Verende vloer - zelf verhelpen

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Jeroen123
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 26 mar 2014 09:08

Re: Verende vloer - zelf verhelpen

Bericht door Jeroen123 » ma 14 jul 2014 22:26

Ohhh, dat scheelt maar een klein beetje blij.gif blij.gif blij.gif

2k bruislijm kost 33,95 per bus
1k bruislijm van de action kost 3,95 per bus

scheelt dus maar iets van 30 euro per bus
De lijm 'permacol 5663' kost iets van 23,95 maar die kon ik op kort termijn nergens krijgen, dat is ook een 1k bruislijm

Deze zou ook speciaal geschikt zijn voor caravan vloeren

Wat mij opviel bij de verschillende bedrijven die ik gebeld heb, internet sites (zover ik die kon vinden) heb nagezocht dat er voonamelijk onderstreept werd dat de lijm een zeer dichte structuur had en dat is nou precies wat de action lijm óók heeft
Met een hamer past alles

Hier_boe

Re: Verende vloer - zelf verhelpen

Bericht door Hier_boe » zo 7 sep 2014 21:41

Het is nu al even geleden dat je het gedaan hebt....is het resultaat nog steeds goed??

Jeroen123
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 26 mar 2014 09:08

Re: Verende vloer - zelf verhelpen

Bericht door Jeroen123 » wo 10 sep 2014 13:03

Hallo Boe,

Ik dacht dat ik hier al een vervolg op gepost had, niet dus :oops:
Het antwoord is nee, aan het einde van de vakantie was doorveren toch weer waarneembaar
ik had ook een test stukje gemaakt en dat uitgebreid bestudeerd en mezelf afgevraagd waarom het niet goed is/was

een voorzichtige conclusie is dat ik te weinig lijm heb gebruikt
Even in het kort: gat boren, spuit er in, 1 of 2 knijpjes, tot weerstand gevoelt werd en dan spuitmond er uit en deuvel er in
Ik verdenk het er nu van dat spuiten tot aan de weerstand (of in ieder geval niet genoeg doorspuiten) niet voldoende lijm tussen de delen heeft geperst met als gevolg dat het los is gekomen.

ik ben er nieuw rauwig om, de deuvels had ik nog niet afgezaagd, dus met een beetje prutswerk krijg ik die er wel uit en begin dan opnieuw
ik zorg er dan wel voor dat ik de goede lijm in huis heb (en voldoende)
Als het even lukt wil ik dat over een week of 3 gaan doen de week daarop is het herfstvakantie en dan willen we er nog even op uit trekken
Met een hamer past alles

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Verende vloer - zelf verhelpen

Bericht door blefke » wo 10 sep 2014 14:55

RE.gif
Je schrijft dat je de deuvels wilt loshalen en daar weer in gaan spuiten.
Is het ook niet verstandig om nieuwe gaatjes te boren.
Je geeft aan dat er waarschijnlijk te weinig in is gespoten…..
Naar mijn idee moet je dan de ruimtes opvullen tussen de gaatjes ( met deuvels) in.

Ben benieuwd greetz,
Blefke

Gebruikersavatar
Beste Rob
Berichten: 452
Lid geworden op: zo 17 jun 2012 13:27

Re: Verende vloer - zelf verhelpen

Bericht door Beste Rob » wo 10 sep 2014 19:01

Had het niet zo moeten zijn dat die deuvels ook muur vast verlijmd zijn?
Het lijkt erop dat de lijm dan ook niet goed is geweest.
Knap dat je er niet enorm van baalt. thumbup.gif
Succes met de volgende poging.
Skoda Octavia 1.4 TSI '17 - Hobby 500 KMFe '02

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Verende vloer - zelf verhelpen

Bericht door Micky » wo 10 sep 2014 20:09

Ik denk dat we heel voorzichtig kunnen concluderen dat je voor een dergelijke belangrijke reparatie toch moet gaan werken met de juiste kwaliteit spullen, goedkoop is bijna altijd duurkoop. de duivels verwijderen om opnieuw te vullen gaat niet werken, daar zit overal lijm, dus de enige optie is nieuwe gaten boren, realiseer je wel dat je vloer hierdoor zwakker wordt, je boort immers dubbel zoveel gaten, vullen die je totdat de lijm eruit loopt, maar hierover kan Ab je veel beter advies geven, die heeft al heel wat vloertjes gedaan thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Verende vloer - zelf verhelpen

Bericht door blefke » wo 10 sep 2014 21:35

RE.gif
Je kunt natuurlijk ook nog een dunne plaat triplex tegen de onderkant lijmen om weer een sterk geheel te krijgen, nadat je nieuwe gaten hebt geboord om te vullen.

