Vloerverwarming leggen in caravan

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Vloerverwarming leggen in caravan

Bericht door Paul » ma 19 okt 2020 16:15

Net even de verbruikers allemaal uitgezet en de vloerverwarming aan / uit geschakeld.
Op de energiemeter verbruikt de vloerverwarming precies 240 watt in mijn geval.
Dit als mogelijk referentiekader voor energieverbuik van de vloerverwarming.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Vloerverwarming leggen in caravan

Bericht door petronella » ma 19 okt 2020 16:50

RE.gif RE.gif wij hebben vinyl in de caravan en een originele tapijtloperset. In het voorjaar eind maart leggen we de matten erin als het warmer wordt gaan ze naar zolder.

Zo als je hebt gelezen wilden wij ook graag warme voeten , dus een set besteld.
Daar zit een isolatie matje bij, daar leg je de folie op en dan de tapijtloperset ( of wat je zelf wilt)
De verwarmingsfolie kan je vastplakken met alumiumtape.

Ik zou zeggen, hou deze topic goed in de gaten voor je iets koopt wat toch niet echt geeft wat je verwacht.

Ron055
Berichten: 258
Lid geworden op: wo 16 sep 2020 14:20

Re: Vloerverwarming leggen in caravan

Bericht door Ron055 » ma 19 okt 2020 17:13

@Micky en @Petronella.
Dank voor jullie reacties.

De ene heeft er dus isolaag onder, de ander niet. Hmm.
Lange tijd een vloerbedekking en met de blubber waar wij af en toe in staan: hebben jullie soms een stofzuiger of iets bij je?
@Micky: heb je die vloerbedekking los of vast liggen?
@Petronella, begrijp ik dus goed dat jullie zomers alleen de originele vinylvloer gebruiken en buiten de zomer zowel de isovloer en de VV erin plakken en de loperset eroverheen leggen?
Groet,
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Vloerverwarming leggen in caravan

Bericht door petronella » ma 19 okt 2020 17:46

RE.gif

Klopt, alleen hebben wij de warmte folie met aluimiumtape een beetje vast gemaakt aan de de isolatie laag ( die bij het pakket geleverd is) we plakken het niet op de vloer zelf. We zitten nu nog in de testfase , het geheel ligt hier nu thuis. In maart gaat het de caravan in en hopen we op warme voetjes knipoog.gif
De foto van het pakket zie je als je de topic even terug leest.
En ja, wij hebben een klein camping stofzuigertje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vloerverwarming leggen in caravan

Bericht door Micky » ma 19 okt 2020 18:03

Ron055 schreef:
ma 19 okt 2020 17:13
@Micky en @Petronella.
Dank voor jullie reacties.

De ene heeft er dus isolaag onder, de ander niet. Hmm.
Lange tijd een vloerbedekking en met de blubber waar wij af en toe in staan: hebben jullie soms een stofzuiger of iets bij je?
@Micky: heb je die vloerbedekking los of vast liggen?
@Petronella, begrijp ik dus goed dat jullie zomers alleen de originele vinylvloer gebruiken en buiten de zomer zowel de isovloer en de VV erin plakken en de loperset eroverheen leggen?
Die ligt er los overheen zodat hij eruit kan om schoon te maken

Wij hebben een Makita zuiger op accu
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

haajeetee
Berichten: 15
Lid geworden op: do 6 aug 2020 22:35

Re: Vloerverwarming leggen in caravan

Bericht door haajeetee » ma 19 okt 2020 18:25

@ron055

In mijn caravan ligt vanaf fabriek een pvc vloerbedekking met een houtmotief.
Over de vv wil ik klikvinyl leggen met hetzelfde motief.
Dit kun je makkelijk op maat maken en heel strak leggen.Je hoeft het niet te plakken.
Behalve een vloermatje bij de ingang heb ik verder geen tapijt op de vloer.

