Koelkast uitbouwen

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
sammulock

Koelkast uitbouwen

Bericht door sammulock » vr 17 apr 2015 10:44

Mijn Domatic koelkast is kapot en moet uiygebouwd worden uit een adria althea 462ps.
Volgend in inbouw handleiding zit de koelkast vast met 4 schroeven vanuit de binnenkant van de kast.
Deze heb ik verwijderd en ook de gasleiding aan de achterzijde.
De koelkast zit echter nog muurvast. Volgens de dealer moet de keuken "gedemomteerd "worden.
Omdat dit zeer kostbaar is wil het zelf proberen.
Wie weet , of wie heeft ervaring met het demonteren van een caravan keuken (zonder deze te beschadigen)

Hopend op een reactie
Sam

caspar
Berichten: 630
Lid geworden op: za 24 jan 2009 19:28

Re: Koelkast uitbouwen

Bericht door caspar » vr 17 apr 2015 14:58

Via het ventilatie rooster zou je daar bij moeten kunnen en dan zou het moeten kunnen lijkt mij
burstner amara 520 ts

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Koelkast uitbouwen

Bericht door PMT » vr 17 apr 2015 16:02

Bij mijn Dometic koelkast kreeg ik hem er pas uit na de knoppen van het gasstel verwijderd te hebben zodat het front van het keukenblok eraf kon. Daarna zie je direct achter de knoppen de gasleiding bovenop de koelkast. Pas toen ik die voorzichtig losgekoppeld had kon ik de koelkast naar voren trekken. Daarna kan je ook makkelijker bij de elektra.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast uitbouwen

Bericht door Chris » vr 17 apr 2015 20:50

Hoi Sam.

Je KK kapot, in een Altea van 2010.
Dat is snel, ben je er zeker van?
Het is een berg werk dat uitbouwen, vergis je niet.
Soms kan je via de roosters aan de buitenkant nog veel doen.
Maar..
Mijn vraag blijft,,, weet je zeker dat ie kapot is.
En direct daarna, wat is er kapot?? de 12 volt, de 220 volt of de gas functie?
Dat alle drie de vormen van koelen niet werken is bijna onmogelijk, dus...
Vaak lijkt een absorbtie KK niet goed of niet te werken maar doet ie het wel.
Er zit geen pomp in, dus de hele functie vorm is anders.
Hier op het forum zijn diverse draadjes over caravan koelkasten en ook veel info.

Probeer eerst te meten voor je gaat demonteren.... als dat kan.

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

sammulock

Re: Koelkast uitbouwen

Bericht door sammulock » wo 22 apr 2015 17:13

Bedankt voor jullie reactie
Ik ben bang dat de kast er echt uit moet
Hij werkt ook niet meer op gas ; de vlam brand wel er er wordt van alles heet achter het luikje naar de koelkast worde niet koud.
Voor zover ik het kan zien moet volgens mij, in dit geval, het keuken blad eraf. Ik heb al veel schroeven gevonden maar het keukenblad zit nog steeds vast.

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Koelkast uitbouwen

Bericht door Leentje » wo 22 apr 2015 18:52

Fornuis moet los, koelkast en deur ook. Is een hele klus. Maak evt fotos per onderdeel, dan weet je daarna ook weer waar wat terug moet. Wij hielden 1 schroefje over en dan sta je toch raar te kijken.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Koelkast uitbouwen

Bericht door graaf » do 23 apr 2015 01:10

Hallo Sammulock,

Ik heb mijn koelkast bij Electrolux laten herstellen verleden jaar augustus. Ik kreeg hem er ook niet uit!
De monteur van Elektrolux wist het binnen een tel. Dometic doen ze trouwens ook. In het aanrechtkastje NAAST de koelkast zaten de 3 gaskranen voor de verdeling [fornuis-koelkast-kachel] vastgeschroefd met lange schroeven dwars door de zijwand in de zijplaat van de koelkast!!!!!.
Daarom kon ik hem er niet uit krijgen!!

Je moet verder de kookplaat verwijderen. Let op! Je kan de kookplaat maar een paar centimeter optillen om rechtsachter de wartels van de 6 mm verzinkte gasleiding los te maken. Met 2 gelijke steeksleutels en hele slanke handen mrgreen.gif mrgreen.gif mrgreen.gif
Ook moet he de aardklem losmaken om de hele kookplaat er af te kunnen nemen (let op dat je die weer vastmaakt als je hem terugplaatst). Ik heb foto's gemaakt, maar die staan helaas niet op deze pc. stom.gif
Succes!
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

sammulock

Re: Koelkast uitbouwen

Bericht door sammulock » do 23 apr 2015 10:40

Beste Graaf

Hartelijk dank voor u zeer nuttige tips. de situatie die u beschrijft herken ik goed!
Ik ga het proberen zoals u het beschrijft.
Met vriendelijk groeten

Sam Mulock

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Koelkast uitbouwen

Bericht door graaf » za 2 mei 2015 01:21

Misschien te laat, maar ik vond de foto's die ik maakte van het uitbouwen van de koelkast net.

