Keukentje repareren

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Linders
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 10 aug 2020 11:21

Keukentje repareren

Bericht door Linders » ma 10 aug 2020 17:54

beste allen,
Wij hebben sinds dit jaar een caravan (tec tou rubin 480 1999)
Zijn nu de eerste week in Italië en zie nu een aantal gebreken waaronder ; het keukentje staat aan zit/bed zeide los. Is dit te repareren? En hoe ?

Alvast bedankt
Mvg Peter Linders
20200810_175328.jpg

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Keukentje repareren

Bericht door cadance » ma 10 aug 2020 18:22

Fijn dat je er foto's bij geplaatst hebt.
Ik zou denken bruislijm in de schroef gaatjes spuiten.
En ook spaarzaam op de schroeven die er dan geplaatst worden in de oude gaten.
Pas op niet vast aandraaien.
Maar ik zou het eerst zonder lijm proberen en eens kijken of het keuken blokje op zijn plaats te krijgen is.
En dan in de oude gaten te monteren is.
Het is geen super oplossing maar het proberen waard.
En is het een vrij simpele reparatie zonder dat de buitenwacht het kan zien.
Een goeie kans dat het blijft het zitten.
K'ben benieuwd hoe de overige handige forummers er over denken.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Keukentje repareren

Bericht door MarcoC » ma 10 aug 2020 18:33

Dit duidt vaak op een wand die bol is gaan staan. Vaak wordt dit veroorzaakt door stuiteren tijdens het rijden, dat kan zijn doordat men te hard over drempels rijdt e.d. maar ook door schokdempers die vastzitten of een as die niet goed meer veert.... Laat dus ook je schokdempers en/of as rubbers nakijken!
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Keukentje repareren

Bericht door Chris » ma 10 aug 2020 19:19

RE.gif
Je vergeet nog te harde banden.

Maar TS heeft nog wel een probleem.
De keuken weer echt goed vastkrijgen in uitgelubberde gaten is niet even vastschroeven.
Om heel eerlijk te zijn had TS dit bij aankoop moeten zien en event. de koop niet door laten gaan.
Nu komen er onverwachte kosten aan want het zal vermoedelijk niet alleen het keukenblok zijn...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18815
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Keukentje repareren

Bericht door Hobby Linka » ma 10 aug 2020 19:56

RE.gif

Dit is pas het tweede bericht van TS. Wist jij alles al toen jij je eerste caravan kocht? knipoog.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Keukentje repareren

Bericht door Chris » ma 10 aug 2020 19:58

RE.gif
Ok...maar jammer is het wel..
Niet fijn om pas later achter deze problemen te komen.
Maar misschien was daar de prijs ook naar..
Beetje snel geschreven..
Laatst gewijzigd door Chris op ma 10 aug 2020 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18815
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Keukentje repareren

Bericht door Hobby Linka » ma 10 aug 2020 20:01

RE.gif

Dat zal ik niet ontkennen.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Keukentje repareren

Bericht door MarcoC » ma 10 aug 2020 20:20

De Hobby die wij hadden had ook 1 wand bol staan... en die rijdt nog steeds rond! mrgreen.gif uit 1981!
Hoeft dus niet zo erg te zijn, maar weet niet of dit te fixen is.
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Linders
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 10 aug 2020 11:21

Re: Keukentje repareren

Bericht door Linders » ma 10 aug 2020 20:31

thumbup.gif
wandje zal inderdaad wel een beetje bol staan . Maar dat geeft tot op heden nog geen problemen en verwacht dat het ook gewoon zo zal blijven. Het is nu iig iets om een keer te meten en in de gaten te houden . De caravan zal niet in 1 keer uit elkaar vallen omdat die een bolle wand heeft op ongeveer 1,5 meter.
Nog even terug te komen op de koop;
Caravan is technisch goed bekeken en de prijs was niet aan de ondergrens. Denk dat iederen wel eens wat over het hoofd ziet. scratch.gif

