Babybedje in caravan

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 366
Lid geworden op: do 19 mar 2020 20:46
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Babybedje in caravan

Bericht door Bommes » di 18 mei 2021 10:14

Hoi mede caravaners mrgreen.gif

Ik wil het hebben over baby slaap plekjes in de caravan, eerst wat achtergrond info.

Wij hebben een klein oud caravannetje, een Lander uit 1976:
.
Afbeelding
.
Daarin voorin een zitje voor 2 personen met een tafeltje dat naar benden kan, dit is in theorie een eenpersoonsbed.
Hier nog tijdens het klussen/opknappen:
.
Afbeelding
.
Toen we daar mee bezig waren, was er nog geen baby in aantocht en ondanks dat het wel in de wensen lijst geschreven was wilde dit nog niet lukken
(dat is een ander verhaal en wat te persoonlijk voor hier.. :oops: ).
We hebben onze Lander dus echt als 2 persoons caravan opgeknapt.
Achterin een "vast" bed in de breedte,
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
De veel te grote badkamer is er uit gesloopt.
Daarvoor in de plek wat meer beweeg ruimte, legplanken en opberg dozen voor onze spulletjes.
.
Afbeelding
.

Maar nu is het vorig jaar juli dus toch gelukt om zwanger te worden, nou ja ik dan niet, ik was in verwachting mijn vrouw zwanger :wink: :lol:
Op 1 maart 2021 is ons dochtertje Sera geboren en het gaat super met haar.
Voordat het hier een 24baby.nl topic wordt kom ik nu tot mijn punt.. mrgreen.gif
Een baby slaap plek...die moet er komen.

Ons eerste idee:
Boven ons bed aan het voeteneinde, een klein wiegje op een zelf gemaakte constructie.
Ongeveer zoals zo een overschuif ding voor je bed thuis waar je je ontbijt op kunt zetten.
.
Afbeelding
.
Zo iets dus, lager natuurlijk ( :wink: ) boven ons voeteneinde en daarop een nog te verzinnen baby wiegje.
Voor het aankomende pinksterweekend kan dat haar reiswiegje van de kinderwagen zijn.

Ik had echter het idee om iets hangends te maken.
Aan de bovenkastje opgehangen een soort van hang wieg.
.
Afbeelding
.
Wat betreft de hoogte is daarvoor ruimte genoeg.
De kastjes zitten aan de linkerzijde vast aan de (voorheen) zijwand van het oude badkamertje.
Dat is dus een grote staande wand die op de boden van de caravan staat en aan de wand en plafon vast zit.
De kastjes zelf zitten nog vast aan de zijwand en het plafon.
Ons meisje weegt nu nog ongeveer 5 kg + wiegje zal dit 10 kg zijn.
Ik wil wel iets wat ook nog een beetje geschikt is voor aan komende zomer, dan zal ons meisje misschien gegroeid zijn tot 10kg + wiegje is dat dus 15 kg totaal.
Volgens mij moet dit wel blijven hangen aan dat bovenkastje. Intern zal ik de boden van de kastjes aanpassen zodat het gewicht beter verdeeld is/wordt.

Mijn vrouw twijfelt en die wil het liefste zo een bed tafel idee, van een beetje mooi hout gemaakt.
Het hout/die hele constructie, heb ik even uitgerekend, zal ongeveer 25kg gaan wegen.
Bijvoorbeeld zo een douglas paneel met bast/schors er aan:
.
Afbeelding
.
Links en rechts is er ruimte om dit af te steunen naast het bed, het is stevig genoeg om niet door te zakken met ons meisje + wiegje er bovenop.

Nou ja het nut van dit topic:
Ideeën, tips en truuks van mede ouders die met hun kleine baby'tje kamperen of gekampeerd hebben.
Voor nu denken we in oplossingen boven ons eigen bed.
Daarbij blijft het zitje voorin te gebruiken door ons.
Ook blijft dan de "vrije ruimte" die vroeger de badkamer was vrij om te bewegen en vooral ook omdat daar ons potaporti uitschuif wctje naartoe schuift als we er gebruik van willen maken.
Greetzzzz, Marius

Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38359
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Babybedje in caravan

Bericht door Micky » di 18 mei 2021 10:54

Kijk eens bij Deryan slaaptentjes, daar sliepen onze meiden de eerste tijd in, die zou je er bovenop kunnen zetten


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3578
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Babybedje in caravan

Bericht door Niels83 » di 18 mei 2021 11:13

Wij vertrokken de eerste keer met een 3mnd oude baby en 2 jarige.