Ron055
Berichten: 258
Lid geworden op: wo 16 sep 2020 14:20

Re: Vloerverwarming leggen in caravan

Bericht door Ron055 » ma 19 okt 2020 22:45

Dat laatste lijkt mij dus ook de meest praktische oplossing vanwege onderhoud en die je het hele jaar kan laten liggen. Vanwege de dikte vraag ik me wel af of de warmte goed weg kan door die wat dikkere pvc laag van de stroken. Heeft iemand hier ervaring mee?
Groet,
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)


petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Vloerverwarming leggen in caravan

Bericht door petronella » di 20 okt 2020 10:07

Mail gekregen van caravanencamperonderdelen:

De Heatek vloerverwarming geeft een temperatuur af van ca 27 graden.
Dit voel je nauwelijks als warmte maar je merkt het wel als je er met je voeten op staat
En dan ernaast gaat staan.
Op zijn Hollands gezegd; het haalt de kou eraf.

We gaan het dan maar gewoon proberen als we in maart weer gaan kamperen.
Voldoet het dan niet aan onze eisen, nemen we ons verlies en gaanwe opzoek naar iets beters.

Iedereen bedankt voor alle hulp, we hebben een hoop geleerd.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vloerverwarming leggen in caravan

Bericht door Chris » di 20 okt 2020 10:08

Wij hebben VV af fabriek.
Daar is het volgens mij direct op de triplex bodemplaat gelegd, daarover het vinyl.
Een tapijtset hebben we ook gekocht en die ligt zo op het vinyl.
Super..
Die 500 euro die het nieuw af fabriek gekost heeft ben ik door het comfort allang vergeten.
Eerst ook niet besteld maar op advies van een gewaardeerd forumlid nog voor de bouw van mijn hut besteld..
Nooit meer zonder..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Vloerverwarming leggen in caravan

Bericht door refram » di 20 okt 2020 10:51

Wat ik me afvraag, scratch.gif aan al wie een elektrische vloerverwarming in zijn hut heeft gelegd. Hebben jullie allemaal een Truma S 3004 of S 5004 verwarming, of zijn er ook bij die een Truma Combi 4 of 6 verwarming hebben.
In mijn vroegere caravans (heel lang geleden) zat een Truma S 3000 of S 5000, welke we het merendeel van de tijd zonder de ringverwarming lieten verwarmen. Dit omdat deze (toen) nogal luidruchtig was. En dan kregen we weleens koude voeten.
Nu in de in bestelling zijnde Fendt zit een Truma Combi 6E, deze gebruikt altijd de ringverwarming. Heeft een vloerverwarming dan nog veel nut? Omdat de koude lucht onderaan op deze wijze toch steeds gemengd wordt met de lucht van bovenaan.
De isolatie van de hut zelf zal ook nog een rol spelen. De Fendt welke we nu in bestelling hebben heeft een vloerdikte van 47mm. Wat toch een 10mm dikker is dan sommige anderen. Nu de hut die we gekocht hebben is een showroom model, en dan is de optie vloerverwarming niet meer mogelijk.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23387
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Vloerverwarming leggen in caravan

Bericht door PD » di 20 okt 2020 11:33

refram schreef:
di 20 okt 2020 10:51
Nu in de in bestelling zijnde Fendt zit een Truma Combi 6E, deze gebruikt altijd de ringverwarming. Heeft een vloerverwarming dan nog veel nut? Omdat de koude lucht onderaan op deze wijze toch steeds gemengd wordt met de lucht van bovenaan.
De isolatie van de hut zelf zal ook nog een rol spelen. De Fendt welke we nu in bestelling hebben heeft een vloerdikte van 47mm. Wat toch een 10mm dikker is dan sommige anderen.
In onze Brillant zit ook een Truma Combi 6E met Ultraheat en een separate elektrische vloerverwarming. De vloerverwarming vinden we echt onmisbaar hoor want ondanks dat de warme lucht via de plinten wordt verspreid, krijg je de vloer uitsluitend warm via de vloerverwarming.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vloerverwarming leggen in caravan