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Keukentje repareren

Bericht door Niels83 » ma 10 aug 2020 20:37

bruislijm is een optie. werk dat niet vierkante lat 2cmx2cm of zo er op lijmen aan hetbeinde van het kasteje en met een dun schroefje vast zetten vervolgen andere kant lijmen en met een paar schroefjes vast zetten.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Keukentje repareren

Bericht door Ab » ma 10 aug 2020 20:50

Wat goed werkt bij schroeven die niet goed meer houden, is de schroeven eruit draaien.
Dan het gaatje opvullen met luciferhoutjes, met wat lijm eraan.
Daarna de schroeven, beter nog nieuwe schroeven, bij voorkeur torx schroeven van dezelfde maat en vorm er weer indraaien.
Niet helemaal aandraaien, maar om beurten elke schroef een klein stukje. Je trekt dan geleidelijk alles weer strak.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Keukentje repareren

Bericht door blefke » ma 10 aug 2020 23:11

Ik zou in de binnenkant van de kast een dikkere lat lijmen en schroeven tot deze goed vast zit tegen de wand, dan de keukenkast aan de zijkant vast schroeven in de gelijmde lat.. Niels83 geeft dit volgens mij ook al aan..

Kip deed vroeger interieur delen vastzetten van buitenuit
Dit deden ze in de sierlijst..
Wellicht is dit ook nog een optie.
Zo ja doen, sterker kun je niet krijgen..

Blefke

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Keukentje repareren

Bericht door Niels83 » ma 10 aug 2020 23:52

idd evt een alu hoekprofiel dan is de kans op splijtend hout vsn de lat ook niet meer aanwezig.

Linders
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 10 aug 2020 11:21

Re: Keukentje repareren

Bericht door Linders » di 11 aug 2020 09:20

Allen bedankt voor de tips,
Zodra we thuis zijn gaan we de opties eens bekijken
thumbup.gif

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Keukentje repareren

Bericht door mrbullmastiff » di 11 aug 2020 09:31

Misschien goed om ook de aansluiting van de wand op de bodem eens goed te controleren. Het zou kunnen dat de wand ook bij de bevestiging aan de bodem van de caravan los zit en daar ook naar buiten is gedrukt.

Ik ben 20 jaar geleden eens langs achter aangereden bij de tolhokjes in Frankrijk en ondanks dat ik eigenlijk maar lichte schade had bleek aan de kant van de aanrijding al het meubilair tot halverwege de caravan los te staan van de wand. De oorzaak kan zoals door anderen al is gemeld meerdere oorzaken hebben, maar zelfs een relatief lichte schade uit het verleden kan dit veroorzaakt hebben.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Keukentje repareren

Bericht door MarcoC » di 11 aug 2020 09:51

Misschien is het ook een optie om (als je daar de ruimte voor hebt) 2 balken tegen de buitenwand van de caravan te stutten aan de kant van het keukenblok, zodat de wand weer tegen de kasten worden aangedrukt?! Daarna zou je een alu hoekprofiel langs de kasten kunnen lijmen en schroeven, wel goede lijm gebruiken dan. Mijn advies zou dan Sikaflex zijn, deze kun je bij de meeste caravandealers wel kopen.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk

Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Keukentje repareren

Bericht door Niels83 » di 11 aug 2020 10:37

maar dan rij je met 2 balken aan de buitenkant van je caravan lijkt mjj niet ideaal

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Keukentje repareren

Bericht door MarcoC » di 11 aug 2020 10:56

Die moet je daarna ook weer verwijderen... Hoekprofiel monteer je binnen. Die balken zijn puur bedoeld om de wand weer ff terug in fatsoen te duwen....

Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk

Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Keukentje repareren

Bericht door cadance » di 11 aug 2020 13:44

Als ik de foto van Linders bekijk lijkt het wel of de schroef er uit is getrokken.
Dat betekent dan dat deze te kort was of dat er achter de binnenbekledings plaat geen grondhout zit om het keukenblokje stevig vast te schroeven.
Daarom was mijn ide om het met lijkmkit (bv. Sikaflex) opnieuw te monteren.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Keukentje repareren

Bericht door jessedew » di 11 aug 2020 15:20

Ik weet niet in hoeverre de keuken terug te duwen is ( en / of demontabel) om een een plug in de wand te stoppen en hier in te schroeven. Alleen een dikkere schroef erin is denk ik geen optie.

