Vochtvreters in caravan?

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Angy

Vochtvreters in caravan?

Bericht door Angy » za 24 sep 2005 23:24

Hallo allemaal,

Ik heb me net aangemeld bij dit forum en heb meteen even een vraagje. Sinds een paar jaar hebben wij een caravan. Eerst een Caravelair Bamba en nu een LMC Dominant. Ieder najaar gaat de caravan naar de winterstalling (is in een loods) en leg ik er een paar vochtvreters in. Nu zei laatst iemand tegen mij dat het beter is om dit niet te doen omdat vochtvreters juist extra vocht in de caravan aantrekken.
Is dit zo en hebben jullie hier ervaring mee? Gebruiken jullie vochtvreters in de winter?

Is het beter om alles dicht te doen of beter om de dakluiken open te laten i.v.m. de ventilatie?

Groetjes Angy

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12780
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Bericht door Trina » za 24 sep 2005 23:58

Hoi Angy,
Welkom op dit forum.
Ik heb van iemand gehoord dat je beter een bakje zout in de caravan kunt zetten, maar zoals met alles zijn er verschillende meningen.
Lees dit ook eens:

viewtopic.php?t=803&highlight=vochtvreters

Vroem

Bericht door Vroem » zo 25 sep 2005 00:23

Welkom bij dit leuke forum Angy 8)

Wat de vochtvreter betreft, niet doen heeft geen enkel nut (of je moet de caravan helemaal dichtplakken) want de omgevinglucht v/d caravan bevat ook vocht!
De dakluiken zou ik dicht doen, als het goed is zit er een ventilatierand naast de luiken. :wink:

TheAn

Bericht door TheAn » zo 25 sep 2005 00:26

Ik heb wel eens de volgende redenatie gehoord.
Een vochtvreter maakt de lucht in de caravan droog.
Omdat er een verschil in luchtvochtigheid is tussen de caravan lucht en de "buitenlucht" wordt er vochtige lucht aangetrokken richting caravan.
En dat is nu juist niet wat je bedoeling is.

DJ

Bericht door DJ » zo 25 sep 2005 10:39

TheAn schreef:Ik heb wel eens de volgende redenatie gehoord.
Een vochtvreter maakt de lucht in de caravan droog.
Omdat er een verschil in luchtvochtigheid is tussen de caravan lucht en de "buitenlucht" wordt er vochtige lucht aangetrokken richting caravan.
En dat is nu juist niet wat je bedoeling is.

alles wat vocht aantrekt, trekt ook vocht van de omgevingsruimte. je vochtvreter kent niet het verschil tussen binnen en buiten lucht.
Kattebak korrel helpt , neemt ook al het vocht op, wij hebben niets van dat spul in de caravan, blijft perfect droog, mocht het na het ophalen in de caravan toch vochtig zijn steek dan de kachel aan op maximum en zet alles wat maar open kan open, zo ben je zo van het vocht af.

Angy

Bericht door Angy » do 29 sep 2005 09:44

Hartelijk dank voor de tips en de welkommetjes :)
De caravan is naar de stalling. Ik heb de kleppen en deuren van kast en badkamertje ook opengezet en de kussens rechtop, zo kan het goed ventileren. Deze keer heb ik er dus geen vochtbreters ingezet.
Ik had al twee nieuwe zakken gekocht maar die heb ik weer teruggebracht naar de winkel en dat scheelt toch maar weer mooi 29 euries :wink:

Groetjes Angy

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Vochtvreters in caravan?

Bericht door Ad » do 29 sep 2005 19:48

Gebruik geen vochtvreters in de caravan. Het spul bestaat uit Calciumchloride. Dit is een vervelend stofje wat ook metalen aantast. Als je ooit een bak met verzadigde vochtvreter laat omvallen, loop je de kans dat je hele vloerbedekking naar de knoppen is.
Ad
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

DJ

Re: Vochtvreters in caravan?

