Truma saphir comfort RC inbouwen (met DHZ geluid dempers) onder fransbed Fendt 2019,

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18185
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Truma saphir comfort RC inbouwen onder fransbed Fendt 2019

Bericht door deusjevo » di 25 aug 2020 12:30

rkjansen schreef:
ma 24 aug 2020 20:41
Vandaag de extra bestelde professionele geluidsabsorberende isolatieplaat met sterk zelfklevende plak laag binnen gekregen.

Direct om de airco (alleen de randen) geplakt en alleen voorkant vrijgelaten uiteraard.
Wat een top product. Werkelijk waar, wist niet dat je de bankairco hier zo stil mee kon krijgen.
Je hoort alleen nog maar de lucht uit de roosters blazen anders had je haast niet door dat hij aan staat.
Zelfs als je op het bed gaat liggen hoor je hem amper. Nou dat was voorheen wel anders.

Ik kan het iedereen aanraden en nee ik heb geen aandelen bij dat bedrijf knipoog.gif
Wij hebben het gebruikt om de afdekkap van de motor in onze sloep van binnen mee te bekleden.
Werkt prima en plakt als een achterlijke, heet Easy Noise Control meen ik.
.
0007A2A9-771E-47F5-9FE4-0A1C8C201B93.jpeg
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
rkjansen
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 5 sep 2018 12:43

Re: Truma saphir comfort RC inbouwen onder fransbed Fendt 2019

Bericht door rkjansen » di 25 aug 2020 13:11

deusjevo schreef:
di 25 aug 2020 12:30
rkjansen schreef:
ma 24 aug 2020 20:41
Vandaag de extra bestelde professionele geluidsabsorberende isolatieplaat met sterk zelfklevende plak laag binnen gekregen.

Direct om de airco (alleen de randen) geplakt en alleen voorkant vrijgelaten uiteraard.
Wat een top product. Werkelijk waar, wist niet dat je de bankairco hier zo stil mee kon krijgen.
Je hoort alleen nog maar de lucht uit de roosters blazen anders had je haast niet door dat hij aan staat.
Zelfs als je op het bed gaat liggen hoor je hem amper. Nou dat was voorheen wel anders.

Ik kan het iedereen aanraden en nee ik heb geen aandelen bij dat bedrijf knipoog.gif
Wij hebben het gebruikt om de afdekkap van de motor in onze sloep van binnen mee te bekleden.
Werkt prima en plakt als een achterlijke, heet Easy Noise Control meen ik.
.
0007A2A9-771E-47F5-9FE4-0A1C8C201B93.jpeg
Ja mooi spul he.

Klopt, dat is de naam vh bedrijf en hebben legio soorten isolatie.
Dat wat ik gebruikt heb was op advies van hun na het horen wat ik er mee wilde doen.
Link er van heb ik eerder in deze berichten gezet.
Fendt Bianco 435 SF 2019
Thule cassette luifel - Truma Saphir comfort RC bankairco - Enduro EM505 FL mover met waterpas functie
E-trailer> bandendruk controle en waterpas module
Wifi Alfa camp pro2 v2

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Truma saphir comfort RC inbouwen onder fransbed Fendt 2019

Bericht door hendrik38 » di 25 aug 2020 16:06

rkjansen schreef:
ma 24 aug 2020 20:41
Vandaag de extra bestelde professionele geluidsabsorberende isolatieplaat met sterk zelfklevende plak laag binnen gekregen.

Direct om de airco (alleen de randen) geplakt en alleen voorkant vrijgelaten uiteraard.
Wat een top product. Werkelijk waar, wist niet dat je de bankairco hier zo stil mee kon krijgen.
Je hoort alleen nog maar de lucht uit de roosters blazen anders had je haast niet door dat hij aan staat.
Zelfs als je op het bed gaat liggen hoor je hem amper. Nou dat was voorheen wel anders.

Ik kan het iedereen aanraden en nee ik heb geen aandelen bij dat bedrijf knipoog.gif
wat bedoel je met alleen om de randen geplakt? Want als ik de foto zie heb je de hele zijkant beplakt?
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Gebruikersavatar
rkjansen
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 5 sep 2018 12:43

Re: Truma saphir comfort RC inbouwen onder fransbed Fendt 2019

Bericht door rkjansen » di 25 aug 2020 16:13

hendrik38 schreef:
di 25 aug 2020 16:06
rkjansen schreef:
ma 24 aug 2020 20:41
Vandaag de extra bestelde professionele geluidsabsorberende isolatieplaat met sterk zelfklevende plak laag binnen gekregen.