Voor de jongste hadden we toen een bed nest opklap wieg te leen. Zonder het onderstel kon die prima op de keuken. Mogelijk bij jullie op de kast in de badkamer. Als we de keuken gebruikte stond de wieg op het bed.

Het jaar daarna paste het niet meer. En sliep de jongste op het gemaakte stapelbed in een deryan tentje. Was even wennen want helemaal afgesloten.

Vorig jaar toen was hij 2 heb ik van de zithoek een vastbed gemaakt net daarop een goedkoop 2de hands 120x60 baby peuterbed. Daar het voeteneind scharnierend gemaakt.

De eerst volgende keer gaat hij gewoon in het bed met een bed hekje.

In jullie geval zou je imo de kast in de badkamer kunnen verbreden en daarop een kinderbed kunnen maken. Door daar nu het wiegje op te zetten en volgendjaar met een traphekje met deur erin, of zo'n 2de hands kinder bed slopen en met scharnieren een deurtje maken. Matrasje op de kast en klaar. Over drie jaar is het zo weer weggehaald.

Mijn zwager heeft een camper met binnen ruimte van 3 bij 2. Die hadden een soort hangmat boven het bed gemaakt. Dat was helemaal niets, ieder kreuntje hadden ze last van. En zodra de spruit zijn ouders zag maakte hij ze wakker zo'n 20 keer per nacht. Nog los van de amoureuze momenten die wat lastig waren.

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Babybedje in caravan

Bericht door El1989 » di 18 mei 2021 17:06

Ik weetniet als de voorste “kleine” bed er nog zit maar anders die gewoon laten zakken en ledikant erop zetten zo hebben wij het ook gedaan
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38359
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Babybedje in caravan

Bericht door Micky » di 18 mei 2021 17:09

[re.gif]

Daar zou zo'n Deryan perfect passen thumbup.gif en vast te maken aan de bodem indien gewenst, er zitten oogjes aan

https://www.internet-outdoorshop.com/42 ... aMQAvD_BwE
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 366
Lid geworden op: do 19 mar 2020 20:46
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Babybedje in caravan

Bericht door Bommes » di 18 mei 2021 18:56

Het kleine zitje voorin de caravan zit er nog in inderdaad.
Maar zonder voortent is dat de enige plek voor ons om te zitten. Met dit seizoen wel fijn om "binnen" te kunnen zitten.
Dat willen we dus nog wel ff in gebruik laten.

Ons dochtertje slaapt thuis ook bij ons op de slaapkamer in een cosleeper (klein beetje naast ons eigen bed).
Geluidjes enzo van het ben ik wel aan gewend, lees: ik heb die oordoppen.. mrgreen.gif

Ik ga nu eens kijken wat ik nog in de schuur heb liggen om die cosleeper op te hangen boven het voeteneinde van ons caravan bed.
Gewoon om dit weekend te testen of die locatie en het ophangen werkt.
Zo ja dan kan ik met wat simpele (bouwmarkt) steiger buizen wel iets maken dat afsteund op onze bed rand en de grote zijwand naast het bed.
Dan hangt het geheel niet aan de bovenkastjes.
Greetzzzz, Marius

Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Babybedje in caravan

Bericht door El1989 » di 18 mei 2021 21:33

[re.gif] voortent opbouwen en lekker de kachel erin aan zetten kan ook dan kan de kleine voorin slapen met eventueel een gordijn of schuifwandje ervoor

Edit te snel gelezen lees dat jullie geen voortent hebben dus dan is geen optie :oops:
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Babybedje in caravan

Bericht door El1989 » di 18 mei 2021 22:28

Kon het niet gelijk vinden maar toch gelukt is dit niet iets voor jullie ?

https://www.kampeerdump.nl/uwis-caravanbed.html

En de trap kan je uiteraard weg laten zodat je zelf ook makkelijk op bed kan komen
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4721
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Babybedje in caravan

Bericht door MarcoC » wo 19 mei 2021 00:09

Een cosleeper ophangen zou ik niet doen, is wel een oplossing voor dit jaar. Maar volgend jaar zal dat niet meer werken en zul je weer wat anders moet verzinnen. Het eerste idee wat je aankaartte lijkt mij dan een oplossing voor langere tijd. Lees de eerste jaren!

Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk

Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

DV_t
Berichten: 725
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Babybedje in caravan

Bericht door DV_t » wo 19 mei 2021 00:40

Wij hebben ook al verschillende oplossingen gebruikt. Waaronder een babybedje op de rondzit en een deryan boven op het bed.

