Schuif chemisch toilet Dometic.

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Schuif chemisch toilet Dometic.

Bericht door Ab » ma 29 jun 2020 23:47

hwopke schreef:
ma 29 jun 2020 17:49
We gebruiken vloeistof vd Aldi.
Als je een camper of caravandealer, of een kampeersuper in de buurt kan vinden, haal dan effe een flacon Thetford Bleu Aqua Kem Concentrated Lavender. Is vrij nieuw, en erg geconcentreerd.
Gebruiken wij ook.
Ons toilet ruikt naar bloemetjes.
Behalve een paar minuten tijdens en na ik mijn hoop heb laten varen. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

hwopke
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 28 sep 2016 16:34

Re: Schuif chemisch toilet Dometic.

Bericht door hwopke » di 30 jun 2020 11:29

Bedankt voor je reactie.
Hebben inmiddels Thetfort blauw gekocht.
Hopelijk was dat het probleem.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Schuif chemisch toilet Dometic.

Bericht door Micky » di 30 jun 2020 12:05

RE.gif

Velen zijn je voor geweest met alternatieve producten en veel komen terug bij het originele, echter zijn er ook wel mensen tevreden met de goedkopere alternatieven.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schuif chemisch toilet Dometic.

Bericht door Chris » di 30 jun 2020 12:16

Ab schreef:
ma 29 jun 2020 23:47
hwopke schreef:
ma 29 jun 2020 17:49
We gebruiken vloeistof vd Aldi.
Als je een camper of caravandealer, of een kampeersuper in de buurt kan vinden, haal dan effe een flacon Thetford Bleu Aqua Kem Concentrated Lavender. Is vrij nieuw, en erg geconcentreerd.
Gebruiken wij ook.
Ons toilet ruikt naar bloemetjes.
Behalve een paar minuten tijdens en na ik mijn hoop heb laten varen. mrgreen.gif
Hee Ab...
Ik denk in plaatjes hoor......bedankt. awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Schuif chemisch toilet Dometic.

Bericht door Jaap van Duijn » di 30 jun 2020 12:33

Wat ik bemerk, door het gluren op de camping en camper plaatsen, dat mensen de WC tank iedere dag legen, maar geen vloeistof er in doen.
Nogmaals met gluren gezien.
Wij gebruiken de Thetford Blue zoals anderen en werkt perfect en ja ik leeg niet iedere dag - of heb even geen mogelijkheid - de WC tank.
Maar stinken eenmaal meegemaakt, waren we snel achter, het spul van Aldi werkte bij ons toch niet zoals de wens was.

grtn Jaap van Duijn

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Schuif chemisch toilet Dometic.

Bericht door janoniem » di 30 jun 2020 12:36

Ab schreef:
za 20 jun 2020 22:16
Ook bij Thetford vervang ik het rubber na max 3 jaar......
Het rubber van onze Thetford heeft eenzelfde leeftijd dan de caravan, en dat is 18 jaar.
Vóór de winterstalling behandelt mijn vrouw dat rubber altijd met baby talkpoeder.
Die verzorging kregen ook de billen van onze kinderen, jaren geleden.
En die zijn inmiddels dik in de dertig blij.gif
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Erikdeperik

Re: Schuif chemisch toilet Dometic.

Bericht door Erikdeperik » za 15 aug 2020 18:22

Vino schreef:
zo 1 jul 2012 22:53
De schuif van de afvaltank van het toilet gaat bijzonder stroef/zwaar.Ik heb deze al div.keren helemaal ontvet en ingespoten met siliconen-spray.Het gaat dan enkele keren goed, en op eens weer erg zwaar.Heeft iemand hier ook al eens problemen mee gehad, en hoe opgelost? Het is net of de schuif vacuüm trekt of dat het materiaal door de omgevings temperatuur uitzet.

Met vriendelijke groet.
Na het insmeren van de ring en het poederen van de ring, nog steeds geen resultaat te hebben geboekt.
Toen maar eens zonder ring geprobeerd, nog steeds zwaar!

Wat bleek na wat olijfolie op de 2 geleide stangen van de grijze schuif smeren en hij gleed weer top!
Voor mij was dát de oplossing! thumbup.gif

hwopke
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 28 sep 2016 16:34

Re: Schuif chemisch toilet Dometic.

Bericht door hwopke » zo 16 aug 2020 12:11

Hallo, wij hadden dus ook problemen met de Dometic. Wij hadden een vieze geur in de wcruimte. En de schuif ging ook erg zwaar. De caravan heeft inmiddels een beurt gehad bij de dealer. Wij hebben dit aangekaart. De ring is vervangen en ons werd gezegd dat wij het in moesten smeren met siliconevet. Ook gebruiken wij niet meer de wcvloeistof vd Aldi, maar die van Thetfort. ( niet de biologische).Caravan is van 2016, dit ter info. (Knaus 500 fvu).

