Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
mca2
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 21 aug 2017 00:00
Locatie: Amersfoort

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door mca2 » zo 15 apr 2018 17:34

Thanks voor de suggesties. Spanning zoeken was dus het probleem, geen idee waar ik de voedingsdraden moest zoeken. Nog even zitten pielen mij de omvormer maar zoals Frans zei inderdaad via de cassette. En daar bleek ook een kapotte zekering te zitten. Die vervangen en toen... niks. Maar na nog 24 keer het knopje indrukken kwam er opeens leven in de brouwerij en deed hij het weer perfect.

Maar er lijkt wel wat te lekken, waarschijnlijk een slangenklem oid.het drup langs da blauwe ding. Iemand enig idee hoe je die loshaalt zonder dat er dingen afbreken?
Afbeelding
Caravelair Antares Luxe 426 2010

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door FWalraven » zo 15 apr 2018 18:52

Hij zal vermoedelijk met het helemaal onderaan blauwe U-tje om de witte rand geklemd zitten.

Slangklemmen kun je los halen door de twee ogen bij elkaar te knijpen, zodat ze groter worden.

Frans

mca2
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 21 aug 2017 00:00
Locatie: Amersfoort

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door mca2 » zo 15 apr 2018 20:00

FWalraven schreef:
zo 15 apr 2018 18:52
Hij zal vermoedelijk met het helemaal onderaan blauwe U-tje om de witte rand geklemd zitten.

Slangklemmen kun je los halen door de twee ogen bij elkaar te knijpen, zodat ze groter worden.

Frans
Thanks voor je snelle reactie. Het zijn niet de zichtbare klemmen, het komt volgen mij van daarboven, dus dat blauwe ding moet los denk ik. Ik heb echter de gave dat alles spontaan on mijn vingers afbreekt... dat wou ik nu eens proberen te vermijden :) Ik zal eens zien of hij om dat randje geklemd zit.
Caravelair Antares Luxe 426 2010

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door Leentje » vr 4 mei 2018 00:55

In onze Hymer Eriba uit 2010 zit een toilet dat je elektrisch spoelt, maar vervolgens handmatig leegt. (dus geen draaiknop o.i.d.) Die schuif werkt erg zwaar. Met W40 dachten we het te hebben opgelost, maar na een paar uur bleek dit niet afdoende te werken. De schuif vergt een te grote inspanning. Heeft iemand een goede oplossing? [image]https://www.jasicamp.nl/upload_tmp/56306.jpg[/image] Op deze foto is de schuif zichtbaar die je met kracht moet bedienen.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door iemand » vr 4 mei 2018 07:15

olijfolie, kun je ook de rubbers mee onderhouden zwaaien.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
TwanFendt
Berichten: 363
Lid geworden op: do 3 mar 2016 16:05
Locatie: Limburg

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door TwanFendt » vr 4 mei 2018 10:42

Siliconenspray gebruikt men vaak voor rubbermanchetten en dergelijke.
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusief met Fendt Saphir 510 TG, Truma SER mover en Alko ATC + ATC Display.

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door Leentje » vr 4 mei 2018 11:11

RE.gif al gedaan, uurtje resultaat en klaar.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

mca2
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 21 aug 2017 00:00
Locatie: Amersfoort

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door mca2 » zo 17 jun 2018 22:44

Om nog maar even door te gaan op bovenstaande, hij bleef lekken en na een paar weken stalling maar weer eens verder gekeken. De pomp kwam er vrij makkelijk uit maar brak ook in 2 delen :( Na enig googlen een standaard kwaal: door de slangenloop kun je de pomp niet volledig aftappen en na wat vorst vriest dan de pomp kapot.

