Inbouw handleiding Thetford cassette toilet C4

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
edks
Berichten: 46
Lid geworden op: di 10 sep 2013 10:52
Locatie: Leiden

Inbouw handleiding Thetford cassette toilet C4

Bericht door edks » di 11 aug 2020 17:14

Hallo,

door een ongelukje met een uitdraaipoot van mijn caravan, is het C4 toilet helemaal ontzet.
De hele boel is van z'n plaats gedrukt.
Om een en ander te repareren zoek ik de Installatie instructie van de Thetford C4.
Is er iemand die dit document toevallig heeft liggen.
Een PDF kopie wordt zeer op prijs gesteld.
Op de site van Thetford is niets meer te vinden.

Bij voorbaat dank.

Dunya
Berichten: 72
Lid geworden op: za 23 mar 2019 17:54

Re: Inbouw handleiding Thetford cassette toilet C4

Bericht door Dunya » di 11 aug 2020 17:53

Bergland 3.6 getrokken door een Mazda CX-3 2.0 SkyActiv-G 121 Luxury Automaat

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Inbouw handleiding Thetford cassette toilet C4

Bericht door iemand » di 11 aug 2020 21:45

C4 ? scratch.gif
Heb je inderdaad de C402 . Zie sticker aan binnenzijde v/h deurtje, of onderzijde van de afvaltank.

Dan heb ik op mijn caravan-site alle documentatie voor je
https://avento.weebly.com/documentatie.html
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

edks
Berichten: 46
Lid geworden op: di 10 sep 2013 10:52
Locatie: Leiden

Re: Inbouw handleiding Thetford cassette toilet C4

Bericht door edks » za 15 aug 2020 16:40

Ja het echt een C4 , dat is een oud model en wordt niet meer geleverd.
Maar waar het mij echt om gaat is de wand BOVEN het toilet. Het is een wand ZONDER wasbak. Die zit buiten het toilet. Hoe zit zo'n achterwand vast aan het toilet en aan de caravan.
Overigens is het niet mijn caravan maar van mijn zoon. Hij is er mee weg, dus ik kan niet zelf kijken.
Ongelukkigerwijs is tijdens het rijden iets van een uitdraai steun gebroken en de steun is dwars door de vloer gekomen. Heeft het toilet van z'n plek gedrukt en de achterwand geforceerd.
Weet niet precies hoe.
De uitdraai steun is makkelijk te vervangen. Maar het toilet en de achterwand??
Ik hoop dat er niets is gescheurd en dat het een kwestie is van vastzetten en opnieuw afkitten.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Inbouw handleiding Thetford cassette toilet C4

Bericht door iemand » zo 16 aug 2020 04:28

Gewoon even zoeken en op https://www.thetford-europe.com/nl/nl/p ... rkrijgbaar

Gebruikershandleiding C2 / C3 / C4
https://d37kxc2rj53y67.cloudfront.net/a ... 7-0106.pdf

C2 / C3 / C4 - Spare part list
https://d37kxc2rj53y67.cloudfront.net/a ... 3_-_C4.pdf

suc6 met de voorbereiding en later de de reparatie zwaaien.gif

p.s.
maak wat foto's en plaats ze hier (max 2mb per foto)
we kijken graag met je mee
Laatst gewijzigd door iemand op zo 16 aug 2020 04:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

edks
Berichten: 46
Lid geworden op: di 10 sep 2013 10:52
Locatie: Leiden

Re: Inbouw handleiding Thetford cassette toilet C4

Bericht door edks » ma 17 aug 2020 08:42

Op de Thetford site staan diverse documenten van de C4 casseette, maar GEEN inbouwhandleiding.
Maar, ik heb Thetford een mailtje gestuurd en kreeg gelijk een pdf bestand van de gevraagde handleiding. Dus ik ben voorzien.
Nu wachten tot m'n zoon weer terug is en dan kan ik gaan kijken hoe ernstig de schade is.
Ik houdt jullie op de hoogte.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Inbouw handleiding Thetford cassette toilet C4

