrol.nl/produc ... -fireseal/
Fendt Bianco 435 SF 2019
Thule cassette luifel - Truma Saphir comfort RC bankairco - Enduro EM505 FL mover met waterpas functie
E-trailer> bandendruk controle en waterpas module
Wifi Alfa camp pro2 v2

Henkc
Berichten: 96
Lid geworden op: di 14 aug 2018 10:25

Re: Truma saphir comfort RC inbouwen onder fransbed Fendt 2019

Bericht door Henkc » ma 24 aug 2020 22:57

Machtig mooi gedaan en goed doordacht.
Stieken toch een vraagje mbt tot de ruimte achter de koelkast.
Heb je toevallig gemeten hoe diep jouw “inbouwkast” is?

Je project schreeuwt gewoon om navolging, echter voordat ik bij mij de koelkast etc verwijder (Hobby 2017) wil ik graag weten of ik er de ruimte voor heb.

Door de roosters te zien lijkt de ruimte bij mij nogal kritisch.

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Truma saphir comfort RC inbouwen onder fransbed Fendt 2019

Bericht door hendrik38 » di 25 aug 2020 06:50

Idd wat mooi gedaan zeg. Nu ook een bankairco. Op zich prima tevreden mee, maar hij is dus nog wel te fine tunen qua geluid. Is dat zwarte foam erg plakkerig? Krijg je het er weer netjes af bij verkoop?
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Gebruikersavatar
rkjansen
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 5 sep 2018 12:43

Re: Truma saphir comfort RC inbouwen onder fransbed Fendt 2019

Bericht door rkjansen » di 25 aug 2020 08:14

hendrik38 schreef:
di 25 aug 2020 06:50
Idd wat mooi gedaan zeg. Nu ook een bankairco. Op zich prima tevreden mee, maar hij is dus nog wel te fine tunen qua geluid. Is dat zwarte foam erg plakkerig? Krijg je het er weer netjes af bij verkoop?
Ja is professioneel spul, 1x geplakt en laat niet meer los.
Ik heb hem ook niet geheel beplakt voor het geval er een keer garantie issues zijn oid. Ik heb dus alleen langs de randen een smal gedeelte beplakt en is al voldoende.
Werkelijk waar, je zal versteld staan van de geluids deming.
Fendt Bianco 435 SF 2019
Thule cassette luifel - Truma Saphir comfort RC bankairco - Enduro EM505 FL mover met waterpas functie
E-trailer> bandendruk controle en waterpas module
Wifi Alfa camp pro2 v2

Gebruikersavatar
rkjansen
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 5 sep 2018 12:43

Re: Truma saphir comfort RC inbouwen onder fransbed Fendt 2019

Bericht door rkjansen » di 25 aug 2020 08:26

Henkc schreef:
ma 24 aug 2020 22:57
Machtig mooi gedaan en goed doordacht.
Stieken toch een vraagje mbt tot de ruimte achter de koelkast.
Heb je toevallig gemeten hoe diep jouw “inbouwkast” is?

Je project schreeuwt gewoon om navolging, echter voordat ik bij mij de koelkast etc verwijder (Hobby 2017) wil ik graag weten of ik er de ruimte voor heb.

Door de roosters te zien lijkt de ruimte bij mij nogal kritisch.
Dat was eenvoudig te meten en te zien. Als je buiten 1 vd roosters los haalt zie je tot hoever de koelkast komt en welke diepte je hebt. Was meer dan genoeg en konden wel 2 buizen naast elkaar. Als je ook zo'n hoog model koelkast hebt, kan ik me niet voorstellen dat de diepte bij jou minder is. Ruimtes zullen overal vrijwel het zelfde zijn.
Bijlagen
20200525_161339.jpg
20200525_160333.jpg
koelkast1.jpg
Fendt Bianco 435 SF 2019
Thule cassette luifel - Truma Saphir comfort RC bankairco - Enduro EM505 FL mover met waterpas functie
E-trailer> bandendruk controle en waterpas module
Wifi Alfa camp pro2 v2

Speedyace
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 22 jun 2020 17:47

Re: Truma saphir comfort RC inbouwen (met DHZ geluid dempers) onder fransbed Fendt 2019,

Bericht door Speedyace » di 25 aug 2020 11:47

Leuk project geweest met een goed eindresultaat.
Ik zat erg te dubben tussen de 2 dak of bank maar als ik dit nu allemaal zo bekijk ga ik toch maar voor de bankairco.
Ik stoor mij zelf namelijk ook aan de airco's die lawaai maken en dan wil ik een ander niet tot last zijn met mijn airco geluiden.

In het voorjaar maar even inbouwen bij onze Knaus sudwind 500 fu. Zit alleen even te kijken waar ik hem ga plaatsen.
Ruimte onder het bed is toch wel een pré, misschien de bestaande verwarming verwijderen en dan kijken of de box daar past. Scheelt weer slangen trekken, mrgreen.gif

Ps. De led verlichting onder het bed is ook wel een leuke optie.

Gebruikersavatar
rkjansen
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 5 sep 2018 12:43

Re: Truma saphir comfort RC inbouwen (met DHZ geluid dempers) onder fransbed Fendt 2019,

Bericht door rkjansen » di 25 aug 2020 12:11

Speedyace schreef:
di 25 aug 2020 11:47
Leuk project geweest met een goed eindresultaat.
Ik zat erg te dubben tussen de 2 dak of bank maar als ik dit nu allemaal zo bekijk ga ik toch maar voor de bankairco.
Ik stoor mij zelf namelijk ook aan de airco's die lawaai maken en dan wil ik een ander niet tot last zijn met mijn airco geluiden.

In het voorjaar maar even inbouwen bij onze Knaus sudwind 500 fu. Zit alleen even te kijken waar ik hem ga plaatsen.
Ruimte onder het bed is toch wel een pré, misschien de bestaande verwarming verwijderen en dan kijken of de box daar past. Scheelt weer slangen trekken, mrgreen.gif

Ps. De led verlichting onder het bed is ook wel een leuke optie.
Nou dat had ik ook met de dakairco. Maar dat ik eerst voor de dakairco ging was omdat hij zogenaamd stil zou zijn en ik had er minder werk aan. Maar goed, zowel binnen als buiten vind ik het geluid irritant en er dus weer direct afgehaald.
De bankairco bevalt me met deze isolatie en eigen gemaakte demper uitermate goed.
Net nog een extra plaat besteld, want ik ga ipv de anti trillingsmat die er onder ligt toch een zelfde geluidsabsorberende plaat onder de airco leggen.

Plaats is inderdaad afhankelijk van de indeling. Liefst had ik hem in een bank gehad, maar de ene was te smal en de andere had ik juiste een grotere watertank ingebouwd knipoog.gif

Ja die led strip onder het hele bed is ideaal. Mooie bak licht in het donker als je het service luik open doet en kost haast niets.
Fendt Bianco 435 SF 2019
Thule cassette luifel - Truma Saphir comfort RC bankairco - Enduro EM505 FL mover met waterpas functie
E-trailer> bandendruk controle en waterpas module
Wifi Alfa camp pro2 v2

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”