Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door Micky » ma 11 mei 2020 11:19

RE.gif

De link naar de scharnieren op Ebay staat in het draadje thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 366
Lid geworden op: do 19 mar 2020 20:46
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door Bommes » ma 11 mei 2020 13:33

Het linkje naar e-bay dat je plaatste zijn dat 2 scharnieren en 2 gas veren?
Knipsel.JPG
Ik ga daar wel van uit maar de selectie: Mecanism and 2 strut's 450N
doet anders vermoeden.. :oops: wel een aantal bij de strut's, geen aantal bij het Mecanism
Greetzzzz, Marius

Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl

Gebruikersavatar
PoJa84
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 29 jan 2020 21:45
Locatie: Tukkerland

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door PoJa84 » vr 15 mei 2020 13:41

Klopt, het is inderdaad een setje van 2 scharnieren en 2 gasveren.
En de prijs... ik dacht dat ik iets van €50 heb betaald, maar dat is natuurlijk ook mede afhankelijk van de wisselkoers...
308SW met H400KB

rolfkunst
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 29 mei 2020 09:42

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door rolfkunst » vr 29 mei 2020 16:13

Mooie set, ga denk ik dezelfde bestellen! Nu zie ik wel staan dat de 450 voor 45 staat. Maar bedoelen ze daar dan, dat de set 45 kilo kan hebben? Moet je het wel vermenigvuldigen? Want dan zou mijn voorkeur toch meer uitgaan naar de 750. Dan weet ik zeker dat ik er ben. Of bestaat dan het gevaar dat mijn vrouw via het voorraam gelanceerd wordt als ik even uit bed stap.

Vragen, vragen, vragen.
VW Golf Variant 2.0 TDI (2015) -> Burstner Artstep 420TN (2004)

Gebruikersavatar
PoJa84
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 29 jan 2020 21:45
Locatie: Tukkerland

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door PoJa84 » vr 29 mei 2020 21:29

Hoi,

450N staat voor een kracht van 45kg. (1 kg = 9,81N (valversnelling op aarde)).

Dus twee gasveren kunnen 90kg aan. De scharnieren zijn zo geconstrueerd dat er in open en gesloten positie geen kracht op rust.
De gasveren drukken als ze open gaan dus 90 kg omhoog. Oftewel, alles wat je er boven de 90kg op legt, moet je zelf omhoog drukken.
En als je het bed dicht drukt, moet je de gasveren indrukken. Kies je te zware, moet je best veel kracht zetten om het bed naar beneden te laten gaan.

Ik heb op die van mij twee lattenbodems, twee matrassen en kussens, en dat werkt prima met twee maal 450N.
308SW met H400KB

rolfkunst
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 29 mei 2020 09:42

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door rolfkunst » zo 31 mei 2020 22:34

Zo, ik heb ze ook besteld. Nu bijna 3 weken wachten tot binnenkomst.. Maar is nog vroeg genoeg.
Ik heb nog wel een vraag voor je, hoe heb jij beide lattenbodems aan elkaar verbonden? Dat punt lijkt mij de zwakste schakel in de hele constructie.
Want het scharnier zit toch vast aan de achterste lattenbodem?
Ons vast bed is door de vorige eigenaar in elkaar gemaakt, maar nogal ruw, een aantal flinke blokken op de hoeken, dat zou het moeten doen, als ik jouw bouwwerk zie, dan denk ik dat kan bij mij ook netter!
VW Golf Variant 2.0 TDI (2015) -> Burstner Artstep 420TN (2004)

Gebruikersavatar
PoJa84
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 29 jan 2020 21:45
Locatie: Tukkerland

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door PoJa84 » wo 3 jun 2020 08:50

Ja dat is inderdaad nog even afwachten. Ik heb de bestelde matrassen binnengekregen. Dus het gewicht ga ik er volgende week voor het eerst opleggen.
Het scheelt dat de belasting niet continue is, maar alleen bij openen en sluiten, en dat gebeurt alleen maar aan het begin en het einde van de vakantie (denk ik).