Bericht door Micky » di 18 aug 2020 19:19

Als die steun door de bodem is gekomen heb je wel een groter probleem dan het toilet en de achterwand, ook de bodem zul je deels moeten vervangen, dat is een beste klus.
waarschijnlijk vergeten de poot in te draaien?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

edks
Berichten: 46
Lid geworden op: di 10 sep 2013 10:52
Locatie: Leiden

Re: Inbouw handleiding Thetford cassette toilet C4

Bericht door edks » di 18 aug 2020 21:47

Nou ik denk niet dat m'n zoon vergeten is de poot in te draaien. Ik was er bij toen ze weg reden en dan zou ik het gehoord hebben. Heb het zelf met mijn eigen caravan al eens meegemaakt.
Volgens het verhaal is er iets gebroken, weet niet wat.
Maar de bodem repareren zal niet echt een probleem zijn. Aan de onderkant een pllat multiplex en goed in de tectyl zetten. De vloer aan de binnenzijde hoeft immers niets te dragen.
Bij deze xaravan is het geen wasruimte alleen maar een toilet. Dus het gewicht wordt redelijk verdeelt.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Inbouw handleiding Thetford cassette toilet C4

Bericht door Micky » di 18 aug 2020 21:56

RE.gif

wat er kan breken aan een poot, is het blokje van de spindel, dit gebeurd door te vast draaien in of uit, maar dan zou de poot naar beneden vallen en zonder kracht weer omhoog gedrukt kunnen worden, daarmee sla je echt niet door een caravanvloer.
de poot zit bevestigt aan het chassis, daar kun je niet zomaar een plaat tussen zetten aangezien de poot dan verder naar beneden komt, lukt het wel, dan zou ik het in de ademende beits zetten en zeker niet in de tectyl. thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

edks
Berichten: 46
Lid geworden op: di 10 sep 2013 10:52
Locatie: Leiden

Re: Inbouw handleiding Thetford cassette toilet C4

Bericht door edks » zo 23 aug 2020 13:29

Micky schreef:RE.gif

wat er kan breken aan een poot, is het blokje van de spindel, dit gebeurd door te vast draaien in of uit, maar dan zou de poot naar beneden vallen en zonder kracht weer omhoog gedrukt kunnen worden, daarmee sla je echt niet door een caravanvloer.
de poot zit bevestigt aan het chassis, daar kun je niet zomaar een plaat tussen zetten aangezien de poot dan verder naar beneden komt, lukt het wel, dan zou ik het in de ademende beits zetten en zeker niet in de tectyl. thumbup.gif
Toch is er iets door de bodem gegaan. Als het de poot niet is dan misschien de spindel of de beugel waarmee de poot naar beneden wordt gedrukt.
Ik heb het nog niet gezien, maar de WW heeft het "ding" met een spanbandje vast gezet.
En het toilet is van z'n plaats gedrukt. Omhoig en naar voren. De casseette kan er niet meer uit!
Dus vertel me maar wat er gebeurt is.
Ze hebben zeker 50 á 60 km gereden voor het gebeurde.
Dus de poot vergeten in te draaien lijkt me ook niet voor de hand liggend.
Trouwens ik was er bij toen ze wegreden, ze reden meteen over een verkeersdrempel dus ik had het gehoord als poot niet ingedraaid was!

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk


edks
Berichten: 46
Lid geworden op: di 10 sep 2013 10:52
Locatie: Leiden

Re: Inbouw handleiding Thetford cassette toilet C4

Bericht door edks » zo 23 aug 2020 17:39

Micky schreef:RE.gif

wat er kan breken aan een poot, is het blokje van de spindel, dit gebeurd door te vast draaien in of uit, maar dan zou de poot naar beneden vallen en zonder kracht weer omhoog gedrukt kunnen worden, daarmee sla je echt niet door een caravanvloer.
de poot zit bevestigt aan het chassis, daar kun je niet zomaar een plaat tussen zetten aangezien de poot dan verder naar beneden komt, lukt het wel, dan zou ik het in de ademende beits zetten en zeker niet in de tectyl. thumbup.gif
Je zegt, wzt kan er breken. Maar bedenk dat een poot aan de achterzijde in de rijrichting staat. Als die dus naar beneden valt, dan valt hij op het wegdek en wordt door het plaveisel omhoog gedrukt en gaat dan door de vloer.

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk


edks
Berichten: 46
Lid geworden op: di 10 sep 2013 10:52
Locatie: Leiden

Re: Inbouw handleiding Thetford cassette toilet C4

Bericht door edks » vr 28 aug 2020 16:41

Ik heb de caravan nu gezien. Het terugplaatsen van het toilet is eenvoudig.
De uitdraaipoot heb ik nog niet kunnen bekijken, maar ik vraag me af hoe die gemonteerd zitten.
Waarschijnlijk zit hij op de chassis balk. Maar zit hij met bouten, schroeven of is hij gelast?