Als je de kookplaat los neemt kan je net bij die koppeling van van het gas. Daarna het afvoerputje demonteren en de aardklem losschroeven.
De thermostaat zit helemaal linksvoor. Het gasblok rechtsvoor (niet op foto)

Laat even weten of het gelukt is?
Graaf
Bijlagen
2014-08-05 12.26.48.jpg
dubbele wartel gasaansluiting losmaken
2014-08-05 12.26.56.jpg
Thermostaat
2014-08-05 12.27.14.jpg
Afvoer losgemaakt; let op de aardklem
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

rijautoberg
Berichten: 3
Lid geworden op: do 6 mar 2014 22:35

Re: Koelkast uitbouwen

Bericht door rijautoberg » wo 17 jul 2019 18:31

Beste forum leden mijn naam is Freek v d BergIk maak niett vaak gebruik van situatie. Maar ik heb een probleem. Mijn caravan is een Homestar UHF van 2009.Daar zit een Dometic koelkast in.Hij koelt niet meer op 220 volt. Nu blijkt een verwarming element te zijn , maar hoe kom ik daarbij? Of moet de hele koelkast uitgebouwd worden! Wie weet de oplossing? Bedankt allen alvast voor de informatie FREEk

rijautoberg
Berichten: 3
Lid geworden op: do 6 mar 2014 22:35

Re: Koelkast uitbouwen

Bericht door rijautoberg » wo 17 jul 2019 18:33

Beste forum leden mijn naam is Freek v d BergIk maak niett vaak gebruik van situatie. Maar ik heb een probleem. Mijn caravan is een Homestar UHF van 2009.Daar zit een Dometic koelkast in.Hij koelt niet meer op 220 volt. Nu blijkt een verwarming element te zijn , maar hoe kom ik daarbij? Of moet de hele koelkast uitgebouwd worden! Wie weet de oplossing? Bedankt allen alvast voor de informatie FREEk

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Koelkast uitbouwen

Bericht door iemand » wo 17 jul 2019 20:12

Freek stel je vraag even in een eigen thread-onerwerp. dan zullen we je daar verder helpen.

BV als onderwerp. Dometic koelkast werkt niet meer op netspanning
en dan bij Elektra.

p.s. Ik ga je vast verklappen dat eea via onderste rooster eenvoudig zelfs is te doen... info volgt
Laatst gewijzigd door iemand op wo 17 jul 2019 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Koelkast uitbouwen

Bericht door Ab » wo 17 jul 2019 20:49

Ik wil even opmerken dat het uitbouwen van de koelkast in elke caravan anders is.
Een paar jaar geleden had ik het ding er in een handomdraai uit. Maar dat was bij een Fendt 560 Diamant uit 2009.
Dat zegt dus niks over andere merken of modellen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Alex V
Berichten: 14
Lid geworden op: di 17 nov 2020 20:23

Re: Koelkast uitbouwen

Bericht door Alex V » zo 28 mar 2021 11:57

Na heel wat kluswerk aan een oude Bürstner (1990) is zowat alles door mij vernieuwd en het item waar ik het minst voor vreesde zorgt nu voor problemen.
De Electrolux koelkast werkt niet. Het juiste type kan ik niet vermelden omdat het typeplaatje onleesbaar is.
Gelukkig staat hier al heel wat info over op dit forum.
Ze werkt niet op 220 V (48 u laten aanstaan, zonder kouder te worden) ook niet op gas (vlammetje brandt, 48 u laten aanstaan zonder kouder te worden).
Ook las ik iets over rijden op hobbelige wegen om een eventuele luchtbel te laten vrijkomen; vermits ik in België woon hoef ik gelukkig boos.gif niet ver te rijden om hobbelige en slechte wegen te vinden dus ga ik dat eerdaags eens proberen.
Anders zal het uitbouwen worden en daar sta ik nu niet bepaald voor te springen. Die gasaansluitingen baren mij vooral zorgen want die moeten echt wel dicht zijn.
Ik voeg alvast een paar foto's toe in de hoop dat iemand 'zijn' koelkast herkent en tips heeft voor het uitbouwen.
Veel schroefjes blijken verborgen te zitten: die van het inox gasvuur/spoelbak zijn alvast goed zichtbaar.
Bijlagen
Koelkast (1).jpg
Koelkast (3).jpg
Koelkast (4).jpg

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Koelkast uitbouwen

Bericht door Ron » zo 28 mar 2021 12:40

As hij zelfs op het gas niet meer werkt.
En je echt een vlammetje ziet.
Dan denk k dat het ammonium gas uit het systeem is .
Of je deze kan laten hervullen weet ik niet.
Het lijkt trouwens op een electrolux en als ik me niet vergis is dit later dometic geworden.