Ok, een nieuw pompje kopen, dat kost ook weer niet de hoofdprijs maar hoe plug je dat ding in op het bestaande stekkertje?
Afbeelding
Caravelair Antares Luxe 426 2010

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door vikingpirate » za 7 jul 2018 13:57

vikingpirate schreef:
ma 21 jul 2014 11:33
had een vraag over de level lampje, dat laat zien als hij vol zit.
dit lampje zit er wel maar werkt niet, hij zit wel aangesloten op 12 volt maar doet het niet, heeft iemand dit probleem ook wel eens gehad??

p. s de linkjes boven doen het niet meer krijg 404 foutmelding
Helemaal niemand ooit dit probleem gehad??
Trekker met sleurhut

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door Jan Br » za 7 jul 2018 14:36

RE.gif
In de cassette zit een kunststof apparaatje wat bij een gestegenvloeistof niveau mee naarboven gaat en dan via een magneetje de schakelaar van het rode ledje activeert.
Je kunt het vernieuwen, maar het is een kleine opening en lastig te doen, heb niet de ervaring van een gynaecoloog. Anders door de dealer laten doen of een refresh set kopen.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

maarten_pl
Berichten: 3
Lid geworden op: do 28 mar 2019 11:34

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door maarten_pl » do 28 mar 2019 21:57

hey,
wij hebben in onze caravan een thetford toilet.met een manuele pomp om water op te pompen en deze werkt niet meer, kan ik deze demonteren zonder dingen af te breken? ;-)
ik kan de pompbeweging nog maken maar er komt geen water meer.

iemand een idee?

grts Maarten

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door PMT » vr 29 mar 2019 11:12

Onder de handknop zitten 2 schroeven dacht ik. Die los halen en dan kan je met enige kracht de hele handpomp naar boven trekken, want hij zit tevens gesealed tegen het lekken en valse lucht. Bij mij was de onderkant van de buis gescheurd en niet meer te repareren dus uiteindelijk een nieuwe gekocht.
https://www.dewitschijndel.nl/thetford- ... gL0b_D_BwE
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
verbaant
Berichten: 158
Lid geworden op: di 1 dec 2015 14:36

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door verbaant » wo 29 mei 2019 20:55

Afgelopen weekend bleek de electrische waterpomp van het toilet het niet meer te doen, na een winterstallingsperiode. Kom je natuurlijk pas op de camping achter. Gebeld met de dealer en met de aanwijzingen (het zijn maar 4 schroefjes) bij het pompje uitgekomen. Schoepenrad weer gangbaar gemaakt en ingespoten met siliconenspray, alles weer werkend!
Hobby 540 UL de Luxe met Dorema voortent en luifel, Enduro EM305+ mover, Thule Omnistore 6300.
Renault Grand Scenic 140 EDC Bose

Gebruikersavatar
Raymond1985
Berichten: 80
Lid geworden op: vr 28 dec 2018 17:09

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door Raymond1985 » za 6 jul 2019 19:55

Afbeelding

Hallo allemaal,

Ik kom net op de camping en ik zie dus natuurlijk nu pas dat het toilet niet meer werkt. Nu heb ik de toilet rolhouder eruit gehaald om bij het kleine blauwe pompje te komen en een beetje aan de kabel bewogen om te zien of deze soms los zit of slecht contact maakt. Maar nog steeds niks. Weet iemand hier toevallig wat dit voor een type cassette toilet is zodat ik ergens gegevens kan opsnorren? Wil het graag morgen repareren. En waar de voeding voor het pompje vandaan komt? Dit toilet zit in een Knaus Sudwind uit 1997.

Alvast bedankt voor jullie tips!




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik zeg altijd maar zoo...dat is korter dan dierentuin! Renault Megane 1.4 TCE bouwjaar 2013 met 131pk met op ‘t haakkie een Knaus Sudwind 6404.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door Chris » za 6 jul 2019 22:14

RE.gif
Grote kans dat het pompje vast zit.
Als je mazzel hebt kan je het rotortje weer lospeuteren, maar het is een teken dat er een nieuwe moet komen.
De voeding komt trouwens uit de omvormer..of bedoel je dat niet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door deusjevo » zo 7 jul 2019 02:03

RE.gif RE.gif

Even dat plastic beugeltje losdraaien, pompje eruit halen en schoepje handmatig bewegen met een klein schroevendraaiertje oid.
Grote kans dat hij het dan weer doet.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Raymond1985
Berichten: 80
Lid geworden op: vr 28 dec 2018 17:09

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door Raymond1985 » zo 7 jul 2019 08:02

Bedankt heren ik ga het straks proberen en hou jullie op de hoogte. Zit er ook nog ergens een zekering in? Of kan de opvangbak van het toilet er misschien mee te maken hebben? Ik hoor namelijk geen brommend geluid uit de pomp komen...daarom dacht ik in eerste instantie aan een voedingsprobleem.