Ik kan nergens installatie handleidingen vinden van uitdraaipoten.
Kan iemand me helpen?

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Inbouw handleiding Thetford cassette toilet C4

Bericht door iemand » vr 28 aug 2020 16:44

Maak je toch even foto's. wij kijken graag mee.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

edks
Berichten: 46
Lid geworden op: di 10 sep 2013 10:52
Locatie: Leiden

Re: Inbouw handleiding Thetford cassette toilet C4

Bericht door edks » vr 28 aug 2020 16:50

Doe ik waarschijnlijk morgen. De oude kapotte poot zit vast met spanbanden. Die moeten eerst los. Dan kan ik meer zien.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Inbouw handleiding Thetford cassette toilet C4

Bericht door Micky » za 29 aug 2020 00:08

edks schreef:
vr 28 aug 2020 16:41
Ik heb de caravan nu gezien. Het terugplaatsen van het toilet is eenvoudig.
De uitdraaipoot heb ik nog niet kunnen bekijken, maar ik vraag me af hoe die gemonteerd zitten.
Waarschijnlijk zit hij op de chassis balk. Maar zit hij met bouten, schroeven of is hij gelast?

Ik kan nergens installatie handleidingen vinden van uitdraaipoten.
Kan iemand me helpen?
Doe zit gewoon op de bodem geschroefd met bouten dwars door de vloer verwacht ik, het tipje van de poot kan wel eens aan de chassisbalk zitten, maar heeft daar geen steun van
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

edks
Berichten: 46
Lid geworden op: di 10 sep 2013 10:52
Locatie: Leiden

Re: Inbouw handleiding Thetford cassette toilet C4

Bericht door edks » zo 30 aug 2020 08:02

Ik heb de poot er af gekregen. Kon geen fatsoenlijke foto's maken. Maar ten eerste is de moer van de draadstang vrijwel verdwenen. De draadstang zelf is verbogen en de diverse delen van de poot zijn verbogen. Total loss.
Nu zit er wel een groot gat in de vloer. Om de poot te verwijderen moest ik een stuk uit de vloer zagen. De bouten waren niet los te krijgen, ook niet van binnenuit.
De ravage is mede zo groot omdat de vloer ter plekke van de poot verrot was door water. Waarschijnlijk liep er water, aan de buitenkant tussen de wand en het bumperdeel waar de verlichting in zit. Dat rotte deel heb ik ook weg moeten halen. En heb de naad aan de buitenkant afgekit.
We gaan nu kijken wat het kost om de bodem te reparen en een nieuwe poot te plaatsen. Als dat te veel wordt, dan maken we het gat zelf dicht, plaatsen de WC weer opnieuw en vergeten de poot.
M'n wil dan een losse verstelbare steun kopen. Bijv. een krik en die i.p.v. de poot gebruiken onder het chassis.

edks
Berichten: 46
Lid geworden op: di 10 sep 2013 10:52
Locatie: Leiden

Re: Inbouw handleiding Thetford cassette toilet C4

Bericht door edks » zo 30 aug 2020 08:04

Oh, het toilet is vrijwel onbeschadigd en functioneerd nog goeg. Alleen de plastic wand boven het toilet heeft enkele scheuren, maar die geven verder geen probleem.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Inbouw handleiding Thetford cassette toilet C4

Bericht door Micky » zo 30 aug 2020 09:51

edks schreef:
zo 30 aug 2020 08:02
Ik heb de poot er af gekregen. Kon geen fatsoenlijke foto's maken. Maar ten eerste is de moer van de draadstang vrijwel verdwenen. De draadstang zelf is verbogen en de diverse delen van de poot zijn verbogen. Total loss.
Nu zit er wel een groot gat in de vloer. Om de poot te verwijderen moest ik een stuk uit de vloer zagen. De bouten waren niet los te krijgen, ook niet van binnenuit.
De ravage is mede zo groot omdat de vloer ter plekke van de poot verrot was door water. Waarschijnlijk liep er water, aan de buitenkant tussen de wand en het bumperdeel waar de verlichting in zit. Dat rotte deel heb ik ook weg moeten halen. En heb de naad aan de buitenkant afgekit.
We gaan nu kijken wat het kost om de bodem te reparen en een nieuwe poot te plaatsen. Als dat te veel wordt, dan maken we het gat zelf dicht, plaatsen de WC weer opnieuw en vergeten de poot.
M'n wil dan een losse verstelbare steun kopen. Bijv. een krik en die i.p.v. de poot gebruiken onder het chassis.
Dan heb je nu ook kunnen zien wat de schade veroorzaakt heeft toch?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