Blefke

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Verende vloer - zelf verhelpen

Bericht door Ab » wo 10 sep 2014 22:05

Dat heeft weinig zin.
Het gaat juist om de verbinding tussen de boven en ondervloer.
Als die sandwich goed onderling verlijmd is, geeft dat de sterkte aan de vloer.
De dikte van die 2 vloeren is niet eens erg belangrijk.
Bij doorbuiging worden die vloeren op trek en druk belast,
Vergelijk het maar met een surfplank, de onder en bovenkant zijn misschien maar 2 mm dik.
Met daartussen schuim, alles onderling verlijmd.
Als het niet verlijmd was, zou zoiets bij heel geringe belasting al doorbuigen of breken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jeroen123
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 26 mar 2014 09:08

Re: Verende vloer - zelf verhelpen

Bericht door Jeroen123 » ma 15 sep 2014 09:43

Omdat de vloerdelen weer los zijn zal het wel werken met deuvels loshalen, de lijm kan immers weer vrij vloeien
Het loshalen moet ik nog zien.
Met een hamer past alles

Jeroen123
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 26 mar 2014 09:08

Re: Verende vloer - zelf verhelpen

Bericht door Jeroen123 » ma 15 sep 2014 13:08

Nog even verder zoekend wat er allemaal mis is gegaan kom ik op het volgende

als je een gaatje boort en daar de spuitmond in steekt dan spuit je vanaf daar de lijm omhoog tussen het bovenste vloerdeel en het schuim
het onderste deel zal nauwelijks lijm krijgen omdat dit geblokkeerd wordt door de spuitmond ?! (althans, zo denk ik)

dat is natuurlijk niet goed, want dat resulteert in een schuimlaag die vast zit en dan gaat scheuren

Iemand enig idee hoe dat op te lossen (of hoe de pro's dat doen)

Bijgevoegd een plaatje hoe ik denk dat het er van binnen uitziet als je bezig bent
vloer.jpg
Met een hamer past alles

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Verende vloer - zelf verhelpen

Bericht door blefke » ma 15 sep 2014 13:39

RE.gif
Ik denk dat je er gewoon te weinig hebt ingespoten ( wellicht ook verkeerd vulmiddel gebruikt als ik mij goed herinner zonder terug te lezen heb je ook pur gebruikt v.d. action? zou dat een probleem veroorzaker kunnen zijn).
Heb al vaak met pur gewerkt en vanuit dat oogpunt weet ik dat pur normaal gesproken overal in kruipt.
Als je de spuitmond terugtrekt krijgt de pur toch de gelegenheid om die ruimte te vullen.
Zolang de pur weerstand biedt ( kruipt,zwelt) zal het zich een weg zoeken.
In jou geval naar buiten door de gaatjes die je achteraf dicht maakt met deuvels.

Greetz en succes
Blefke

Jeroen123
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 26 mar 2014 09:08

Re: Verende vloer - zelf verhelpen

Bericht door Jeroen123 » ma 15 sep 2014 14:14

Dat is dus wat ik me afvraag, op het moment dat je de spuitmond terug trekt gaat er een deuvel in en blijft de onderste laag onbereikbaar voor de lijm
Ik heb overigens bruislijm gebruikt (wel van A.C Tion ;-))
Met een hamer past alles

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Verende vloer - zelf verhelpen

Bericht door blefke » ma 15 sep 2014 16:00

Waarom laat je dan niet eerst de lijm uit het gat komen en daarna pas de deuvel erin.
Dan zie je toch of er genoeg lijm in zit