In het begin in een hobby 440 de tafel uit de de treinzit gehaald en daar een reisbedje neergezet. Daarna in een dethleffs 560 in een deryan op het stapelbed en nu in de Fendt de jongste met een Aeromoov reisbed op de rondzit gehad. Sinds vorige maand ligt de oudste van 4 boven in het stapelbed met een uitvalhekje en de jongste van 2 onderin achter een net wat het hele bed afsluit.

Het Aeromoov reisbed was voor de babytijd verreweg de beste. Moet wel bekennen dat we de ruimte in de caravan hebben. Dit reisbed klap je in één beweging in elkaar en kun je dan buiten / in de voortent als box gebruiken. Als je zoiets ergens kwijt kunt dan zou ik dat meteen doen.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3578
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Babybedje in caravan

Bericht door Niels83 » wo 19 mei 2021 08:18

Ik denk dat je met een kleine caravan en kinderen ruimte moet inleveren. Tuurlijk kun je iets boven het bed hangen. Vaak zijn die bedjes zwaar en die kastje niet supersterk, hoop dat het blijft hangen, en als het niet het geval is het niet instort met baby erin.
Maar volgend jaar kan dat ws ook niet meer, kind is te zwaar, wil niet slapen, past er niet in, klimt eruit etc etc.

Ik zou een langer termijn oplossing zoeken, die is toch op de voorbank. Nu slapen ze nog wel door wat geluid heen, maar dat stopt vaak met een maand of 6 tot een jaar. Dan kun je niet meer binnen zitten of wel maar dan zonder geluid.

Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 366
Lid geworden op: do 19 mar 2020 20:46
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Babybedje in caravan

Bericht door Bommes » wo 19 mei 2021 09:03

Wow cool wat een hoop toffe reacties daar kan ik wel wat mee.

Vooral de wat langere termijn oplossing is wel een goede.
Nu en deze zomer lukt het inderdaad nog wel in een hangend bedje zonder dat de kastjes en of het bedje met kind en al naar beneden komt C schommel.gif
Maar ik hoop toch nog wat langer plezier van het geheel te hebben.
Zowel van ons meisje Sera als de caravan bedoel ik dan thumbup.gif

Voor nu lijkt me inderdaad de beste oplossing om haar op het voorzitje te laten slapen.
Althans als mijn vrouw het eens is dat Sera een paar meter verder van ons af slaapt.
Als vader heb je daar niet veel in te vertellen maar ook dat hoef ik de papa's hier niet te vertellen denk ik :oops:
In dat licht misschien voor dit weekend nog een oplossing maken dat ze lekker dichtbij ons slaapt.
Eerste weekend/nachtjes met haar buiten de deur, eerste keer kamperen met haar, enz.
Dan kan ij begrijpen dat het wat te veel is als ze niet (zoals thuis) direct naast mijn vrouw ligt in haar Cosleeper.

Dus een simpele tijdelijke oplossing om deze paar nachtjes te slapen en dan verder denken voor een meer "lange termijn" oplossing voor de komende zomers.
Misschien een uitklap bed boven het voorste zitje, of gewoon het zitje zelf.
Ik ga in de zomer toch niet binnen zitten, en wil ik dat wel ga ik wel op ons (vaste) bed liggen/zitten.

Ik houd jullie op de hoogte haphop.gif
Greetzzzz, Marius

Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3891
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Babybedje in caravan

Bericht door Gemineye » wo 19 mei 2021 09:16

Wij leenden in het begin af en toe de caravan van mijn ouders, en daar zat natuurlijk geen kinder voorziening in en ik vond het ook niet echt passend om hun caravan te gaan verbouwen. Wij kozen er daarom voor om een gewoon campingbedje mee te nemen en die ófwel in plaats van het tafeltje tussen de banken te zetten (lengterichting vd caravan) óf de kussens op de bank weg te halen en het bedje daar dwars overheen te zetten. Dat beviel ons eigenlijk prima.