De lattenbodems zijn van beukenhout, dat is hardstikke sterk. Ik heb ze zijdelings verbonden met schroeven. Verder heb ik latten over en onder de complete lengte van de boven en onderkant gemaakt. En de lattenbodems ook nog met hoekijzers en koppelplaten aan elkaar verbonden.

Zoals ik al zei, volgende week weten we meer...
308SW met H400KB

ColinNo

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door ColinNo » vr 5 jun 2020 12:17

Als toevallig nog iemand het setje uit de openingspost wil gaan bestellen: ik denk er zelf ook over na. Misschien kunnen we de verzendkosten delen? Ik woon zelf in Breda.

Ik bestel nu nog niks, dus voel je vrij om te reageren. Zal wel laten weten wanneer ik daadwerkelijk wil gaan bestellen als er dan nog niemand heeft gereageerd.

Outback74
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 17 jul 2019 11:58

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door Outback74 » do 11 jun 2020 00:23

Ik ben benieuwd hoe het gaat met de matrassen erop. Je hebt ook te maken met je hefboomwerking, je gasveer drukt tegen het korte armpje terwijl je matrassen op een arm van ongeveer een meter drukken schat ik. Als ze het kunnen houden bestel ik ze ook👍

Gebruikersavatar
PoJa84
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 29 jan 2020 21:45
Locatie: Tukkerland

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door PoJa84 » do 11 jun 2020 09:17

Hoi,

De matrassen liggen erop, en ik heb werkt prima. De scharnieren en gasveren zijn sterk genoeg om de lattenbodems, matrassen, dekbed en kussens op te tillen.

De constructie lijkt me niet geschikt om dagelijks vele malen te openen en te sluiten, dan gaat het nog wel een keer kapot. Maar dat gaat ook niet gebeuren. In mijn geval ligt onder het bed zaken die aan het begin van de vakantie eronder weg moeten, en aan het einde er weer onder (voortent, stokken, tafel, keuken, gasstel, parasol, etc.). Het bed gaat dus maar een paar keer per vakantie open, en dat kan de constructie houden.

Als het bed 'dicht' is, rusten de lattenbodems op de (verstevigde) wanden van de bankkasten (zie openingspost).

Voor de duidelijkheid, de zwakke plek in deze constructie is niet de constructie van het scharnier of de gasveer. Beide onderdelen voldoen perfect.

De installatie zou verbeterd kunnen worden door het deel dat aan de lattenbodem vast zit te verlengen, zodat het ook aan de tweede lattenbodem vast zit. Bijvoorbeeld door er een stalen plaat achter te schroeven, of er een dragende stalen plaat aan te lassen (dat eerste ga ik doen).

Zo dus:
1816
308SW met H400KB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door Ab » do 11 jun 2020 22:40

Screenshot_20200611-223616_Chrome.jpg
Ze zijn er ook in heel lange uitvoering.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
RenL
Berichten: 44
Lid geworden op: do 21 jan 2021 21:55

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door RenL » zo 21 feb 2021 18:24

Prachtig! Een oude topic weet ik, maar ik zit dus met hetzelfde idee in mijn hoofd voor een vast bed.
Echter, in onze KK37 is het bed in de lengterichting en de twee aparte lattenbodems moeten in de lengte omhoog kunnen, omdat we bij ons hoofdeind gelijk met de schuine voorkant te maken hebben.

Ben bezig met de tool op gasveerwinkel, maar ik moet er nog maar eens voor zitten.

Zijn de jouwe van Ebay ook geschikt voor bedbodems incl. matras en beddengoed in de lengte? Of is er dan een zwaarder kaliber nodig?
Bijlagen
Klus4.jpg
Beide groot, maar toch Kompakt! whistle.gif

Gebruikersavatar
RenL
Berichten: 44
Lid geworden op: do 21 jan 2021 21:55

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door RenL » zo 21 feb 2021 18:35

Ab schreef:
do 11 jun 2020 22:40
Screenshot_20200611-223616_Chrome.jpg

Ze zijn er ook in heel lange uitvoering.
Heb zelf geen Paypal, dus Ebay wordt 'm niet.