Direct om de airco (alleen de randen) geplakt en alleen voorkant vrijgelaten uiteraard.
Wat een top product. Werkelijk waar, wist niet dat je de bankairco hier zo stil mee kon krijgen.
Je hoort alleen nog maar de lucht uit de roosters blazen anders had je haast niet door dat hij aan staat.
Zelfs als je op het bed gaat liggen hoor je hem amper. Nou dat was voorheen wel anders.

Ik kan het iedereen aanraden en nee ik heb geen aandelen bij dat bedrijf knipoog.gif
wat bedoel je met alleen om de randen geplakt? Want als ik de foto zie heb je de hele zijkant beplakt?
O zo, ja alles is inderdaad beplakt met deze isolatieplaat.
Maar bedoel dat ik alleen een randje (1a2 cm) aan de achterkant vd plakkant verwijderd heb. Dus alleen de randen vd plaat zijn tegen de airco/andere plaat geplakt. Rest vd plaat zit bescherm laag nog op en dus niet beplakt. Maar zit uitstekend, niet los of zo.
Fendt Bianco 435 SF 2019
Thule cassette luifel - Truma Saphir comfort RC bankairco - Enduro EM505 FL mover met waterpas functie
E-trailer> bandendruk controle en waterpas module
Wifi Alfa camp pro2 v2

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Truma saphir comfort RC inbouwen (met DHZ geluid dempers) onder fransbed Fendt 2019,

Bericht door hendrik38 » wo 26 aug 2020 11:49

Ahhh ja, dat is idd een hele goed oplossing. Nu snap ik je. Thanks!
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Thorbecke
Berichten: 5
Lid geworden op: di 7 mar 2017 22:52

Re: Truma saphir comfort RC inbouwen (met DHZ geluid dempers) onder fransbed Fendt 2019,

Bericht door Thorbecke » za 29 aug 2020 12:43

Ik wil binnenkort een Saphir Compact inbouwen. Gelet op de goede ervaring met de geluidsisolatie platen, wil ik de airco hier ook mee inpakken.
Welke dikte platen heb je toegepast?
De eerste Truma airco was qua geluid een ramp, daarom weinig gebruikt.

Gebruikersavatar
rkjansen
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 5 sep 2018 12:43

Re: Truma saphir comfort RC inbouwen (met DHZ geluid dempers) onder fransbed Fendt 2019,

Bericht door rkjansen » za 29 aug 2020 13:10

De demper bak onder de caravan is bekleed met 40mm, maar zou met 25mm ook volstaan lijkt me.
Dat was een rest stuk vd 40mm plaat.
Met deze 40mm plaat was het allemaal begonnen, want ik wilde iets maken dat ik deze plaat snel en makkelijk onder de caravan kon leggen/hangen om de uitblaas uitstroom op te vangen en te dempen. Advies vh bedrijf was deze plaat en dikte. Dat bracht me daarna op het idee om het resterende gedeelte in een bak te bekleden als demper, omdat een originele demperbak niet mag van truma. Bij de compact mag dat wel overigens. Maar wel prijzig en zeker niet stiller dan wat ik nu zelf gemaakt heb.
Door de 40mm plaat ff voor de grap op airco los boven op te leggen, was ik stom verbaasd hoeveel geluid dat al scheelde, bizar gewoon. Vandaar besloten om de rest ook te bekleden, maar dan met de 25mm plaat. Erg content mee.
Of ik nu de 40mm losse plaat ook daadwerkelijk nog nodig heb weet ik nog niet, hij gaat in ieder geval gewoon mee.
Fendt Bianco 435 SF 2019
Thule cassette luifel - Truma Saphir comfort RC bankairco - Enduro EM505 FL mover met waterpas functie
E-trailer> bandendruk controle en waterpas module
Wifi Alfa camp pro2 v2

Thorbecke
Berichten: 5
Lid geworden op: di 7 mar 2017 22:52

Re: Truma saphir comfort RC inbouwen (met DHZ geluid dempers) onder fransbed Fendt 2019,

Bericht door Thorbecke » za 29 aug 2020 13:41

Top en dank. Helemaal duidelijk. Ik infomeer over het resultaat, nog paar weken wachten.

