Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Gebruikersavatar
PoJa84
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 29 jan 2020 21:45
Locatie: Tukkerland

Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door PoJa84 » ma 9 mar 2020 11:31

Van zitgroep naar vast bed

Enige tijd geleden hebben we een caravan gekocht. Voorin een zitgroep die tweepersoonsbed kan worden.
Achterin een stapelbed voor de kids. Dat was belangrijkste criterium voor aanschaf van de caravan.
Ik heb toen meteen gezegd dat de zitgroep voorin vast bed moet worden, slapen op een set kussen met 3 naden ertussen is me nooit goed bevallen.

Als belangrijke aanvullende eis had ik dat het bed wel omhoog moest kunnen. Er zitten aan beide kanten wel serviceluiken, maar via een luik onderhoud doen aan de watertank en -pomp, elektronica en/of boiler is niet echt handig. Ik kon er natuurlijk gewoon een setje deurscharnieren aan monteren, maar dan duwt het de lattenboden de matras tegen (door) de wand of alles schuift steeds weg. En daarnaast zou het fijn zijn als het liften van het bed niet teveel kracht kost en dat 'ie open blijft staan. Een scharnier met gasveer moest het dus worden.

Ik heb op Ebay een setje gas-geveerde kantelende scharnieren gekocht. De lattenbodems heb ik voor een kwart van de scharnieren bij de kringloop op de kop getikt.

Allereerst de voorkant van de caravan gestript van kussens, planken, tafel etc. Daarna heb ik de binnenkant van de oude bankkast verstevigd met hardhouten multiplex. Dat is sterk genoeg om de lattenbodems, matrassen en ons te dragen.

Daarna het scharnier aan de binnenkant van de bankkast bevestigd. Bij de scharnieren kwam een mooie uitleg waardoor het alleen maar afmeten en bevestigen was.
Toen een extra dwarslat in de lattenbodem en daar het scharnier aan vast gemaakt. Tenslotte de tweede lattenbodem aan de eerste vast.

En voila... nog een set matrassen erop en ik kan heerlijk slapen deze vakantie thumbup.gif

KukVBzGFpdA

1697 1693

1696 1695
308SW met H400KB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door deusjevo » ma 9 mar 2020 11:39

Mooi hoor thumbup.gif
Neem aan dat die gasveer ook sterk genoeg is om de lattenbodems met matrassen en beddengoed erop omhoog te drukken?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
PoJa84
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 29 jan 2020 21:45
Locatie: Tukkerland

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door PoJa84 » ma 9 mar 2020 11:43

Heb ik rekening mee gehouden. Ik heb twee gasveren van 450N erbij, dus het zaakje mag maximaal (450/10*2) 90 kg wegen. Dat komt goed dus :)
308SW met H400KB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door Micky » ma 9 mar 2020 12:47

heel netjes!
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door dieseltijger » ma 9 mar 2020 13:27

Hé ....wat een leuk idee....ik liep ook al met deze gedachte te spelen. Maar dit is wel erg mooi en praktisch, en bovendien omkeerbaar ook (stel dat je weer terug wil naar een tafel en 4 zitplekken.

Ben je nog tegen verassingen aangelopen, of heb je nog aanvullende adviezen?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
PoJa84
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 29 jan 2020 21:45
Locatie: Tukkerland

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door PoJa84 » ma 9 mar 2020 13:43

Nu je het zegt, in principe is het omkeerbaar. Ik was van plan om tafel, kussens etc. weg te gooien, maar misschien bewaar ik het dan toch.

Mijn tip: als je twijfelt, doe het dan. Comfort is op vakantie ook belangrijk. Met een topper op losse kussens slapen is het ook niet echt.

Het ging echt veel makkelijker dan ik dacht. Wat wel hielp is dat de scharnieren gewoon goed waren. Met een uurtje of anderhalf had ik het voor elkaar. Het langst was ik bezig met het aanpassen van de lattenbodems, ik heb 80 breed gekocht, daar moest ik eerst 70 van maken.

Belangrijk is dat je de lattenbodems goed aan elkaar vastmaakt. Als ze onderling nog kunnen bewegen denk ik dat het kapotgaat als je het bed met matrassen enzo erop open doet.

