Watertank vervangen voor grotere inhoud.

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AndreGr
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 15 jun 2007 00:15
Locatie: Woensdrecht

Watertank vervangen voor grotere inhoud.

Bericht door AndreGr » za 2 feb 2008 21:28

Wie o wie heeft er ervaring mee om zijn bestaande 40 liter watertank te vervangen voor een grotere ongeveer +100 liter?
Waar moet ik rekening mee houden?
MB VIANO 3.0 + Knaus Eurostar 750 TS Slideout + Tempo-100.

Vroem

Bericht door Vroem » za 2 feb 2008 21:45

Om te beginnen met het gewicht.

JohnDoe

Bericht door JohnDoe » za 2 feb 2008 23:28

Hoe lang doe je met 40 ltr water andre??

Kees Mol
Berichten: 428
Lid geworden op: vr 27 jan 2006 17:19
Locatie: Steenwijk

Bericht door Kees Mol » za 2 feb 2008 23:33

een voorraad van 40 liter water is best al heel veel. Of ben je een grootverbruiker o.a. met douchen?
vraag je af waarom zoveel water mee te slepen.
je kunt overal aanvullen immers.
bij elke benzine pomp is er wel een waterkraantje.
bovendien neemt het ook weer ruimte in beslag en kan het wellicht de stabiliteit van je caravan/camper beinvloeden.
ik heb eens iemand gezien die achterin de caravan 3 jerrycans met elkaar verbonden heeft zodat slingeren voorkomen kan worden.

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Bericht door Ad » zo 3 feb 2008 12:31

Ik heb ook een tank van 40 liter. Persoonlijk had ik er liever een tank van 23 liter in gehad, maar deze tank was standaard. aangezien wij niet douchen in de caravan en voor drinkwater een 2 liter kan gebruiken die wij een aantal keren per dag met vers water vullen, is ons waterverbruik niet hoog. De voordelen van een kleinere tank zijn: vaker vers water in de tank, dus minder kans op "bedorven" water, minder ruimte nodig en geen grote gewichten bij het rijden.
Ad
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Gebruikersavatar
AndreGr
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 15 jun 2007 00:15
Locatie: Woensdrecht

watertank

Bericht door AndreGr » zo 3 feb 2008 23:37

Er zijn genoeg redenen om voor deze tank te kiezen, wij douchen veel ook in de winter gaan we regelmatig weg en staan we vaak op plaatsen onderweg waar geen water te krijgen is. Neem maar eens een autohof in duitsland. Door omstandigheden word de caravan niet alleen voor vakantie gebruikt.......een camping langs de snelweg opzoeken rond 15 uur is dus absoluut geen realistische mogelijkheid.
De tank gaat er dus wel in komen maar ik vroeg dus geen discussie over waarom ik het wil en of ik wel goed nagedacht heb hierover, maar heb liever mensen die me praktische informatie kunnen geven over ombouw naar een grotere tank.
MB VIANO 3.0 + Knaus Eurostar 750 TS Slideout + Tempo-100.

Vroem

Bericht door Vroem » zo 3 feb 2008 23:48

Waar moet ik rekening mee houden?
Ik reageerde hierop :roll: .

JohnDoe

Bericht door JohnDoe » zo 3 feb 2008 23:53

ruimteverlies (maar daar zal jij met je caravan geen last van hebben)
Gewichtsverdeling van de caravan

Is het misschien geen optie om 2 tanks van 50 ltr. te monteren

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » ma 4 feb 2008 00:13

Ik heb ooit een tijd gebruikgemaakt van een fexibele tank uit de watersport.

Dit was simpel gezegd een simpele zak van zeer rekbaar (400 %)
rubber, waar enkele aansluitingen in gelijmd waren.

Deze dingen wegen leeg bijna niks, je kunt ze in een bankkast leggen, en ze nemen gewoon de vorm van de kast aan. Het ding kwam uit een zeilboot, die hebben heel raar gevormde ruimtes onder de banken.

Later heb ik er nog e's 1 laten maken, die ik achter in de bak van mijn pickup kon leggen. Soms zat daar wel 400 liter water in, wat in de zon lekker warm werd. (zwart materiaal)

Konden we met 8 man douchen... Het warme water op de campings in (destijds) Joegoslavie was altijd op.
Misschien is deze vorm van tank iets voor je.