Het lijkt inderdaad een beetje een gevalletje, gestuiterde caravan, waarna er het e.e.a. uit zijn verband gerukt is, zoals hier al iemand schreef.

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Keukentje repareren

Bericht door janvijn » di 11 aug 2020 16:31

Beste Linders
Met respect voor eerdere oplossingen, maar ik vindt oplossingen met bruislijm, luciferhoutjes etc. geen oplossing. Bedenk dat wanneer je iets vastlijmt op de binnenwand dat je lijmt op een vinyl-laagje wat geen sterkte heeft. Wij hebben ongeveer hetzelfde probleem gehad alleen betrof het de garderobekast. Ik heb ooit een verslag gemaakt hoe ik dat heb opgelost voor iemand die ook een dergelijk probleem had.
Dat is wel een heel verhaal geworden, heeft ook geen betrekking op een keukenblok maar op een garderobe kast, echter de manier waarop we het hebben opgelost zou ook van toepassing kunnen zijn op jouw probleem.
VERSLAG:
in volgorde wat wij toen gedaan hebben om de wand weer vast te zetten:
1, Aluminium frame van het bed verwijderd.
2, De schuine betimmering in de kledingkast verwijderd. (bij ons werd toen zichtbaar dat hier al een keer gerepareerd was met kunststof hoekjes).
3, De zijwand van de kast zoveel mogelijk los gemaakt, ook aan het plafond,- zodat deze een beetje opzij kon worden gedrukt.
4, Met een staalborsteltje (in de boormachine) over de volle hoogte vanuit de kastruimte de vrijgekomen ruimte op de caravanwand met dit borsteltje een baan ontdaan van de binnen afwerking (vinyl) nu wordt de triplex binnenplaat zichtbaar.
5, Vanuit de fabriek zijn er metalen plaatjes in de sandwich constructie van de wand aangebracht (achter de triplex),- op de plekken waar de wand door de fabriek is geschroefd.
Deze plaatjes opgezocht dmv. een magneetje aan een draad langs de wand omhoog te trekken,- komt het magneetje voorbij de plek waar zo'n plaatje is ingewerkt, kleeft het naar dat plaatje vast.
Wij hebben zo kunnen vaststellen hoeveel plaatjes er zijn ingewerkt en hoe groot deze plaatjes zijn (bij ons waren die ± 80x80mm.) de positie op de wand afgetekend.
6, Een aluminium L 20.20.2 aan een zijde met het staalborsteltje wat opgeruwd en vetvrij gemaakt.
7, De hoeklijn vertikaal langs de positie gezet en de aftekening van de plaatjes overgenomen op het aluminium. Daar twee gaatjes in de hoeklijn geboord 60 mm, h.o.h. hier wordt later met twee parkers de hoeklijn in de plaatjes geschroefd.
8, Ik heb in de hoeklijn nog wel uitsparingen moeten maken voor de wandcontactdozen die ik anders zou moeten verplaatsen (dat zou altijd zichtbaar gebleven zijn wat ik niet wilde).
9, Voorbereidingen getroffen (aan de buitenkant) om de buitenwand van de caravan op spanning te kunnen zetten (naar binnen te kunnen drukken) Wij hebben dat gedaan door een heftruck langs de caravan te parkeren,- een verticale lat tegen de buitenplaat gehouden op de plek waar aan de binnenkant het aluminium L wordt aangebracht. Deze lat ligt geklemt met dwarslatten tegen de heftruc.
10, Het aluminium L profiel aangebracht (gepositioneerd) op de plek waar dit moet komen te staan,- dus tussen de kopse kant van het kastpaneel en de caravanwand,- bij ons was daar zoveel ruimte dat we het profiel iets konden kantelen waardoor we vanuit de kast een kitrand konden aanbrengen tussen het profiel en de wand.
11, Nu aan de buitenzijde de caravanwand meer op spanning gezet (naar binnen drukken) en gelijktijdig de positie van de aluminium L controleren en/of corrigeren. het Aluminium L vastschroeven met parkers op de voorgeboorde plekken van de staalplaatjes (60mm h.o.h.).
12, het wandpaneel van de kast op de juiste positie brengen in het L profiel en aan de buitenkant definitief de wand op spanning afstempelen.
13, Wij hebben dit zo een nacht laten staan, en daarna op de hoogte waar de aluminium aan de wand geschroefd is ook gaatjes geboord door het wandpaneel van de kast en aluminium L profiel,- op die manier het paneel met RVS boutjes M4 vastgezet aan het aluminium. het paneel zelf is niet gelijmd aan het aluminium. Ik heb dat niet gedaan omdat in de fabriek de wandpanelen ook niet zijn verlijmd aan de caravanwand(en). Op iedere positie waar het aluminium aan de caravanwand is geparkerd hebben we ook de M4 boutjes aangebracht echter deze ± 100mm h.o.h. Zijn op de foto zichtbaar en ook nog net de uitsparing in de wand van de oorspronkelijke bevestiging.
14, Toen de stempels aan de buitenzijde,- tussen wand en heftruck,- verwijderd.
15, Het wandpaneel weer op de overgebleven oorspronkelijke plekken vastgeschoeft ook aan het plafond.
15, Daarna alle elektra weer terug gemonteerd en de schuine panelen in de kast weer terug gezet,- het bed weer aangebracht.