Bericht door DJ » do 29 sep 2005 20:08

Ad schreef:Gebruik geen vochtvreters in de caravan. Het spul bestaat uit Calciumchloride. Dit is een vervelend stofje wat ook metalen aantast. Als je ooit een bak met verzadigde vochtvreter laat omvallen, loop je de kans dat je hele vloerbedekking naar de knoppen is.
Ad

zelfs het rvs aanrechtblad gaat eraan. gewoon niets gebruiken

Gebruikersavatar
Fred
Berichten: 341
Lid geworden op: ma 4 jul 2005 11:54
Locatie: Almelo/Ciudad Quesada, Rojales Spanje

Vochtvreter in caravan?

Bericht door Fred » vr 30 sep 2005 11:27

Dag,
Ik ben het roerend eens met Ad en DJ. In het verleden heb ik eens de inhoud van zo'n vol bakje van de vochtvreter weggegooid in .................het gazon in februari. Ik verkeerde in de veronderstelling, dat het gewoon water was. Nou, in het voorjaar was het pijnlijk zichtbaar: groot "gooi"gedeelte van het gazon naar de knoppen door die calciumchloride. Daarna nooit meer iets als vochtvreter of bak zout in de caravan gezet. Gewoon zorgen voor goede ventilatie en eventueel de kussens rechtop zetten.
Mijn vrouw was werkelijk in alle staten. Nog nooit zoveel moeite gedaan om het gazon weer in orde te krijgen en mijn vrouw kostte me weken lang bossen bloemen!
Mhg, Fred
Er gaat altijd meer goed dan fout !

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Vochtvreter in caravan?

Bericht door Ad » za 1 okt 2005 19:59

Ik heb jaren in de gewasbescherming gezeten (lees bestrijdingsmiddelen), maar Calciumcloride als bestrijdingsmiddel kende ik nog niet. Ga het toch eens proberen.
Ad
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

bache

Vochtvreters

Bericht door bache » wo 19 okt 2005 11:09

Hoi,
Ik zit met hetzelfde debakel. Dit is onze eerste caravan, voor dit hebben we een vouwwagen gehad. Hij gaat over 2 weken op stalling omdat ik nog het een en ander wil doen. Mijn plan was om vochtvreters in een afwasbak of dichte wasmand te zetten ( tegen omvallen ). Maar als ik dit nu lees denk ik dat ik er geen in ga zetten, De kussens omhoog en deuren openen. Weet iemand wat het beste is voor de ramen ( verduistering omlaag of omhoog ) ??? Dank jullie wel voor de tips.

Bache

Gebruikersavatar
Diesel
Erelid
Berichten: 1996
Lid geworden op: do 9 jun 2005 21:01
Locatie: Nederland

Bericht door Diesel » wo 19 okt 2005 12:54

de verduistering doe ik omhoog dit om de veren te rusten tijdens de lange winter. Anders blijven ze gespannen staan en dat is niet goed.

Groeten van René

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

vochtvreters

Bericht door Nimma » wo 19 okt 2005 14:08

In de aanbieding: 1 vochtvreter.
En nog een vraag: als de caravan binnen staat in een goed geventileerde hal/schuur, kan het dan kwaad de ramen op een heel klein kiertje te laten staan i.v.m. de betere ventilatie?
Of komen door die kierstand ook de muizen naar binnen? Die wil ik nl. liever buiten houden.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Diesel
Erelid
Berichten: 1996
Lid geworden op: do 9 jun 2005 21:01
Locatie: Nederland

Bericht door Diesel » wo 19 okt 2005 14:34

Ik zelf zou de ramen nooit op een kier laten, je weet nooit wat voor ongedierte er doorheen komt het zijn toch lekkere plekjes voor muisen e.d.
Maar als andere daar anders over denken hoor ik het graag.

Groeten van René

Gebruikersavatar
Fred
Berichten: 341
Lid geworden op: ma 4 jul 2005 11:54
Locatie: Almelo/Ciudad Quesada, Rojales Spanje

Vochtvreters in Caravan

Bericht door Fred » wo 19 okt 2005 18:03

Dag,
Je hoeft geen raam open te laten staan in de stalling.
Langs de randen van het gesloten dakluik komt voldoende frisse lucht naar binnen.
Ik denk dat je een vouwwagen goed, ja super droog moet hebben. Dan heb ik het over het tentdoek.
In de tijd, dat ik nog vochtvreters gebruikte, stonden die wel in een afwasteiltje om onverhoopt omvallen te voorkomen.
Mhg, Fred
Er gaat altijd meer goed dan fout !