Dat campingbedje klap je daarna weer makkelijk in en is overigens sowieso geen overbodige luxe op de camping want ze kunnen er ook buiten in slapen eventueel, en je kunt hem desnoods even als box gebruiken. Wij vonden het ideaal.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3578
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Babybedje in caravan

Bericht door Niels83 » wo 19 mei 2021 15:26

Wij gebruikte het camping bedje idd ook als box. Daar was de jongste het alleen wat minder mee eens. Wat er voor zorgde dat de halve campings wist wanneer hij in dat bedje ging. Wij hadden die wel alleen daarvoor mee zodat je niet de hele tijd zit in en uit te klappen was. Na 2 kinderen snap ik nog steeds niet wat nu de juiste volgorde is.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5720
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Babybedje in caravan

Bericht door Morgoth » wo 19 mei 2021 17:02

Ik zou een constructie maken die aan de ene kant op de vloer staat en aan de andere kant hangt aan de aflegruimte boven het raam. Misschien met een railtje op wielen waardoor je het overdag in zicht kunt rollen en waarop verschonen van de baby wellicht ook nog mogelijk is. 's Nachts schuif je het naar je eigen voeteneinde om zelf meer ruimte te hebben.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 366
Lid geworden op: do 19 mar 2020 20:46
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Babybedje in caravan

Bericht door Bommes » do 20 mei 2021 16:18

Wat knutselwerk later:

Afbeelding

Daarop zetten we de cosleeper/wieg.
Tijdens het rijden kan ik het inklappen en plat op bed leggen.

Als ons meisje niet meer in de cosleeper past kunnen we deze constructie ook gewoon over ons bed blijven gebruiken om de tablet op te zetten. Of een ontbijtje, wat hapjes mrgreen.gif

Nog een dubbele functie: het is stevig en ongeveer hoog genoeg om buiten als "bankje" te gebruiken.

@Morgoth dat was inderdaad ook in eerste instantie ongeveer mijn idee.
Maar ja als het goed is blijft ze voorlopig wil groeien.
Zo een wieg/mini bedje is maximaal een jaar bruikbaar.
Dan gaat ze toch naar het voor zitje verhuizen.
Greetzzzz, Marius

Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Babybedje in caravan

Bericht door El1989 » do 20 mei 2021 16:28

Prima oplossing, mooi gedaan !


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 366
Lid geworden op: do 19 mar 2020 20:46
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Babybedje in caravan

Bericht door Bommes » za 22 mei 2021 09:43

Bedje is goed gekeurd.. blij.gif
.
https://youtu.be/4vbG5aJ2NmU[
YouTube kan hier niet embedded??.

Ze heeft er heerlijk in geslapen en voor ons is het ook ideaal zo.
.
Afbeelding
.
En toen ze verschoond moest worden ontdekte ik dat we zelfs een commode bij hebben.. mrgreen.gif
.
Afbeelding
.
Nu past ze er nog op .. thumbup.gif
Greetzzzz, Marius

Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38359
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Babybedje in caravan

Bericht door Micky » za 22 mei 2021 09:47

[re.gif]

Jawel:



Je klikt op de "youtube button"

en daartussen plaats je alleen dit deel van je link "4vbG5aJ2NmU"
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 366
Lid geworden op: do 19 mar 2020 20:46
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Babybedje in caravan

Bericht door Bommes » ma 24 mei 2021 22:06

Thanks Micky.

Nou ja we zijn ondertussen weer terug thuis van een super leuk weekend.
Ons meisje, van vergeet het niet 12 weken jong, heeft het super gedaan.
Heerlijk geslapen, gelijk aan thuis eigenlijk.
Lekker bij ons in bed in de ochtend uitgeslapen, gespeeld en rond gekeken.
Het was echt leuk en een goede opsteker voor a.s. zomer vakantie.

Als de grenzen open zijn en we kunnen en mogen dan gaan we naar Toscane.
We hebben voor een midweek een appartementje gehuurd op een uurtje ten westen van Firenze.
De caravan gaat dan ook mee omdat we in totaal 2 weken vrij zijn en op de heen en terug weg willen gaan kamperen.
Dan is zo een geslaagd weekend wel echt tof.
Tegen die tijd is ze 6 maanden dan past ze nog wel in dit bedje dus hoeven we daar aan niets aan te passen.

Wel is er natuurlijk een hele nieuwe extra lijst met klusjes uit dit weekend naar boven gekomen.
Te beginnen met de torsie as, die moet gecontroleerd.
Indien goed dan moet de dissel opgehoogd worden, indien as niet goed dan moet die gereviseerd.
En dan begint het lijstje pas.. mrgreen.gif scratch.gif
Greetzzzz, Marius

Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl

Gebruikersavatar
Eefje
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 10:55
Locatie: regio oud blauw...

Re: Babybedje in caravan

Bericht door Eefje » di 25 mei 2021 09:39

[re.gif] fijn dat het geslaagd was! kan ook bijna niet anders met die mooie handige oplossingen!
Eriba Touring Troll 540 en Kia Optima Sportswagon GT Line caravan.gif

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”