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Schuif chemisch toilet Dometic.

Bericht door DV_t » zo 16 aug 2020 14:32

Wij hadden ook problemen met de dometic toilet en afsluiting. Na een belletje met Dometics een nieuwe schuif gekregen.

Keurig opgelost.

Ferdie

Re: Schuif chemisch toilet Dometic.

Bericht door Ferdie » do 24 sep 2020 16:36

Vino schreef:
zo 1 jul 2012 22:53
De schuif van de afvaltank van het toilet gaat bijzonder stroef/zwaar.Ik heb deze al div.keren helemaal ontvet en ingespoten met siliconen-spray.Het gaat dan enkele keren goed, en op eens weer erg zwaar.Heeft iemand hier ook al eens problemen mee gehad, en hoe opgelost? Het is net of de schuif vacuüm trekt of dat het materiaal door de omgevings temperatuur uitzet.

Met vriendelijke groet.
Antwoord van Dometic
Bedankt voor uw bericht. Met betrekking tot uw klacht hebben wij de volgende ervaring:

De toiletschuif van een cassettetoilet heeft regelmatig onderhoud nodig. Het onderhoud bestaat uit schoonhouden en smeren.

Het smeren van de bewegende delen kunt u het beste doen met silicone vet. Om het nieuwe silicone-vet goed te laten hechten is het raadzaam om het onderdeel zeer goed te ontvetten. Silicone-vet is in Nederland verkrijgbaar bij bouwmarkten bij de afdeling installatiemateriaal / sanitair.

Het belangrijkste onderdeel om te smeren zijn de RVS-stangetjes waarmee de greep de schuif bedient. Als u de schuif helemaal opent zijn de stangetjes aan de onderkant van de greep zichtbaar.

Met vriendelijke groet,/With kind regards,/Mit freundlichen Grüßen,/Cordialement,

Ton van den Ouwelant
Front office

Phone +31 *********

Hartelijk dank voor uw bericht. Ik heb siliconenvet gekocht en ik denk dat het werkt. Nog één vraagje. Kan ik het bovenste gedeelte van het cassettetoilet scheiden van de bak zelf middels draaien of.... Ik zou de bak aan de binnenkant en het schuifbare gedeelte ook goed schoon willen maken.
Graag nog even uw bericht en hartelijk dank voor de geboden service.

Met vriendelijke groet,

Antwoord van Dometic
Fijn te horen dat het werkt! Het bovenste en onderste gedeelte zitten aan elkaar vast middels een bajonetsluiting. U kunt deze inderdaad los draaien van elkaar.

Met vriendelijke groet,/With kind regards,/Mit freundlichen Grüßen,/Cordialement,

Ton van den Ouwelant
Front office

Phone +31 *********

LET OP telefoonnummer uit bericht verwijderd.
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op do 24 sep 2020 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Telefoon nummer verwijderd.

hwopke
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 28 sep 2016 16:34

Re: Schuif chemisch toilet Dometic.

Bericht door hwopke » do 24 sep 2020 17:37

Bedankt voor de reactie. Heb het antwoord van Dometic uitgeprint.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schuif chemisch toilet Dometic.

Bericht door Chris » do 24 sep 2020 22:09

RE.gif RE.gif

Ik moet even in mijn vuistje lachen om dit stukje van dometic...

Het smeren van de bewegende delen kunt u het beste doen met silicone vet. Om het nieuwe silicone-vet goed te laten hechten is het raadzaam om het onderdeel zeer goed te ontvetten. Silicone-vet is in Nederland etc etc etc..

Het onderdeel met siliconenvet moet dus goed ontvet worden..
Waarmee schrijven ze er niet bij...
Siliconen is n.l. niet effe 1,2,3 te ontvetten.... het enige middel waar siliconen echt mee verwijdert kan worden is n.l. Trichloorethaan of trichloorethyleen.
En dat koop je niet zomaar in de winkel...
M.a.w. lijkt leuk, klopt niet..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Schuif chemisch toilet Dometic.

Bericht door iemand » vr 25 sep 2020 10:51

Laat staan schoon te maken..... zit je schoonmaakdoek gelijk vol met siliconetroep.. scratch.gif


dus... gewoon olijfolie gebruiken thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schuif chemisch toilet Dometic.

Bericht door Chris » vr 25 sep 2020 11:40

RE.gif

Ik ben groot "fan" van Teflon spray.. PTFE spray.
Vlekt niet, kleeft niet, blijft geen zooi aan hangen, lange standtijd etc etc...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”