edks
Berichten: 46
Lid geworden op: di 10 sep 2013 10:52
Locatie: Leiden

Re: Inbouw handleiding Thetford cassette toilet C4

Bericht door edks » zo 30 aug 2020 09:55

Volgens mij de gebroken moer. Daardoor is poot op de straat gezakt en is omhoog gedrukt door de vermolmde vloer. De vloer was ongeveer 5 cm opgedrukt en gescheurt uiteraard.
Daardoor is het toilet uit z'n ophanging gedrukt enz. enz.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Inbouw handleiding Thetford cassette toilet C4

Bericht door Micky » zo 30 aug 2020 10:00

RE.gif

Toch kom ik weer terug bij mijn eerste idee, als de poot vergeten is in te draaien slaat deze op- de grond, bodem van de caravan scheurt en de moer (blokje) van de spindel breekt af, breken doet hij namelijk niet als de poot gewoon in is gedraaid, omdat er dan geen kracht op komt.
Als de vloer rot was, heb je ook maar weinig kracht nodig om hem te breken natuurlijk.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

edks
Berichten: 46
Lid geworden op: di 10 sep 2013 10:52
Locatie: Leiden

Re: Inbouw handleiding Thetford cassette toilet C4

Bericht door edks » zo 30 aug 2020 10:05

Die poot is ingedraait, dat weet ik zeker. Ik ben er bij geweest.
Verder, als de poot niet ingedraait was dan hoor je dat bij het wegrijden (eigen ervaring). En ongeveer 50 m. verder is een verkeersdrempel, dan was het ook te horen geweest.
Tenslotte, de 'big foot' is vrijwel onbeschadigd! En zat nog op z'n plaats.
Een raadsel!

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Inbouw handleiding Thetford cassette toilet C4

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 30 aug 2020 10:20

Misschien is de laatste keer gebruik fataal geweest voor de moet en heb je m nog wel op kunnen draaien, bij wat getril en drempels de moet uit elkaar gevallen waardoor de poot naar beneden is gevallen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Inbouw handleiding Thetford cassette toilet C4

Bericht door Micky » zo 30 aug 2020 10:30

edks schreef:
zo 30 aug 2020 10:05
Die poot is ingedraait, dat weet ik zeker. Ik ben er bij geweest.
Verder, als de poot niet ingedraait was dan hoor je dat bij het wegrijden (eigen ervaring). En ongeveer 50 m. verder is een verkeersdrempel, dan was het ook te horen geweest.
Tenslotte, de 'big foot' is vrijwel onbeschadigd! En zat nog op z'n plaats.
Een raadsel!
Doorgaan hangt de caravan niet waterpas achter de auto, dus die poot kan zweven, ik heb het zelf gehad en ben hier de hele wijk uitgereden, over een bruggetje, 3 kwart rotonde en daarna merkte ik het pas, maar goed het zal wel een raadsel bijven knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

edks
Berichten: 46
Lid geworden op: di 10 sep 2013 10:52
Locatie: Leiden

Re: Inbouw handleiding Thetford cassette toilet C4

Bericht door edks » zo 30 aug 2020 16:21

Ik heb foto's gemaakt, maar krijg ze niet toegevoegd. Ik kan er 1 in het album zetten, maar als ik de reactie wil plaatsen, krijg de boodschap dat ik geen toestemming heb gegeven.
Kan dat niet wat eenvoudiger ???

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Inbouw handleiding Thetford cassette toilet C4

Bericht door Chris » zo 30 aug 2020 17:39

RE.gif
Werk je met een mobiel, tablet, laptop of een PC ??

Onder het tekst vlak ( tijdens het schrijven) is een optie : Bijlage... >> bestanden toevoegen
Daar kan je eenvoudig foto's plaatsen, maar beperk de foto grootte...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”