Sander_s2k

Bericht door Sander_s2k » wo 19 okt 2005 20:07

Verduistering niet omlaag doen voor een (toch vaak) lange periode zoals de winterstalling. De veer die in de rollos zit wordt slap op den duur en daardoor kan de rollo gaan "hangen" en zou dan opnieuw gespannen moeten worden. :wink:

Cees Dekkers

Re: Vochtvreters in caravan?

Bericht door Cees Dekkers » zo 19 apr 2009 12:46

Dag,

Ik vind het onderwerp vocht caravan tijdens de winterstalling een probleem.
Het is mij duidelijk dat een vochtvreter niet de juiste oplossing bied. Dit jaar hebben wij onze nieuwe caravan met de Pasen uit de stalling gehaald en er is deze winter condensvorming in de caravan geweest. Ons dekbed was klam, er waren van de vier rieten pannen onderzetters er twee beschimmeld aan de randen en de resterende koffiefilterzakjes voelden ook vochtig aan. Condens vorming is funest en altijd een ventilatie tekort! Als ik al uw reacties lees zit er voor mij geen passende oplossing bij. Wie kan mij hierbij helpen en een passende oplossing aandragen.

Ik zie graag uw reactie tegemoet.

Met vriendelijke groet,
Cees dekkers
Emmeloord.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vochtvreters in caravan?

Bericht door Ab » zo 19 apr 2009 15:35

Cees, dit is niet normaal.
Heeft er soms vocht ingezeten toen je de caravan wegzette? Iets natte/vochtige voortent of zo ? Vocht onder de vloerbedekking misschien ?
Al dat water gaat verdampen voor een deel.

Zeker in een stalling, mag er geen condens optreden. Of het zou een bedompte schuur zonder ventilatie moeten zijn.
Condens ontstaat als er vochtige lucht van een hogere temperatuur condenseert op een koeler oppervlak.
Dat betekent dus,
1. Er is vochtige lucht aanwezig in de caravan.
2. Er zijn temperatuurverschillen.

Door meer te ventileren, voer je evt vochtige lucht af. En zijn temperatuurverschillen kleiner.
Maar goed droog wegzetten is ook een must.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Vochtvreters in caravan?

Bericht door graaf » zo 19 apr 2009 16:47

Ik ben het met Ab eens.
Het is allemaal natuurkunde. Warme lucht kan meer vocht bevatten dan droge lucht. Als in een ruimte bv. een caravan, die weinig geventileerd is de temperatuur veranderd (dag/nacht en/of zomer/winter) ontstaat altijd interne condensatie. Een caravan luchtdicht maken is nagenoeg onmogelijk; je zou hem dan helemaal luchtdicht moeten afplakken. Deze condensatie slaat neer op de koudste oppervlakken (vloer ; metalen onderdelen) wanneer de temperatuur weer omhoog loopt (overdag) kan deze niet geventileerd worden omdat alles "afgesloten" is! Geen doorspuiing noemen we dat bij woningen. Ieder etmaal blijft er een vingerhoedje vocht achter in de caravan.
De uitzettende lucht overdag in de caravan duwt maar een klein beetje vocht weer terug naar buiten. Bij het koeler worden s'nacht krimpt de lucht weer en zuigt weer lucht (met vocht) naar binnen. Het werkt dus als een menbraan! Door verzadiging in de caravan wordt de het vocht opgeslagen in absorberende materialen (Beddegoed, gordijnen of koffiefilters)

Als je caravan niet in een volledig geconditioneerde ruimte kan staan is er maar een remedie: Ventileren! Eigenlijk moet ik zeggen "Doorspuien". Er moet namelijk lucht IN en UIT kunnen. Liefst zo "diagonaal" mogelijk!

Ik heb mijn caravan nu in een goede droge stalling staan (onverwarmt overigens). Maar in mijn vroegere stacaravan, net achter de duinen, was het niet aan te bevelen beddegoed, vitrages, gordijen en kussens achter te laten! Het ventilatie strookje boven een zijraam en en het daklichtraampje waren te klein van doorlaat om adequaat te doorspuien!