Bericht door Micky » di 20 okt 2020 11:34

refram schreef:
di 20 okt 2020 10:51
Wat ik me afvraag, scratch.gif aan al wie een elektrische vloerverwarming in zijn hut heeft gelegd. Hebben jullie allemaal een Truma S 3004 of S 5004 verwarming, of zijn er ook bij die een Truma Combi 4 of 6 verwarming hebben.
In mijn vroegere caravans (heel lang geleden) zat een Truma S 3000 of S 5000, welke we het merendeel van de tijd zonder de ringverwarming lieten verwarmen. Dit omdat deze (toen) nogal luidruchtig was. En dan kregen we weleens koude voeten.
Nu in de in bestelling zijnde Fendt zit een Truma Combi 6E, deze gebruikt altijd de ringverwarming. Heeft een vloerverwarming dan nog veel nut? Omdat de koude lucht onderaan op deze wijze toch steeds gemengd wordt met de lucht van bovenaan.
De isolatie van de hut zelf zal ook nog een rol spelen. De Fendt welke we nu in bestelling hebben heeft een vloerdikte van 47mm. Wat toch een 10mm dikker is dan sommige anderen. Nu de hut die we gekocht hebben is een showroom model, en dan is de optie vloerverwarming niet meer mogelijk.
Ik heb vloeistofverwarming, dus net als de CV thuis thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23387
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Vloerverwarming leggen in caravan

Bericht door PD » di 20 okt 2020 11:39

RE.gif
Wij hebben een vijver in de tuin knipoog.gif heeft ook niks met de vraag te maken mrgreen.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vloerverwarming leggen in caravan

Bericht door Micky » di 20 okt 2020 11:41

Als je zo gaat beginnen, de vraag was niet aan jou gericht, hij vraagt aan iedereen die het heeft aangelegd, ik dus ook, ik hab alleen een andere kachel dan hij vraagt en dat vermeld ik knipoog.gif
refram schreef:
di 20 okt 2020 10:51
Wat ik me afvraag, scratch.gif aan al wie een elektrische vloerverwarming in zijn hut heeft gelegd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23387
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Vloerverwarming leggen in caravan

Bericht door PD » di 20 okt 2020 11:43

RE.gif
Truma Combi 6E icm elektrische vloerverwarming... daar gaat de vraag over.

Caravans met een Truma Combi 6E zijn van recente datum en dan zal de vloerverwarming vrijwel altijd af-fabriek zijn ingebouwd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Vloerverwarming leggen in caravan

Bericht door refram » di 20 okt 2020 12:06

PD schreef:
di 20 okt 2020 11:33
In onze Brillant zit ook een Truma Combi 6E met Ultraheat en een separate elektrische vloerverwarming. De vloerverwarming vinden we echt onmisbaar hoor want ondanks dat de warme lucht via de plinten wordt verspreid, krijg je de vloer uitsluitend warm via de vloerverwarming.
Aangezien we beiden nogal koukleumen zijn, was een af fabriek vloerverwarming waarschijnlijk beter geweest. Maar een stockmodel heeft deze optie niet.
De hut zal echter wel bijna uitsluitend dienen als overwinteringshut in Zuid-Spanje. Indien de Truma Combi 6E alleen, niet comfortabel genoeg is zal het een opbouw laagspanning mat worden.
Bedankt voor het antwoord. :wink:
Micky schreef:
di 20 okt 2020 11:34
Ik heb vloeistofverwarming, dus net als de CV thuis thumbup.gif
In onze vorige Autostar camper hadden we ook vloeistofverwarming, (Alde Compact 3010) een zeer comfortabele en volledig stille verwarming. Doch omdat bij een camper er zeer veel koude door het voorfront komt (veredelde bestelwagen), is dit niet te vergelijken als bij een caravan.
Bedankt voor het antwoord. :wink:
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vloerverwarming leggen in caravan