De maten opmeten en een nieuwe aanschaffen ?
Of een kastje van maken en een losse hybride box meenemen.
Dat is misschien nog wel de goedkoopste optie.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Alex V
Berichten: 14
Lid geworden op: di 17 nov 2020 20:23

Re: Koelkast uitbouwen

Bericht door Alex V » zo 28 mar 2021 13:36

Ik zie het vlammetje als de koelkast op gas werkt en de instelling Max/Min werkt ook prima want door het kijkglasje zie ik het vlammetje groter of kleiner worden.
De dichtstbijzijnde caravandealer rekent 1000 € voor een nieuwe. Nu gun ik de zelfstandigen wel hun inkomen, maar ze moeten het wel niet te gortig maken.
Tegen het uitbouwen zie ik een beetje op omdat ik dan aan de gasaansluitingen met sleutelen.
Misschien dat ik gewoon een compressorkoelkast 12V/220V koop omdat we toch niet gauw gaan wild kamperen waardoor je gas nodig hebt. Of zelfs gewoon een 220 V model. Als de deur tijdens het rijden dicht gehouden wordt, blijft hij toch ook wel enkele uurtjes koel.
Tijd brengt raad.

Gebruikersavatar
Witte yeti
Berichten: 518
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: Koelkast uitbouwen

Bericht door Witte yeti » zo 28 mar 2021 14:02

Het uitbouwen is op zich wel doen als je een beetje handig bent.
De koelkast zit met 4 schroeven vast, die vind je als je de deur opendoet aan de binnenkant, links en rechts 2x2.
Verder zal je het aanrecht los moeten schroeven, alle schroeven die aan de rand zitten.
Hierna het frontpaneel verwijderen, knoppen verwijderen e.d. en een paar schroeven.
Nu kan je door het aanrecht aan de voorkant omhoog te drukken net bij de koppeling van de gasaansluiting.
Door het onderste koelkastrooster aan de buitenkant te verwijderen kom je bij de elektrische aansluiting en kan je deze los maken.
Hierna zou je als het goed is de koelkast eruit kunnen halen.
Maak foto’s van elke stap die je doet, zodat je alles weer terug kan plaatsen.
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Koelkast uitbouwen

Bericht door Ron » zo 28 mar 2021 14:19

En toch is die €1000 inclusief inbouwen niet veel duurder dan de koelkast zelf.
Die kosten bij dewit in Schijndel vanaf €700.
Maar dan heb je nergens omkijken naar.

Maar als je dan toch geld uit zou geven.
Kijk dan voor een compressor koelkast.
Deze is wel iets duurder als de absorbtie koelkast.
Maar doet het wel veel beter.
Deze kost €900 en is zo'n beetje de maat die in jouw caravan past.
https://www.dewitschijndel.nl/isotherm- ... -koelkast/

Die bouw je zelf in , wel een transformator gebruiken .
Je hoeft geen gasleiding aan te sluiten.
En achter de auto doet deze het ook stukken beter als een absorbtie
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Alex V
Berichten: 14
Lid geworden op: di 17 nov 2020 20:23

Re: Koelkast uitbouwen

Bericht door Alex V » zo 28 mar 2021 19:42

Dank voor de reacties.
Ik ga mij toch moeten wagen aan het uitbouwen; dat moet immers sowieso gebeuren.
Nadien kan ik nog beslissen welk toestel ik terugplaats.
Op marktplaats zijn er toch wel interessanten aanbiedingen, dus kijk ik even de kat uit de boom.