Hoe noem je dit systeem? Misschien dat een NL'se firma het ook aanbied?
Beide groot, maar toch Kompakt! whistle.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door Micky » zo 21 feb 2021 20:44

[re.gif]

Paypal is super veilig en zo gestart, kan ook gewoon met je bankrekening mocht je geen CC hebben, PP beschermt juist kopers.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door Ab » zo 21 feb 2021 23:50

Ik weet echt niet meer waar ik die lange uitvoering gevonden heb indertijd, maar vlgs mij niet bij ebay.
Vlgs mij waren ze gewoon in NL te koop.
Destijds vond ik ze met een kwartiertje rondspoken op het www, geholpen door Google.
Als je wat kunt zagen en boren zijn die lange dingen ook vrij eenvoudig zelf te maken.
Enig technisch inzicht is daarbij echter wel handig.
De benodigde kracht van de gasveren is redelijk eenvoudig te berekenen.
Je moet echter eerst weten wat het complete opgemaakte bed weegt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PoJa84
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 29 jan 2020 21:45
Locatie: Tukkerland

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door PoJa84 » zo 2 mei 2021 21:37

RenL schreef:
zo 21 feb 2021 18:24
Zijn de jouwe van Ebay ook geschikt voor bedbodems incl. matras en beddengoed in de lengte? Of is er dan een zwaarder kaliber nodig?
Het lijkt me dat dat niet veel uit zou moeten maken. Het is gewoon een hefboom met een draaipunt, een inspanning en een last. Het draaipunt en de inspanning veranderen niet.

Ik moet zeggen dat ik Gasveerwinkel erg duur vindt, ik zou kijken of ze op eBay te vinden zijn.
308SW met H400KB

Gebruikersavatar
PoJa84
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 29 jan 2020 21:45
Locatie: Tukkerland

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door PoJa84 » zo 2 mei 2021 21:40

RenL schreef:
zo 21 feb 2021 18:35

Hoe noem je dit systeem? Misschien dat een NL'se firma het ook aanbied?
Zoek eens op "bedscharnier met gasveer".
308SW met H400KB

Detri
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 11 nov 2020 12:48

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door Detri » wo 13 apr 2022 14:50

Ben hier ook met eenzelfde ombouw bezig. Toen we de caravan kochten lag er gewoon een matras (140x200) op de voorste banken. Met de kussens daar onder. Dat laatste was sowieso te veel werk als ik bij de linker bank moest zijn waar de watertank en de mover accu staat, dus die kussens liggen al een tijdje op zolder. Met alleen het matras was het een kwestie van matras dubbelvouwen (vastzetten met spanbandje wat eronder ligt) en de klep van de bank openen.

Na ons afgelopen "proefjaar" afgelopen zaterdag voor het eerst de caravan weer uit de stalling gehaald voor het paaswekend.
En nu toch besloten om maar gelijk een opklapbaar vast bed in te bouwen. Door ook de bank bakken weg te halen kunnen we waar we eerst alleen 2 stoelen kwijt konden nu de volledige tuinset + buitenkeuken hier kwijt.
Bank bakken en ophang gedeelte voor de tafel weggehaald op de laatste delen langs de zijwand na. Daar komen de scharnieren aan. 2 gratis Ikea bedbodems van 70x200 Marktplaats gehaald. Deze bleken stiekum toch 80 breed te zijn, maar waren makkelijk in te korten.
De delen van de banken die zijn blijven zitten heb ik aan de voor en achterkant met elkaar verbonden over de breedte van de caravan zodat er nu een grote bak van 140x200 is ontstaan. Hierop komen de bedbodems te liggen.
Voor extra steun heb ik nu nog een extra poot in het midden. Ik hoop echter dat ik met een paar bredere planken/balken de bedbodems wat kan verstevigen zodat er geen extra steunpunt meer nodig is. Ikea bedbodems zijn duidelijk niet gebouwd om een overspanning van ~180cm te overbruggen! mrgreen.gif