ter info:
de lengte van het L profiel is wat korter gehouden dan de volledige hoogte, dit omdat de bolling van de wand in het midden voldoende ruimte gaf om het profiel er tussen te kunnen schuiven, maar boven en beneden was die ruimte er niet. ik had geluk dat ik het wel helemaal naar boven heb kunnen schuiven,- zodoende blijft het onder een stuk(je) vrij van de vloer. Dit is onder het bed en daardoor buiten het zicht.

Het is een heel verhaal geworden maar ik hoop dat je er iets aan hebt,- als er vragen zijn stuur me een PB en ik zal je zoveel als kan helpen
met vriendelijke groet
Jan Vijn
Bijlagen
11C1BEB5-1096-4A23-A6DD-0E3376BB09F0.jpeg
820EDA7C-B712-4EF0-AB23-1C4F05FE91AF.jpeg

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Keukentje repareren

Bericht door Ab » di 11 aug 2020 19:08

Gaat dit verslag ook over een Tec Tour Rubin 480 uit 1999?
Wandkonstrukties kunnen nogal namelijk behoorlijk wat verschillen..
Die ijzeren plaatjes in de sandwich kom je ook heel weinig tegen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 205
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: Keukentje repareren

Bericht door wim » di 11 aug 2020 19:12

Een scheur in het chassis waardoor deze is doorgezakt kan de oorzaak zijn dat de zijwand bol gaat staan.
Ik zou dat zeker controleren.
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Keukentje repareren

Bericht door janvijn » di 11 aug 2020 21:04

Echt de meest voor de hand liggende oorzaak is de temperatuur van de wand waardoor deze gaat bollen. Lees het bericht van “Linders” hij/zij staat nu in Italie waar het behoorlijk heet zal zijn. Dan mogelijk ook nog de betreffende wand in de middagzon en daar kan deze wand waarschijnlijk niet tegen.
Het is een algemeen bekend verschijnsel dat temperatuur invloed heeft op een sandwichplaat.
En nee mijn verhaal gaat over een Sprite caravan, maar dat maakt niet veel uit, Ab schrijft dat je deze plaatjes niet veel tegenkomt in de sandwich constructie, nou ik zou je willen zeggen dat dit bijna de enige manier is om meubels aan de wand te bevestigen, en deze plaatjes kom je meer wel tegen dan zonder, in alle duitse en ook engelse caravans worden deze toegepast.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Keukentje repareren

Bericht door Ab » di 11 aug 2020 21:28

Meestal een houten lat In de sandwich toch? Of kunststof.
Ik ben nog nooit stalen plaatjes tegen gekomen.
Maar dat kan aan mij liggen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”