Inbouw handleiding Thetford cassette toilet C4

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
edks
Berichten: 46
Lid geworden op: di 10 sep 2013 10:52
Locatie: Leiden

Re: Inbouw handleiding Thetford cassette toilet C4

Bericht door edks » zo 30 aug 2020 17:50

Ik werk op een tablet. Maar de foti's verkleinen gaat niet op mijn tablet, of ik moet nog een of andere app installeren.
Dus dat zou ik moeten doen op m'n PC. Dan eerst foto's uploaden naar de PC, dan verkleinen, weer terug naar het tablet.
En dat allemaal voor een paar foto's waar een kapotte poot op te zien is.
Ik denk dat iedereen zich wel een voorstelling kan maken van die poot.
Hele hele ding is verfromfraaid, de draadstang is krom. De plek waar de moer hoort is deels verdwenen. De moer bestaat uit 2 kleine stukken, de rest is weg.
En het eind van de draadstang, niet dat deel met het zeskante deel, is volledig weggesleten.
Dat hoort gewoon een rond stuk staf te zijn. Dat heeft duidelijk over het asfalt geschuurd.
20200830_145327.jpg
Het gat in bodem is ong. 42 x 8,5 cm.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Inbouw handleiding Thetford cassette toilet C4

Bericht door Chris » zo 30 aug 2020 19:58

RE.gif

Photo resizer is wel een prettige app om foto's te verkleinen... maar dat terzijde..

Ik heb je hele topic nog eens doorgelezen en vraag me echt af welk merk en leeftijd je caravan is.
Geen splinternieuwe, dat begreep ik al..

Ik zou voor het gat de handen zelf uit de mouwen steken, het gat is nou ook weer niet enorm..
Daar kan je wel wat mee, paar latten en wat watervast triplex.
Beetje isolatie ertussen en wat kit her en der..
En dan zou ik toch voor een nieuw uitdraaisteun opteren.
Dat is echt veel makkelijker dan een assteun, wat ik eerder las.
Toevallig weet ik dat dealers vaak wel wat tweedehands van dit spul hebben, dat zal je niet de kop kosten.
Een Alko compact kost b.v. zo'n 40 euro..
Maar je moet kijken wat past..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

edks
Berichten: 46
Lid geworden op: di 10 sep 2013 10:52
Locatie: Leiden

Re: Inbouw handleiding Thetford cassette toilet C4

Bericht door edks » zo 30 aug 2020 20:20

Ik ben het wat de reparatie betreft met je eens. Daarom was ik al begonnen met slopen.
Maar op de plaats van het gat moet de poot komen. En hoe vul ik dat gat op met hout op een manier dzt het sterk genoeg is voor die poot als die de caravan gaat afsteunen?
Het gat is nu ong. 42 x 8,5 cm. De balkjes in de vloer zijn 70 x 30 cm. Dat kan ik eel behappen. Maar hoe zet ik dat stevig genoeg vast in dat gat.
Vastzetten met 'constructielijm' (PUR lijm)? Maar ik denk dat dat niet voldoende is.
Het hout schuin ingedraaide schroeven vastzetten? Beide mogelijkheden?
Bijkomend probleem is dat ik op dit moment alles op straat moet doen en dat ik daar geen stroom (220 v.) beschikbaar heb.
Het is overigens een Beijerland Quartz 490 caravan. Ik weet niet hoe oud.
Het is namelijk niet mijn eigen caravan, maar van mijn zoon.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Inbouw handleiding Thetford cassette toilet C4

Bericht door Chris » zo 30 aug 2020 21:30

Als je op zeker wilt gaan kan je er zelfs een flink overlappend stuk watervast multiplex aan de onderkant tegenaan schroeven.
Rondom in de Butylkit en proberen om de in zijkanten van de bodemplaat te schroeven.
In die zijkanten zit altijd een lattenwerk/regelwerk.
Daar heb je houvast..
Binnen is het dan een kwestie van opvullen en een afdek plaatje in het huidige gat, niet erop dus.., het toilet komt er toch bovenop te staan..
En tegen zo'n stuk multiplex kan je prima een stelpoot vast schroeven.
Als je zoiets doet moet je er wel een ademende bodemlaag opsmeren..

Maar... ik ben geen timmerman... er zullen vast andere oplossingen ook mogelijk zijn.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

edks
Berichten: 46
Lid geworden op: di 10 sep 2013 10:52
Locatie: Leiden

Re: Inbouw handleiding Thetford cassette toilet C4

Bericht door edks » zo 30 aug 2020 22:12

Mijn zoon heeft geen haast, dus de car gaat eerst terug naar de stalling. We gaan daar vragen wat de reparatie van de bodem zou gaan kosten en dan beslissen we verder. Het toilet installeer ik in ieder geval zelf.

edks
Berichten: 46
Lid geworden op: di 10 sep 2013 10:52
Locatie: Leiden

Re: Inbouw handleiding Thetford cassette toilet C4

Bericht door edks » ma 31 aug 2020 16:38

We hebben besloten je advies te volgen. Heb zpjuist een poot besteld. Dat is het duurste en kan ik maar vast in huis hebben.
De rest is gewoon winkel werk.
Alleen nog een plek organiseren met stroomm waar ik kan werken.
Bedankt voor alle adviezen.