Blefke

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Verende vloer - zelf verhelpen

Bericht door Micky » ma 15 sep 2014 16:15

Jeroen123 schreef:Dat is dus wat ik me afvraag, op het moment dat je de spuitmond terug trekt gaat er een deuvel in en blijft de onderste laag onbereikbaar voor de lijm
Ik heb overigens bruislijm gebruikt (wel van A.C Tion ;-))
Niet als je het juiste spul gebruikt, bij mij liep het er gewoon uit, dus Ab spoot de lijm erin en direct na verwijderen spuit drukte ik de duivel erin, dan nog komen er druppels aan je bodem te hangen.
Eigenlijk gaf je hier boven al aan dat je te weinig hebt gebruikt, je moet pompen tot het langs de spuit naar buiten wil, dan is hij vol duivel erin en klaar, de duivel moet ook lang genoeg zijn, en niet te lang, dat hij eruit steekt, let daar wel op thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

dreezy
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 6 nov 2017 20:52
Contacteer:

Re: Verende vloer - zelf verhelpen

Bericht door dreezy » vr 5 mar 2021 08:37

Hallo,

sorry dat ik zo een oud draadje open trek, maar hoe is dit verhaal met die pur van de action afgelopen?

Ik heb namelijk zelf ook dat probleem en ben wel benieuwd.
voor meer info zie http://caravan.kloppenburgweb.nl

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Verende vloer - zelf verhelpen

Bericht door dieseltijger » vr 5 mar 2021 09:08

Inderdaad.... Want een van de risico's is dat de schuimlijm de isolatielaag op kan lossen. Daarom zou ik aan de caravan fabrikant eerst vragen welke lijmsoorten goed samengaan met de toegepaste isolatie.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

dreezy
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 6 nov 2017 20:52
Contacteer:

Re: Verende vloer - zelf verhelpen

Bericht door dreezy » vr 5 mar 2021 09:18

maar dat kun je ook zeggen van die permapur 5663. Deze kan ook je isolatie in de vloer aantasten.

Daarom wil ik dit eigenlijk weten. Ik zit namelijk met een Bürstner Club uit 1984 met een verende vloer. Ik heb geen idee welk soort isolatie er nu in zit.
voor meer info zie http://caravan.kloppenburgweb.nl

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Verende vloer - zelf verhelpen

Bericht door dieseltijger » vr 5 mar 2021 09:22

Daarom heb ik de suggestie gedaan om eerst de caravan fabrikant te benaderen. Dan kan je de bijpassende verlijming erbij zoeken. Je kan ook eerst de lijm kopen, en dan vervolgens de bijpassende caravan zoeken - maar dat is minder praktisch.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Verende vloer - zelf verhelpen

Bericht door dieseltijger » vr 5 mar 2021 09:56

Toevoeging: Ik gaf natuurlijk een plaagstootje - wellicht wat minder gepast als je je zorgen maakt over jouw vloer, waarvoor excuus.

Punt is: als je de rommel erin spuit is het onomkeerbaar. Dan kan je maar beter de juiste rommel erin spuiten. En jij en ik hebben geen spat kennis en ervaring ermee, dus bereid je goed voor. Zo kan ik mij goed voorstellen dat de mate van uitzetting ook van belang is. Het spul moet uitzetten omdat het zich moet verspreiden tussen jouw isolatiemateriaal en jouw multiplex vloer. Te weinig uitzetten levert een matig resultaat. Teveel uitzetten levert een bolstaande vloer op, ondanks het feit dat je er ballast op gaat leggen in de vorm van tegels of andere zware zooi. Dus juist in dit geval niet pennywise and pounds foolish zijn.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Verende vloer - zelf verhelpen

Bericht door Micky » vr 5 mar 2021 10:24

dreezy schreef:
vr 5 mar 2021 09:18
maar dat kun je ook zeggen van die permapur 5663. Deze kan ook je isolatie in de vloer aantasten.