En je moet een lat o.i.d. aan de achterkant (zijkant van het bed) maken, zodat de matras er niet afschuift.
308SW met H400KB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door dieseltijger » ma 9 mar 2020 13:51

Ik zit vandaag thuis - en me bewust te laten afleiden van een saaie klus - en ik heb jouw video aan mijn zeergewaardeerde partner laten zien. Ze vond het mooi - "....maar laten we het niet NU doen (krrrt!!!!)" Nou, dat was ik dus eigenlijk wel van plan - maar goed. Laten we beginnen met meten, uitdenken, tekenen en bestellen. Volgende week heb ik toch de caravan hier staan....

Als ik het goed zie kan je de matrassen gewoon tegen het voorschot van de disselbak plaatsen toch? Bij het omhoog gaan komt het matras niet in de knel - zo schat ik in, dit in tegenstelling bij reguliere scharnieren. Zie ik dat goed?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
PoJa84
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 29 jan 2020 21:45
Locatie: Tukkerland

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door PoJa84 » ma 9 mar 2020 14:00

dieseltijger schreef:
ma 9 mar 2020 13:51
Als ik het goed zie kan je de matrassen gewoon tegen het voorschot van de disselbak plaatsen toch? Bij het omhoog gaan komt het matras niet in de knel - zo schat ik in, dit in tegenstelling bij reguliere scharnieren. Zie ik dat goed?
Dat is het mooie van dit type scharnieren inderdaad, ze liften het bed omhoog én naar voren. Ik heb het niet nagemeten maar ik gok iets van 15-20 cm.
308SW met H400KB

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door EricS » ma 9 mar 2020 14:11

Complimenten, ziet er netjes uit thumbup.gif

En ook herkenbaar, in onze vorige caravan (Kip Shuttle) was ook de zitgroep identiek omgebouwd naar opklapbed.

Tip 1: zorg voor 2 goede matrassen, dit verhoogt slaapgenot enorm
Tip 2: bewaar je klepdeksels, kussens en tafel...bij verkoop van alles biedt je 'meerwaarde'
Kip opklapbed.JPG
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door deusjevo » ma 9 mar 2020 14:19

Ik heb alles wat ik eruit gehaald heb (ondertussen alweer een jaar of 8 geleden) verkocht aan iemand die een zeilboot aan het bouwen en inrichten was.
Ga het echt niet jaren bewaren en het is sowieso een verbetering dus onomkeerbaar.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door dieseltijger » ma 9 mar 2020 14:27

Graag even praktische tips: Hoe beïnvloed en manipuleer je je betere wederhelft (die dit geen prio vindt) zonder dat ze het merkt?

Dat is nu de uitdaging. Meten, ontwerpen, boren zagen, schroeven dat is allemaal te overzien. Maar dat eerste....
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door Micky » ma 9 mar 2020 14:38

RE.gif

Door gewoon te doen, mijn vrouw ziet de caravan als hij uit de loods komt voor een weekendje of vakantie, wat er in de loods mee gebeurd is mijn verantwoordelijkheid knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Psjaak
Berichten: 290
Lid geworden op: do 4 nov 2004 21:59
Locatie: grootebroek

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door Psjaak » ma 9 mar 2020 14:39

Van wat voor bloemen houdt ze?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door dieseltijger » ma 9 mar 2020 14:52

Psjaak schreef:
ma 9 mar 2020 14:39
Van wat voor bloemen houdt ze?
Kansloos. Zodra ik met bloemen aan kom dan gaan er alarmbellen rinkelen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door EricS » ma 9 mar 2020 15:04

je bent anders best wel vlot met de pen, schrijf een pitch voor jezelf en maak er een win-win van met je vrouw, of eigenlijk, zorg dat zij met de eer gaat strijken (sfeerverhogend, nieuw dekbed kiezen ofzo...mrgreen.gif )
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 282
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door sander_knaus » ma 9 mar 2020 15:17

Door haar dingen te noemen waar zij ook blij van wordt

- beter slapen,meer uitgerust dus nog meer genieten van de vakantie
- minder last hebben van elkaar door de aparte matrassen
- comfortabeler “knuffelen”
- meer opbergruimte, dus een opgeruimdere caravan
- en dan kan je ook vaker ontbijt op bed brengen
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door dieseltijger » ma 9 mar 2020 15:56