Bericht door Micky » di 20 okt 2020 12:31

RE.gif

Als je het dan inbouwt zoals ik het gedaan heb met dezelfde/vergelijkbare onderdelen, dan weet je dat de vloer ook echt warm genoeg wordt en niet zoals je veel leest alleen maar de kou van de vloer haalt, ik heb dan ook 2 zones erin gelegd, je kunt dan kiezen tussen alleen de rondzit, alleen de rest van de caravan, of beide, kost bijna niets meer aanleggen is ook de moeite niet en kan wel lekker zijn als je bijv. niet heel de tijd met je voeten op een warme vloer wilt zitten, maar wel lekker vind bij het rondlopen dat je de warmte voelt, ik heb het ook gedaan omdat de rondzit bijna altijd bed is, maar mochten we wel in de winter weer op pad gaan, toch de hele vloer te verwarmen is thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Vloerverwarming leggen in caravan

Bericht door refram » di 20 okt 2020 14:14

RE.gif
@Micky,
Ga zeker je raad meenemen bij een eventuele plaatsing.
Nu nog even afwachten, bij ons zal het enkel maar nodig zijn onder de tafel.
:wink:
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vloerverwarming leggen in caravan

Bericht door Micky » di 20 okt 2020 17:23

RE.gif

dan ben je voor 7-8 tientjes klaar en als je hem met de telefoon wilt bedienen, komt er 30 bij thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Henkjan67
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 8 mei 2019 16:01

Re: Vloerverwarming leggen in caravan

Bericht door Henkjan67 » vr 23 okt 2020 12:06

RE.gif
ik heb afgelopen maandag nieuwe vloerverwarming op https://heatek.nl/product-categorie/caravanverwarming/ gekocht, deze plak in van het weekend onder de vloer van mijn caravan. er zit gelukkig geen trafo meer bij, maar wel een 230 stekker. Lekker gemakkelijk dus blij.gif
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op vr 23 okt 2020 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link aangepast.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Vloerverwarming leggen in caravan

Bericht door Hobby Linka » vr 23 okt 2020 12:25

RE.gif

Is jouw vloer in de caravan dan los te nemen?
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vloerverwarming leggen in caravan

Bericht door Micky » vr 23 okt 2020 12:32

Henkjan67 schreef:
vr 23 okt 2020 12:06
RE.gif
ik heb afgelopen maandag nieuwe vloerverwarming op heatek.nl gekocht, deze plak in van het weekend onder de vloer van mijn caravan. er zit gelukkig geen trafo meer bij, maar wel een 230 stekker. Lekker gemakkelijk dus blij.gif
33 graden wordt die zie ik op de site, ik hoop dat hij voldoet voor je qua temperatuur thumbup.gif
Wat ik jammer vind is dat je maar 2,5 meter kunt bestellen en 52cm breed dat is te smal en veel te kort vind ik en dan de prijs €179, dus als je zo'n beetje de hele caravan wilt doen ben je €360,- armen :(

Groot pluspunt: plug and play thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vloerverwarming leggen in caravan

Bericht door Chris » vr 23 okt 2020 17:24

RE.gif

Ik lees ( en zie dat ook op de foto) dat het gewoon op 230 volt AC werkt...
Niks geen trafo om de spanning naar beneden te krijgen en/of de VV galvanisch te scheiden van de 230 V netspanning...
En laat ik dat nou altijd afkeuren.....
Begint dat nu weer.....
Willen de mensen dat gevaar gewoon lopen dan??
Onbegrijpelijk...
Of weten ze het niet dat 230 volt heel erg prikt??? en als je pech hebt dodelijk kan zijn?

Ik snap die verkoper al helemaal niet.
HEt moest gewoon verboden worden om 230 Volt folie zo op een caravanvloer te leggen.
Veiligheidsvoorschriften worden hier met voeten getreden vrees ik..
Safety al helemaal...

Oh oh oh oh .... stom.gif stom.gif stom.gif stom.gif stom.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vloerverwarming leggen in caravan

Bericht door Micky » vr 23 okt 2020 17:33

RE.gif

klopt, zag ik ook, ik ben van mening, of je besteld het gewoon af-fabriek, of je bouwt het knap in naderhand, wat me met name tegen valt is dat die matten ook gewoon niet op maat te maken zijn, dus je moet een standaard maat kiezen die nooit overeenkomt met wat jij wilt de grootste maat hier is veel te smal voor de gemiddelde caravan, de lengte is max 2,5 meter..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”