Als je geinteresseerd bent, stuur maar een PB,
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Blondi

Bericht door Blondi » vr 15 feb 2008 19:07

Hello,misschien heb je hier iets aan andre,ik heb een adria caravan 1500kg;heb mijn 40l thank verwisselt met 1 van 120l en heb ook een boiler van 10l op gas en elektr,en wij komen er 3dagen met toe,ga nooit naar sanitair.en als wij vertrekken doen wij altijd +-50l water in voor onderweg en zo zetten wij de kogeldruk ook juist ,zo wij hebben veel plezier van grote thank

blondi

Gebruikersavatar
AndreGr
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 15 jun 2007 00:15
Locatie: Woensdrecht

Bericht door AndreGr » za 16 feb 2008 00:26

Alles zelf gedaan en hoe ging dat?
MB VIANO 3.0 + Knaus Eurostar 750 TS Slideout + Tempo-100.

Blondi

Bericht door Blondi » za 16 feb 2008 05:58

hallo

andre ,niets zelf gedaan,fred loon op zand

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

RE: grotere watertank

Bericht door JanW » za 16 feb 2008 12:59

Met de verwisseling van een kleine vaste watertank naar een grotere, heb ik geen ervaring.
Wèl met de omgekeerde situatie. Ik heb in de vorige caravan de grote (50l) laten omwisselen door een kleinere (25l). Ik heb dat laten doen vanwege de gatenboorderij in de caravanvloer -dat moet secuur gebreuren en derhalve laat ik dat gaarne aan de vakman over :wink:

Ik had overigens het geluk dat de watervuldop aan de caravanzijwand "hergebruikt" kon worden -alleen de loop van de waterslang ging ietwat anders. Het aftappunt in de caravanbodem moest helaas wel op een andere plaats komen -dat scheelde circa 10 cm.
De dealer heeft in het oude gat een stop geplaatst welke daarna geheel dichtgekit is. Je zag er niets meer van, behalve als je onder de caravan kroop natuurlijk....
Als daarentegen óók de plaats van de watervuldop aan de buitenwand ergens anders moet komen te zitten, zou ik me nog wel een aantal malen aan de oren krabben.... Of je moet van een caravan met allerlei kastjes, klepjes en vuldoppen aan de buitenzijde houden natuurlijk... Dan krijg je zoiets als bij een Elddis of een Kabe -om maar n's wat te noemen.

Overigens: ik heb de "tankomwisseling" laten uitvoeren vanwege een tweetal redenen: enerzijds vanwege ruimtewinst in de bankkast (betrof een caravan met rondzit achter, dus minder ruimte in de bankkasten dan bij een rondzit aan de voorzijde en met een gezin met twee opgroeiende meiden gaat er immers van alles mee :wink: ) en anderzijds vanwege de installatie van een "Colorado Versorgungsklappe" met de fameuze Citywateraansluiting.

In elk geval: succes met de operatie :!:
Greetz,
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

Gebruikersavatar
AndreGr
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 15 jun 2007 00:15
Locatie: Woensdrecht

Re: Watertank vervangen voor grotere inhoud.

Bericht door AndreGr » vr 13 nov 2009 00:47

Heb de watertank allang vervangen voor een 125 liter type, kwestie van een paar schroefjes etc.
Ga ook nooit meer met lege tank van huis gezien onze regelmatige overnachtingen op plaatsen waar ze snachts de water kraan gesloten houden.
We douchen nu met 4en snachts en smorgens, stabiliteit 100% in orde eigenlijk geen erkbaar verschil met leeg.

Campers rijden ook eigenlijk nooit met een lege tank he, vrachtwagens ook niet, dus dat hoeft qua stabiliteit dus echt geen probleem te zijn.



HG,

André
MB VIANO 3.0 + Knaus Eurostar 750 TS Slideout + Tempo-100.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Watertank vervangen voor grotere inhoud.

Bericht door deusjevo » vr 13 nov 2009 16:15

AndreGr schreef: vrachtwagens ook niet, dus dat hoeft qua stabiliteit dus echt geen probleem te zijn.
HG,
André
Zitten er geen slingerschotjes in vrachtwagentanks question.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Peter1379
Berichten: 616
Lid geworden op: di 29 mei 2007 15:17
Locatie: Duiven

Re: Watertank vervangen voor grotere inhoud.

Bericht door Peter1379 » vr 13 nov 2009 20:11

Als de tank helemaal vol zit hoeven er geen schotjes in te zitten, dus altijd vol op pad gaan is ook een optie.
Fendt Topas 560 TG, Mercedes Benz E-klasse Estate 280 CDI Avantgarde Special Edition

Plaats reactie

Terug naar “Water”