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Koelkast uitbouwen

Bericht door cadance » ma 29 mar 2021 09:59

Wij hadden een Adria Unica 430 PH.
Het koelelement 230 volt was kapot.
De 12 volt en gas werkte gelukkig nog.
Door her roosterje aan de achterkant kon ik er niet goed bij.
Dus dacht ik de hele koelkast maar even te demonteren.
De 4 schroeven aan de voorkant er uit.
Maar we moesten verder.
Dus deur er af, Kookplaat gedemonteerd en dan kon het aanrechtblad omhoog.
Maar de koelkast bleef muurvast zitten omdat de koelkast ook nog netjes aan de achterant door Adria vast gekit was.
Ik denk dat dat gedaan was om te voorkomen dat de event. verbrandings gassen niet in de hut kunnen door dringen.
Ik heb het opgegeven om de koelkast er uit tehalen.
En doormiddel van het gehele buiten rooster er uit te schroeven kon ik net aan bij vewarmings element komen om het te vervangen.
Wat ik wilde aangeven is dat het per merk caravan verschillend zal zijn hoe het een en ander gemonteerd is.
En al mee al kan dat wel eens een behoorlijk klusje worden.
Dus ook bij het vervangengen van de koelkast.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Alex V
Berichten: 14
Lid geworden op: di 17 nov 2020 20:23

Re: Koelkast uitbouwen

Bericht door Alex V » vr 9 apr 2021 13:08

Weer een stapje verder en na wat gezoek en geprul had ik de koelkast er eigenlijk tamelijk snel uit.
Tijdens het kantelen (ik heb ze meerdere keren in alle richtingen gedraaid) hoorde ik de vloeistof borrelen en over en weer stromen.
Hopelijk is dat een goed teken. Nu staat ze ondersteboven. Ik ben benieuwd of dat wat oplevert voor de werking.
Ik maak uiteraard van de gelegenheid gebruik om alles (in het bijzonder het gasbrandertje) eens goed te poetsen.
Dan testen of alles werkt.
Het electrisch gedeelte is nog wat puzzelen voor mij; de regelknop (potentiometer ?) nameten zal misschien nog wel lukken. Wat ik nog niet uitgevogeld heb, is hoe de voeler/sensor werkt die de frigo laat aan- of uitslaan als hij op electriciteit werkt.
Op gas lijkt het mij eenvoudiger : van zodra het vlammetje brandt de knop op maximum zetten en kijken of ze koelt. Bij mijn weten gaat dit niet via een sensor dus als hij werkt op gas (let's hope) en niet op electriciteit weet ik dat ze werkt en dat de fout in het electrisch gedeelte zit.
Bijlagen
Frigo.jpg
Niet de foto staat op z'n kop maar de frigo ;-)

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Koelkast uitbouwen

Bericht door iemand » vr 9 apr 2021 14:58

Heb je een AVO-meter... een multimeter die ook de weerstand/Ohms kan meten ?

lees hier maar eens verder mbt electrisch nameten van 230 en 12 volt verwarmingselement
https://avento.weebly.com/koelkast.html

Er staat ook een leerzaam PDF-je bij.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Alex V
Berichten: 14
Lid geworden op: di 17 nov 2020 20:23

Re: Koelkast uitbouwen

Bericht door Alex V » vr 9 apr 2021 16:50

Na de koelkast diverse keren te hebben rondgedraaid en na het doormeten van de schakelaars en weerstanden heb ik zonet eens geprobeerd de koelkast aan de praat te krijgen op 220 V.
De weerstand werkt perfect want na een 10-tal minuten werd de vertikale buis tot na de bocht echt heet. Moeilijk om je hand er lang op te houden.
Aan de andere kant echter is van die hitte niets te merken. Met wat goede wil zou ik kunnen denken dat het hier toch ook een beetje warm wordt maar da's meer autosuggestie dan iets anders denk ik. Ik vrees dus dat het systeem verstopt zit. Blijkbaar kan dat want dat is toch wat ik las in het linkje dat 'iemand' (Erik) doorstuurde.
Straks als alles afgekoeld is ga ik nog eens proberen om, mits oordeelkundig te kantelen en te tikken op de leiding, de deeltjes die de verstopping veroorzaken te laten zakken tot in het onderste stuk buis dat horizontaal ligt. En dan maar hopen dat ze daar blijven liggen weenie.gif .
Dan nog eens proberen.
Als het dan niet lukt, kieper ik de ganse handel op het containerpark boos.gif en zoek ik een alternatief.
Bijlagen
Frigo (4).jpg

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: Koelkast uitbouwen

Bericht door atmosphere2 » za 10 apr 2021 14:22

Hoe veel zwarte koelplaatjes zijn er warm / heet ??
Of zijn er helemaal geen warme te vinden ?

Alex V
Berichten: 14
Lid geworden op: di 17 nov 2020 20:23

Re: Koelkast uitbouwen

Bericht door Alex V » za 10 apr 2021 16:56

Enkel de buis is warm, de koelplaatjes hebben gewoon kamertemperatuur.
Tja, niets blijft eeuwig werken.....

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”