Succes,
Graaf.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

gastjw

Re: Vochtvreters in caravan?

Bericht door gastjw » zo 19 apr 2009 18:45

Het is niet alleen natuurkunde, maar ook wat boeren-overlevering.
'In den beginne' wisten de boeren namelijk precies hoe ze aardappelen, uien, erwten enz. die nat van het land kwamen droog de winter door konden krijgen. Een beetje boer weet dat nu nog. En wij caravanners profiteren daarvan. Meestal.
Maar er zijn natuurlijk ook gevallen, zoals deze, dat het niet helemaal goed gaat.

Zoals graaf net zei is het de kunst om het teveel aan vocht in de lucht te verminderen. Rondom de caravan, en dus ook er binnenin.
De methode is dat door tegenover elkaar geplaatste ventilatieopeningen in een gebouw zich lucht verplaatst van de ene kant naar de andere kant.
Onderweg moet die lucht verwarmd worden zodat de 'verse', meestal koudere lucht, vocht uit de ruimte kan opnemen. Dat gebeurt door warmte uit de grond, door straling op het (liefst donkere) dak of door bijverwarming. Zonder die opwarming van de lucht - en met alleen maar ventilatie - gebeurt er niks. exclaim.gif
Het verlaat de ruimte dan als vochtiger, warmere lucht en maakt plaats voor nieuwe koudere lucht. Dat proces gaat continu door, als het goed is. Soms zelfs in tegengestelde zin. :x Als het buiten droger is dan binnen. Dan moet men even opletten.

Het gaat ook niet altijd even goed, als bijv. de 'boer' vergeet om de ventilatieopeningen in de juiste stand te zetten, een beetje bij te verwarmen, of eens een ventilator erbij te zetten.
En voor dat beetje zorg betaal je natuurlijk. Of niet.
Ik vermoed dus dat de stallingsbaas wat te makkelijk met z'n verantwoordelijkheden is omgegaan en gedacht heeft dat het allemaal wel vanzelf gaat. Of dat ie het gewoon niet begrepen heeft.
Misschien dus eens tijd voor een praatje? Of een andere stalling...? :roll:

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vochtvreters in caravan?

Bericht door Ab » zo 19 apr 2009 19:45

Mijn caravan staat altijd buiten.. Altijd kurkdroog van binnen. We zetten zelfs de kussens niet eens meer overeind.
Geen problemen. Binnen is het altijd ietsje warmer dan buiten, dus zou het voorgaande verhaal wel eens kunnen kloppen.

Afgezien van een hoop rotzooi in de lucht, gisteren een hele vracht berkeslierten en een boel geel stof eraf gewassen.
Ik kan nog steeds geen goeie maat hoes vinden. :cry: Het wordt dan wel heel snel smerig..

De vorige past niet meer, en heeft een nieuw baasje hier op 't forum.
Ik ga maar e's een afdakje er boven bouwen denk ik..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

gastjw

Re: Vochtvreters in caravan?

Bericht door gastjw » zo 19 apr 2009 19:57

Tegen de zuidgevel?

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vochtvreters in caravan?

Bericht door Ab » zo 19 apr 2009 20:46

mwa..Wel ongeveer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

gastjw

Re: Vochtvreters in caravan?

Bericht door gastjw » ma 20 apr 2009 20:51

Ab schreef:Ik ga maar e's een afdakje er boven bouwen denk ik..
Ik denk dat je daar veel plezier van zult hebben. :razz:
Niet alleen hou je zo een hoop troep tegen, maar een afdak - vooral op het zuiden - houdt ook de warmte nog wat beter vast en droogt dus nog harder.
Trouwens ook fijn voor de vogeltjes... :roll:

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vochtvreters in caravan?

Bericht door Ab » ma 20 apr 2009 21:13

En dus ook weer voor de 2 katten van onze dochters die denken dat ze bij ons wonen..
En dat is dan weer fijn voor mij, scheelt weer vogelpoep. :D :D
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”