Zaterdag gelijk op Amazon een setje scharnieren gevonden en besteld. Ze zijn vandaag net binnengekomen, dus ik kan vanavond weer verder aan de slag.
En voor iedereen die dit topic vind op dezelfde manier als ik. Ik heb deze besteld: Duérmete Online Professioneel hydraulisch hefsysteem, inclusief scharnieren + zuiger + schroeven, vermogen 1250 Nw (bedden van 135, 140 en 150 cm)

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door jessedew » ma 9 mei 2022 10:53

Interesssant topic, mn vrouw is juist degene die een vast bed wil, voor de heren waar dat een probleem is.

ik ben nu meer het probleem blij.gif

Want ik heb nu al een iets te zware dissel belasting en vraag me af of het gewichtstechnisch wel kan. We hebben slapen voorin de caravan. Op kussens met een topper erop.

Nu vraag ik me dus af, stel ik maak er een vast bed in, zou dat veel meer wegen dan kussens en een topper? Wel iets meer lijkt mij, hetgeen niet echt ten goede komt aan de belastbaarheid.

En zou je ook kunnen volstaan zonder scharnieren? Dus je maakt een ombouw, latten langs de zijkant waar de lattenbodems op steunt, icm een steun in het midden.
die constructie moet dan 1 geheel worden, die je desgewenst omhoog kunt duwen, waarna je hem tijdelijk ondersteunt bijvoorbeeld. Je hebt dan een natuurlijke hefboom, (die ts ondersteunde met een gasveer)

Ik hoef slechts alleen eronder te wezen om de boiler te ontluchten, andere serviceluik open ik van buiten, dus zal hooguit 2x per jaar dit moeten doen voor 5 minuten.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door deusjevo » ma 9 mei 2022 11:03

[re.gif]
Meten is weten
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door jessedew » ma 9 mei 2022 13:12

Ja, dat snap ik, maar ik moet dan nu kogeldruk meten en na inbouw van een bed ook weer (en als dat teveel is, schiet ik er weinig mee op) kan ik zegmaar alles er bij wijze van weer uitslopen.

plus dat het toch wel om wat geld gaat, het aanschaffen van een beetje fatsoenlijk matras en lattenbodem. Dus mochten mensen ervaring hebben mbt gewicht zou dat fijn zijn die te horen.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door deusjevo » ma 9 mei 2022 13:36

Weeg alle spullen op die je eruit kunt halen.
Tafel, kussens.
Kijk bij IKEA wat een lattenbodem en matras weegt.
Beetje plussen en minnen.

Denk dat je met lattenbodems en matras vast iets hoger uitkomt maar zal niet schokkend zijn.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door jessedew » di 17 mei 2022 11:14

Ik bedacht me idd dat de massieve tafel, die nu de kussens ondersteunt relatief veel weegt, de tafel en de kussens en de topper kunnen er dan idd uit en vervangen worden door een matras (wat hopelijk bij elkaar evenveel weegt als een matras)

Verder kan er nog een lichtgewicht triplex plankje uit, wat nu als bodem dient voor de kussens, maar dat is ook overbodig als er een lattenbodem op ligt.

Nog maar even bedenken wat ik wil.

https://www.ikea.com/nl/nl/p/leirsund-l ... -10278728/ dacht aan deze lattenbodem. (volgens mij bestaat die uit 2x 70 cm?) Leen bakker heeft er ook 1, maar tot max 120kg, die is uit 1 stuk en ikea lijkt uit 2 delen te bestaan.

RJBijleveld

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door RJBijleveld » vr 20 mei 2022 11:53

Mooie uitleg. Scharnieren onlangs besteld en al binnen. Lattenbodems zijn besteld en worden volgende geleverd als het goed is.

Hoe heb je de lattenbodems aan elkaar gemaakt? Schroeven? Bouten? En op hoeveel punten?

erik.wesselo

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door erik.wesselo » zo 22 mei 2022 13:44

Ik heb een 200x140 matras liggen. Ik kan nu ook niet bij een deel van de opbergruimte onder de banken. Ik denk er ook over om dit projectje te starten. Ik zie alleen dat er gewerkt wordt met twee losse lattenbodems. Waarom niet 1 van 140 breed wanneer ik toch 1 matras heb ipv 2.

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”