edks
Berichten: 46
Lid geworden op: di 10 sep 2013 10:52
Locatie: Leiden

Re: Inbouw handleiding Thetford cassette toilet C4

Bericht door edks » za 19 sep 2020 21:54

edks schreef:We hebben besloten je advies te volgen. Heb zpjuist een poot besteld. Dat is het duurste en kan ik maar vast in huis hebben.
De rest is gewoon winkel werk.
Alleen nog een plek organiseren met stroomm waar ik kan werken.
Bedankt voor alle adviezen.
Ik heb nog wat foto's van de poot zoals hij o derde caravan gezeten heeft. Zoals te zien is, is de moer volledig verdwenen. Het deel waar de moer in zat is vrrbogen en ontzet. De draadstang heeft over de weg geschuurd het gladde uiteinde welke normaal in het frame draait is volledig weggesleten of afgebroken? (De laatste foto).
Het is voor mij duidelijk dat de moer de oorzaak is geweest. Die is gebroken daardoor kwam de poot los, is op de weg gezakt. Daar is hij tegen een randje in het ergdek gestoten. De hele boel is toen omhoog gedrukt en hegt frame eerd door de vloer gedrukt. De draadstang is losgekomen en is ook ovrr de eeg geschuurd.
Denk er wel aan dat het een achter poot betreft. Een voor poot had gewoon over de weg gesleept, zonder vast te lopen.

Ik ga de vloer repareren, een nieuwe poot monteren en het toilet weer installeren.

Mijn zoon heeft een kennis met een grote loods waar hij de caravan in mag zetten.
Alleen moet er nog een datum geprikt worden.
Ik plan alles bij elkaar in 2 dagen te doen. 1 dag voor de reparatie van de vloer en een 2-e dag voor de poot en het toilet.
Waarschijnlijk heb ik minder tijd nodig.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Inbouw handleiding Thetford cassette toilet C4

Bericht door Micky » za 19 sep 2020 22:43

RE.gif

die moer breekt door te zwaar opkrikken van de caravan, of door met een uitgedraaide steun te rijden, waarbij de poot een klap van de grond krijgt... thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

edks
Berichten: 46
Lid geworden op: di 10 sep 2013 10:52
Locatie: Leiden

Re: Inbouw handleiding Thetford cassette toilet C4

Bericht door edks » za 19 sep 2020 22:47

Of door ouderdom.
De caravan is een occassion, dus hoe de vorige eigenaar de poot heeft behandelt is niet bekend!

edks
Berichten: 46
Lid geworden op: di 10 sep 2013 10:52
Locatie: Leiden

Re: Inbouw handleiding Thetford cassette toilet C4

Bericht door edks » za 7 nov 2020 20:38

RE.gif

Nou het is gelukt.
Eerst het grote gat met een stuk massief hout gedicht. Vastgezet rondom met PUR lijm (Bison constructielijm, heb daar heel goede ervaringen mee). Aan de onderzijde heb ik dit zeer ruim afgedekt met 3 mm. watervast hardhouten multiplex.
De bodem toen geverfd met een goede vochtdoorlatende verf.
De binnenzijde heb ik afgedekt met 12 mm. multiplex, opnieuw gelijmd met PUR lijm en rondom extra vastgezet met schroeven.
Toen heb ik de nieuwe poot gemonteerd, vastgezet met RVS bouten met borgmoeren.
De volgende dag de toilet ruimt weer opnieuw geinstalleerd.

Het geheel ziet er weer uit alsof er niets is gebeurd. Het toilet werkt goed en de cassette kan gewoon uitgenomen worden.

Zoon blij (veel geld uitgespaard, totale kosten ong. € 120,00) en ikzelf tevreden en zo stijf als een plank.
De hele dag caravan en uit, opstaan op m'n knieen en weer overeind en weer knielen.
Op m'n rug onder de caravan enz enz. (Ben 76 jr !)

Nu wachten tot de volgende vakantie om te zien of het inderdaad goed is gegaan.

Bedankt voor alle reacties en tips Afbeelding.

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op za 7 nov 2020 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Inbouw handleiding Thetford cassette toilet C4

Bericht door Ron » zo 8 nov 2020 18:46

Top dat het gelukt is.
Als ik de foto van de steun bekijk, is het een oude breuk van de spindel
Je ziet de roest nl.

Ik zou de andere poten ook even controleren.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

edks
Berichten: 46
Lid geworden op: di 10 sep 2013 10:52
Locatie: Leiden

Re: Inbouw handleiding Thetford cassette toilet C4

Bericht door edks » zo 8 nov 2020 18:53

Mijn idee ook, wat betreft de spindel. Ik zelf dacht dat de moer de oorzaak was. Die lag in 3 stukken plus mogelijk nog een, maar die was weg.

Heb geprobeert de andere poot ook te bekijken, maar er is niets aan te zien. Is ook moeilijk bij te komen zonder brug. En alles zat onder het vet en vuil.

Maar ik stop verder met dit topic. Kan er verder toch niets merr mee doen.
Alleen afwachten.

Bedankt voor de reactie.

RienF
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 9 sep 2019 22:39

Re: Inbouw handleiding Thetford cassette toilet C4

Bericht door RienF » ma 3 mei 2021 12:27

Ons thetford toilet in de vrijwel nieuwe Hobby 560 kmfe geeft heel weinig spoelwater, pompt wel, watkan dat zijn?

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Inbouw handleiding Thetford cassette toilet C4

Bericht door Hobby Linka » ma 3 mei 2021 16:35

[re.gif]

Zorg dat je de boiler volledig gevuld is als je deze hebt. Als deze niet of niet volledig is gevuld kan dat een oorzaak zijn.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”