Groeten


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik zeg altijd maar zoo...dat is korter dan dierentuin! Renault Megane 1.4 TCE bouwjaar 2013 met 131pk met op ‘t haakkie een Knaus Sudwind 6404.

Gebruikersavatar
Megano81
Berichten: 283
Lid geworden op: wo 31 mei 2017 15:32

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door Megano81 » zo 7 jul 2019 09:23

Zit ook een zekering in, als het goed is zit die bij de opvangbak/cassette, bak er even uithalen en dan ff zoeken, bij ons zit ie rechts als de bak eruit is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Raymond1985
Berichten: 80
Lid geworden op: vr 28 dec 2018 17:09

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door Raymond1985 » ma 8 jul 2019 10:13

Hierbij een update.

Heb gisteren als eerst de cassette weggehaald en de zekering bekeken. Deze zit bij mij links en vrij vooraan. Het betreft een 2A steek zekering. Deze is defect. Straks op zoek naar een camping winkel of garage en nieuwe zekeringen halen. Uit m’n auto kan ik ze ook niet halen. Hou jullie op de hoogte!

Groeten Raymond


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik zeg altijd maar zoo...dat is korter dan dierentuin! Renault Megane 1.4 TCE bouwjaar 2013 met 131pk met op ‘t haakkie een Knaus Sudwind 6404.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door Micky » ma 8 jul 2019 11:18

RE.gif

Eerst even kijken of het pompje wel rond gaat, voordat je de zekering er in doet.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door deusjevo » ma 8 jul 2019 11:38

RE.gif
thumbup.gif

Yep,anders kan je weer terug voor een nieuwe zekering.

Neem er sowieso 1 of 2 extra mee en plak ze met een stukje ducktape ergens aan de binnenkant van de ruimte waarin je afvaltank staat.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door Jan Br » ma 8 jul 2019 12:29

RE.gif
Kost een vastgelopen pompje je per definitie een zekering?
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door deusjevo » ma 8 jul 2019 13:17

Als je te lang doorjuttert is dat goed mogelijk.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Raymond1985
Berichten: 80
Lid geworden op: vr 28 dec 2018 17:09

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door Raymond1985 » ma 8 jul 2019 15:57

Pompje gaat rond. Weliswaar wat zwaarder dan het reserve pompje die ik toevallig nog heb liggen. Dus kan goed zijn dat deze teveel stroom trekt er daardoor uit gaat. Kon bij een winkel in Hardenberg nieuwe zekeringen krijgen. Ze hadden er helaas maar twee. Allebei meegenomen. Wou de pomp demonteren en de schakelaar onder de drukknop bekijken maar krijg de drukknop er niet af omdat ik geen schroevendraaier heb die zo lang is. Toch voor de zekerheid een keer een nieuwe zekering erin gestoken om te zien wat er gebeurt. Zekering meteen defect. Eens zien of ik ergens een lange schroevendraaier kan fixen. Wordt vervolgd Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik zeg altijd maar zoo...dat is korter dan dierentuin! Renault Megane 1.4 TCE bouwjaar 2013 met 131pk met op ‘t haakkie een Knaus Sudwind 6404.

Gebruikersavatar
Raymond1985
Berichten: 80
Lid geworden op: vr 28 dec 2018 17:09

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door Raymond1985 » ma 8 jul 2019 16:50

Knop gedemonteerd om te kijken waar de kabel van de pomp heen gaat. Had eigenlijk verwacht dat de drukknop de pomp in werking zou zetten oftewel: de kabel van de pomp zou daar heen gaan. Iemand tips?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik zeg altijd maar zoo...dat is korter dan dierentuin! Renault Megane 1.4 TCE bouwjaar 2013 met 131pk met op ‘t haakkie een Knaus Sudwind 6404.

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”