Daarom wil ik dit eigenlijk weten. Ik zit namelijk met een Bürstner Club uit 1984 met een verende vloer. Ik heb geen idee welk soort isolatie er nu in zit.
Je ziet als je terugleest dat het niet gewerkt heeft, dat komt niet vanwege hetgeen je op de tekening van Jeroen ziet, de onderplaat komt niet los van de isolatie, de bovenplaat wel, gebruik maar gewoon Permacol, zit bij mij al sinds juni 2013 zeer goed, dit is wat we er bij mij ingespoten hebben, zoals je op de bodem kunt zien was mijn vloer al eens gedaan door een dealer hier in de buurt, vanwege tijdsdruk hebben die ook verkeerd spul gebruikt, vloer binnen een halfjaar weer los, nu zit het als een huis.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Verende vloer - zelf verhelpen

Bericht door dieseltijger » vr 5 mar 2021 10:29

Uit interesse: Heb je gedurende het uitharden ballast op de vloer moeten aanbrengen?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

dreezy
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 6 nov 2017 20:52
Contacteer:

Re: Verende vloer - zelf verhelpen

Bericht door dreezy » vr 5 mar 2021 10:37

Ik kan me inderdaad voorstellen dat het permacol schuim goed werkt, maar aangezien ik geen werk heb en op de centen moet letten leek het mij wel interessant om de bruislijm van de action te gebruiken.

€19,95 of €3,50 dat scheelt me nogal geld zeg.

Ik heb ook niet zo een indicatie hoeveel 1m² ik precies nodig heb....
Sommigen geven aan 3-4 bussen (dat is €60-€80). Toch wel goed geld.
voor meer info zie http://caravan.kloppenburgweb.nl

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Verende vloer - zelf verhelpen

Bericht door dieseltijger » vr 5 mar 2021 10:47

Ai, ik ken dat. Met een beetje geluk en doorzetten kom je er bovenop - je krijgt het wel geplooid, geloof me.

In jouw geval (sorry - niet negatief bedoeld) is jouw sterke punt: je hebt tijd. Maar nogmaals: volgens mij kan het goed naar de k..te gaan als jouw piepschuim oplost door de lijm of jouw vloer bol komt te staan (dan kan je de hut naar de sloop brengen). En die hut is jouw broodnodige escape in deze lastige tijd. Schaf die lijm bij de caravandealer aan, en krijg in ruil daarvoor informatie van de werkplaats. Scheelt onnodige tubes, en voorkomt ongelukken.

Hou je haaks!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Verende vloer - zelf verhelpen

Bericht door Micky » vr 5 mar 2021 10:56

dreezy schreef:
vr 5 mar 2021 10:37
Ik kan me inderdaad voorstellen dat het permacol schuim goed werkt, maar aangezien ik geen werk heb en op de centen moet letten leek het mij wel interessant om de bruislijm van de action te gebruiken.

€19,95 of €3,50 dat scheelt me nogal geld zeg.

Ik heb ook niet zo een indicatie hoeveel 1m² ik precies nodig heb....
Sommigen geven aan 3-4 bussen (dat is €60-€80). Toch wel goed geld.
Maar er staat dat het niet gewerkt heeft, waarom zou je het dan alsnog gaan gebruiken, koop dan niets dat scheelt je het geld, nu gooi je het weg....

ik had 2 bussen en niet op, het is waarschijnlijk 1 tot 1,2 m2
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

dreezy
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 6 nov 2017 20:52
Contacteer:

Re: Verende vloer - zelf verhelpen

Bericht door dreezy » vr 5 mar 2021 10:57

dank jullie allemaal,

Ik ga inderdaad toch maar die bussen aanschaffen. Zijn die trouwens te gebruiken op een normale kitspuit of moet ik daarvoor nog een andere spuit aanschaffen.

Dit gaat nu nog niet gebeuren, maar ik was alvast aan het informeren hoe ik dat het beste zou kunnen doen.
Ik ben blij dat ik nu de informatie heb over dit spul (permapur 5663) en ga hier wel mee aan de gang over een 2-3 maand of zo.

Hartelijk dank voor de informatie
voor meer info zie http://caravan.kloppenburgweb.nl

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”