Nou Sander, 3 keer...ik heb maar één echtgenote, maar zoals dat gaat: als ik te aardig wordt dan gaat ze eerst denken dat ik een nieuwe motorfiets wil kopen, dan wat anders, en dan komt ze wellicht op het idee van het bed. (dus strategie - je hebt geluk: geen nieuwe motor maar slechts....). We kapen nu wel het oorspronkelijke topic, en hoewel ik aanleiding heb gegeven stel ik voor dat we het bij de techniek houden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door Morgoth » ma 9 mar 2020 16:07

Ik heb ook de zitgroep tot vast bed verbouwd. Ben eigenlijk helemaal niet op het idee gekomen om er scharnieren onder te zetten. Maar ik heb er dan ook geen boiler od wat dan ook onder. Alleen bergruimte, slechts bereikbaar vanuit de caravan. Misschien wel ooit serviceluiken maken. aan de andere kant; ik heb al een disseldruk probleem, dus zoveel kan er toch al niet in.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door iemand » ma 9 mar 2020 20:44

interessant scharnier, zo ken de ik hem niet thumbup.gif

kun je nog eens een closeup van de zijkant maken, om te zien hoe het beweegt zodat het vrijkomt van de zijkant.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door dieseltijger » ma 9 mar 2020 20:46

Welke dikte heb je gehanteerd voor het hardhouten multiplex?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door Ab » ma 9 mar 2020 21:00

iemand schreef:
ma 9 mar 2020 20:44
interessant scharnier, zo ken de ik hem niet thumbup.gif

kun je nog eens een closeup van de zijkant maken, om te zien hoe het beweegt zodat het vrijkomt van de zijkant.
Dit soort scharnieren is er al heel lang.
Ik heb jaren geleden eens wat maten voor zelfbouwers op dit forum geplaatst.
Een vereenvoudigde versie zonder gasveer maar met 2 normale trekveren.
Mocht het dus niet meer te koop zijn, is het relatief eenvoudig zelf te maken.

Edit: ik heb het desbetreffende draadje ( Bedscharnier voor zelfbouwers) eens opgezocht.
Het was uit 2010. Helaas zijn de foto's niet meer te zien.
Mogelijk staan ze nog op een oude laptop.
Ik zal binnenkort e' s gaan zoeken of dat ding er nog is.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door Patman » ma 9 mar 2020 21:44

Ik heb ook de treinzit omgebouwd tot vast bed. De kussens en tafel een aantal jaar bewaard op zolder. Na een grondige opruimactie op zolder de kussens en tafel naar de sloop gebracht. Ombouwen gaan we toch niet meer doen. We hebben nog een rondzit achterin, dus zitten kan altijd.

Gebruikersavatar
PoJa84
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 29 jan 2020 21:45
Locatie: Tukkerland

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door PoJa84 » ma 9 mar 2020 21:59

dieseltijger schreef:
ma 9 mar 2020 20:46
Welke dikte heb je gehanteerd voor het hardhouten multiplex?
Ik heb 18 mm dik gebruikt.
308SW met H400KB

Gebruikersavatar
PoJa84
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 29 jan 2020 21:45
Locatie: Tukkerland

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door PoJa84 » ma 9 mar 2020 22:06

iemand schreef:
ma 9 mar 2020 20:44
interessant scharnier, zo ken de ik hem niet thumbup.gif

kun je nog eens een closeup van de zijkant maken, om te zien hoe het beweegt zodat het vrijkomt van de zijkant.
Ja, ben er zelf ook wel over te spreken. Mooi scharnier, zorgt niet alleen voor een scharnierende maar ook een kantelende beweging.

Ik kan nu niet een filmpje maken, maar kijk eens naar dit filmpje, hier kun je de werking ook goed zien.

Of zoek eens op internet naar “gas strut bed hinge”.
308SW met H400KB

mariannev

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door mariannev » zo 10 mei 2020 23:34

heb je toevallig een link naar de verkoopsite, omschrijving of zoiets dergelijks. Al vaker gezocht maar kom er op de een of andere manier niet bij uit.
En zou ik je mogen vragen wat zoiets ongeveer kost?

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”