Gebruikersavatar
rkjansen
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 5 sep 2018 12:43

Re: Truma saphir comfort RC inbouwen (met DHZ geluid dempers) onder fransbed Fendt 2019,

Bericht door rkjansen » ma 14 sep 2020 22:14

Ondertussen de airco reeds gebruikt, met de onder demper aanpassing en extra isolatie over de unit, deze week in Luxemburg.
Jee wat een verschil met de vorige vakantie. Ding is goed stil geworden zowel binnen als buiten. Heerlijk. blij.gif
Fendt Bianco 435 SF 2019
Thule cassette luifel - Truma Saphir comfort RC bankairco - Enduro EM505 FL mover met waterpas functie
E-trailer> bandendruk controle en waterpas module
Wifi Alfa camp pro2 v2

EdwardT

Re: Truma saphir comfort RC inbouwen (met DHZ geluid dempers) onder fransbed Fendt 2019,

Bericht door EdwardT » di 17 mei 2022 22:31

Allen,

geinspireerd door de goede adviezen ben ik in onze nieuwe caravan ook aan de slag gegaan (Truma Saphir Comfort RC). In de vorige caravan had ik ook een bankairco ingebouwd, maar achteraf niet overal over nagedacht.

BIj de huidige indeling kon ik niet anders dan de bankairco onder het bed te plaatsen, met 2 hoge openingen naast het bed en 1 lage aan de voorkant. Die aan de voorkant heb ik aangesloten op de uitgang met het hoogste debiet (dus meeste luchtdruk). Die blaast schuin omhoog naar het zitgedeelte om het daar ook goed koel te krijgen. Heb het eerst aangesloten zonder de truma dempers, maar daardoor kon je echt heel goed de blazers horen. Toch op elk kanaal een demper gezet. Dat scheelde meer dan 25db per uitgang op de hoogste stand. Echt een aanrader. Dat had ik in de vorige caravan niet, want ik was behoorlijk sceptisch of het zou werken en ze kosten toch Euro 60 per stuk.

En toen: met de caravan langs Easy Noice Control geweest en ze laten luisteren naar de akoestiek en het geluidsniveau van de airco zelf (binnen en buiten). Er was heel weinig trillingsgeluid, dus ik had geen onderplaat onder de airco unit nodig. Advies was om de airco te omkleden met de al eerder genoemde Fireseal platen. Gekozen voor de 40mm dikke platen. Is wel weer ruim 4kg gewicht, maar toch maar gedaan. Het resultaat is verbluffend! Zelfs in de hoogste stand is het geluidsniveau niet meer dan 55db! En de hoogste stand gebruik je eigenlijk nooit 's nachts. In de nachtstand hoor je de airco echt nauwelijks. Vreemd genoeg was ook het geluid buiten in een keer een stuk minder. Wellicht komt dat door het absorptie vermogen van de platen.

Verder alles heel mooi kunnen aansluiten op de Alde verwarming (3030) met een RJ11 kabel op de TIN aansluiting, waardoor de temperatuur nu echt volautomatisch gaat. En dat ook nog met een dag en nacht timer, waardoor je de airco 's nachts op de de 'slaap of quiet' mode kan zetten.

Gaaf! En bedankt voor de adviezen!
Bijlagen
image9.jpeg
image9.jpeg (78.3 KiB) 720 keer bekeken
image3.jpeg
image3.jpeg (95.83 KiB) 720 keer bekeken
image8.jpeg
image8.jpeg (126.32 KiB) 720 keer bekeken

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Truma saphir comfort RC inbouwen (met DHZ geluid dempers) onder fransbed Fendt 2019,

Bericht door Ron » di 17 mei 2022 23:25

Netjes gedaan. thumbup.gif
Mooi dat het zo stil is geworden.

kleine tip
Volgende keer als je foto's maak.
De GPS uitzetten.
Mensen kunnen nu precies zien dat je op de Passiebloem woont.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”